سخنران استاد فرحزاد

  • دلا بسـوز که سـوز تـو کارها مـی کند دعـای نیـمه شـبی دفـع صـد بلا بکند
  • طبیب عشق مسیحا دم است ومشفق لیک چـو درد در تو نبیند که را دوا بکند
  • عـتاب یار پـری چهره عاشقانه بکشکه یک کرشمه تلافی صـد بلا بکند
  • زه ملـک تا ملکوتش حجاب بردارند هرآن که خدمت جام جهان نما بکند
  • زبخـت خـفته ملولـم بود که بیـداری به وقـت فاتحه صبـح یک دعا بکند

برکات ذکر صلوات

خداوند متعال به هر پیامبری کرامت مخصوصی عنایت کرده است. مثلا حضرت آدم علیه السلام صفی خداست و حضرت ابراهیم علیه السلام خلیل الله و حضرت موسی علیه السلام کلیم الله و حضرت عیسی علیه السلام روح الله بود. کرامت بزرگی که خدای متعال برای پیامبر ما عنایت کرده است آیه صلوات است. خداوند می فرماید «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً»[1]. تنها آیه ای که در آن «یا ایها الذین آمنوا» در وسط آیه آمده این آیه صلوات هست. در این آیه قبل از اینکه خداوند فرمان سلام و صلوات را به ما مسلمان ها بدهد و برای اینکه مسلمان ها را برای اجرای این فرمان آماده کند می فرماید خود من و ملائکه ام بر پیامبر صلوات می فرستیم. صلوات خدا یعنی خدا دائم لطف و برکتش را بر پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم نازل می کند و ملائکه هم همیشه درخواست این لطف و برکت را می کنند. خدا می فرماید: ای مومنین شما هم هم کار خدا و ملائکه شوید.

اهمیت ماه رمضان

هر بخش خطبه شعبانیه یک موضوع و سفارش مهمی دارد. پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم در این خطبه می فرماید ماه رمضان، ماه رحمت است قدر آن را بدانید. حضرت امیر علیه السلام می فرماید: فضیلت ماه رمضان بر بقیه ماه ها مثل برتری ما اهل بیت بر بقیه مردم هست. ماه مبارک رمضان ماه رحمت و برکت است. در این ماه ثواب خواندن یک آیه قرآن برابر با یک ختم قرآن است و ثواب نماز واجبش هم هفتاد برابر نماز در ماه های دیگر است. پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمودند: اگر مردم قدر ماه رمضان را می دانستند می گفتند ای کاش تمام ماه های سال رمضان بود و روزه بودیم. و اگر کسی در این ماه صلۀرحم کند خدا او را به رحمت خودش وصل می کند و کسی هم اگر قطع رحم کند خدا به او غضب می کند و رحمتش را قطع می کند. کسی که در این ماه خوش اخلاق باشد خدا جواز عبور از آتش جهنم را به او می دهد. در این ماه دعای بعد از نمازها مقبول است و نَفَس ها و خواب روزه دار عبادت است.

گناه نکردن بالاترین اعمال در ماه رمضان

امیرالمؤمنین علیه السلام در پایان خطبه می فرماید: عرض کردم یا رسول الله در این ماه بهترین و افضل اعمال چیست؟ پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود: «الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ»[2]. بالاترین اعمال گناه نکردن است. هیچ چیزی مثل ترک گناه در این ماه فضیلت ندارد. روزه داری که فقط نخوردن و نیاشامیدن و نماز نیست. شمر و دشمنان اهل بیت علیهم السلام هم اهل روزه و نماز بودند. پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود: اگر کسی غیبت کرد و آبروی مومنی را در ماه مبارک رمضان ریخت؛ روزه اش باطل است.

پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم به خانمی فرمود: چرا روزه ات را باطل کردی؟ آن خانم با تعجب گفت که خدا شاهد است من نه چیزی خورده ام و نه چیزی آشامیده ام! پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم فرمود: تو غیبت کرده ای «وَ لايَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ»[3]. و اشاره ای کردند و تکه گوشتی از دهان زن بیرون افتاد.

