ائمه علیهم السلام «حبل اللَّه المتين» و «عروة الوثقی» هستند

ائمه علیهم السلام «حبل اللَّه المتين» و «عروة الوثقی» هستند

 

آیات:

ـ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليم [1]

پس هر كس به طاغوت كفر ورزد، و به خدا ايمان آورد، به يقين، به دستاويزى استوار، كه آن را گسستن نيست، چنگ زده است. و خداوند شنواىِ داناست.

ـ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا [2]

و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد

ـ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاس [3]

هر كجا يافته شوند، به خوارى دچار شده‌اند - مگر آنكه به پناه امان خدا و زينهار مردم [روند]- و به خشمى از خدا گرفتار آمدند، و [مُهر] بينوايى بر آنان زده شد.

 

روایات:

1- كنز جامع الفوائد و تأويل الآيات الظاهرة ذَكَرَ صَاحِبُ نَهْجِ الْإِيمَانِ فِي تَأْوِيلِ قَوْلِهِ تَعَالَى فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌- رَوَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنُ بْنُ جُبَيْرٍ فِي كِتَابِ نُخَبِ الْمَنَاقِبِ لآِلِ أَبِي طَالِبٍ حَدِيثاً مُسْنَداً إِلَى الرِّضَا ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى فَلْيَسْتَمْسِكْ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ. [4]

امام رضا عليه السّلام در تأويل آيه: «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌»، فرمود: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: هر كه دوست داشته باشد به دست آويز محكمی چنگ بزند، به حب علي بن ابى طالب چنگ بزند.

2- وَ رُوِيَ أَيْضاً فِي الْكِتَابِ الْمَذْكُورِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ جُبَيْرٍ بِإِسْنَادِهِ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ قَالَ حَبْلٌ مِنَ اللَّهِ كِتَابُ اللَّهِ وَ حَبْلٌ مِنَ النَّاسِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ. [5]

امام باقر عليه السّلام در باره آيه‌ «إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ‌» فرمود: حبل خدا قرآن است و حبل مردم علي بن ابى طالب.

3- العمدة بِإِسْنَادِهِ عَنِ الثَّعْلَبِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ حَسَنِ بْنِ حُسَيْنٍ عَنْ يَحْيَى بْنِ عَلِيٍّ الرَّبَعِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: نَحْنُ حَبْلُ اللَّهِ الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا. [6]

امام صادق عليه السّلام فرمود: ما آن ریسمان خدا هستيم كه فرمود: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا».

4- المناقب لابن شهرآشوب مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع وَ أَبُو الْجَارُودِ عَنِ الْبَاقِرِ ع وَ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فِي قَوْلِهِ تَعَالَى فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى قَالَ مَوَدَّتُنَا أَهْلَ الْبَيْتِ. [7]

امام باقر عليه السّلام در باره آيه: «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌» فرمود: مودت ما اهل بيت است.

 



[1]. بقره/ 256

[2]. آل عمران/ 103

[3]. آل عمران/ 112

[4]. 24/83/1

[5]. 24/84/2

[6]. 24/84/3

[7]. 24/84/4

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

آثار گناه

آثار گناه

در این بخش به بیان موضوع "آثار گناه" پرداخته شده است.
 آثار و نتایج پرهیز از شهوات

آثار و نتایج پرهیز از شهوات

در این بخش به موضوع " آثار و نتایج پرهیز از شهوات " اشاره شده است.
ثمرات ترک گناه

ثمرات ترک گناه

در این بخش "ثمرات ترک گناه" بیان شده است.
ریشه یابی گناهان

ریشه یابی گناهان

در این بخش به موضوع "ریشه یابی گناهان" پرداخته شده است.
گناه مانع رسیدن به بهشت

گناه مانع رسیدن به بهشت

در این بخش موضوع "گناه مانع رسیدن به بهشت" بیان شده است.

پر بازدیدترین ها

آثار گناه

آثار گناه

در این بخش به بیان موضوع "آثار گناه" پرداخته شده است.
 آثار و نتایج پرهیز از شهوات

آثار و نتایج پرهیز از شهوات

در این بخش به موضوع " آثار و نتایج پرهیز از شهوات " اشاره شده است.
ریشه یابی گناهان

ریشه یابی گناهان

در این بخش به موضوع "ریشه یابی گناهان" پرداخته شده است.
گناه مانع رسیدن به بهشت

گناه مانع رسیدن به بهشت

در این بخش موضوع "گناه مانع رسیدن به بهشت" بیان شده است.
No image

گناه، مانع فیوضات الهی

در این بخش به موضوع "گناه، مانع فیوضات الهی" پرداخته شده است.
Powered by TayaCMS