راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (7)

فرار از خانه

امروزه در اغلب کشورهای جهان، پدیده شوم فرار از خانه به یک معضل شدید و آسیب زای اجتماعی تبدیل شده است. ازاین رهگذر آفات و آسیب­های بسیاری به جامعه و خانواده خواهد رسید. براساس آمارسازمان بهداشت جهانی، سالانه یک میلیون نوجوان سیزده تا نوزده ساله ازکانون خانواده خویش فرارمی­کنند که با تاسف 74 در صد آنها دختر هستند.

البته درموارد اندکی فرار مردان و زنان متأهل نیز بوقوع پیوسته است که این خود نیز دلایل و آثار جداگانه­ای خواهد داشت .

با توجه به اینکه هر ساله آمار دختران فراری رو به افزایش بوده و تبعات منفی بسیاری را از خود بجای گذاشته است، بررسی این بخش ضروری­تر می نماید.

وظایف پیشگیرانه والدین

1- توجه به منزلت دختران:

بدرفتاری­های والدین با دختران در حالی است که در فرهنگ دینی اسلام دختران جایگاه والایی داشته وازاحترام خاصی برخوردارهستند.

پیامبر اکرم در باره دختران می‌فرماید: بهترین فرزندان شما دختران شمایند.

ایشان همچنین فرموده­اند:

خانه‌ای که در آن دختران وجود داشته باشند هر روز 12 برکت و رحمت از آسمان برآن نازل می‌شود و رفت ‌وآمد ملائکه از آن خانه قطع نمی‌شود و برای پدر دختران در هر شب و روز عبادت یک سال را می‌نویسند.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) هم‌چنین می‌فرماید: کسی که از بازارهدیه‌ای بخرد و آن را برای خانواده‌ی خود ببرد مانند کسی است که صدقاتی را برای افراد بی‌بضاعت و فقیر می‌برد پس باید هنگام تقسیم هدیه، دختران را مقدم بدارد چون هر کس دخترش را شاد کند مانند آن است که برده‌ای از فرزندان حضرت اسماعیل را خریده و در راه خدا آزاد کرده است.

پیامبراکرم می‌فرماید:

هدایا را میان فرزندان به عدالت تقسیم کنید. اگرمن می‌خواستم فضیلتی را در نظر بگیرم دختران را مقدم می‌داشتم.

روایاتی که در فضیلت دختران آمده است، زمینه را برای این درخواست فراهم می‌کند؛ از جمله این روایت از امام صادق (ع) که فرمود:

پسران نعمتند و دختران حسنه؛ خداوند از نعمتی که داد، بازخواست می‌کند و بر حسنات پاداش می‌دهد.

در حدیث دیگری که آمده است: دختران دارای گرمی و جاذبه و لطافت معنوی هستند، ‌آماده‌ی خدمت و مونسند، مایه‌ی برکت و رحمتند، پاکیزگی را دوست دارند و تحمل پلیدی را ندارند.

2- مساوات خانوادگی

رعایت مساوات و پرهیزازهر گونه تبعیض دررفتار با فرزندان، از تعالیم اخلاقی دین اسلام است. علاوه بر اینکه توجه بیشتری به دختران و درک روحیات حساس آنها نیز از سفارش­های بزرگان دینی می­باشد .

در روایتی از پیامبر6آمده است که ایشان به شخصی که به یکی ازفرزندان خود چیزی داده بود، فرمود:

آیا به همه‌ی فرزندانت مثل آن چیز را می‌دهی؟ گفت: نه. فرمود: از خدا بترسید و میان فرزندان خود به عدالت رفتار کنید.

3- اعتدال در اعطای آزادی و امکانات

والدین می­بایست ظرفیتهای مختلف فرزندان خود را شناسایی کرده و به میزان نیاز عاطفی وظرفیت هریک، آنان را ازآزادی در ابعاد مختلف زندگی بهره­­مند کنند. زیرا سختگیری­های بیش از حد و نامعقول یا آزادهای بی حدوحصرنسبت به فرزندان، برخلاف اصول تربیتی و آسیب زا خواهد بود. همچنین در اختیار نهادن پول و یا دیگر امکانات مالی می­بایست به اندازه­ای باشد که موجب سوء استفاده یا ولخرجی­ها و ریخت و پاشهای فردی یا دوستانه نگردد.

4- تعیین منزل دوم

فرزندان همواره نیاز به پناهگاه ایمن و آرامش بخش دارند و چنانچه این مساله در یک مقطع زمانی کوتاه بطور اتفاقی در محیط خانواده تامین نگردد، موجبات رهایی یا فرارفرزندان می­شود.

از آنجا که این دسته از فرزندان پس از فرار، بدنبال مکانی دیگر برای به اصطلاح رهایی از سختی­های منزل اول! و رسیدن به آرامش و راحتی!هستند، بهتر است والدین از قبل، این مکان مورد نیاز فرزندشان را شناسایی و تعیین کرده باشند. این منزل اضطراری دوم می­تواند منزل یکی از بستگان یا یکی از دوستان مناسب و مورد اعتماد در همان محل یا شهری دیگر باشد. البته والدین می­بایست از قبل زمینه و مقدمات لازم و ارتباطات مورد نیاز برای گرایش دو طرفه را در این مساله ایجاد کرده باشند. این تدبیر موجب خواهد شد تا پس از فرار، فرزندان در دام شیادان و جنایتکاران به کمین نشسته نیافتند.

این مساله در باره فرار زنان یا مردان متاهل نیز کاربرد دارد بدین صورت که والدین می­بایست همواره درب منزلشان برای مراجعات یا فرارهای اینگونه فرزندان متاهل شان باز باشد تا اینکه در صورت وجود اتفاق فراراز منزل، زوجین بویژه زنان اولین و بهترین جایگاه برای فرار ر ا منزل والدین خود دانسته و بدانجا پناه برده‌ تا از افتادن آنان در دام شیطان­های جنایتکارو فرصت­طلب جلوگیری شود.

5- تامین هزینه های زندگی

پدر خانواده از نظر شرعی و قانونی مکلف به تامین نیازمندی­های زندگی خانوادگی خود است. او بخوبی می­داند که هرگونه سهل انگاری در این مساله ضررها و آسیب­هایی را برای کانون خانواده درپی خواهد داشت. انجام این ضورت­های اولیه برای فزندان بویژه دختران از حساسیت خاصی برخوردار است.

پاداش کار و تلاش برای تامین نیازمندی­های زندگی از پاداش جهاد در راه خداوند کمتر نیست زیرا نه تنها موجب قطع وابستگی انسان به دیگرا ن می­گردد بلکه عاملی مهم برای پیشگیری از انحرافات فرزندان و جوانان می­گردد.

پیامبر گرامی اسلام6فرمود:« الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله»

(الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 88 ح 1)

انسانی که در حال تلاش برای تامین مایحتاج زندگی همانند مجاهدی در راه خداست.

6- پرهیز از خشونت در خانه

بر اساس نظرات کارشناسان تعلیم و تربیت، انجام برخوردهای خشن ورفتارهای تحکم آمیز به منظور مقابله با کجروی­ها دراغلب مواقع نه تنها تاثیری نخواهد داشت بلکه عواقب ناگواری بدنبال دارد. از این جهت پرهیز ازانضباط سختگیرانه و غیر منطقی والدین نسبت به فرزندان بویژه دختران موجب گرایش فرزندان به حضوربیشتر در محیط خانواده است. والدین باید این باور غلط را که کمترین تهدیدهای رفتاری فرزند را باید با خشونت بیش ازاندازه پاسخ گفت، کنار نهاده واز تنبیه­های انتقام جویانه دست بردارند.

7- جلوگیری از شبگردی

بدلیل اینکه بسیاری از جرائم اجتماعی دروقت شب اتفاق می­افتد و افراد یا گروههای خلافکار در پناه خلوت­های ویژه شبانه و یا برگزاری جلسات شبانه، به اهداف خویش می­رسند، والدین باید درصدد باشند تا زمان بیرون ماندن فرزندان در وقت شب را به حداقل رسانده وشبگردی­های متعدد و فراوان را برای فرزندان خود یک تهدید جدی بحساب آورند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
Powered by TayaCMS