راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (11)

گفتار چهارم: انحرافات جنسی

از بزرگ‌ترین و شوم‌ترین خطرهایی که ممکن است جوانان گرفتار آن شوند، گناهان و جرائم جنسی می‌باشد. با توجه به آغاز بلوغ و شدت آتش این حس و غریزه در جوانان، هر لحظه این خطر آن‌ها را تهدید می‌نماید. با توجه به این‌ که در این مرحله‌ی سنی معمولاً احساسات بر عقل غلبه می­کند، جوان خیلی زود تسلیم احساس شده و اگر مراقبت ویژه­ای از سوی خود یا والدین و یا جامعه نباشد ممکن است به سرعت گرفتار آسیسب­های شدید فردی و اجتماعی گردد.

طبیعی است که غریزه جنسی به عنوان یک نعمت خدادادی و مورد نیاز نسل بشر در همه انسانها بویژه جوانان وجود دارد. بدیهی است عدم استفاده معقول و صحیح از آن می­تواند آثار ویرانگری داشته باشد. اگرچه برای درمان این عوارض خطرناک نمی­توان آن را به کلی از بین برد ولی با چاره‌اندیشی به موقع و نظارت و کنترل صحیح می‌توان آن را مهار کرده و در مسیر اصلی خود قرار داد. بروز طغیانگرانه این غریزه بیش‌تر بستگی به عوامل بیرونی هم دارد که این انگیزه به طرق مختلف برای جوان ایجاد می‌گردد.

گاهی این تحریک ممکن است در خانواده باشد، گاهی در جامعه و محیطی که جوان در آن زندگی می‌کند و بستگی به طرز تعلیم و تربیت آن جوان هم دارد که این مساله به سیستم‌های تربیتی موجود در یک جامعه برمی‌گردد.

قرآن مجید، ابتلای به این پدیده‌ی شوم و زشت را نتیجه وسوسه های شیطانی و دنباله روی انسانها از آن خطوط انحرافی دانسته ومی‌فرماید:

ای اهل ایمان! هیچ‌وقت شیطان را پیروی نکنید و کسی که همیشه دنبال شیطان می‌رود به درستی که شیطان او را به کارهای زشت و ناروا وادار می‌کند.

به طور کلی، مهمترین انحرافات و جرائم جنسی در جامعه کنونی را می‌توان در موارد زیر دانست: روسپی گری، همجنس بازی، روابط نامشروع (زنا)، لواط، خودارضایی (استمناء)، چشم چرانی، خود نمایی، رابطه‌ی جنسی با حیوانات.

به یقین وجود جرائم و انحرافات جنسی در یک جامعه معلول عوامل متفاوتی از قبیل اندیشه­های اعتقادی و گرایشات دینی، نظام سیاسی و حکومتی،‌ رفتارهای اجتماعی، خصوصیات فردی و شخصیتی و عوامل خانوادگی می­باشد.

عوامل خانوادگی انحرافات

بی اطلاعی و یا غفلت و سهل انگاری در مباحث تربیتی از سوی والدین آثارجبران ناپذیری در ایجاد انحرافات جنسی خواهد داشت. از این رو خانواده و محیط آن، مهمترین عامل این دسته از جرم ها وگناهان می­باشند. تربیت جنسی فرزندان از وظایف مهم والدین بحساب می آید که می­بایست با محوریت عفاف وتقوا همراه گردد.

کم کردن زمینه­های تحریک جنسی آنان در محیط خانواده از جمله، جداسازی بستر آنان وپرهیز از رفتارهای جنسی والدین در کنار کودکان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی ازخانواده­ها با ندانم‌کاری‌های، خود زمینه‌ی انحراف جنسی را در فرزندان بوجود می‌آورند. البته خود فرد هم ممکن است با داشتن اخلاق زشت شهوترانی و مشغول کردن خود به این امور و پیروی نکردن ازعقل و اندیشه، گرفتار این پدیده‌ی شوم گردد. پس لازم است که نوجوان با یاری جستن از خداوند و تقویت ایمان و پیروی ازعقل و مشغول ساختن خود به کارهای مفید، خود را از این گرداب نجات دهد. در غیر این صورت گرفتار عواقب شوم این انحراف می‌گردد.

