راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (4)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (4)

بدحجابی و خودآرایی

پوشش و آرایش زنان از پدیده­هایی است که می­تواند در اغلب جوامع بویژه ملت­های مسلمان عامل مهمی در بروز ناهنجاری­ها و آسیب­های جدی در بین مردم بویژه جوانان و نوجوانان جامعه اسلامی ما گردد.

اصل حجاب و پوشش زنان علاوه بر اینکه فرمان مهم خداوند است، دربردارنده حکمتها و مصلحت­هایی است که رعایت کامل آن موجب سلامت و بهداشت اخلاقی و اجتماعی افراد و جوامع انسانی و نیز موجبدوام و تقویت کانون خانواده است. اگرچه لزوم رعایت پوشش و ظاهرمناسبشامل تمام افراد جامعه است اما با توجه به ویژگیهای جنسیتی و آسیب پذیری بیشتر جنس مونث، رعایت آن برای زنان و دختران جدی­ترومهمتر خواهد بوده و اجرای ناقص آن( بدحجابی) یا عدم اجرای آن (بی حجابی) از آسیب­ها و انحرافات اجتماعی محسوب می­شود.

قرآن مجید درباره حجاب دستورات اکیدى دارد که به نمونه‏هایى از آن اشاره مى‏شود:

« به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند. و روسریهاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرشان یا پسر برادرشان یا پسر خواهرانشان یا زنان همکیششان یا بردگانشان (کنیزان) یا افراد سفیه که تمایلى به زن ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند و بهنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نکوبند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخالهای پایشان به گوش رسد) و ای مومنان همگى به سوى خدا باز گردید تا رستگار شوید».

همچنین در جای دیگر فرمود: « اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان با ایمان بگو، جلبابها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خویش افکنند، که این کار براى این که (به عفت و حریّت) شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند، بهتر است، و (اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنان سر زده توبه کنند زیرا) خداوند همواره غفور و رحیم است.»

وظایف پیشگیرانه والدین

می­توان ادعا کرد که بخش عمده­ای از پدیده خودنمایی، خودآرایی، نمایش زیبایی­های بدن، آرایش­های غلیظو بی حجابی در معرض جامعه، از آثار و عوارض شوم احساس خود کم بینی و ضعف شخصیتی است که در میان عده­ای از دختران و زنان جوان رواج پیدا کرده است. از این جهت برای مقابله با معضل خودآرایی و بدحجابی نباید از بررسی و ریشه­کن نمودن عوامل زمینه ساز این اختلال روانی بانوان غفلت نمود.

1- تبیین و تکریم مقام زن

در تجزیه و تحلیل دلایل بد حجابی و خودآرایی زنان، درمی یابیم­که خود کم بینی و عقده حقارت و عدم درک موقعیت و مقام واقعی جنس مونث، موجب شده است تا این عده از زنانبرای خود نمایی و نمایش و مطرح کردن خویش در جامعه و بدست آوردن رده اجتماعی مدنظرشان، دست به چنین اعمالی بزنند.

از این رو والدین محترم برای جلوگیری از رخنه این افکار نابجا و ناآگاهانه می­بایست به اقدامات فکری و فرهنگی متوسل شده و یا در رقتارها و گفتارهای خود بیش از پیش دقت نظر داشته باشند. بنظر می­رسد در ایجاد این تفکرغلط و باور ناصحیح و مخرب، علاوه بر مردان، زنان نیز مقصر هستند.

یکی از محققین می­نویسد: بکار بردن اصطلاحات و عبارات تحقیرآمیزبرخی شوهران در باره همسران خود، نظیر مادر بچه­ها­مون!، منزلمان، ضعیفه، و...که نه عقل می پسندد و نه شرع، مانع ایجاد اعتماد به نفس در مادران و دختران می­باشد، که متاسفانه در بین عده­ای از مردان مکرر بکار برده می­شود.

