غیرت

غیرت

یا لطیف

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد

موضوع : غیرت (1) و (2)

 

این بحث شامل دو قسمت می باشد که در زیر مشاهده می کنید :

 

یکی از مسایلی که باعث شد اما مجتبی ع دچار غربت و سرانجام شهادت شوند این بود که مردم امام شناس نبودند ، غیرت در میان مردم نبود . وقتی غیرت از جامعه ای یا شخصی بیرون می رود ، ایمان و خدا بیرون می رود و دیگر چیزی از دین باقی نمی ماند . در واقعه اندلس غیرت را وقتی با حربه ها از مردم گرفتند اسلام رخت بر بست . ( نبود غیرت = نبود اسلام ) دین اسلام هم فقط نیست بدون غیرت مسیحیت و یهودیت هم منحرف میشود …

 

اثرات غیرت :

غیرت یک حالت نفسانی است که در خلقت همه ما وجود داشته . حتی در حالت حیوانات هم دیده میشود . الزاما به معنی حالتی نسبت به ناموس نیست . خداوند غیور است اما ناموس ندارد . لم یلد و لم یولد . غیرت فقط ناموس پرستی نیست ، خیلی بالاتر است . غیرت = دین .

 

تعریف اجمالی :

 

1- غیرت نسبت به خود.

انسان باید نسبت به خودش غیور باشد که من انسانم ، آفریده خدا هستم ، ارزش دارم . نباید خودم را پست کنم .( بعضی وقتها باید مسلمانی را از نامسلمانها یاد بگیریم . ناپلئون میگوید : آدم با نمی توانم هیچ نسبتی ندارد !) . یعنی اعتماد به خود . هر درجه ای را میتوانم برسم . هر ثوابی را میتوانم . هر ترک گناهی را قادرم . چون شان الهی دارم . وقتی به یک بزرگی تکیه دارم دیگر چه غمی ؟ باز هم همان حدیث معروف و زیبا : المومن کالجبل اراسخ لا یحرکه العواصف .

 

2 - غیرت به ناموس

نسبت به ناموس خود ، ناموس مسلمین ، شهر ، کشور ، ناموس انسانها باید غیرت داشت .

 

3- غیرت به وطن

ملی گرایی . مرز برای ما محترم است . اما نه انگونه که بخاطر ان بی عدالتی کنیم . ولی نسبت به خاک باید غیرت داشت .

 

4- نسبت به دین خدا

یک تبصره : غیرت بلاموضع نباید داشت . یعنی غیرتی که خارج از محدوده الهی است و نباید به ان توجه کرد . منجمله : الف ) غیرت زنانه . محدود آنقدر کوچک میشود که غیرت با حساسیت مخلوط میشود و اثر منفی میگذارد . ب) غیرت با سو ءظن همراه باشد . ج) غیرت افراطی . بیشتر ازحد معمول است . مثلا نمی تواند تحمل کند یکی به دینش اهانت کند . اشکالی نداره ها ولی اگر دامنه تحملت از حد صبر و حلم و مدارا و رفق پایین تر رفت فایده ندارد . مردی که به امام حسن ع توهین کرد چون امام ع 50 درصد قصور را احتمال می داد ولی از در دیگر وارد شد و دید جهالت و اشتباه است و قابل اغماض و تربیت ! د) غیرت بدون علم . غلم ندارم از عشقم دفاع کنم توسل پیدا میکنم به غیرت و داد میرنم !! علم زمینه و پیش نیاز غیرت است . غیرت بدون علم اثر برعکس میگذارد . یعنی دفاع بدتر ...بعضی جاها ما علم داریم غیرت هم داریم وی نحوه بیان نداریم و باز هم خراب میشود .

 

اثرات غیرت :

 

اگر غیرت در جامعه ما رشد کند هیچگاه جامعه ای مانند جامعه حضرت علی و امام حسن نمیشود . جامعه ای که امامان ما را خوندل کرد .1- اولین اثر غیرت مسئولیت است . غیرت بهش دستور میدهد تا نگاهی به پرونده زندگی خود بیندازد و خود را سرو سامان دهد . سپس به جامعه نگاه میکند و در مقابل هر بدی احساس مسئولیت میکند . کار کردنش کار کردن غیرتی میشود .

 

غیرت داشته باشید تا حقوق را رعایت کنید . برید رساله حقوق امام سجاد ع رو بخونید . پرفسور حامد الگا در آمریکا گفته بود اولین بار که جزوه حقوق امام سجاد را دیدم گفتم اگر مسئولین جوامع این را می دیدند و عمل میکردند الان وضع اینگونه نبود چون حتی نمیتوان پشه ای را در هوا ببینی و برایش احساس مسئولیت نکنی . انسان غیور حتی نمی تواند حیوانات را نبیند و آسان بگذرد . بنابراین حقوق همه اش غیرت است .زیرا مبنای این مسئولیت این خصوصیت فطری و خدایی است . 2- انسان غیور نافرمانی نسبت به خدا را تاب نمی آورد . فوقش نتوانست حلش کند غم میخورد . انسانی که غم ندارد سیب زمینی است . کاری به مسلمان بودنش نداریم . آنقدر دامنه این حیوانیت ها چنان بالا میرود انگار چشمهایمان را بسته ایم . اما انسان غیور نه در خفا نه در جلا کوچکترین مخالفتی با خدا نمیکند . برایش گناه گناه است . بزرگ و کوچک ندارد . جلو حضرت امام غیبت کردند و به گوش ایشان رسید ، 3 روز مریض شدند . غیرت نسبت به خداوند اثر عجیبی دارد . غیرت چنان انسان را در مقابل خداوند مطیع میکند که خودش را چیزی در مقابل خدا نمی پندارد . روی این حالت نفسانی کار کن . باید فکر کنی . فکر فکر فکر ... آنگاه خداجویی را ترویج میکنی . وقتی این حالت نفسانی ایجاد میشود بسیار بسیار در زندگی دنیا و آخرت اثر میگذارد . آنگاه خدا همانجور که تو از خدا دفاع میکنی خداوند از تو حمایت میکند . در روایت داریم برای بعضی ها 4 ملک میگذارد تا از او محافظت کنند . و برای بعضی شیطان را از وی دور میکند . 3- روزیش را تضمین میکند . 4- آبرویش را حفظ میکند .

 

 

غيرت «2» 

 

 

شب رحلت پیامبر، شهادت امام حسن مجتبی

 

در ادامه اثرات غیرت ،اثرات حیا

 

حیا در بین زن ومرد به طور مساوی تقسیم شده اما خصوصیات فیزیکی زنان باب بیشتری رو براشون باز گذاشته، حیا یکی از راههایی است که چشم دل رو باز میکنه وبی حیایی چشم دل رو میبند دیدگاه چشم با محیط تغییر میکنه، مثلأ سوسکی که شما حتی بهش نگاه هم نمی کنید، جزء یکی از بهترین تنقلات چینی هاست، در دامنه گناه نیز به همین صورت است که اگر حیا از بین بره، گناهانی که خیلی زشت هستند با زیبایی انجام میشه مهم ترین اثر گناه همینه که زشت را زیبا میبیند.

 

اثر بعدی حیا اینه که راه گناه خیلی سخت میشه، در حیا گفتمان مردها یه گفتمان خاصی است، گفتمان زنان نیز به همین صورت، نگاه باید کریمانه باشه، اگر هم الآن گناهی توش نباشه، چشم دلتو میبنده وباعث از بین رفتن پرده ها میشه، خیلی ازجرائم به خاطر ازبین رفتن پرده هاست .من اینجا این نکته را بهتون میگم هرچیزی تودنیا خواستی برسی بهش، وراهی بجز گناه برای رسیدن بهش نداشتی، بگو هیچ وجودی بجز خدا نیست وبه هرچیزی خواستی برسی که دوسش داشتی، وراهی بجز گناه نداره، بگو خدایا سیرم کن از حلالت تا به حرام نیفتم . االهم اغننی بحلالک عن حرامک.

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS