شهادت امام سجاد (علیه السلام)

شهادت امام سجاد (علیه السلام)

اشاره

امام سجاد علیه السلام

حرکت وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم)

صبر و سکوت

1. مؤثر در تاریخ بشر.

2. تأثیرگذار الی زمان حاضر.

1. احیای عقول

2. هدف دوم

هدف اول:

هدف دوم:

حفظ عقلانیت زنده شده از رهگذر ابی عبدالله و به برکت انقلاب ابی عبدالله

دو محفظ و هدایت و جهت دهی به عواطف مؤمنین.

1. سخنرانی های متعدد

2. دومین وسیله

3. سومین وسیله

4. بیان وظایف مؤمنین:

5. گریه و بیان مصائب:

اشاره

نویسنده:حجت الاسلام والمسلین مومنی

امام سجاد علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ ُرَبِّ الْعالَمِینَ احمده و استعینه و استغفره و استهدیه واستنصره، و اومن به و اتوکل علیه و اصلی و اسلم علی خاتم انبیائه ، افضل السفراء حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) لاسیما بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداه و اللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

رب اشرح لی صدری ویسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی.

اَللّهُمَ سَرّحْنی عَنِ الهُمومِ وَالْغُمُومِ ووَحْشَهَ الصّدرِ و وَسْوَسَهِ الشَّیطان بِرَحمتِکَ یا ارحم الراحمین.

شام شهادت وجود مقدس امام سجاد (علیه السلام) عرض تسلیت به ساحت مقدس امام عصر (علیه السلام) عرض تسلیت به ساحت مقدسه حضرت معصومه (سلام الله علیها) صلواتی هدیه بفرمایید.

محضر امام عسکری (علیه السلام) والده ماجده امام عصر (علیه السلام) صلواتی هدیه بفرمایید.

همه گذشتگان و حق داران و پدر و مادر اجداد و اساتید بد وارثان و بی وارثان علمای گذشته شهداء امام و شهداء بهره مند از این محفل نورانی با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) .

حرکت وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم)

در جامعه بشری انجام دادند و انقلاب و تحولی که اثر آن انقلاب الی زمان ماهذا باقی مانده و از طرفی هم مؤثر در تاریخ بشر بوده این انقلاب. اما با رحلت وجود نازننین خاتم انبیاء ما شاهد یک سری تغییر و تحولاتی هستیم که ارزشهای پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) را از بین ببرند. آن اموری که وجود نازنین خاتم انبیاء برای آن امور متحمل زجر و مصیبت فوق العاده ای شدند را از بین ببرن. ارزشها را ضد ارزش کنند. ضد ارزشها را ارزش بکنند. طبیعتاً در چنین زمانی حفظ دین و دستاوردهای حرکت وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) از اوجب واجبات است.

همه باید فدای این جریان شوند دین باقی بماند به هر قیمتی که شده ارزشها و دستاوردهای پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) باید باقی بماند به هر قیمتی که شده. لذا در بقای دین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) سه معصوم نقش آفرین بودند و نقش مؤثر:

1. وجود نازنین امیر المؤمنین علی (علیه السلام) .

2. وجود مقدسه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) .

3. وجود مقدس امام مجتبی (علیه السلام) .

این سه معصوم در حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب خاتم انبیاء مؤثر بودند و تأثیر گذار. وسیله و حربه ای که این معصومین برای حفظ دستاوردها از آن بهره جستند عبارتنداز: از صبر و سکوت و تحمل.

صبر و سکوت

امیر المؤمنین صبر کرد و سکوت کرد خون دل خورد. وجود مقدسه زهرای مرضیه (سلام الله علیها) صبر کرد سکوت کرد خون دل خورد وجود نازنین امام مجتبی (علیه السلام) متحمل چه مصائب طاقت فرسایی چه غربت بالایی حتی وصیت میکنند حسین جان هر بلایی سر من آوردن راضی نیستم به اندازه حجامت خون ریخته شود. صبر کن و تحمل کن و متحمل مصائب فوق العاده ای شد وجود مقدس امام مجتبی (علیه السلام) .

نوبت میرسد به حرکت دوم با این دو ویژگی:

1. مؤثر در تاریخ بشر.

2. تأثیرگذار الی زمان حاضر.

این سه معصوم برای حفظ دستاوردهای انقلاب پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) با صبر و سکوت اما جریان حرکت دوم یعنی حرکت نورانی ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) برای حفظ دستاوردهای انقلاب پیغمبر خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) با خون و شمشیر و جهاد و قیام امام حسین (علیه السلام) دیگه مأمور به صبر و سکوت نیست لذا انقلاب دوم را حضرت شکل داد با همین دو ویژگی که عرض کردم. اما یک حرکت مستقل و جدید و تازهای نیست. بیان نورانی خود ابی عبد الله (علیه السلام) من وارد این حرکت شدم در وصیت نامه اش به محمد حنفیه. من وارد این جریان شدم فی طلب اصلاح فی امت جدی. من اشر نیستم من بتر نیستم من قدرت طلب نیستم. من دنبال این نیستم که اسمم را سر زبان ها بیاندازم. انما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امت جدی و اسیر به سیره جدی و ابی. طبیعیت میکنم از همان سیره چیز جدیدی ندارم حفظ آن دستاوردها با ریخته شدن خون ابی عبد الله (علیه السلام) لذا میگوید این دین پیغمبری الحدوث است واما حسینی البقاء است. روایت که در بحار مرحوم مجلسی به دو صورت آمده "حسین منی و انا من حسین" در یکی از نسخ مجلدات بحار دارد "انا من حسین و حسین منی" ما همان معروف و مشهور را بگیریم "حسین منی و انا من حسین" حسین از من است و من از حسین. ا ین چه معنی دارد یکی از اساتید و فضلا معانی متعدد و احتمالات و نکاتی که در این روایت هست را بیان کردند یکی از مواردش این است این دین علت حادث شدن و به وجود آمدنش وجود نازنین پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) است همین دین علت ؟؟؟ بقائش سید الشهداء (علیه السلام) است لذا این دین اصلش با پیغمبر اما استمرار و ادامهاش با سید الشهداء (علیه السلام) است. امام حسین (علیه السلام) با عده قلیل باید یک حرکت خون و شمشیر و قیامی در جامعه به وجود بیاورد برای دو هدف حرکت ابی عبدالله (علیه السلام) دو هدف عمده دارد:

1. احیای عقول

تعطیل شده مردم عقل یعنی چی؟ روایت میفرماید "مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ" (کافی، ج1، ص11) مردم به جهت وابسته شدن به دنیا دل بستگی به دنیا تعلق به دنیا که فرمود "النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا" (تحف العقول ، ص245) و از طرفی به خاطر پرداختن به حرام "مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَی قُلُوبِکُمْ" (بحار الانوار، ج45، ص8) و از طرفی بی توجهی به حق الناس فرمود "لا یقتل المعیه" با من کشته نمیشود کسی که دین به گردن او هست. اینها از امور بسیار مهمی است. عقول تعطیل شده سید الشهداء (علیه السلام) احیاء کرد نوری روشن کرد این نور نور هدایت است این نور نور کمال است وقتی انسان عقلش بیدار شود زندگیش را و سرمایه اش را در مسیر عبودیت و بندگی قرار میدهد که امام حسین (علیه السلام) این نور هدایت را روشن کردند.

2. هدف دوم

وفای به عهد بندگی شان هست. درستاوردهایی جریان کربلا دارد. احیای دین اقبال مردم به دین اقبال مردم به اهل البیت (علیهم السلام) روشن کردن نور وقتی دشمن دید حسین عجب نوری با این خونش ایجاد کرد حسین به شهادت رسید چند روز آینده در ماه صفر در خانه یزید در کاخ یزید بزم عزا میگیرند برای ابی عبد الله (علیه السلام) دشمن به هدفش نرسید دید فکر کرد حسین را اگر زیر سم اسبها قرار بدهد نام حسین را میتواند محو کند و اقبال به اهل البیت (علیهم السلام) میتواند نابود کند نشد به این هدفش نرسید چون نرسید آمد شروع کرد به فعالیت چه کنیم که این اهداف حسین را کمرنگ کنیم از بین ببریم تا الآن دشمن در صدد این مطلب است چون دید هر کاری بکند در مقابل جریان ابی عبد الله (علیه السلام) نمیتواند بایستد. گفت بیایید برنامه ریزی کنیم چه کنیم اهداف حسین را از بین ببریم عاشورا را تحریف کنیم آسیب بهش بزنیم این موجبی داریم این موج بیداری عقول که در مردم به وجود آمده این را از بین ببریم اینجا کی باید نقش آفرین باشد رسیدیم به اصل بحث وجود نازنین امام سجاد (علیه السلام) . این نویسنده ای که این کلمه را به کار برده معرفت نسبت به اهل بیت و مقام ولایت ندارد که میگوید یا حسینی رفتن یا زینبی ماندند. زینب (سلام الله علیها) اگر ماند و اگر تلاشی زینب کبری (سلام الله علیها) انجام داد تحت اشراف ولی خدا امام سجاد (علیه السلام) است. نباید رنگ امامت را کمرنگ کرد سه تا روایت است "ارتد الناس بعد الحسین علیه السلام"یک روایت میفرماید إلّا سبعه، یک روایت میفرماید إلّا خمسه، یک روایت میفرماید إلّاثلاثه" (کافی، ج2، ص380) چیزی از دین و دینداری باقی نماند بعد از ابی عبدالله مگر هفت نفر پنج نفر سه نفر. آنی که توانست دین را ارزشها را این موج بیداری را نگه بدارد وجود نازنین امام سجاد (علیه السلام) بود.

من دو هدف عمده در حرکت نورانی امام سجاد (علیه السلام) تقدیم محضر میکنم.

هدف اول:

حفظ عقلانیت. عقلانیت زنده شده به برکت ابی عبدالله (علیه السلام) .

هدف دوم:

حفظ و هدایت و جهت دهی عواطف مؤمنین.

چون با این مصیبت قلب مؤمنین خیلی به سمت اهل بیت (علیهم السلام) مایل شد خیلی مایل شد. تو مجلس یزید است دید یک سر بریده مثل خورشید میدرخشد مسلمان نیست، بعد دید یزید چوب به دستش هست. یک بار میزند زدن در پارهای از موارد بهتر است. دیدید یک وقتی میگویند کاش می زد و این را نمیگفت. کاش می زد و این کار را نمیکرد. اما یک جسارتی بدتر از زدن کرده جگر اهلبیت را آتش زده یا حضرت معصومه عذر میخواهم بی بی جان این مال چند روز آینده است خیلی عذر میخواهم که بی مقدمه میگویم یا صاحب زمان عذر میخواهم خاک به دهن من خاک کربلا به چشمان شما با خزید با لبهای ابی عبدالله بازی میکرد که این لبها را بالا میبرد میگفت ببینید حسین چه دندانی دارد چه جیگری آتش زده از زینب. خب سفیر روم گفت یزید این کیست؟ تو داری باهاش اینطوری میکنی؟ یک جسارت دیگری هم شده که زبان قادر نیست. گفت این کیست؟ این سر بریده دختر پیغمبر ماست بهش میگویند حسین بن علی بن ابیطالب. گفت یقین کردم یزید شما باطلید و اینها حق است. ما یک نعلی یا بقیه الله یک نعلی از مرکب عیسی در یکی از جزایر هست ما کلی احترام میکنیم و آن وقت شما با سر رفتید کشتید حالا سر بریده اش اینجاست اینطوری جسارت میکنید نوه پیغمبرتون است. یزید گفت آبرویمان را میبرد گردنش را بزنید. تا گفت گردن بزنید این خودش را انداخت روی سر بریده ابی عبدالله سر را به سینه چسباند گردنش را زدند یک وقت لبان حضرت شروع کرد به حرکت "وَ سَیَعْلَمُ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ" (شعراء / 227) عنایت فرمودید.

نوری ایجاد میکند و این نور باید حفظ شود. امام سجاد (علیه السلام) نقش آفرین بودند برای احیای این عقول حفظ این عقول و حفظ دستاوردها بعضی ها شروع کردن تحریف امام سجاد (علیه السلام) این دو هدف عمده را دارند. دوباره عرض کنم.

حفظ عقلانیت زنده شده از رهگذر ابی عبدالله و به برکت انقلاب ابی عبدالله

دو محفظ و هدایت و جهت دهی به عواطف مؤمنین.

وجود مقدس امام سجاد (علیه السلام) از پنج ابزار و پنج شیوه برای رسیدن به این دو هدف حفظ این موج و جهت دهی وجود مقدسشان بهره بردند:

1. سخنرانی های متعدد

: وقتی میآید در شام حضرت خطبه میخوانند مردم در مسجد ضجه زدند اول کار وجود مقدسشان "اعطینا ستّا و فضّلنا بسبع" (سوگنامه امیر آزادی، ص340) شروع کردن معرفی کردند سخنرانی کردن. میدانید مردم ما کی هستیم "اعطینا العلم و الحلم و السّماحه و الفصاحه و الشّجاعه و المحبّه فی قلوب المؤمنین" ما کسانی هستیم که خداوند محبت ما را در دل مؤمنین قرار داده مردم می دانید ما که هستیم "و فضّلنا بأنّ منّا النّبیّ المختار" پیغمبر از ماست " و منّا الصّدّیق، و منّا الطیّار، و منّا اسد اللَّه و اسد رسوله، و منّا سبطا هذه الامّه" اینها از ماست. سخنرانی افشاگری بیان نکات برای مردم به جهت حفظ دستاوردهای انقلاب سید الشهداء (علیه السلام) .

2. دومین وسیله

و ابزار پاسخگویی به شبهات و روشنگری فردی شبهه زده آمد پیش امام سجاد (علیه السلام) نمیدانست که کیست؟ رو کرد به امام سجاد (علیه السلام) خدا را شکر که این بلا سر شما آمد و امیر را بر شما حاکم کرد. امام سجاد فرمود پیر مرد قرآن خواندی؟ واتوا ذوی القربی میدانید کیاند؟ پیغمبر را شناختی؟ شروع کرد چند آیه برایش خواندن بعد حضرت فرمود این ذوی القربی ما هستیم. اسم علی را شنیدی اسم پیغمبر را شنیدی اسم حسین را شنیدی من پسر آن حسین هستم پیر مرد به دست و پای حضرت افتاد پیوسته بوسه بر پای حضرت میزد آقا من را ببخش نفهمیدم. شروع کردن القاء شبهه خطیب معلون رفته داره شروع کرده به صحبت کردن و بد و بیراه و جسارت میکند به علی ابن ابیطالب یک نهیبی زد بیا پایین من برم بالا رفت و افشا گری کرد وجود مقدس حضرت. خیلی لازم است زمانی که فضای جامعه تیره و تاره در اثر شبهات روشنگری بیان مطالب ناب لازم است بر فرهیختگان.

3. سومین وسیله

و شیوه ای که امام اتخاذ کردن روشنگری اهداف قیام ابا عبدالله به بیانات حضرت مراجعه کنید به سخنان حضرت مراجعه کنید وجود مقدس حضرتشان صحبت میکند اهداف قیام ابی عبدالله را برای مردم بیان میکند بابای من برای این آمد آهای کوفیان مگر شما بابای من را دعوت نکردید بعد شروع میکنند به افشا گری.

4. بیان وظایف مؤمنین:

ببینید رساله حقوق چه جامع حقوق افراد بیان شده در این رساله و بیانات دیگر امام سجاد (علیه السلام) در قالب نکات و مواعظ وجود مقدسشان با حربه دعا این هم خیلی حربه مهمی است با دعا و بیان مطالب ناب معرفتی در قالب در دعا در صدد روشنگری بودند این صحیفه نورانی سجادیه را از یاد نبرید اینجا یک جمله در پرانتز (آی پدر و مادرها کسانی که عرض بنده را میشنوید یا تصویر ما را میبینید آی پدر و مادر یک دعایی در این صفحه سجادیه هست پدر و مادر برای اولاد بخوانند این را حتماً بخوانید برای بچه هایتان برای عاقبت بخیری جوانانتان خودتان اگر جوان نداری برای دیگری بخوان برای جوان دیگری بخوان این صحیفه نورانی سجادیه نباید ازش غفلت شود هدیه امام سجاد (علیه السلام) به همه ماست)این یک تکه جمله در پرانتز عرض کردم. با حربه دعا در صدد بودند قلوب و عواطف مردم را معطوف بکند و فراموش نکند مردم ارزشهای والای این حرکت و این انقلاب را. ناب ترین معارف را در صحیفه نورانی سجادیه میتوانید ببینید.

5. گریه و بیان مصائب:

امام سجاد پیوسته گریه میکرد بعد گفتند آقا چرا اینقدر گریه میکنید این همه سال از کربلا گذشته؟ فرمود یعقوب یک پسر داشت به نام یوسف به علم پیغمبری میدانست پسرش زنده است میدانست چرا گریه نکنم میدانست زنده است وقتی معصوم این جمله را میفرماید ما باید چه کنیم. چطور من گریه نکنم که یک صبح تا عصر 18 تا عزیزم را جلوی چشمم سر بریدند. چطور گریه نکنم. پیوسته گریه میکرد به خاندان عقیل میرسید گریه میکرد طفل میدید گریه می کرد پیر مرد می دید گریه میکرد. الله اکبر از بازار قصابها حضرت رد میشود دید قصابی گوسفندی را خوابانده سر میبرد. دوان دوان آمد گفت ای قصاب آبش دادید. عرض کرد آقا ما سبکمان این است مگر میشود آب ندهیم عمل میکنیم این را من اضافه میکنم قصاب نگفته آقا ما گوسفند را میخواهیم سر ببریم حتماً آبش میدهیم دست و پایش را میگیریم کارد را تیز میکنیم از زیر گلو سر را جدا میکنیم این را من عرض میکنم آقا به خدا قسم ما گوسفند را در مقابل گوسفند دیگر سر نمیبریم هیچ وقت گوسفند را با ضربه زدن سرش را از بدنش جدا نمیکنیم. میدانید چه میخواهم عرض کنم یا بقیه الله این را قصاب میتونست بگوید اما نگفته قصاب میتونست بگه آقا به خدا قسم ما هیچ وقت از پشت سر ذبحش نمیکنیم. آقا ما گوسفند را آب میدهیم حضرت نشست به گریه کردن آخ بابای من را آب نداده سر بریدند.

اما روضه امام سجاد (علیه السلام) روضه جیگر و قربت قبر و بقیع و اینها نیست روضه امام سجاد (علیه السلام) آن روضه ای است که قبل از زهر کار خودش را کرده آن روضه چه روضه ای است. از خود حضرت سؤال کنید کجا به شما سخت گذشت حضرت سه بار فرمود الشام امان از شام امان از شام امان از شام. شام شهادت است والا من جرأت نمیکردم شام شهادت امام سجاد و روضه امام سجاد این است که عرض میکنم یا بقیه الله ببخش یا امام زمان ببخش و امیدوارم که حقش را ادا کنید روضه امام سجاد (علیه السلام) این است ابتلای امام سجاد ابتلای بسیار ثقیل و سنگینی است با اذن و رخصت از امام زمان (علیه السلام) یکی دو تایش را عرض میکنم که چه مصیبتی بر امام سجاد گذشت حضرت ام کلثوم که یک مقدار زیور آلات که مانده بود در قافله اینها را جمع کرد داد به شمر فرمود شمر حالا که این بلا را سر ما آوردی بیا ما را از دروازه ای وارد شام بکن که کمتر این نامحرمان نگاه کنند. این ملعون هم آمد شلوغ ترین دروازه را انتخاب کرد که در دروازه ساعات بود یا بقیه الله ببخش آقا من بی مقدمه وارد میشوم شلوغ ترین دروازه را انتخاب کرد که هیچ دستور داد سرهای بریده را بالای نیزه ها بزنند میان کجاوه ها و محملها حرکت بدهند. امام سجاد (علیه السلام) میفرماید صبح علی الطلوع ما را از این دروازه وارد کردند میدانید کی رسیدیم به کاخ اموی یک نقل نزدیک ظهر رسیدم نیم ساعت راه است از دروازه ساعات تا کاخ اموی یک نقل است بعد از ظهر رسیدیم یک نقل است دم غروب رسیدیم دیگه ببینید چه گذشته به دل امام سجاد (علیه السلام) در این مسیر و در این راه. حضرت میفرماید یک وقتهایی شروع می کردند مردم سنگ زدن یک پیرزنی سنگی برداشت زد به سر بریده بابام حسین از بالای نیزه افتاد. امام سجاد میفرماید ما را تو محله مسیحیان بردند ای کاش یک جو از غیرت این قمها تو دل مردم شام بود. بی بی جان یا حضرت معصومه (سلام الله علیها) این قمیها وقتی شما وارد قم شدید بهترین محله تو شهر قم به شما جا دادند بگم ناله تان بلند تر شود مردم میدانید کثیف ترین نقطه در شهر شام خرابه شام بوده وارد شام کردند اهل بیت را آوردن تو خرابه شام امام سجاد (علیه السلام) میفرماید نه در دارد این خرابه نه سقف دارد دم غروب که میشد مردم شام می آمدن رد میشدند با انگشت ما را نشان میدادند دو تا جمله دیگه می گم باذن الله یا بقیه الله بی بی جان یا حضرت معصومه امام سجاد می فرماید ما را به بازار برده فروشان بردن و یک چیزی که جیگر امام سجاد را آتش زده این است که یک معلونی تو مجلس یزید آمد صدا زد یزید می شه این دختر حسین را به کنیزی ببرم.

السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابداً ما بقیت وبقی اللیل والنهار ولا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.
 امام شناسی در نهج البلاغه

امام شناسی در نهج البلاغه

از آن جمله امیرمؤمنان در خطبه ای می فرماید: «بدانیدآن کس ازما (حضرت مهدی علیه السلام ) که فتنه های آینده را دریابد، با چراغی روشنگر درآن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام رفتار می کند تا گره ها را بگشاید. بردگان و ملت های اسیر را آزاد می سازد، جمعیت های گمراه و ستمگر را می پراکند و حق جویان پراکنده را متحد می سازد.
 مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

مدرسان واقعی وحی از نگاه نهج البلاغه

درباره امیرالمومنین (علیه السلام) فرموده است «انا مدینة العلم و علی بابها؛ من شهر دانشم و علی در آن است.»جابربن حیان، پدر علم شیمی، در دانشگاه امام صادق(علیه السلام) دانش آموخت؛ حسن بصری، مؤسس مکتب کلامی اشاعره؛ واصل بن عطاء مؤسس مکتب کلامی معتزله؛ ابوحنیفه، بنیانگذار مکتب فقهی حنفی؛ مالک، بنیانگذار مکتب فقهی مالکی، از شاگردان دانشگاه جعفری بوده اند.
 دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

دیدگاه نهج البلاغه درباره «حکومت و حکومت داری و رهبری »

کتاب شریف نهج البلاغه با 239 خطبه، 79 نامه و 472 حکمت و موعظه پس از قرآن مجید و در کنار احادیث شریف، کتاب دنیا و آخرت است؛ کتابی است که به شؤونات مختلف دنیوی و اخروی انسانها از جمله مبحث: «حکومت اسلامی، آیین زمامداری، رهبری، و ویژگی های حاکم اسلامی » نیک پرداخته است که امید است مجموعه مقالات این شماره برای علاقه مندان به این مبحث مهم، قابل توجه و سودمند باشد .
 نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت ʂ)

نهج البلاغه بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت (2)

هر یک از این دو امتیاز به تنهایی کافی است که به کلمات علی (ع) ارزش فراوان بدهد، ولی توأم شدن این دو با یکدیگر، یعنی این که سخنی در مسیرها و میدان های مختلف و احیاناً متضاد رفته و در عین حال کمال فصاحت و بلاغت را در همه ی آنها حفظ کرده باشد، سخن علی(ع) را قریب به حد اعجاز قرار داده است و به همین جهت سخن علی (ع) در حد وسط کلام مخلوق و کلام خالق قرار گرفته است
Powered by TayaCMS