عشق

عشق


آیات:

ـ وَ قَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَةُ الْعَزِيزِ تُرَاوِدُ فَتاهَا عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبّا إِنّا لَنَرَاهَا فِي ضَلالٍ مُبِينٍ.[1]

و [دسته‌اى از] زنان در شهر گفتند: «زن عزيز از غلام خود، كام خواسته و سخت خاطرخواه او شده است. به راستى ما او را در گمراهى آشكارى مى‌بينيم.»

روایات:

1- الأمالي للصدوق عَنِ ابْنِ الْوَلِيدِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَتِّيلٍ عَنِ ابْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْعِشْقِ قَالَ قُلُوبٌ خَلَتْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ حُبَّ غَيْرِهِ.[2]

امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال از عشق فرمود: دلهايى از ياد خدا تهى مى گردد و خداوند محبت غير خود را به آنها مى چشاند.

2- عيون أخبار الرضا عليه السلام بِإِسْنَادِ التَّمِيمِيِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص تَعَوَّذُوا بِاللَّهِ مِنْ حُبِّ الْحُزْنِ. [3]

از امام رضا علیه السلام روایت است که فرمود: پناه ببرید به خدا از اینکه غم را دوست بدارید.[4]

3- نَوَادِرُ الرَّاوَنْدِيِّ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَتَخَوَّفُ عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي هَذِهِ الْمَكَاسِبُ الْمُحَرَّمَةُ وَ الشَّهْوَةُ الْخَفِيَّةُ وَ الرِّبَا. [5]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: ترسناكترين چيزهايى كه بعد از خود بر امّتم مى ترسم اينهاست: درآمدهاى ناروا، شهوتهاى پنهان و ربا.

4- الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولهِ تعالى «قَدْ شَغَفَها حُبّا»: قد حَجَبَها حُبُّهُ عنِ النّاسِ فلا تَعْقِلُ غَيرَهُ، و الحِجابُ هُو الشَّغافُ، و الشَّغافُ هُو حِجابُ القَلبِ. [6]

امام باقر عليه السلام درباره آيه «و حبّ یوسف بر دل زلیخا پرده افكنده است» ـ فرمود: عشق يوسف، زليخا را از مردم در حجاب و بى خبر كرد، چندان كه جز به يوسف نمى انديشيد. و حجاب، به معناى شغاف است و شغاف، حجاب و پرده دل است.

5- نهج البلاغه، قال: و مَن عَشِقَ شَيئا أعشى [أعمى خ ل] بَصَرَهُ و أمرَضَ قَلبَهُ، فَهُوَ يَنظُرُ بِعَينٍ غَيرِ صَحيحَةٍ، و يَسمَعُ بِاُذُنٍ غَيرِ سَميعَةٍ، قَد خَرَقَتِ الشَّهَواتُ عَقلَهُ، و أماتَتِ الدّنيا قَلبَهُ. [7]

امیر مؤمنان عليه السلام فرمود: هركه عاشق چيزى شود آن چيز ديده اش را كور و دلش را بيمار گرداند؛ چنين كسى با ديده اى ناسالم مى نگرد و با گوشى ناشنوا مى شنود؛ شهوتها خرد او را از هم گسيخته و دنيا دلش را ميرانده است.

6- نهج البلاغه، قال: ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّه ِ بِأعظَمَ أجرا مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ. [8]

امیر مؤمنان عليه السلام فرمود: كسى كه در راه خدا جهاد كند و به شهادت رسد، اجرش بيشتر از آن كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد.



[1]. یوسف/ 30

[2]. بحار 70/158/1

[3]. بحار 70/158/2

[4]. در روایتی در سنن ترمذی " جب الحزن " آمده و حضرت به چاهی در جهنم تفسیر کردند. اما طبق این نقل از عیون که مرحوم مجلسی آورده و آن را در باب نهی از عشق گنجانده گویا منظور حالتی باشد که عاشق را دست می دهد و در فراق معشوق غمگین است و البته این غم را دوست دارد!. (مؤلف)

[5]. بحار 70/158/3

[6]. بحار 12/253/17

[7]. نهج البلاغه (صبحی صالح)/160

[8]. نهج البلاغه (صبحی صالح)/559

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

ابعاد وجودی انسان

در این بخش به موضوع "ابعاد وجودی انسان" اشاره شده است.
No image

اراده انسان در انتخاب بهشت و جهنم

در این بخش موضوع "اراده انسان در انتخاب بهشت و جهنم" بیان شده است.
No image

اطاعت، طریق بندگی

در این بخش به موضوع " اطاعت، طریق بندگی" پرداخته شده است.
No image

انسان؛ موجود مادی ومعنوی

در این بخش به موضوع "انسان؛ موجود مادی ومعنوی" پرداخته شده است.
No image

حالات مختلف قلب انسان

در این بخش به موضوع "حالات مختلف قلب انسان" اشاره شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

درک یقین، راه رسیدن انسان به ملکوت

در این بخش موضوع " درک یقین، راه رسیدن انسان به ملکوت" مطرح شده است.
No image

عوامل هدایت انسان ها

در این بخش موضوع "عوامل هدایت انسان ها " بیان شده است.
No image

اسفار اربعه در سير الهی

در این بخش " اسفار اربعه در سير الهی" بیان شده است.
No image

عشق الهی؛ ویژگی انسان کامل

در این بخش به موضوع "عشق الهی؛ ویژگی انسان کامل" پرداخته شده است.
No image

مراحل رسیدن به لقای الهی

در این بخش "مراحل رسیدن به لقای الهی " بیان شده است.
Powered by TayaCMS