امام علی(علیه السلام)درهمین زمینه می‌فرماید:

« بر شهوت خویش مسلط شو و بیش از آن‌ که قدرت تجری وجسارت پیدا کند و به تندروی عادت نماید؛ چه آنکه اگر شهوت در خودسری و تجاوز نیرومند گردد مالک و فرمانروای تو می‌شود و به هر سو که بخواهد تو را می‌کشاند و تو در مقابل آن تاب مقاومت نخواهی داشت.»

بدیهی است چنانچه در محیط خانه، یک نظام تربیتی غلط بر زندگی حاکم شود جوان را به انحراف سوق می‌دهد.

جوانی که در آغاز بلوغ جنسی در کوچه و خیابان و حتی مدرسه با صحنه‌های شهوت‌انگیز روبه‌رو شود و از طرفی هم وسایل ارتباط جمعی مثل سینما و تلویزیون، اینترنت و ماهواره، نشریات و مجلات، صحنه‌های تحریک کننده را نمایش دهند و از سوی دیگر در حالی که والدین تعالیم تربیتی مکتب انسان‌ساز اسلام را نادیده گرفته و در محیط خانوادگی خود، رفتارهای نابجا و غیر­معقولی از خود نشان دهند، چگونه می توان شاهد کنترل صحیح مسائل جنسی از سوی جوان یا نوجوان بود؟

توصیه هایی به والدین برای فرزندان

والدین برای جلوگیری از بروز این انحراف و مصونیت از آسیب­های آن می­بایست مطالبی را به فرزندان خویش آموزش داده و توصیه کنند تا فرزندان امورزیررعایت نمایند:

  1. حتی الامکان در مکانی خلوت و تنها و دور از نظر دیگران نباشند. خود را در محیطهای شلوغ قرار دهند و از تنهایی بویژه در وقت شب اجتناب کنند .
  2. تا زمانی که خود بر ترک عادت­های زشت جنسی مسلّط نشده‎اند، از رفاقت و رفت و آمد با کسانی که به این اعمال زشت عادت کرده‎اند، اجتناب کنند. البتّه این به معنای انزوای اجتماعی نیست بلکه می­بایست دوستان صالح و سالم جایگزین افراد بیمار و معتاد به رفتارهای جنسی خلاف شرع گردند.
  3. در هنگامی که افکار جنسی به ذهن انسان خطور می‎کند بلافاصله آن را با ذکر خدا و معاد و... از ذهن خود دور نمایند.
  4. اوقات فراغت خود را با کارهای مثبت از قبیل مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت، تفریح سالم و یا فعالیت­های اجتماعی، کمک به اهل خانواده و... پُر کنند.
  5. به یاد داشته باشند که ورزش منظم و زیاد دررشته­های تخصصی، رزمی، دفاع شخصی برای تخلیه انرژی زائد بدن بسیارموثر است.
  6. تقویت ایمان مذهبی و اراده و کنترل برخویشتن، شرکت مداوم در مجالس مذهبی و دعا، تلاوت قرآن و تدّبر و تفکر درمعانی آیات آن مهمترین پشتوانه وعامل نظارت درونی انسان خواهد بود.
  7. هیچگاه بدن خود را به صورت برهنه در آینه نگاه نکنند.
  8. درغیر موارد ضروری از نگاه کردن به اندام­های جنسی خود پرهیز کنند.
  9. برای نظافت موهای زاید بدن هرگزاز تیغ و صابون استفاده ننموده و زود به زود به ازاله موهای بدن نپردازند بلکه از داروی نظافت بهداشتی (نوره) استفاده کنند.
  10. از نگاه کردن به مواضع جنسی و برجستگی‎های بدن دیگران (حتی از روی لباس) پرهیز نمایند.
  11. از نگاه کردن به فیلم‎ها وعکس­ها و نیز گوش دادن به موسیقی­ها و آهنگهایی که موجب تحریک جنسی می­شود اجتناب کنند.
  12. از پرخوری و سیری بیش از اندازه به هنگام خواب پرهیز کنند. از این رو در شب غذای سبک و کم حجم میل شود و غذا را زودتر میل کنند تا به هنگام خواب احساس پری و سنگینی نکنند.
  13. از نوشیدن بیش از حد آب و مایعات در هنگام شب و قبل از خواب به ویژه در بین غذاها و غذای چرب پرهیز کنند.
  14. سعی کنند هرگز به روی شکم نخوابند زیرا این شیوه خوابیدن در تعالیم دینی مکروه بوده و یکی از عوامل تحریک‎کننده‎ جنسی محسوب می­شود.
  15. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان (به ویژه لباس‏های زیر) خودداری کنند.
  16. از تصور و تخیل امور جنسی (چه جنس موافق چه مخالف) اجتناب کنند و حتی به قصد داشتن اطلاعات و آگاهی به سراغ این نوع مطالب نروند.
  17. از خوردن غذاهای تحریک کننده مانند خرما، پیاز، فلفل، ادویه جات، تخم مرغ، سوسیس، کالباس، گوشت قرمزوغذای چرب اجتناب کنند. کنار نهادن این غذاها بصورت موقت هرگز بدن را دچار کمبود جسمی و سوءتغذیه نمی‏کند.
  18. با جنس مخالف کمتر رفتار داشته باشند و از روی ملایمت، لطف و محبت با آنها صحبت نکنند.
  19. مطالعه و توجّه به ضررهای جسمانی، روحی و اجتماعی و نیز توجه به عواقب گناه خودارضایی می تواند بازدارنده خوبی باشد.
  20. هیچگاه در حمام بطور کامل عریان نشوند.

