وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

اهتمام به امور مردم

• توصیه اكید اسلام این است كه هر مسلمانی همواره باید دغدغه سایر انسان ها را داشته باشد .

• امیر المومنین (ع): « كونا للظالم خصما ً و للمظلوم عوناً» با ستمكار در پیكار باشید و ستمدیده را یار.)(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 421

حضرت محمد (ص) می فرماید:(اهتمام به امورمردم) مردمان همگی عیال خدایند پس محبوب ترین آنها نزد خدا نیكو ترین نشان نسبت به عیال خدا است .

پیامبر (ص) :اوج خرد وخرد ورزی را پس از دین داری مهربانی و محبت وخیر خواهی نسبت به همه انسان ها اعم از خوب و بد دانسته اند.

پیامبر (ص): محبت نسبت به مردم را نصف ایمان می داند

امام علی(ع): محبت به مردم را نصف عقل توصیف می كند.

« عون العبد اخاه یوما ً خیر من اعتكافه شهرا ً.» (خدمت به خلق از اعتكاف یك ماهه هم نزد خدا ارجمند تر است.(هیج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص: 576

اهتمام در امور مردم چند دسته است:

1- امور مادی ورفاهی

2- امور معنوی وخدمات روحانی كه اساسی تر ومهم تر است

تأکید اسلام

تاكید اسلام به اهتمام به امورخلق به طور عام و اهتمام به امور مسلمانان به طور خاص است .

پیامبر (ص) می فرماید : اگر كسی بصورت روزانه دغدغه مسلمانان و مشكلات روزمره آنان را نداشته باشد جزء جامعه اسلامی واز زمره مردم مسلمان به حساب نمی آید.

« من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بسلم (یافلیس منهم ) » كسی كه صبح كند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست.(الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏3، ص: 419)

رفع نیاز از یك مسلمان : اجر و پاداشی بالاتر از بیست حج كه هر كدام همراه باانفاق هزاران دینار در راه خدا باشد و از جمله محبوبترین كارها در نزد خداوند است.

امام رضا (ع): خدا را روی زمین بندگانی است كه در برآوردن نیازهای مردم تلاش می كنند اینان روز قیامت در امانند ، هر كس كه مومنی را شاد كند خدا او را در قیامت شاد می گرداند.

اصلاح میان مردم:

• امام صادق (ع) درباره اصلاح بین مردم فرمودند:

 • اصلاح اختلافات میان مردم ونزدیك كردن آنان یكدیگر صدقه ای است كه خداوندآنرا دوست دارد.

 یكی از بهترین ومطلوبترین اخلاقیات اجتماعی اصلاح ذات بین است.

پاداش اصلاح ذبین در اسلام بالاتر و برتر از نماز و روزه و صدقه دادن است.

• امام علی (ع) به فرزندانش وصیت فرمودند: بترسید از خدا وكارها رابیارایید و یكدیگر را آشتی دهید كه من از جد شما شنیدم كه می گفت:آشتی دادن میان مردم بهتر است از نماز وروزه سالیان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
Powered by TayaCMS