راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

فرار از خانه

امروزه در اغلب کشورهای جهان، پدیده شوم فرار از خانه به یک معضل شدید و آسیب زای اجتماعی تبدیل شده است. ازاین رهگذر آفات و آسیب­های بسیاری به جامعه و خانواده خواهد رسید. براساس آمارسازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون نوجوان سیزده تا نوزده ساله ازکانون خانواده خویش فرارمی­کنند که با تاسف 74 در صد آنها دختر هستند.

البته درموارد اندکی فرار مردان و زنان متأهل نیز بوقوع پیوسته است که این خود نیز دلایل و آثار جداگانه­ای خواهد داشت .

با توجه به اینکه هر ساله آمار دختران فراری رو به افزایش بوده و تبعات منفی بسیاری را از خود بجای گذاشته است، بررسی این بخش ضروری­تر می نماید.

وظایف پیشگیرانه والدین

1- توجه به منزلت دختران:

بدرفتاری­های والدین با دختران در حالی است که در فرهنگ دینی اسلام دختران جایگاه والایی داشته وازاحترام خاصی برخوردارهستند.

پیامبر اکرم در باره دختران می‌فرماید: بهترین فرزندان شما دختران شمایند.

ایشان همچنین فرموده­اند:

خانه‌ای که در آن دختران وجود داشته باشند هر روز 12 برکت و رحمت از آسمان برآن نازل می‌شود و رفت ‌وآمد ملائکه از آن خانه قطع نمی‌شود و برای پدر دختران در هر شب و روز عبادت یک سال را می‌نویسند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم‌چنین می‌فرماید: کسی که از بازارهدیه‌ای بخرد و آن را برای خانواده‌ی خود ببرد مانند کسی است که صدقاتی را برای افراد بی‌بضاعت و فقیر می‌برد پس باید هنگام تقسیم هدیه، دختران را مقدم بدارد چون هر کس دخترش را شاد کند مانند آن است که برده‌ای از فرزندان حضرت اسماعیل را خریده و در راه خدا آزاد کرده است.

پیامبراکرم می‌فرماید:

هدایا را میان فرزندان به عدالت تقسیم کنید. اگرمن می‌خواستم فضیلتی را در نظر بگیرم دختران را مقدم می‌داشتم.

روایاتی که در فضیلت دختران آمده است، زمینه را برای این درخواست فراهم می‌کند؛ از جمله این روایت از امام صادق (ع) که فرمود:

پسران نعمتند و دختران حسنه؛ خداوند از نعمتی که داد، بازخواست می‌کند و بر حسنات پاداش می‌دهد.

در حدیث دیگری که آمده است: دختران دارای گرمی و جاذبه و لطافت معنوی هستند، ‌آماده‌ی خدمت و مونسند، مایه‌ی برکت و رحمتند، پاکیزگی را دوست دارند و تحمل پلیدی را ندارند.

2- مساوات خانوادگی

رعایت مساوات و پرهیزازهر گونه تبعیض دررفتار با فرزندان، از تعالیم اخلاقی دین اسلام است. علاوه بر اینکه توجه بیشتری به دختران و درک روحیات حساس آنها نیز از سفارش­های بزرگان دینی می­باشد .

در روایتی از پیامبر6آمده است که ایشان به شخصی که به یکی ازفرزندان خود چیزی داده بود، فرمود:

آیا به همه‌ی فرزندانت مثل آن چیز را می‌دهی؟ گفت: نه. فرمود: از خدا بترسید و میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید.

3- اعتدال در اعطای آزادی و امکانات

والدین می­بایست ظرفیتهای مختلف فرزندان خود را شناسایی کرده و به میزان نیاز عاطفی وظرفیت هریک، آنان را ازآزادی در ابعاد مختلف زندگی بهره­­مند کنند. زیرا سختگیری­های بیش از حد و نامعقول یا آزادهای بی حدوحصرنسبت به فرزندان، برخلاف اصول تربیتی و آسیب زا خواهد بود. همچنین در اختیار نهادن پول و یا دیگر امکانات مالی می­بایست به اندازه­ای باشد که موجب سوء استفاده یا ولخرجی­ها و ریخت و پاشهای فردی یا دوستانه نگردد.

4- تعیین منزل دوم

فرزندان همواره نیاز به پناهگاه ایمن و آرامش بخش دارند و چنانچه این مساله در یک مقطع زمانی کوتاه بطور اتفاقی در محیط خانواده تامین نگردد، موجبات رهایی یا فرارفرزندان می­شود.

از آنجا که این دسته از فرزندان پس از فرار، بدنبال مکانی دیگر برای به اصطلاح رهایی از سختی­های منزل اول! و رسیدن به آرامش و راحتی!هستند، بهتر است والدین از قبل، این مکان مورد نیاز فرزندشان را شناسایی و تعیین کرده باشند. این منزل اضطراری دوم می­تواند منزل یکی از بستگان یا یکی از دوستان مناسب و مورد اعتماد در همان محل یا شهری دیگر باشد. البته والدین می­بایست از قبل زمینه و مقدمات لازم و ارتباطات مورد نیاز برای گرایش دو طرفه را در این مساله ایجاد کرده باشند. این تدبیر موجب خواهد شد تا پس از فرار، فرزندان در دام شیادان و جنایتکاران به کمین نشسته نیافتند.

این مساله در باره فرار زنان یا مردان متاهل نیز کاربرد دارد بدین صورت که والدین می­بایست همواره درب منزلشان برای مراجعات یا فرارهای اینگونه فرزندان متاهل شان باز باشد تا اینکه در صورت وجود اتفاق فراراز منزل، زوجین بویژه زنان اولین و بهترین جایگاه برای فرار ر ا منزل والدین خود دانسته و بدانجا پناه برده‌ تا از افتادن آنان در دام شیطان­های جنایتکارو فرصت­طلب جلوگیری شود.

5- تامین هزینه های زندگی

پدر خانواده از نظر شرعی و قانونی مکلف به تامین نیازمندی­های زندگی خانوادگی خود است. او بخوبی می­داند که هرگونه سهل انگاری در این مساله ضررها و آسیب­هایی را برای کانون خانواده درپی خواهد داشت. انجام این ضورت­های اولیه برای فزندان بویژه دختران از حساسیت خاصی برخوردار است.

پاداش کار و تلاش برای تامین نیازمندی­های زندگی از پاداش جهاد در راه خداوند کمتر نیست زیرا نه تنها موجب قطع وابستگی انسان به دیگرا ن می­گردد بلکه عاملی مهم برای پیشگیری از انحرافات فرزندان و جوانان می­گردد.

پیامبر گرامی اسلام6فرمود:« الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»

(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 88 ح 1)

انسانی که در حال تلاش برای تامین مایحتاج زندگی همانند مجاهدی در راه خداست.

6- پرهیز از خشونت در خانه

بر اساس نظرات کارشناسان تعلیم و تربیت، انجام برخوردهای خشن ورفتارهای تحکم آمیز به منظور مقابله با کجروی­ها دراغلب مواقع نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه عواقب ناگواری بدنبال دارد. از این جهت پرهیز ازانضباط سختگیرانه و غیر منطقی والدین نسبت به فرزندان بویژه دختران موجب گرایش فرزندان به حضوربیشتر در محیط خانواده است. والدین باید این باور غلط را که کمترین تهدیدهای رفتاری فرزند را باید با خشونت بیش ازاندازه پاسخ گفت، کنار نهاده واز تنبیه­های انتقام جویانه دست بردارند.

7- جلوگیری از شبگردی

بدلیل اینکه بسیاری از جرائم اجتماعی دروقت شب اتفاق می­افتد و افراد یا گروههای خلافکار در پناه خلوت­های ویژه شبانه و یا برگزاری جلسات شبانه، به اهداف خویش می­رسند، والدین باید درصدد باشند تا زمان بیرون ماندن فرزندان در وقت شب را به حداقل رسانده وشبگردی­های متعدد و فراوان را برای فرزندان خود یک تهدید جدی بحساب آورند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
Powered by TayaCMS