در بین اقشار و طبقات مختلف مردم بخصوص عوام، بسیار دیده شده به مردی که ازخود ضعف و سستی نشان دهد، خطاب می­شود مگر زنی ؟ و یا پسر بچه­ای را که گریه کند با عبارت «مگر دختری؟» (که گریه می کنی ؟) وادار به آرامش می­کنند. جوانمردی، مردانه عمل کردن ، شیرنرشدن ، مردانگی و دهها اصطلاح و عبارت دیگر، نشان از فکر و فرهنگ مرد سالارانه و تحقیر­آمیزی است که که طی سالیان دراز ذهن و زندگی مردان و زنان ما را در فشار و تنگنا قرار داده است. نتایج این فرهنگ و ادبیات گفتاری انحرافی عبارتند از: رشد غرور کاذب مردان کم مایه، تحقیر و تحمیق لایه­های عظیمی از زنان و دختران، آن گسترش روز افزون شکاف و تبعیض جنسیتی، افزایش آمار رسمی و غیر رسمی طلاق و جدایی، اضافه شدن بر تعداد زنان و دختران آلوده به فساد، بی اعتنایی به حجابی و گسترش بد حجابی.

البته برخی زنان نیز در تقویت این انحراف نقش دارند زیرا مادرانی که مرتب از حجاب می­نالند وآنرا مانع فعالیت وتحرک ونشاط خود می­دانند ویا از زن بودن خود شکوه وشکایت می­کنند، درواقع بیشترین تاثیررا درشکسته شدن قبح بد حجابی ونیز تحقیر جایگاه ومنزلت زنان در جامعه داشته و دارند.

2- الگوگیری از سیره معصومین(ع)

نیاز به الگو برداری از فرهنگ خانوادگی پیشوایان معصوم ( سلام الله علیهم) می­بایست در صدربرنامه­های والدین قرارگیرد. خداوند متعال نام زیبای" مریم" را در صدر آیه­ای از آیات کتاب مبین خود قرار داده است و پیامبر اکرم6 وائمه­ی اطهار(ع) از زیباترین ومحترمانه­ترین واژه­ها برای دختران وهمسران خود استفاده می­کردند.

براستی آیا رسول اعظم اسلام از به زبان آوردن نام مبارک همسرش (خدیجه کبری(س) و یا نام دختر گرامی­اش (زهرای مرضیه«س») پرهیز داشت ؟ یا ائمه­ی اطهارعلیهم السلام در محیط خانه، نام همسران خود را با محترمانه­ترین شیوه و عبارت به زبان نمی آوردند؟ چرا برخی مقدس مآبان و مردان به اصطلاح غیرتی به جای ذکر نام همسرخود از ایما و اشاره گرفته تا به کار بردن اسامی فرزندان ذکور و تا مادربچه­ها و ببین و آهای و...استفاده می­کنند؟

خانواده­ها بویژه مردان باید همواره ادبیات رفتاری و گفتاری معصومین را به عنوان بهترین الگوهای زندگی دینی مد نظر داشته و پاسخگوی این سوال باشند که آیا پیامبر بزرگ اسلام (ص) واهل بیت(ع) در زندگی خانوادگی خود ازچه تعاییر و واژه هایی استفاده می کردند؟ فرمایش پیامبراسلام در حق دخترش(فاطمه زهراء «س») که فرمود: « پدرش فدای او باد» پاسخ به این سوال را مشخص کرده است.

بنابراین والدین و تمام اعضای خانواده می­بایست در همه­ی شئون زندگی خانوادگی، بویژه در رفتار با زنان و دختران از آن بزرگان و پیشوایان دینی پیروی کرده تا خانواده­ای رشد یافته و بالنده، و زنان و دخترانی با­کرامت و پای­بند به عفاف و حجاب و بدورازهرگونه انحراف و آسیب داشته باشیم.

3- بیان توانمندی زنان

شناسایی و تبیین قابلیت­ها و توانایی­های زنان و دختران، یادآوری چهرهای ماندگار و برجسته زنان مسلمان در طول تاریخ، برشمردن آمار و ارقام هایی از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی کشورهای مسلمان، تحلیل و توصیف نقش­های سرنوشت ساز زنان در تاریخ صدر اسلام، تبیین نقش زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشورمان ایران ومباحثی ازاین دست موجب رشد و تقویت روحیه ی خودارزشمندی زن (که مانع عمده فساد و بد حجابی زنان محسوب می شود) به شمار می­آید. انجام این مهم از سوی والدین و با کمک گرفتن از مشاوران وکتابها ومنابع معتبر دینی و تاریخی امکان پذیر خواهد بود.

4- شناساندن ابعاد زیبای دین

تبلیغ و نمایش چهره منطقی و زیبای دین و پرهیز از ترسیم غیرمنطقی جنبه­های ترس و خوف و مجازات و خطوط قرمزهای دین از سوی والدین می­تواند درگرایش زنان و دختران جوان به تعالیم دینی و آموزه­های اجتماعی آن از جمله حجاب تاثیر بسزایی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که چنانچه خط قرمزهای دین بصورت منطقی و منصفانه مورد توجه و تبیین قرارگیرد نه تنها ترس آفرین نبوده بلکه بر زیباییهای دین خواهد افزود.

همچنین نباید فراموش کرد که که بنا­به گفته­ی علامه شهید مرتضی مطهری، رفتارهای خشونت آمیزوعقل ستیزانه کلیسا و تعالیم ضد علمی بزرگان کلیسا در قرون وسطی موجب دین گریزی یا دین ستیزی مردم در اروپا گردید.

5- رعایت پوشش­های خانوادگی

دختران­می بایست در محیط خانه ودر مقابل پدر و برادران از پوشیدن لباس­های تنگ، کوتاه و بدن نما که نشان دهنده حجم و برجستگی­های بدن بوده و تحریک آمیزباشد پرهیز کنند. البته والدین و فرزندان لازم است رعایت این ضوابطرا در جمع دیگر محرم­های فامیل از جمله عمو، دایی، عمه، خاله و ...مورد توجه وتاکید جدی قرار دهند .

6-آموزش عملی حجاب

قبل از هر چیز پدرومادر می­بایست نسبت به حجاب و ارزشهای دینی ، انجام واجبات و پرهیز از محرمات، اعتقاد قلبی و التزام جدی داشته باشند و قبل از بیان شفاهی، از طریق آموزش عملی، فرزندان خود را با این اصل آشنا سازند.

7- توجه به پوشش نابالغ­ها

والدین بویژه مادران می­بایست در پوشاندن لباس و آرایش دختران نابالغ خود در مجامع عمومی و کوچه و خیابان دقت لازم را داشته باشند. پوشیدن لباس­های نیمه برهنه به دلیل شرکت در جشنیا گرم بودن هوا و امثال اینها و گرداندن او در مقابل چشمان تشنه و به کمین نشسته، عواقب ناگواری خواهد داشت. توجه به آمارهای دخترربایی از جمله دختران نابالغ زنگ خطری برای والدین خواهد بود.

8- نظارت بر پیامهای رسانه­ای

فراموش نکنیم که تبلیغات و برنامه­های مسموم فرهنگی، خاصیتی زهرآگین و خطرناک برای فرندان دارد. ازاین رو با توجه به اینکه بسیاری از انحرافات مربوط به حجاب و نفی و نقض آن از طریق رسانه­های الکترونیکی جدید( ماهواره، اینترنت، تلفن همراه ) انجام می شود، لذا بر پدران ومادران مسئول وآگاه لازم است استفاده از این رسانه­ها را در محیط خانه ضابطه­مند کنید.

مطالعه کتابهای مناسب و مفید در موضوعات تربیتی و خانوادگی و نیز مشاوره با کارشناسان متعهد و متبحر می­تواند بسیاری ازمشکلات پیش آمده در کانون خانواده را برطرف کرد.

9- توجه به رفتار­های محیطخانه

گفتگو و پوشش در مقابل افراد غیرهمجنس، اگر چه محرم باشند، می­بایست محترمانه و به دورازهرگونه لحن، صدا و ظاهر تحریک کننده باشد. اگرچه دختران نسبت به پدر و برادران خود محرم است اما این موضوعدلیل برآن نیست که به هر صورتی که بخواهند لباس بپوشند و درهر جا و به هر شکلی بخوابند.همچنین مادران می­بایست در مقابل پسران خود شرم و حیاء را رعایت کرده و نپدارند که به دلیل محرم بودن می­توانند آزادانه هرنوع لباس و رفتاری در محیط خانه داشته باشد.

10- رعایت وقار وادب دینی

رعایت وقار وادب دینی در برخورد با گروههای غیرهمجنس (نامحرم ) نباید مورد غفلت و بی توجهی اولیا قرار گیرد. زیرا بر اساس تعالیم قرآن صحبت کردن با با نامحرمان نباید به گونه ای باشد که قلب­های بیمار برخی را به سوی خود گرایش داده و آنها را به طمع بیاندازد.

11- عدم تجسس وتعصب بیجا

عدم تجسس وتعصب بیجا در باره­ی همسر وفرزندان، ازاصلی­ترین لوازم وپیش نیازهای ایجاد وتقویت اعتماد ومحبت در بین اعضای خانواده می­با شد.

12- پوشش محجوبانه به همراه آرایش های غلیظ

پوشش محجوبانه به همراه آرایش های غلیظ و رفتارهای، نامعقول ترکیب ناهمگونی خواهد بود که جه بسا علاوه برعوامفریبی، مفاهیم منفی دیگری را در پی داشته و در نهایت موجب آسیب رسانی به فرد و جامعه خواهد شد.

13-میهمانی ها و جشن های آسیب زا

پدر و مادر از شرکت در میهمانی ها و جشن هایی که در آنبه مسائل آسیب­زا و بهداشت روانی و اجتماعی بی­اعتنایی شده و موجب بدآموزی برای فرزندان می­شود، پرهیز کنند. البته توجه به اصل امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرائط و اصول آن نباید مورد غفلت قرار گیرد.

14- روانه کردن دختران در اوقات خلوت بودن معابر

روانه کردن دختران در اوقات خلوت بودن معابر( هرچند با پوشش مناسب) از اشتباهات بزرگی است که برخی مواقع از دید والدین مخفی می­ماند.

15- تبیین منطقی فلسفه حجاب

تبیین منطقی فلسفه حجاب و تحلیل روان شناسانه و جامعه شناسانه آن با تکیه بر تعالیم دینی و سخنان بزرگان دینی از طریق کتب مربوط به حجاب در فرهنگ سازی برای پیشگیری از اینگونه انحرافات موثر خواهد بود.

16- آگاه سازی دختران و زنان از نقشه ها و توطئه های دشمنان

آگاه سازی دختران و زنان از نقشه ها و توطئه های دشمنان برای کشف حجاب در طول تاریخ و بیان ماجراهای سرنوشت ساز مربوط به حجاب در کشورهای اسلامی همچون اسپانیا در قرن هفتم هجری و جنگ روسری در برخی کشورها در زمان کنونی، عامل خوبی برای شناخت مهم بودن حجاب در جامعه اسلامی است.

17- نقش رنگ و مدل لباس در ایجاد شخصیت

توجه دادن دختران و زنان به نقش رنگ و مدل لباس در ایجاد شخصیت و هویت اسلامی و پرهیز از پوشیدن لباسهای تحقیرآمیز و دوری از مدگرایی افراطی، موجب هدایت افراد به رعایت حجاب برتر می­شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نص بر امامت در نهج البلاغه

نص بر امامت در نهج البلاغه

کجایند کسانى که به دروغ و از روى حسد- گمان مى کنند که آنان «راسخان در علمند نه ما» خداوند ما را بالا برده و آنها را پایین، به ما عنایت کرده و آنها را محروم ساخته است، ما را وارد کرده، و آنها را خارج؟! تنها به وسیله ما هدایت حاصل مى شود، و کورى و نادانى برطرف مى گردد، امامان از قریش اند امّا نه همه قریش بلکه خصوص یک تیره، از بنى هاشم، جامه امامت جز بر تن آنان شایسته نیست و کسى غیر از آنان چنین شایستگى را ندارد
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS