حجاب در قرآن

حجاب در قرآن

لباس پوشیدن شانى از شئون انسانى است، که عمرى به قدمت‌خود انسان دارد. تا جایى‌که مطالعات مردم شناسانه قد مى‌دهد،تلبس، دست کم سه نیاز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخى دیگر از عوارض طبیعى "نیاز طبیعى"، حفظ عفت "نیاز اجتماعى" و بالاخره آراستگى و زیبایى "نیاز روانى" را در عرض‌هم تامین مى‌کرده است. نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصیات جغرافیایى و طبیعى، موفقیت جنسى، سنى، شغلى‌و دیگر عوامل اقتصادى و اجتماعى تابعى از فرهنگ و جهان‌بینى حاکم برآن جامعه است. تن‌پوش یک جامعه بیش از آنکه تبلور سلیقه ورزیها و تنوع طلب‌هاى بى‌حد و حصر انسانى‌باشد، آئینه تمام‌نماى جهان‌بینى و ارزش‌هاى حاکم بر فرهنگ‌یک جامعه است. البته نمى‌توان منکر شد که عوامل شناخته وناشناخته دیگرى نیز همواره وجود دارد که افراد را به نقض‌ارزش‌ها و عدم تمکین الگوهاى فرهنگى حاکم سوق مى‌دهد.اسلام به‌عنوان یک مکتب جامع، ارزش‌هایى را متناسب بابینش‌هاى خود بر رفتارها و آداب فردى و اجتماعى دینداران، ازجمله پوشش آنها حاکم کرده و با توجه به ضرورتهاى طبیعى،اجتماعى و روانى معیارهایى را در کم و کیف لباس مدنظر قرارداده است که برخى واجب وبرخى مستحب مى‌باشند. طبیعى‌است عینیت‌یابى این‌الگوها نیز همچون سایرین رهین علم و آگاهى به مطالبات دین و میزان دغدغه خاطر در اجراى فرامین‌الهى است. در این مقاله سعى ما بر آن است تا در حد بضاعت‌مزجاة خود، دیدگاه اسلام را با استناد به آیات و روایاتى چندمطرح سازیم.امید آنکه مقبول اهل نظر افتد.

قل‌ للمؤمنین یغضوا من‌ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلک ازکى‌لهم‌ان‌الله‌خبیربمایصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من‌ابصارهن ویحفظن‌فروجهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن اوآباء بعولتهن اوابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنى‌اخوانهن او بنى‌اخوانهن‌اونسائهن او ماملکت‌ایمانهن اوالتابعین غیراولى‌الاربة من‌الرجال اوالطفل الذین لم‌یظهروا على عورات النساء و لایضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن و توبوا الى الله جمیعا ایه المؤمنون لعلکم تفلحون.(نور:30-31) اى پیامبر، به مردان باایمان بگو که نگاههاى خود را از زنان فروگیرند و فرجهاى خود را حفظ کنند (بپوشانند) این کار براى آنهاپاکیزه ‌تر است. به درستى‌ که خداوند به آنچه انجام مى‌دهند آگاه ‌است. و به زنان باایمان بگو که چشمان خود را از مردان فروگیرند و دامنهاى خود را حفظ کنند (بپوشانند) و زینتهاى خود را آشکار نکنند مگر آنچه که ضرورة ظاهر است و باید که گردن و سینه ‌هاى خود را با روسریهاى خود فرو بندند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، مگر براى همسرانشان یا برادرانشان یا پسران‌ برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان آزاده یا کنیزان یا مردانى‌که تمایلى به زنان ندارند یا اطفالى که به عورت زنان آگاهى ‌ندراند. و زنها نباید پاهاى خود را چنان بر زمین بکوبند که ‌زینتهاى مخفى آنها معلوم شود واى مؤمنان، به سوى خدا توبه ‌کنید شاید رستگار شوید.

تفسیر مفردات آیه

الغض: از نظر لغت، دو معناى عمده براى غض بیان شده ‌است،یکى نقصان و کم کردن و دیگرى بستن به چشم و هرکدام از این‌ دو معنا قابل تبیین به دو صورت مى‌باشد که می توان در مجموع، چهار معنا براى غض بیان کرد:

الغض:النقصان. (طبرسى، مجمع البیان، (طهران:العملیة‌اسلامیه، 1383 ق)، ص 137؛فیروزآبادى، قاموس‌المحى، (بى‌جا: موسسه‌الرسالة، 1407ه)، چ دوم،)

1 - کم کردن دید چشم، به این صورت که سر را به زیر بیندازد و یا صورت را برگرداند.

2 - کم کردن، به معناى نگاه آنى کردن نه نگاه استقلالى.

الغض: اطباق الجفن. (الزبیدى،تاج‌العروس،(بیروت:دارمکتبة‌الحیاة،)؛آلوسى، روح‌ المعانى،(بیروت: داراحیاءالتراث‌العربى،)،ج 18، ص 138)

1 - بستن چشم به صورت کامل و نگاه نکردن.

2 - بستن چشم به معناى انصراف و اعتنا نکردن.

باتوجه به متعلق هاى مختلفى که براى غض بصر مى‌توان‌ گرفت و با توجه به این مطلب که استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد در قرآن، صحیح باشد،هر کدام از چهار معناى غض با توجه به یکى‌از متعلقهامى‌تواند صحیح باشد؛ مثلاً اگر متعلق را فروج بگیریم ، معناى آن،بستن چشم به طور کامل مى‌باشد و اگر متعلق را زن‌ یا مرد بگیریم معناى آن،کم‌ کردن دید یا آنى ‌نگاه ‌کردن مى‌باشد.

الخمار: روسرى و هر چیزى ‌که سر را بپوشاند (فیروزآبادى،پیشین؛جوهرى،الصحاح،(بیروت:دارالعلم‌الهلایین،)؛ راغب اصفهانى،مفردات راغب،(بیروت: دارالمعرفة،)

 و از این‌که در آیه‌ کریمه دستور داده که زنها به وسیله خمار گردن و سینه‌هاى خود را بپوشانند، معلوم مى‌شود که خمار، اضافه بر این که سر و موها را مى‌پوشاند اطراف آن، مقدارى اضافه دارد که بتوان به وسیله‌ آن گردن و سینه‌ ها را پوشاند و همان طور که از شأن نزول آیه نیز استفاده مى‌شود، اطراف آن را قبلاً پشت‌ سر مى‌انداختند. پس‌ خمار پارچه ‌اى بزرگتر از روسرى مى‌باشد.

الفرج: به معناى شکاف است، اما در اضافه شدن به کلمه ‌اى ‌دیگر، معانى مختلفى دارد اگر به ضمیر یا اسم انسان اضافه شود به معناى محل مخصوص و یا کنایه از عورتین است (احمدبن‌فارس، مقایس اللغه،(مصر: شرکت‌مکتبه، 1392 ق)،چ دوم،اصل یدل على‌تقنح فى‌الشى و من ذلک الفرجه) و (مفردات راغب)

عورة: هر چیزى را که انسان حیا دارد که آن را آشکار کند، عورة‌گویند و اگر به ضمیر انسان اضافه شود معناى همان محل‌ مخصوص را دارد.

الزینه: چیزى که به وسیله آن زینت مى‌کنند. (مایترین به) معناى لغوى زینت ‌یا روایاتى که زینت استثناء شده در آیه ‌کریمه را "انگشتر" معنا کرده سازگاراست اما با توجه به روایاتى‌که زینت استثنا شده را مقدارى از بدن، مثل"صورت و دست"تعبیر مى‌کند و با توجه به قول اکثر مفسرین که معناى زینت را"مواضع زینت" گرفته ‌اند، مى‌توان در معناى لغوى زینت توسعه‌ داد که هم شامل وسایل زینت‌ شود و هم شامل مواضع زینت که‌ مقدارى از بدن باشد. «الزینة تحسین الشى‌ء بغیره من لبسه او حلیة‌او هیئة‌» الجیب: در اصل، طوقه و گشادى سرلباس است ولى براى‌گردن و سینه، کنایه آورده مى‌شود و در آیه کریمه هم که‌ جیوب به ضمیر نساء اضافه شده ‌است، معلوم مى‌شود که معناى‌آن، طوقه لباس نیست‌ بلکه منظور، همان گردن زنان است که‌ همان محل طوقه لباس است.

الاربه: به معناى حاجت (مجمع البحرین ،ج2،ص6) و گاهى شدید منظور است. (همان)

 

متعلق غض در آیه شریفه

1 - چون متعلق ذکر نشده‌است، ممکن است آن را مطلق آنچه که‌نگاه کردن به آن حرام است‌بگیریم؛ چنانچه صاحب‌ مجمع‌البیان، تفسیر کرده‌اند «عمالایحل لهم النظر الیه‌».

2 - ممکن است‌به قرینه جمله بعدى که حفظ فروج است، متعلق‌غض را فروج بگیریم؛ چنانچه مرحوم، علامه طباطبایى‌فرموده‌اند: «و على هذایمکن‌ان‌تقید اولى‌الجملتین‌بنابنتها ویکون‌مدلول الاه هوالتهى عن‌النظرالى‌الفروج‌».

3 - مى‌توان به قرینه‌مقابله دو آیه که اولى خطاب به مردان و دومى خطاب به زنان‌است، متعلق غض را در آیه اول، زنان و در آیه دوم، مردان‌بگیریم و ازشان نزول آیه نیز این وجه بیشتر از دو وجه قبلى‌استنباط مى‌شود.

 

شان نزول آیه

1 - عن محمدبن یحى عن احمدبن محمد عن على‌بن الحکم عن‌سیف‌ابن عمیره عن سعدالاسکاف عن‌ابى‌جعفر علیه‌السلام قال:«استقبل شاب من الانصار امراة بالمدینة وکان النساء ینقنعن خلف‌آذانهن فنطر الیها وهن مقبله فلما جازت نظر الیها و دخل فى زقاق‌قدسماه بین فلان فجعل یتطر خلقها و اعترض وجهه عظم فى الحائط اوزجاجه فشق وجهه فلما مضت المراه نظر فاذا الدماء تسیل على توبه‌وصدره فقال والله لاتین رسول‌الله صلى‌الله‌علیه‌وآله ولاخیره فهبطجبرئیل علیه‌السلام بهذه الایه «قل‌للمؤمنین‌یغضوامن‌ابصارهم‌»». این شأن نزول،احتمال سوم در متعلق غض راتأیید مى‌کند؛ چون‌صحبتى‌از فروج یأکل‌محرمات نیست‌بلکه مورد، زن و مرد است.

الف)مسأله ملازمه

قبل از ورود در بحث، مناسب است که ابتدا، مسأله ملازمه‌اى راکه در جریان بحث و استدلات، از آن گفتگو مى‌شود روشن کنیم.بین وجوب پوشش ونگاه، چهار صورت ملازمه،تصور مى‌شودکه بین دو مورد، ملازمه، عقلا و شرعاً و عرفاً ثابت است و بین‌دو مورد، ملازمه‌اى نیست.

1 - وجوب ستر و پوشش، ملازم است‌با حرمت نگاه. در هرمورد و موضعى که امر به پوشش شده‌است، نگاه کردن به آن‌حرام است والا شرعا و عقلا و عرفا مناط و دلیلى براى وجوب‌پوشش به‌نظر نمى‌رسد و کاملا روشن است که مثلا زن باید بدن‌خود را بپوشاند اما آیا در منزل که هیچ فردى نیست‌یا در حمام‌نیز پوشاندن بدن واجب است‌یا خیر؟ پس معلوم مى‌شود که‌وجوب پوشش،براى حفظ ‌از نگاه‌است و معلوم‌مى‌شود مواضعى‌که وجوب پوشش دارد حرمت نگاه هم دارد.

2 - بین عدم وجوب پوشش و جواز نظر، ملازمه‌اى نیست؛زیرا ممکن است‌براى رفع حرج یا موارد دیگر، به عده‌اى‌رخصت داده‌شده که مواضعى از بدن را نپوشانند ولى به دیگران‌نیز اجازه نگاه داده نشده‌است؛ مثل مقدارى از بدن مرد که‌وجوب پوشش ندارد ولى نگاه کردن زن هم جایز نیست.

3 - بین جواز نگاه و عدم وجوب پوشش، ملازمه هست؛زیرا اگر نگاه کردن جایز است، پس معلوم مى‌شودکه پوشش،واجب نیست، به همان بیان سابق.

4 - بین عدم جواز نظر و وجوب پوشش ملازمه‌اى نیست.براى زن، نگاه به بدن مرد جایز نیست ولى براى مرد هم‌پوشاندن واجب نیست، به همان بیان سابق.

در این دو آیه، موضوعات ذیل، اهم مسائل طرح شده مى‌باشند.

1 - مسأله نگاه و به تعبیر قرآن، غض بصر.

2 - مسأله ستر و پوشش و به تعبیر آیه، حفظ فروج.

3 - مسأله عدم جواز اطهار زینت‌براى زنان به ضرب خمار.

4 - استثناى مقدارى از بدن، از حکم وجوب پوشش، به‌تعبیر «الاماظهرمنها ».

5 - استثناى افرادى که در مقابل آنها حکم الزامى پوشش ازاو براى زن، برداشته شده‌است، به تعبیر «الا لبعوتهن...».

6 - منع زنان از هرگونه عمل محرک و جلب کننده، به تعبیر«ولایضربن بارجلهن...».

ب) مسأله نگاه

اما در خصوص نگاه چند مسأله دراین آیه، مورد بحث قرار گرفته‌است.

1 - حرمت نظر و نگاه به فروج (عورتین)

2 - حرمت نظر و نگاه مرد و زن اجنبى به یکدیگر

3 - حرمت نظر و نگاه شهوانى مطلقا

4 - جواز نظر و نگاه به دست و صورت زن اجنبى

1 - حرمت نظر و نگاه به فروج

اولاً، نگاه به عورتین، چه نگاه مرد به مرد یا مرد به زن یا بالعکس، تمام موارد حرام است. آیه کریمه مى ‌فرماید: «یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم‌» به‌ دلیل روایت که مى ‌فرماید:منظور از حفظ فروج در این آیه، حفظ از نگاه است؛ یعنى بایدبپوشانند و هر موضعى از بدن که واجب باشد پوشانده شود.مسلما نگاه به آن محل، حرام است؛ چون پوشاندن براى این‌است که دیده نشود، پس نگاه کردن به آن حرام است و همچنین‌به دلیل مقابله بین غض یصر و حفظ فرج که اولا، نگاه مطرح ‌شده بعدا حفظ، معلوم مى‌شود که منظور از حفظ، همان حفظ ازنگاه است و شاید کلام امام علیه‌السلام هم اشاره به همین‌مقابله باشد.

استدلال قبل به آیه کریمه، براى حرمت نگاه به عورتین از راه‌ملازمه بین وجوب پوشش و حرمت نظر بود با توسل به جمله‌حفظ فروج؛ اما خود جمله «یغضوا من ابصارهم یا بغضض من‌ابصارهن‌» نیز دلالت‌بر حرمت نظر به فروج (عورتین) دارد که‌متعلق غض را به قرینه حفظ فروج که بلافاصله بعد از آن‌آمده‌است‌خود فروج بگیریم و معناى غض چشم، بستن باشد؛پس آیه کریمه مى‌فرماید: (امر مى‌کند) که به عورتین نگاه نکنید.اما صرف نظر از آیه، حرمت نگاه به عورتین بین فقها و مسلمین‌اجماعى است و قابل تردید و تشکیک نیست.

2 - حرمت نظر و نگاه زن و مرد اجنبى به یکدیگر

« قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم‌ »

آیه اول، به قرینه آیه دوم و تقابل بین این دو آیه، خطاب به‌مردان و متعلق خطاب زنان است؛ یعنى مردان چشمان خود را از زنان فرو گیرند و به آنها نگاه نکنند و همچنین «قل للمؤمنات‌» خطاب به زنان بوده و متعلق خطاب، مردان هستند؛ یعنى زنان‌نیز به مردان نگاه نکنند و یا از این قسمت آیه، حرمت نگاه به‌زنان یا بخشى از بدن آنها معلوم مى‌شود «ولایبدین زینتهن‌» به‌زنان دستور داده شده که زینتهاى خود را بپوشانند و آشکار نکنند و منظور از زینت، مواضع زینت است، چون که خود زینت،به‌خودى خود، حرمت آشکار کردن ندارد بلکه چون اظهار زینت‌موجب اظهار موضع آن و بدن زن مى‌شود لذا آشکار کردن آن‌حرام‌است. بعضى، وجوب پوشش دارد و به بیانى که گذشت‌هر موضعى که پوشش آن واجب باشد نگاه به آن حرام است.

3 - حرمت نظر و نگاه شهوانى

« قل للمؤمنین یغضوا من‌ابصارهم ... و قل للمؤمنات یغضضن‌ » متعلق‌غض در آیه، هرکدام از زن و مرد است. و معناى غض بصر،بستن چشم و ترک نظر نیست‌بلکه کنایه است از ترک استمتاع‌هرکدام از زن و مرد از دیگرى، مگر از زوج و زوجه و مملوکه . پس استمتاع و لذت بردن هر کدام از زن و مرد از دیگرى جز در آن‌دو مورد، حرام است. حال اگر نگاه در موردى که اصل آن جایز است همراه شد با نوعى استمتاع و لذت و شهوت، همان چیزى‌است که آیه از آن نهى مى‌کند. مرحوم، آیت الله خویى -رحمة‌الله علیه - مى‌فرمایند: «فانها الایه تدل على لزوم کف النظرالذى هو بعمنى الانصراف عن الشى تماما فتدل على حرمة جمیع‌انواع الاستمتاع من المراة. ماعدا المملوکه و الزوجه، و علیه فاذا ثبت من‌الخارج جواز النظر الى بعض اعضاء المراة علم ان المراد من ذلک انما هو النظر البحت لاالمشوب ینوع من الاستمتاع والتلذذ»

4 - جواز نظر و نگاه به صورت و دست‌بدون شهوت

« لاییدین زینتهن الا ماظهر منها ». براى حرمت نظر به زن اجنبه، به‌این قسمت از آیه کریمه استدلال شد که مى‌فرماید: « لایبدین‌زینتهن ‌» ولى این بخش نیز استثنایى دارد « الا ماظهر » مگر آنچه که‌ظاهر است. درباره این استثناء و اقوال مختلفى که ذیل آن بیان‌شده‌است ان شاءالله، در مسأله پوشش وجه و کفین، به صورت‌مفصل بحث‌خواهد شد اما مختصراً باید گفت که از «لایبدین‌»که‌آشکار نکنند و بپوشانند، مقدارى استثناء شده که «الا ماظهر منها» است و منظور از «الاماظهر» به ضمیمه روایات، صورت و دستها است در نتیجه صورت و دست از حرمت نظر به اجنبیه استثناءشده‌است، البته فقها؛ دراین مسأله، سه قول دارند:

1- جواز نظر به وجه کفین، بدون شهوت

2 - عدم جواز، مطلقا

3 - تفصیل بین دفعه اول که جایز است و دفعه بعدى که حرام است.

ج) مسأله پوشش

در مسأله پوشش نیز دو مسأله، قابل بررسى است که آیه کریمه،آن را بیان نموده است: یکى مسأله پوشش فروج که بین زن ومرد، یکسان است و دیگرى مسأله پوشش بقیه بدن، که احکامى‌مخصوص به زنان بیان شده‌است.

مسأله پوشش فروج

مسأله پوشش فروج، در این آیه کریمه براى مردان و زنان یکسان بیان شده‌است «یحفظوا فروجهم‌» خطاب به مردان و «یحفظن‌فروجهن‌» خطاب به زنان. معلوم مى‌شود که این حد از پوشش‌که مربوط به فروج‌است‌بین زنان و مردان مشترک‌است و تفاوتى‌بین آنها نیست اما خود آیه،اولا، به وسیله «بحفظوا» دلالت‌بر الزام دارد، یا این که به صورت خبر آمده‌است که تأکید بیشترى‌بر امر دارد و یا این که لام امر، محذوف است‌یا جواب مشروط مقدر ولى در هر صورت شکى نیست که دلالت‌بر الزام دارد.و ثانیاً: کلمه حفظ در این آیه کریمه، به معناى پوشاندن فروج‌است، به دو دلیل:

1 - به قرینه صدر آیه که مسأله غض بصر را مطرح مى‌کند وبعدا مسأله حفظ فروج را، معلوم مى‌شود که در مقابل نگاه‌نکردن دستور به پوشاندن مى‌دهند.

2 - از امام صادق علیه‌السلام ذیل همین آیه، نقل شده‌است‌که فرمودند: هر آیه‌اى که در قرآن درباره حفظ فرج آمده‌است،منظور حفظ از زناست مگر این آیه که منظور، حفظ از نگاه است‌که همان پوشش است. « ... کل شى فى القرآن من حفظ الفرج فهو من‌الزنا الا هذه الایه فهو من النظر» روایات زیادى نیز دلالت‌بر وجوب پوشش عورة، در باب‌آداب حمام دارد. اضافه بر این که سیره عملى قطعى، برپوشش عوره، موجود بوده و هست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
 نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʂ)

نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (2)

هر یک از این دو امتیاز به تنهایی کافی است که به کلمات علی (ع) ارزش فراوان بدهد، ولی توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنی این که سخنی در مسیرها و میدان های مختلف و احیاناً متضاد رفته و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت را در همه ی آنها حفظ کرده باشد، سخن علی(ع) را قریب به حد اعجاز قرار داده است و به همین جهت سخن علی (ع) در حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق قرار گرفته است
 مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

درباره امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده است «انا مدینة العلم و علی بابها؛ من شهر دانشم و علی در آن است.»جابربن حیان، پدر علم شیمی، در دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دانش آموخت؛ حسن بصری، مؤسس مکتب کلامی اشاعره؛ واصل بن عطاء مؤسس مکتب کلامی معتزله؛ ابوحنیفه، بنیانگذار مکتب فقهی حنفی؛ مالک، بنیانگذار مکتب فقهی مالکی، از شاگردان دانشگاه جعفری بوده اند.
 دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

کتاب شریف نهج البلاغه با 239 خطبه، 79 نامه و 472 حکمت و موعظه پس از قرآن مجید و در کنار احادیث شریف، کتاب دنیا و آخرت است؛ کتابی است که به شؤونات مختلف دنیوی و اخروی انسانها از جمله مبحث: «حکومت اسلامی، آیین زمامداری، رهبری، و ویژگی های حاکم اسلامی » نیک پرداخته است که امید است مجموعه مقالات این شماره برای علاقه مندان به این مبحث مهم، قابل توجه و سودمند باشد .
Powered by TayaCMS