در زمان پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم خانمی در ماه رمضان به کارگر و زیردستش فحش داد و پیامبر صلی الله و علیه و آله و سلم متوجه شدند. آن خانم را حاضر کردند و غذایی آماده کردند و فرمودند از این غذا بخور. زن عرض کرد یا رسول الله من روزه دارم! حضرت فرمودند فقط خوردن و آشامیدن روزه را باطل نمی کند. فحش دادن هم روزه را باطل می کند. چرا در ماه رمضان فحش دادی؟ ما همان طور که در این ماه آب و غذا نمی خوریم باید به دروغ و غیبت و سایر گناهان هم این حساسیت را داشته باشیم. باید انسان بداند که اگر فحش داد روزه اش قبول نیست مگر اینکه توبه کند و جبران بکند.

ناسازگاری دروغ و غیبت با ایمان

قرآن می فرماید: غیبت کسی را نکنید این غیبت کردن مانند خوردن گوشت برادر مرده است. روایت می فرماید: زبان، انسان را جهنمی می کند. چون خیلی راحت با زبان می شود گناهان بزرگی کرد. «مَنْ حَفِظَ لِسَانَهُ فَكَأَنَّمَا عَمِلَ بِالْقُرْآن»[4]. حضرت می فرماید که اگر کسی جلوی این زبانش را بگیرد مثل اینکه به تمامی قرآن عمل کرده است خودش کوچک است ولی جرم هایش خیلی بزرگ است. «الْمُؤْمِنُ مُلْجَم»[5]. یعنی مومن افسار دارد و به زبانش لجام خورده است و هر حرفی را نمی زند. در حالات بزرگان است که یک سنگ ریزه ای را زیر زبانشان می گذاشتند تا زیاد حرف نزنند. روزه دار باید همه اعضایش روزه باشد «و أعنّا على الصيام و القيام و حفظ اللسان و غضّ البصر»[6]. خدایا ما را در روزه گرفتن و عبادت شبانه و نگه داشتن زبان و نگاه نکردن به صحنه های گناه کمک کن. اما ما خیلی راحت دروغ می گوییم. مثلا تعارف می کنیم بفرمایید، در حالیکه هیچ آمادگی نداریم. یکی از اصحاب همراه امام صادق علیه السلام به در خانه حضرت رسیدند و حضرت بدون تعارف خداحافظی کردند و به خانه رفتند. یکی از اهل خانه به آقا عرض کرد چرا به این آقا تعارف نکردید؟ آقا فرمودند آمادگی نداشتم. اگر تعارف می کردم دروغ می شد. روایت داریم از امام صادق علیه السلام پرسیدند آیا مومن دروغ می گوید؟ حضرت فرمود: نه. مومن ممکن نیست که دروغ بگوید چون ایمان با دروغ سازگاری ندارد. «إِنَّما يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذينَ لايُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ»[7]. کسانی نسبت افترا و دروغ می بندند که ایمان ندارند.

مشقت کسب حلال

امام صادق علیه السلام فرمودند: «مُجَادَلَةُ السُّيُوفِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ الْحَلَالِ»[8]. جنگیدن در میدان جنگ راحت تر از طلب کسب حلال است. چون جنگ یک لحظه است یا می کشیم یا کشته می شویم و یا مجروح می شویم، ولی در طلب روزی حلال باید یک عمر مواظب بود تا گران فروشی و کم فروشی نکرد. ربا و نزول نخورد. به نامحرم نگاه نکرد.

خانم هایی با آرایش غلیظ در این بازارها و پاساژ ها رفت و آمد می کنند و خودشان را عرضه می کنند که نگه داشتن ایمان برای انسان سخت می شود و خیلی ها خودشان را می بازند. خانمی که عطر می زند و به بازار می آید ملائکه لعنش می کنند. خانم باید در خانه و برای شوهرش آرایش کند نه در کوچه و بازار. آیت الله مرعشی نجفی از دوران جوانی اش نقل می کرد که یک بازاری گفت امشب می خواهم به طلبه های این حوزه افطاری بدهم و ما درخواستشان را اجابت کردیم و برای افطار به منزلش رفتیم. شب که برگشتم و خوابیدیم در خواب دیدم که سفره ای جلوی ما انداخته اند که بشقاب هایش پر از چرک و خون و کثافت است و ما از آن می خوریم و صاحب خانه هم مهمان ها را به پستو می برد و شکمشان را می شکافد و دل و جگرهایشان را بیرون می آورد و فشار می دهد و خون دل و جگرشان را جلوی ما می گذارد و ما هم می خوردیم. از خواب بیدار شدم و خوابم را صبح به دوستانم گفتم. تحقیق کردیم و متوجه شدیم این بازاری که به ما افطاری داده بود آدم رباخوار و ملعونی است. روایت داریم کسی که به خودش و زن و بچه اش مال حرام بدهد معلون است ملعون است. اثر مال حرام حداقل چهل روز در بدن باقی می ماند.

ذکر مصیبت زینب کبری علیهاالسلام

امروز به در خانه عقیلۀ بنی هاشم زینب کبری علیها سلام برویم که حق زیادی بر گردن ما دارد.

  • زن مگـو مرد آفـریـن روزگار زن مگو بنت الجلا اخت الوقار
  • زن مگو خاک درش نقش جبین زن مگـو دست خـدا در آستین

عالمی محضر آقا شرفیاب شد و عرض کرد آقا شما در مصائب جدتان خیلی گریانید. می خواهم ببینم کدام مصیبت دل شما را خیلی آزرده کرده است. آیا مصائب حضرت اباالفضل است؟ فرمود: نه. اگر عمویم اباالفضل هم بود در این مصیبت گریه می کرد. عرض کرد: آیا مصائب عمویتان علی اکبر است؟ فرمود: نه. اگر علی اکبر هم بود گریه می کرد. عرض کرد: مصائب اباعبدالله الحسین علیه السلام؟ فرمود: نه. اگر جدم اباعبدالله هم بود بر این مصیبت گریه می کرد. عرض کرد: آقا کدام مصیبت است؟ ناگهان دید حال آقا منقلب شده است و متاثر شد. فرمود: مصیبت عمه ام زینب کبری است.

  • سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبودکربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

یکی از دوستان نقل می کرد یکی از شهدای قم را برای تشییع آورده بودند. خواهر این شهید هم آمده بود و قبل از دفن می گفت که من می خواهم بدن برادرم را ببینم و وداع کنم. مسئول جنازه شهدا اجازه نمی داد اما این خواهر خیلی گریه و ناله می کرد. یکی از علما واسطه شد. مسئول جنازه شهدا گفت آقا صلاح نیست. این عالم گفت چرا صلاح نیست. مسئول گفت به خاطر اینکه این شهید، سر در بدن ندارد. این خواهر طاقت دیدن ندارد ممکن است متشنج بشود. ممکن است که جان از بدنش مفارقت بکند. زینبی که طاقت ندارد آفتاب بر بدن حسینش بتابد. زینبی که طاقت ندارد ناله حسینش را بشنود. وقتی به قتل گاه آمد چنان نالۀ جان سوزی از دلش بلند شد که راوی می گوید به خدا قسم دوست و دشمن برای غربت زینب گریه کردند. صدا زد خدایا این قربانی را از آل محمد قبول فرما و نگاهی از روی تعجب به بدن برادر انداخت و صدا زد ای کشته! تو برادر زینبی. آیا فرزند مادرم فاطمه ای.


[1]. الأحزاب: 56.

[2]. أمالي الصدوق / 95 / المجلس العشرون... / ص: 95.

[3]. الحجرات: 12.

[4]. جامع الأخبار / تاج الدین شعیری / 180 / الفصل الحادي و الأربعون و المائة في النوادر و هو آخر الكتاب ... / ص: 180.

[5]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار / مجلسی / ج 72 / 275 / باب 70 البغي و الطغيان... / ص: 272.

[6]. سنن النبى صلى الله عليه و آله با ترجمه / علامه طباطبائى / محمد هادى فقهى / ج 1 / 363 / دعائه صلى الله عليه و آله عند هلال رجب و غيره... / ص: 363.

[7]. النحل: 105.

[8]. الكافي / شیخ کلینی / 5 / 161 / باب الحلف في الشراء و البيع... / ص: 161.