سخنران استاد فرحزاد

برکات ذکر صلوات

«قال الله تبارک و تعالی: بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» (هود: 86 ). در روایات وارد شده دعاهیتان به برکت ذکر صلوات مستجاب می شود. شیعه و سنی این حدیث را نقل کرده اند، که امیرالمومنین فرمود: «كُلُّ دُعَاءٍ مَحْجُوبٌ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج27/ ص:257). به دعاهای شما لبیک گفته نمی شود، «حَتَّى يُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» (همان). مگر این که به دعاهایتان ذکر صلوات را ضمیمه کنید.

اعمال ماه شعبان

امیرالمؤمنین فرمودند: ماه رجب ماه من است، در این ماه مهمان علی علیه السلام هستیم و ماه شعبان هم ماه پیامبر خداست در ماه شعبان هم مهمان پیامبر خدا هستیم و در ماه مبارک رمضان مهمان خدای متعال می شویم. یکی از اعمال ماه شعبان استغفار است که آدم روزی هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» (شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ ج1/ ص : 155). بگوید. یکی دیگر از اعمال مهم ماه شعبان صدق دادن، خواندن مناجات شعبانیه (مناجاتی که همه امام ها می خواندند.) و صلوات شعبانیه است. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَيْتِ الْوَحْيِ» (شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ ج1/ ص:156).

عظمت شب نیمه شعبان در درگاه الهی

خدا در قرآن به خورشید و ماه قسم می خورد «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» ) الشمس: 1). به زمین و آسمان قسم می خورد، به قرآن و پیامبر قسم می خورد ولی یک وقت خدا به خودش قسم می خورد از این قسم بالاتر که قسمی نیست، امام باقر علیه السلام فرمودند: خدای متعال به ذات خودش قسم خورده که سائل و درخواست کننده و دعا کننده ای را در شب نیمه شعبان ناامید از در خانه اش برنگرداند مگر این که درخواست گناه و معصیت داشته باشد.

روایت داریم که در شب نیمه شعبان خیلی از مقدرات برنامه هایش ریخته می شود که مثلا سال دیگر ما چقدر زنده باشیم یا نباشیم، سالم باشیم مریض باشیم کربلا و مکه برویم یا نرویم....همه این ها امشب جمع بندی می شود و شب 21 و 23 ماه رمضان مهر تأیید می خورد ولی پرونده اش الآن برنامه ریزی می شود.

در روایات ما هست فرمود: که خدا شب نیمه شعبان برای اهل بیت قرار داده و لذا مثل شب قدر اعمالی سفارش شده است. احیای امشب تا اذان صبح مستحب است. روایت هست که 124 هزار پیامبر شب نیمه شعبان در کربلا جمع هستند در مفاتیح می فرماید: اگر کسی می خواهد با روح 124 هزار پیامبر مصافحه کند شب نیمه شعبان به کربلا برای زیارت قبر آقا اباعبدالله برود و اگر نتوانست برود از راه دور زیر آسمان به طرف راست نگاه بکند به طرف چپ نگاه بکند رو به آسمان و رو به کعبه قبله بگوید: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج4/ ص : 587). که ثواب یک حج عمره در نامه عملش ثبت می شود.

سفارش خداوند به دعا کردن برای دیگران

خدا وعده داده اگر قدر دان و سپاس گذار باشید من رشدتان می دهم نعمیم را بر شما زیاد می کنم. روایت داریم خدای متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمود: ای موسی به زبانی دعا کن که گناه نکرده باشی. عرض کرد بار پروردگارا من با زبانم گناه کردم. خطاب شد ای موسی تو با این زبان برای خودت گناه کردی برای دیگران که گناه نکردی. زبان شما برای خودتان گناه کرده، پس دعای شما درباره دیگران مستجاب می شود. در روایت دیگری یکی از یاران امام صادق علیه السلام در موقف عرفه از ظهر تا غروب همه اش برای دیگران، برای مؤمنین و مومنات دعا می کرد بعد از پایان دعا از او سوال کردند که چرا فقط برای دیگران دعا کردی برای خودت دعا نکردی؟ گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مؤمنی پشت سر مؤمنی دعا بکند.

بخشنده بودن، علامت بخشیده شدن از طرف خدا

یک علامت بخشیدن خدا این است که ما را هم بخشنده می کند. اگر دیدی که دلت واقعاً صاف شده و کینه ای از کسی نداری، ناراحتی ات را کنار گذاشتی و برای دیگران دعا می کنی بدان که خدا تو را بخشیده است. به شاگرد امام صادق علیه السلام گفتند: چرا برای دیگران دعا می کنی؟ گفت: امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که پشت سر مؤمنی دعا بکند هزار برابر بهتر درباره خودش مستجاب می شود. من برای خودم دعا کنم شاید مستجاب نشود اما برای دیگران دعا کنم هم برای او مستجاب می شود و هم هزار برابر بهتر در حق خودم مستجاب می شود. من دعای مستجاب هزار برابر را ول کنم و برای خودم دعا کنم که شک دارم مستجاب می شود یا نه؟ امام باقر علیه السلام فرمود: خدای متعال در شب نیمه شعبان فضل و عنایتش را بر سر مردم می ریزد و گناهان آن ها را می آمرزد شب نیمه شعبان شبی است.

گذشت از تقصیرات دیگران

آیت الله ابوالفضل زاهدی از علمای بزرگ قم بودند ایشان فرمودند: مردم شب قدر بیایید با خدا معامله کنید نمی خواهید گناهانتان آمرزیده شود؟ نمی خواهید خدا لطف و عنایتش را شامل حال شما بکند؟ بگویید خدایا هر کس گردن ما حقی دارد ما حلالش کردیم ما بخشیدیم وقتی خدا ببیند تو دیگران را می بخشی می شود خدا تو را نبخشد. خدا می گوید تو بنده منی از دیگران گذشت کردی من خدای بزرگ گناهان تو را نبخشم. اما اگر شما نبخشید خدا هم نمی بخشد. خدا می گوید من میلیارد گناه تو را ببخشم آن وقت تو خودت حاضر نیستی کسی که به تو بدی کرده ببخشی. آن هایی که دیگران را حلال می کنند و گذشت می کنند شک نکنند که اهل بهشتند. آیه و حدیث فراوان داریم کسی که عفو بکند آشتی بکند اجرش با خداست. ما روایت داریم روز قیامت خدا خطاب می کند کجا هستند آن هایی که به خدا حق دارند؟ همه تعجب می کنند آیا انبیاء، علماء، شهداء و اولیاء خدا هستند کیا هستند؟ خدا به همه حق دارد کسی از خدا طلب ندارد. خطاب می رسد «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ مَنْ كَانَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ فَلْيَدْخُلِ الْجَنَّةَ فَيُقَالُ مَنْ هُمْ فَيُقَالُ الْعَافُونَ عَنِ النَّاسِ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِلَا حِسَاب» (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 68/ ص: 397). کجا هستند آن هایی که در دنیا از دیگران گذشت کردند؟ کجایند آن هایی که محض رضای خدا از تقصرات دیگران گذشتند حلال کردند؟ خدا می فرماید: آن ها که اهل عفو و بخششند بیایند بدون حساب به بهشت بروند. اول کسانی که به بهشت می روند یک گروهشان آدم های اهل گذشت و عفوند.

در نهج البلاغه داریم: هر طور با دیگران رفتار کنی خدا هم همان طور با شما رفتار می کند ببخشی می بخشند، گیر بدهی گیر می دهند سخت بگیری سخت می گیرند آسان بگیری آسان می گیرند. یعنی هر طور که جزاء و مزد بدهی خودت هم همان طور مزد می گیری. عذاب جهنم و نعمت های بهشت دست آورد خود ماست. امامان ما تجلی گذشت بودند به آن ها می گفتند آقا فلانی پشت سرت حرف زده می فرمودند: ولش کنید گذشتم. پیامبر ما فرمودند: کسی در امت سابق بود که هرروز می گفت خدایا هر کس گردن من حق دارد من گذشت کردم. می گفت: نمی خواهم به خاطر من کسی به جهنم برود و با آتش بسوزد من گذشت کردم من از طرف خودم حلالش کردم. این آقا خیلی اهل گذشت بود هر کس به او می گفت آقا فلانی به شما بی ادبی، بی احترامی کرده می گفت ولش کنید واین جمله ورد کلامش بود. این آقا از دنیا رفت رفیقی داشت بعد از مدتی او را خواب دید، دید در باغی از باغ های بهشت است و جایش خوب است گفت: رفیق چه خبر؟ گفت: وقتی مرا در قبر گذاشتند نکیر و منکر آمدند سؤال و جواب کردند همه سئوال ها را جواب دادم اصول دینم را گفتم بعد یکی از این ملائکه گفت: چرا فلان گناه را کردی؟ آن یکی فرشته گفت: ولش کن. آن یکی گفت: چرا ولش کنیم؟ گفت: این در دنیا به همه می گفت ولش کن آن هایی که به او آزار و اذیت می رساندند می گفت من گذشت کردم ولش کن، چون ول می کرد ما هم باید ولش کنیم. اما اگر شما به گناه دیگران گیر بدهید خدا می گوید من میلیون ها گناه از تو ببخشم ولی تو از چند گناه دیگران در حق خودت را نبخشی.

این دعایی که ما در ماه رمضان می خوانیم «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ» (شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ ج1/ ص:177). خدایا هر فقیری را بی نیاز گردان، خدایا هر برهنه ای را بپوشان. «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ» (همان). خدایا هر اسیری را آزاد کن. در این دعا نمی گوید فقیر و مریضی که مؤمن و مسلمان باشد. اگر زمین خورده و گرفتاری را دیدیم اگر چه مسیحی باشد باید نجاتش بدهیم. ابن ملجم قاتل امام بود اما امام نگفت: به او آب و شیر ندهید، در غل و زنجیرش بکنید. امیرالمومنین با دشمنش رفتار خوبی داشت و در نهج البلاغه فرمود: من عفوش می کنم شما هم عفوش کنید. بعضی از بچه های حضرت گفتند: ما نمی توانیم قاتل حضرت را ببخشیم و قصاصش کردند. و الا در نامه 23 نهج البلاغه است که حضرت فرمود: من عفوش می کنم شما هم عفوش کنید.

می زنـد پـس لـب او کاسـه شـیر می کـند چـشـم اشـارت به اسـیـر .

  • چه اسیری که همان قاتل اوستتو خدای مگر این دشمن دوست

مرحوم آیت الله بهاء الدینی می فرمودند: این دعایی که در ماه رمضان بعد از نماز می خوانیم هر فقیری را بی نیاز کن، هر مریضی را خوب کن، هر اسیری را آزاد کن، همه این دعاها برای فرج امام زمان است. چون این ها در خارج به غیر از زمان ظهور اتفاق نمی افتد که یک فقیر واسیر روی کره زمین نباشد. افراد پول دار دنبال فقیر می گردند که زکات مالشان را به او بدهند ولی فقیری پیدا نمی کنند. در رأس دعاها دعای «عجّل لوليّك الفرج» ( م-ر/ ادب حضور/ ص : 296). هست. از خدا بخواهیم که امام زمان کلید راه گشا و حلال مشکلات بیاید. اگر بیاید همه درها را باز می کند همه مشکلات را حل می کند. روایت داریم وقتی آقا تشریف می آورند به دیوار کعبه تکیه می دهند می فرمایند: ای اهل عالم هر کس می خواهد به آدم صفی الله نگاه کند به من نگاه کند. خود حضرت امر فرمودند: برای تعجیل در فرج من زیاد دعا کنید آن فرج گشایش خود شماست.

عظمت امام حسین علیه السلام و خاک کربلاء

خدا عظمتی به امام حسین داده که کعبه هم به خاک کربلا غبطه می خورد. روایت داریم که زمین کعبه به خودش بالید افتخار کرد کی مثل من هست؟ خطاب شد ای زمین کعبه آرام بگیر اگر زمین کربلا و آن آقا که در زمین کربلا دفن است نبود هیچ چیزی را نمی آفریدم. خدا می فرماید: من زمین کربلا را قبل از زمین خلق کردم. شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد زمین کعبه بالاتر است یا زمین کربلا؟ حضرت فرمود: کنار دریا رفتی اگر سوزنی را به دریا بزنی با نوک سوزن چقدر رطوبت می آید برتری زمین کربلا که قطعه ای از قطعه های بهشت است و خدا شفاء را در تربت قبر امام حسین قرار داده بر زمین کعبه مثل برتری دریاست بر نم رطوبت نوک سوزن است. خدا کعبه را، عالم را، آسمان و زمین را به خاطر 14 معصوم خلق کرده است.

  • کعبه یک سنگ و نشان است که ره گم نشود حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست؟