حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

حضرت معصومه سلام الله علیها (منبر کوتاه)

بسم الله الرحمن  الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

عاشق آنست که یا دیده به گل وا نکند           یا به غیر ا ز گل روی تو تماشا نکند

به گدای تو اگر هر دو جهان را بخشند            رد کند ، غیر تو را از تو تمنا نکند

چشم بیمار تو بیمار کند هر کس را              جان دهد آرزوی فیض مسیحا نکند

دیدن روی تو با دادن جان شیرین است         رو نما تا که کسی روی به دنیا نکند

گر به بازار دو عالم گذرم ، دیده من              جز تماشای تو ای یوسف زهرا نکند

یابن الحسن ، یابن الحسن ...                    یاصاحب الزمان ، یا صاحب الزمان ...

تشرف:

سید جلیل آقا سید جعفر قزوینی می‌گوید :

با پدرم مرحوم آقا سید باقر قزوینی به مسجد سهله می‌رفتیم وقتی نزدیک مسجد رسیدیم به او گفتم : این حرفهایی که از مردم می‌شنوم یعنی هرکس چهار  شب چهارشنبه به مسجد سهله بیاید حضرت مهدی را می‌بیند پایه و اساسی دارد ؟

 پدرم غضبناک متوجه من شد و گفت: چرا اساسی نداشته باشد ؟ فقط به این خاطر که تو ندیده‌ای ؟ آیا هرچیزی که تو ندیده ای اصل ندارد؟ خیلی مرا سرزنش کرد طوری که از گفته خودم پشیمان شدم .

داخل مسجد شدیم هیچکس در آن جا نبود وقتی  پدرم در وسط مسجد برای خواندن دو رکعت نماز استجاره ایستاد شخصی از طرف مقام حضرت حجت متوجه او شد و از کنارش عبور کرد به او سلام کرد و با ایشان مصافحه نمود در اینجا پدرم به من توجه کرد و پرسید : این آقا کیست ؟

گفتم : آیا او حضرت مهدی است؟ فرمود: پس کیست؟ من به دنبال آن حضرت دویدم ولی احدی را نه در مسجد و نه در خارج آن ندیدم. (عبقری الحسان ص ۶۴)

روز اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است  که انشاء الله دوستان سخنران و واعظ در هرکجای کشور که افاضه میفرمایند از این بانوی باعظمت یاد کنند.

مرحوم شیخ محمد تقی تستری در قاموس الرجال میفرماید: در میان فرزندان امام کاظم (علیه السلام) با آنهمه کثرتشان بعد از امام رضا(علیه السلام) کسی هم شأن این بانو نیست .

مدت ۲۵ سال تمام حضرت رضا (علیه السلام) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون (علیهاالسلام) بود پس از ربع قرن انتظار سرانجام ستاره ای تابان در دامان نجمه درخشید.

نکات:

۱- کریمه اهل بیت: در رؤیای صادقه حضرت آیت الله نجفی مرعشی فرمودند : با دعا  و راز و نیاز و تلاش برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (علیهاالسلام) حضرت صادق(علیه السلام) در رؤیای صادقه خطاب به من فرمودند: برتو باد به کریمه اهل بیت.

لذا در میان دانشمندان و علما و فقیهان این بانو به کریمه اهل بیت لقب گرفتند.

۲- معصومه: علت نامیدن این نام بر این بانو آنست که عصمت مادرش حضرت زهرا (سلام الله علیها) در او تجلی یافته است و بر اساس روایات این لقب از سوی حضرت رضا (علیه السلام) به این بانوی والامقام اختصاص یافته است.که مرحوم مجلسی می‌فرماید:

امام رضا (علیه السلام) فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

۳- زیارتنامه: یکی از ویژگی‌های حضرت معصومه (سلام الله علیها) زیارتنامه آنحضرت است در عالم اسلام فقط دو بانو زیارتنامه مأثور و منقول از ائمه علیهم السلام دارند یکی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است و دوم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است.لازم به ذکر است که این بانو سه زیارتنامه دارد یکی مشهور و دو زیارتنامه غیر مشهور.

۴- ویژگی زیارتنامه ها: در زیارتنامه مشهور بی بی به دو نسب تکیه شده است:

 یکی سلسله الهی: در این زیارتنامه مشهور به ما می‌فهماند که آنحضرت در پیوندی معنوی با سلسله‌ای الهی است او نسبت به آدم و انبیاء دیگر که در زیارتنامه نام آنها را می‌برید از حیث رسالت داری متصل است یعنی متصل به همه انبیاء الهی است

دوم: سلسله صلبی: او نسبت به انبیاء و ائمه معصومین علیهم السلام از حیث صلب نیز متصل است به تعبیری او دارنده همه خوبی‌هاست.

۵- زیارتنامه های غیر مشهور آنحضرت: اشاره به اسامی و القاب آن بی بی دارد؛ طاهره ،حمیده ، رشیده ، تقیه ، رضیه، مرضیه، صدیقه، سیده نساء محدثه ، عابده

از صفات و القابی است که در این زیارات آمده است یعنی به نوعی با مادر خود هم اسم و لقب است.

۶- مقام شفاعت: در قرآن کریم بالاترین شفاعت را به رسول اکرم اختصاص داده و به مقام محمود تعبیر شده است در میان سلسله بانوان عالم شفاعت گسترده عالم به دو بانوی عالیقدر یعنی حضرت زهرا و حضرت معصومه(علیهماالسلام) قرار داده است که پس از حضرت زهرا که شفیعه روز جزا است امام صادق (علیه السلام) فرمود:با شفاعت او (معصومه) همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.

روایت :

روزی جمعی از مردم ری در مدینه به محضر امام صادق علیه السلام رفتند و عرض کردند: ما از اهالی ری هستیم . امام صادق فرمود: آفرین به برادران ما از اهالی قم . آنها گفتند: ما از اهالی ری هستیم. امام باز همان جمله را تکرار فرمود. و این مطلب چند بار تکرار شد آنگاه فرمودند:

ان لله حرما و هو مکة ، و ان للرسول حرما و هو المدینة . و ان لأمیرالمؤمنین حرما و هو الکوفة . ان لنا حرما و هو بلدة قم.

برای خدا حرمی است و آن مکه است و برای رسول خداحرمی است و آن مدینه است و برای امیرمؤمنان حرمی است و آن کوفه است و برای ما (امامان) حرمی است و آن شهر قم است.

(بحار ، جلد ۶۰ ، صفحه ۲۱۶)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
Powered by TayaCMS