راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

توصیه به والدین در باره اینترنت

دلیل اصلی آسیب­های خانوادگی اینترنت، عدم توجه والدین و قرار گرفتن فرزندان در معرض مطالبی است که قادر به درک صحیح آنها نمی­باشند و همچنین نمی­توانند آنها را با والدین خود در میان گذارند. بدیهی است هیچ کدام از این دلایل، باعث نمی­شود که افراد از استفاده از اینترنت محروم گردند. این حالت مانند این است که آنها را از رفتن به سطوح تحصیلی بالاتر منع کنیم چون در آن مکان­ها با فساد و مطالب نامناسب بیشتر برخوردار خواهند بود.

با توجه به اینکه اینترنت می­تواند یکی از ابزارهای آموزشی و اجرایی انحرافات و تخلفات جنسی قرارگیرد و همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، رشد فزاینده کمی و کیفی می­یابد و همواره نظام تربیتی و اخلاقی و حقوقی خانواده و جامعه را تهدید می­کند، بر همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بویژه پدران و مادران لازم است که راههای پیشگیری و مبارزه با این امور را تا حدامکان فرا گرفته و بکار ببندند. از این رو برخی از دستورالعملهای مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.

  1. آشنایی والدین با شیوه صحیح استفاده از اینترنت :

    این مساله موجب می­شود که به راحتی فرزندان را به استفاده از برنامه­های مفید رایانه و اینترنت راهنمایی کنند، از اتلاف وقت جلوگیری به عمل آورند و امنیت فرزندان را تامین کنند. کتابخانه­های محلی، مراکز اجتماعی یا مدارس ممکن است مطالب مفیدی برای آشنایی با اینترنت در اختیار داشته باشند. شما می­توانید از یک موتور جستجوگر برای یافتن وب سایت­هایی که دارای متونی برای مبتدیان در اینترنت می­باشند، بهره بگیرید.
  2. مشارکت داشتن :

    بین خود و فرزندانتان در تجربیات کار با اینترنت، دیواری بوجود نیاورید. صرف زمانی همراه با کودک در اینترنت به او کمک می­کند تا ارزشهایی که شما می­خواهید وی در هنگام کار با اینترنت از آنها پیروی کند، درک نماید.بنا براین وقتی کودکان ونوجوانان از اینترنت استفاده می­کنند توصیه می­شود که والدین هم در کنار آنان بنشینند.
  3. سفارشات امنیتی:

    والدین به فرزندان خود بیاموزند که از بازکردن ایمیل­های افراد ناشناخته خوداری کنند تا موجبات تهدیدهای اینترنتی برای آنان فراهم نشود و همچنین بیاموزند که اطلاعات شخصی خود و رمز ورود به اینترنت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و از ملاقات حضوری با کسی که در اینترنت با او آشنا شده اند خود داری نمایند.
  4. داشتن دیدگاه مناسب:

    واکنش بیش از حد در برابر یک مطلب مثلا ترساندن کودک، علاوه بر ایجاد یک واکنش منفی می­تواند کنجکاوی آنان را نیز تحریک کند.
  5. نظارت برمحل استقرار کامپیوتر:

    کامپیوتر خانگی خود را در محلی عمومی در خانه مثلا اتاق یا هال قرار دهید که بتوانید در آنجا فرزند خود را تحت نظر داشته باشید .

    اجازه ندهید کودکان کم سن و سال به تنهایی در اینترنت به گشت و گذار بپردازند. این کار مانند تنها گذاشتن بیش از حد آنها در خانه می­باشد.

  6. نظارت بر زمان استفاده:

    این که به کودکانتان اجازه دهید تا هر زمان که مایل است در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، اشتباهی بزرگ است. محدودیت زمانی مناسب، بستگی به شرایط فردی شما دارد. اما از یک سری دستورالعمل­ها می توان بهره گرفت.

    در پایان، می توانید در مورد زمانی که کودک شما اجازه دارد به طور دلخواه دراینترنت به گشت و گذار، محدودیت ایجاد کنید چون احتمال برخورد وی با مطالب ناخواسته در این زمان بیشتر است.

  7. یاد گیری شگردهای کنترل نرم افزاری:

    در مورد ابزارهای مختلف جهت کنترل والدین و فیلتر نمودن مطالب، چیزهایی را بیاموزید تا بتوانید به ایمنی کودک خود در اینترنت کمک کنید. می­توان با مراجعه به کارشناسان فنی به این راهها دست یافت.
  8. نظارت بر میزان استفاده:

    برای جلوگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان به رایانه بهتر است برنامه زمانی مناسب تدوین شود. بطوری که بتوانید بین زمان حضور اعضای خانواده و زمان کار با اینترنت ، تعادل برقرار نمایید .
  9. آموزش های فرهنگی و دینی:

    ارزش­ها و فضایل انسانی را به جوانان و نوجوانان خود آموزش دهیم تا ایشان بر پایه آن ارزش­ها زندگی خود را ارزش­گذاری کنند و از اینترنت استفاده درست نمایند.

    اگرچه هیچ جایگزینی برای مراقبت و راهنمایی والدین وجود ندارد اما می­توان علاوه بر این نظارت، از تکنولوژی­ها و نرم افزارهایی که برای فیلترکردن یا محدودن کردن سایتهای قابل نمایش، طراحی و ساخته شده است، استفاده کرد.

  10. گذاشتن قوانین دوستانه برای فرزندان:

    والدین می­توانند پس از راهنمایی­ها و سفارشات لازم با فرزندان خویش، احساس مسئولیتی را در قبال اعمالشان، در آنان بوجود آورده و بس از درک بعضی خطرات موجود در سایتها، توافقات دوستانه­ای را تنظیم کرده تا آنان خود ملزم به رعایت آن ضوابط شوند. برخی از این ضوابط بشرح زیر است:
  1. من هرگز جزئیات فردی مانند نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس مدرسه یا تصاویر خود را در اختیار دیگران قرار نمی­دهم .
  2. اگر مطلب بد یا تصویر نامناسبی را دراینترنت دیدم یا کسی مطلب نامناسبی برای من ارسال کرد، با والدین یا معلم خود، صحبت خواهم کرد.
  3. به هیچ پیغام یا بولتن خبری که نامناسب، خشن، زشت و ناپسند باشند، پاسخ نخواهم داد .
  4. من از کلمات نامناسب استفاده نکرده ودر بحث ها و دعواهای اینترنتی شرکت نخواهم کرد.
  5. هیچ پیشنهاد ی برای قبول پول یا هدیه را حتی به صورت اجناس رایگان، نخواهم پذیرفت.
  6. وارد اتاق های گفتگو(چت) و وب سایت­هایی که توافق نموده­ایم نامناسب می­باشند، نمی­شوم.
  7. هیچ ملاقات رودرو را با کسانی که در اینترنت با آنها آشنا شده ام بدون اجازه یا همراهی والدینم ، ترتیب نخواهم داد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS