مهارت جذ ب جوانان 10

مهارت جذ ب جوانان 10

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

  1. دسته ای را پیامبر با عمل جذب می کرد.
  2. دستة دوم را پیامبر با ارشاد جذب می کرد.

الف) پیامبر کاری می کرد تا افراد عظمت خود را ببینند و کسی که خود را شناخت از اسارتها رها می شود. ابوذری که تا دیروز بادیه نشینی بیش نبود ، امروز که خود را شناخت به بهشت هم قانع نبود «رضوان من الله» را می خواست. (توبه آیه72)

ب) وسعت راه را به انسانها نشان می داد کسی که وسعت راه را دید از رکود و ایستادگی جدا می شود و جذب مسیر می شود. وقتی عظمت خود را شناخت دیگر می فهمد که مسیر چقدر طولانی و پرارزش است. پیامبر می فرمود: ببینید من اینجا ایستادم درست است که هیچ کس نمی تواند اینجایی که من ایستادم بیاید اما مردم مسیر تکامل برای همة شما باز است. من خلیفة الله فی الارض هستم شما هم خلفای فی الارض هستید.

  1. دستة سوم را پیامبر با معاشرت جذب می کرد. در معاشرت چند چیز را پیامبر خیلی عنایت داشتند: دسته ای را با برهان و استدلال جذب می کرد، دسته ای را با اعجاز جذب کرد، دسته ای را با تألیف قلوب جذب کرد، دسته ای را با ضربه و فشار جذب کرد، گاهی توفیق اجباری جلب اختیاری به همراه دارد. بعضی ها معتقدند که دین مقدس اسلام توسط ثروت خدیجه و شمشیر امیرالمؤمنین (ع) توسعه پیدا کرد. شکی در این نیست ولی اصل اینها نبود. دین مقدس اسلام زیبایی هایی دارد که آنها باعث گسترش اسلام شد.
  2. دسته ای را با محبت جذبشان کرد. خیرخواهی اگر بر پایة مهر و محبت باشد می تواند جوان را جذب کند. ائمه اطهار(ع) می کوشیدند از سه جهت محبت خداوند را با روش خیرخواهی به نحو احسن در جوانان ایجاد کنند تا آنها را به عطوفت و رحمت و محبت خداوندی توجه بدهند.
  1. محبت و عطوفت خدا به همة جوانان اعم از مراجعین به دین یا مواجهین با دین. امام صادق (ع) می فرماید: وقتی به هنگام جوانی سخت عبادت می کردم پدرم به من فرمود فرزندم کمتر از این خود را به زحمت بینداز وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد به کم او هم راضی می شود (عبادت)، (کافی، ج 2، ص 87).
  2. محبت و علاقة خداوند به جوانان عابد (مراجعین) پیامبر فرمود: محبوبترین خلق نزد خدا نوجوانی زیباست که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در اطاعت از او قرار دهد. او کسی است که خداوند به او بر ملائکه افتخار می کند و می گوید این بندة واقعی من است. (کنزالعمال، ج 15، ص 785).
  3. محبت و علاقة خداوند به جوانان گنهکار
  4. پیامبر می فرماید: ای مردم با دوستی ما اهل بیت همراه شوید، همانا هرکس خداوند را با دوستی ما ملاقات کند با شفاعت ما داخل بهشت می شود. در جای دیگر می فرماید: به خدایی که جان محمد (ص) در دست اوست عمل بنده هیچ سودی به حالش نرساند مگر وقتی که همراه با ولایت و محبت و دوستی و معرفت ما باشد. و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی» محبت را پیشنهاد می کند که مفید است. پیامبر وقتی مي دید بچه ها در کنار خانه اش بازی می کنند کوزة آب قرار می داد در کنار آنها تا هنگامی که تشنه می شوند از این کوزه بنوشند. از حضرت موسی (ع) سئوال شد بهترین عبادت چیست؟ فرمود: حب الاولاد، دوست داشتن فرزند. امام صادق باغی داشت و موقع رسیدن میوه ها اجازه می داد بچه ها از آن میوه ها بخورند. پیامبر هر صبح دست نوازش بر سر بچه ها می کشید به بچه ها سلام می کرد و می فرمود: می خواهم بعد از من سنتی در میان دیگران بشود.

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

اگر با خیرخواهی محبت اهل بیت را در دل جوان انداختیم او دیوانه می شود و جذب دین و اهل بیت می شود.

  1. استفاده از علاقه به محبوبیت؛ طرح این مسأله که ائمه (ع) دوستدارانشان را دوست دارند موجب جذب جوان مي شود. مثلا امام صادق می فرمود: هر کس دوستدار ما خاندان عصمت و طهارت باشد به همسرش بیشتر اظهار دوستی و محبت می کند. «کل من اشتد لنا حباً اشتد للنساء حباً». استفاده از علاقه به محبوبیت خود محبوبیت می آورد.
  2. توجه به عنایت اهل بیت (ع) به جوانان شیعه؛ امام صادق (ع) می فرماید: « اذا کان یوم القیامة جعل الله حساب شیعتنا علینا» وقتی روز قیامت فرا برسد خداوند حسابرسی شیعیان ما را به عهدة ما مي گذارد. اهل بیت به جوانان شیعه عنایت خاصی دارند و مسألة شفاعت از تسهیلات ویژه ای است.
  3. امام زمان (عج) مي فرماید: ما هیچگاه از توجه به شیعه غافل نیستیم.
  4. بیان فضیلت حب آل پیامبر؛ «ألا و من مات علی حب آل محمد (ص) مات شهیدا مات مستکمل الایمان مات مغفورا له» بیان اینگونه روایات باعث ایجاد محبت می شود.
  5. طرح نیازمندی و بهره مندی از این محبت؛ انسانها معمولاً مجذوب کسی می شوند که گره ای از کار او بگشاید و بهره ای برساند. پیامبر فرمود: حب من و محبت اهل بیت من در هفت جا سود می بخشد، هفت جایی که هول و هراس آنها عظیم است، هنگام مرگ، در قبر، هنگام برخاستن از قبر، هنگام تحویل نامة اعمال، هنگام حساب و بررسی اعمال، هنگام سنجش عملها و هنگام عبور از صراط. (میزان الحکمه ، ج 2، ص 237).
  6. ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (ع) بسیار سازنده است. نام فرزندم را نام اهل بیت می گذارم. تابلو هنری نمی کشم مگر برای اهل بیت.
  7. تعظیم و تکریم و تعریف محبت می آورد؛ از امام صادق (ع) دربارة حضرت قائم (عج) پرسیدند: آیا او متولد شده است؟ حضرت فرمود نه، ولی اگر من او را دریابم در طول حیاتم خدمتگزار او خواهم بود.
  8. ذکر این نکته که مرحوم علامه طباطبایی روزة خود را با بوسه زدن بر ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) افطار می کرد.
  9. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ نیمة شعبان خاطرة فراموش نشدنی برای مردم است بخصوص جوانان. مراسم عاشورا و محرم و صفر محبت ایجاد می کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آفرينش اهل بيت (ع) در نهج البلاغه

يكى از پژوهش گران سنّى، نيكو و دادگرانه سخن گفته، آن جا كه گويد:هر كس يكى از اصحاب پيامبر را بر ديگر اصحاب برترى دهد، منظور او به يقين برترى دادن بر على نيست؛ زيرا على از اهل بيت پيامبر است.پس برترين آفريدگان بعد از حضرت محمّد صلى اللّه عليه و آله خاندان او هستند، و اين، همان واقعيّت و حقيقت است؛ زيرا آنان مانند پيامبر بر تمامى پيامبران الاهى برترى جستند و آنان مهتر آفريدگان در آفرينش، اخلاق و كمالات هستند.
 نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

نگاهی به مسأله حساس امامت در نهج البلاغه

احتمالا بتوان از این سخن دردمندانه این نکته را به دست آورد که اهمیت امامت فقط در مدیریت جامعه نیست بلکه در مقام فهم دین نیز بسیار حائز اهمیت است که البته طبق دلایل بسیار متقن ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از علمی خدایی بهره مند هستند کما اینکه این مساله را می توان از این سخن حضرت نیز به دست آورد ان احق الناس بهذا الامر اقواهم علیه و اعلیهم بامر الله فیه سزاوارترین مردم به امر حکمرانی تواناترین آنها در این امر و عالمترین آنها به دستور خداوند در مورد حکمرانی است.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه

اين جمله ها هر چند نامى ولو به طور اشاره از اهل بيت برده نشده است، اما با توجه به جمله هاى مشابهى که در نهج البلاغه درباره اهل بيت آمده است، يقين پيدا مى شود که مقصود، ائمه اهل بيت مى باشند. از مجموع آنچه در اين گفتار از نهج البلاغه نقل کرديم معلوم شد که در نهج البلاغه علاوه بر مساله خلافت و زعامت امور مسلمين در مسائل سياسى، مساله امامت به مفهوم خاصى که شيعه تحت عنوان " حجت " قائل است عنوان شده و به نحو بليغ و رسائى بيان شده است.

پر بازدیدترین ها

 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
 رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

رهبرى صالح از ديدگاه نهج البلاغه

از موضوعات اساسى و مباحث حياتى نهج البلاغه - كه جملگى از مسائل اساسى جامعه انسانى محسوب مى گردد - مساله امامت و رهبرى است . على (ع) در سخنان و رهنمودهاى ارزنده خويش در نهج البلاغه به بيان ابعاد مختلف اين مساله پرداخته اند:اولا: ضرورت آن را در اجتماع بشرى مطرح فرموده اند؛ثانيا: در ارتباط با همين لزوم و ضرورت رهبرى، به امامت و پيشوايى صالح و حق، و نيز به رهبرى ناشايسته و ناحق پرداخته اند.
 امامت از ديدگاه نهج البلاغه

امامت از ديدگاه نهج البلاغه

اختلاف مذهبي بين مسلمين سه ريشه اصلي دارد. نخستين اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اسلام، مسلمانان را به دو دسته شيعه و سني تقسيم کرد.دومين اختلاف مسلمين در اصول دين و مسائل اعتقادي است که سبب پيدايش مکاتب مختلف کلامي گرديد که مهمترين آن ها اشاعره، معتزله، مرجئه و شيعه است. سومين اختلاف در احکام و فروغ دين است که در نتيجه آن مذاهب مختلف فقهي مانند شافعي، حنبلي، مالکي، حنفي و جعفري پديدار شد.
 نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʃ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(3)

اویس کریم؛ در کتاب المعجم الموضوعی لنهج البلاغه، با انتقاد از باب بندی های گذشته و ناقص دانستن آنها، مباحث نهج البلاغه را در 22 باب تقسیم نموده و هر یک چندین فصل دارد و هر فصلی دارای موضوعاتی است که مجموعاً 604 موضوع می شود. عناوین باب های آن چنین است: 1) العقل و العلم؛ 2) الاسلام و الایمان و الیقین و الشرک و الشک؛
 نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایتʆ)

نهج البلاغه، بزرگ ترین سند ماندگاری امامت و ولایت(6)

به مالک اشتر می نویسد:« و ایاک و الاستثمار بما الناس فیه اسوه» (نهج البلاغه، نامه ی 53)؛ مبادا هرگز در آن چه که با مردم مساوی هستی امتیاز خواهی! از اموری که بر همه روشن است غفلت کنی.
Powered by TayaCMS