نزول الطاف در ماه رمضان

نزول الطاف در ماه رمضان

فیض عام خداوند در ماه رمضان

نزول الطاف خداوند در عید فطر

کلید واژه ها: ماه رمضان- عید فطر .

فیض عام خداوند در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان، افرادی که روزه می گیرند و حتی افرادی که روزه نمی گیرند از برکات این ماه استفاده می کنند. یک فیض و لطف عامی عالم را فرا می گیرد؛ حالا روزه دارها و نماز خوان ها از سفره خصوصی و خاصی پذیرایی می شوند و عموم مردم، حتی عموم خلقت هم از سفره عام خدای متعال که رحمان و رحیم هست بهره می برند و با این رحمانیت خدا برای کافر و شقی و آدم های بد هم عنایتی می شود. در این ماه تحول خاصی در عالم هست؛ یعنی عنایات الهی و رحمت معنوی ریزش دارد، منتهی به مومنین و خواص بیشتر لطف و عنایت می شود.

پیامبرخدا صلی الله... می فرمایند: «أيّها الناس انّ ابواب الجنان في هذا الشهر مفتّحة فاسألوا ربّكم ان لا يغلقها عليكم، و ابواب النّيران مغلقة فاسألوا ربّكم ان لا يفتحها عليكم، و الشياطين مغلولة فاسألوا ربكم الا يسلّطها عليكم»[1]. مردم! در ماه مبارک رمضان درهای بهشت به سوی شما باز شده است؛ از خدا بخواهید که این درهای بهشت هیچ وقت به روی شما بسته نشود. درهای بهشت چیست؟ درهای بهشت یعنی صفات خوب، اعمال خوب، کارهای خوبی که در این ماه موفق شدیم انجام بدهیم؛ انشاءالله بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه بدهیم.

خیلی ها در ماه مبارک رمضان با نماز جماعت و مسجد آشنا شدند، در جلسات و دعاها شرکت کردند، بداخلاقی نکردند، پیمان بستند که با خلق خدا، با خانواده و اطرافیانشان مهربان باشند. کسی که می تواند یک ماه عصبانی نشود، بعد یک ماه هم می تواند؛ یعنی در بهشت به رویش باز شده، این راه را باید ادامه بدهد. گاهی در این ماه رفیق خوب پیدا می کنید؛ قدرش را بدانید، رفاقت را ادامه بدهید؛ یکی از راه های مهم بهشت رفیق خوب است. در جلسات دعا و قرآن شرکت کنید؛ حالا هر شب نشد هفته ای یکبار، هر چند روز یکبار شرکت کنید. کسی که در ماه مبارک رمضان با فامیلش آشتی کرده، صله رحم کرده، مثل این که با خدا آشتی کرده است؛ چون اگر کسی با فامیلش قهر بکند، خدا هم رحمتش را قطع می کند. کسی که در ماه مبارک رمضان با فامیلش آشتی کند، خدا او را به رحمت خودش وصل می کند.

پیامبر خدا در فراز دیگر خطبه شعبانیه فرمودند: «و ابواب النّيران مغلقة فاسألوا ربّكم ان لا يفتحها عليكم» در این ماه درهای جهنم به روی شما بسته شده، از خدای متعال بخواهید که این درها همیشه بسته باشد و درهای جهنم دیگر هیچ وقت باز نشود. درهای جهنم یعنی گناهان، بدی ها، رفقای بد، جلسات بد و امثال اینها. احیاناً انسان آلودگی هایی داشته که در این ماه توبه کرده و از بدی ها فاصله گرفته است. از خدا بخواهید و کمک بگیرید که درهای جهنم بسته بشوند و تا سال آینده برای ما هیچ وقت باز نشوند.

در فراز سوم فرمودند: «و الشياطين مغلولة فاسألوا ربكم الا يسلّطها عليكم.» شیطان ها در این ماه در غل و زنجیرند، از خدای متعال بخواهید که شیطان هیچ وقت بر شما مسلط نشود. چون کاربرد شیطان در ماه مبارک رمضان خیلی کم است؛ حتی نیروی انتظامی آمار داده که در ایام ماه مبارک رمضان فساد، ظلم، تعدی، خیانت خیلی کم می شود. شیاطین انسی و جنی در غل و زنجیرند؛ یعنی افرادی که به ما هجوم می آورند و وسوسه می کنند، چه شیطان درونی و چه شیطان بیرونی، کاربردشان در ماه مبارک رمضان کم است. این پاکیزگی و نورانیتی را که خدای متعال در ماه مبارک رمضان برای ما مرحمت فرمود، از حالات و روحیات خوش که قطعا در درونمان قرار گرفته، برای همیشه نگه داریم.

نزول الطاف خداوند در عید فطر

خدای متعال در پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر را قرار داده و این هم سنتی است برای اعطاء خداوند به بندگانش؛ اگر خدا نمی خواست عیدی بدهد، نمی خواست لطف وعنایت بکند، چرا آخر ماه عید قرار داده است؟ روایت داریم که در هر روز ماه رمضان خدا یک میلیون نفر از آتش جهنم نجات می دهد؛ اما شب آخر ماه و عید فطر به تعداد کل ماه آدم از آتش جهنم آزاد می کند.