البته والدین گرامی نباید تنها به ارشاد و توصیه زبانی اکتفاء کنند بلکه نظارت مستمر و غیرمشهود خود را در مسائل مزبور برای رسیدن به نتیجه نهایی ضروری و لازم به حساب آورند.

وظایف پیشگیرانه والدین

در برنامه‌های اخلاقی و فقهی دین، تعالیم و دستوراتی وجود دارد که از مجموع آن‌ها برمی‌آید که والدین باید به مسائل جنسی فرزندان در یک مسیر طولانی توجه کرد. ازهنگامی که فرزند به دنیا می‌آید و شیر‌خواری بیش نیست، باید مراقبت کامل بعمل آید ودر صورت بیداری‌اش در اتاق خواب، والدین از هرنوع رفتار جنسی و زناشویی پرهیز کنند. اینگونه دقت­ها می­بایست در طول حیا ت فرزندان ادامه یابد. کلمات و حرکات والدین نباید به گونه‌ای باشد که غریزه‌ی خفته‌ی آن‌ها را بیدار کند. همچنین در حضور فرزندان، حیا را رعایت کرده و از بکار بردن کلمات صریح در اینگونه موضوعات بپرهیزند.

علاوه بر دستورات و دقت نظرهای یاد شده، اسلام بر توجه به نیازهای غریزی فرزندان در دوران بلوغ و ترغیب و تشویق والدین به مهیا نمودن زمینه‌های ازدواج آسان جوانان تأکید می‌کند. دین شریف اسلام با ملغی نمودن آداب دست و پا گیر جاهلی که هر یک مانعی بر سر راه ازدواج خواهد بود، طرحی به نام هم‌کفو بودن و «همسان همسری» را مطرح می‌کند که در آن، ملاک اساسی ایمان و اخلاق است چرا که در نگاه دینی، پسر مؤمن همتراز دختر مؤمن و دختر پاک مناسب پسر پاک است.

به هر صورت، والدین باید فشارهای ناشی از غرایز جنسی را بر فرزندان خود باور کنند و ضمن پیراستگی محیط زندگی خود از هر گونه عامل تحریک‌زا، شرایط ازدواج صحیح را در اولین فرصت برای فرزندان خویش فراهم آورند.

از آنجا که خانواده قابلیت پیشگیری از انحرافات جنسی در سه محور جداگانه

(زوجین، فرزندان، جامعه) را دارند، وظایف پیشگیرانه آنها درهر یک از سه محور مزبور جداگانه ارائه می­گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

No image

حکمت 114 نهج البلاغه : استفاده از فرصت ها

حکمت 114 نهج البلاغه موضوع "استفاده از فرصت‏ها" را بیان می کند.
No image

خطبه 109 نهج البلاغه بخش 6 : وصف رستاخيز و زنده شدن دوباره

خطبه 109 نهج البلاغه بخش 6 موضوع "وصف رستاخيز و زنده شدن دوباره" را بیان می کند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
No image

حکمت 436 نهج البلاغه : ارزش تداوم کار

حکمت 436 نهج البلاغه به موضوع "ارزش تداوم کار" اشاره می کند.
Powered by TayaCMS