خدای متعال بعد از یک ماه مهمانی یک عیدی ویژه و یک جشن ویژه قرار داده و چه دستور زیبایی که روز عید فطر باید همه افطار بکنیم و واجب است که روزه نگیریم و مقداری از مالمان را کفاره بدهیم که کفاره اش هم جزء واجبات خیلی مهم است، غسل بکنیم و بعد برویم در زیر آسمان نماز بخوانیم. تنها نمازی که پنج قنوت دارد، نماز عید فطر است. دو رکعت نماز دسته جمعی زیر آسمان بعد از یک ماه روزه گرفتن و نیایش و دعا و تضرع، همه اش لطف و عنایت خاص خداست. باید دسته جمعی برویم زیر آسمان و در قنوت نماز عید دعا بکنیم که خدایا! امروز را برای مسلمین عید قرار دادی و در آن شرافت و فضیلت نهادی؛ اگر خدا نمی خواست لطف بکند، نمی خواست عنایت بکند، در دعا را به روی ما می بست و این عید را قرار نمی داد؛ «جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدا»[2] .

اگر پدری می گوید عید است و جشن تولد می گیرد، می خواهد کادو و عیدی بدهد، می خواهد هدیه بدهد و لطف کند، می خواهد شادی و سرور ایجاد کند؛ خدای بزرگی که این عید را برای پیامبر و اهل بیت و مسلمین قرار داده، می خواهد لطف و عنایتش را در حد اعلا و نهایت به سر بندگانش بریزد.

چه چیزهای خوبی در قنوت از خدای متعال می خواهیم! بنده دعایی به این جامعی و کاملی ندیدم؛ بعد از این که ستایش و مدح و ثنا می کنیم، می گوییم: «اللَّهُمَّ [أَنْتَ أَهْلُ ] أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ»[3]؛ یکی از وسایل اجابت دعا، مدح و ستایش و ثنای خداست که رحمت او را ریزان می کند. بعد می گوییم: «أَدْخِلْنِي فِي كُلِّ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ»[4]. خدایا هر خیری که به پیامبر و آل محمد مرحمت کردی، به ما هم مرحمت فرما؛ «وَ أَخْرِجْنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ»[5]. خدایا هر سوء و بدی که از پیامبر و آلش دور کردی، از ما هم دور بفرما. یعنی از همان سرچشمه ای که بهترین خلقت (14معصوم) از آن می آشامند و می نوشند، به ما هم بنوشان.

پیامبرخدا می فرماید: «أَبِيتُ عِنْدَ رَبِّي يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِي»[6]. من پیش پروردگارم شب را به صبح می کنم، از من پذیرایی می کند (پذیرای های معنوی). بعد مي گوییم: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ»[7]. به هر خیر و خوبی که خوبان عالم در طول قرون متمادی از تو خواستند، همه آن خیرها را از تو می خواهیم و از هر شر و بدی که همه خوبان عالم به تو پناه بردند، ما هم به تو پناه می بریم.

مسلماً در خود عید و اعمال آن و دعاهای قنوتش، الطاف و عنایات خاصی هست؛ لذا غسل روز عید فطر، زیارت امام حسین علیه السلام، نماز عید و دعا کردن برای دیگران را فراموش نکنیم و به یاد فقراء و مستضعفان باشیم.

حجةالاسلام والمسلمین فرحزاد


[1] . سیدبن طاووس/ الإقبال بالأعمال الحسنة/ ج1/ ص : 23.

[2] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/1/ ص : 245.

[3] . همان

[4] . شیخ کلینی/ الكافي/ ج2/ ص:522.

[5] . همان

[6] . مجلسی/ بحارالأنوار/ ج6/ ص:202.

[7] . شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ 1/ ص : 245.

جدیدترین ها در این موضوع

میزان حسنات

میزان حسنات

قرب به پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

قرب به پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم)

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند :«اَقْرَبُکُمْ مِنّى مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیامَةِ اَحْسَنُکُمْ اَخلاقاً»؛[5] کسى که اخلاقش نیکوتر است، در روز قیامت در همنشینى به من نزدیک تر است. یعنى هر کس خوش اخلاق تر، مهربان تر، خیرخواه تر و با گذشت تر است، در قیامت به من نزدیک تر است.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان : صبر و تسلیم در امتحان الهی

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان : صبر و تسلیم در امتحان الهی در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان دوری از منیت و خودخواهی

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان دوری از منیت و خودخواهی در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان دعا

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان دعا در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.

پر بازدیدترین ها

حضور قلب در نماز

حضور قلب در نماز

No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان مقام و منزلت امیرالمومنین علیه السلام

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان مقام و منزلت امیرالمومنین علیه السلام در رابطه با موضوع اهل بیت در این قسمت قرار دارد.
میزان حسنات

میزان حسنات

No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در رابطه با موضوع اهل بیت در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS