چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

مهمان

یكى از وظایف مهمان این است كه اگر میزبان وضع خوبى ندارد و قدرت‏ مالى او ضعیف است، از او تقاضاى غذایى غیر از آنچه برایش مى‏آورند نكند.

مهمانی رفتن و مهمانی دادن یکی از شاخصه‌های اصلی ایرانیان می‌باشد. این امر مورد توجه اسلام قرار داشته و تأکیدات فراوانی با عنوان صله رحم بر آن شده است. بر اساس تعالیم اسلامی مهمان و میزبان هر دو وظایفی بر عهده دارند که عمل به آن‌ها سبب تداوم رفت و آمدها و استحکام خانواده‌ها خواهد شد. در این مجال به بیان برخی از وظایفی که مهمان بر عهده داشته و باید بدان‌ها عمل نماید پرداخته می‌شود:

تقاضاى دشوار از میزبان نكند

یكى از وظایف مهمان این است كه اگر میزبان وضع خوبى ندارد و قدرت‏ مالى او ضعیف است، از او تقاضاى غذایى غیر از آنچه برایش مى‏ آورند نكند.

اگر میزبان از او خواست ‏یكى از دو نوع غذا را انتخاب كند، او راحت‏ترین و ساده‏ترین آنها را انتخاب كند.

امام رضا (علیه السلام) مى‏فرماید: روزى شخصى حضرت على‏ (علیه السلام) را دعوت كرد تا براى ناهار به منزل او برود. حضرت فرمود: به شرطى كه سه خصلت را براى من ضمانت كنى، مى‏آیم: اول این‏كه از بیرون چیزى نخرى. دوم هر چه در خانه حاضر داشتى، بیاورى و سوم بر عیال خود سخت نگیرى.

چه خوب است تمامى مهمان‏ها این‏طور باشند؛ یعنى قبلا با میزبان و برادر دینى خود شرط كنند در پذیرایى خود را به زحمت نیندازد؛ هر چه‏ حاضر بود، بیاورد تا دیگر لزومى به قرض گرفتن نباشد. بسیاری از دردسرهاى مهمانى و مخارج بیهوده و اضافى از قانع نبودن‏ مهمان است.

غذاى میزبان را كم نشمارد

امام جعفر صادق‏ (علیه السلام) مى‏فرماید: مهمانى كه غذاى میزبان را تحقیر كرده و كم شمارد، هلاك شده است.

ممكن است میزبان نتواند غذاى مورد علاقه و در شان مهمان را تهیه كند و از همان غذایى كه خود و خانواده او مى‏خورند، برایش بیاورد و این غذا در نظر مهمان ناچیز باشد. از این رو مهمان نباید میزبان را تحقیر كرده و یا به او طعنه بزند.

یكى از مواردى كه مهمان باید با دقت آن را مراعات كند، نگاه نكردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خداى نخواسته كسى مهمان برادر دینى خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگى را مرتكب شده است

غذا هر چه و هر چند كه باشد، نعمت‏ خدا است و باید به‏ خاطر آن خدا را شكرگزارى كرده و از میزبان تشكر نماید.

مهمان نباید به كم بودن غذا نگاه كند، بلكه باید به كسى كه نعمت‏ به ظاهر كم را به او داده، یعنى خداوند بزرگ نگاه كند، و وقتى بزرگى خدا را نظاره‏كرد، دیگر كم یا ناچیز بودن غذا را نمى‏بیند.

هر جا صاحبخانه اشاره كرد، بنشیند

حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) مى‏فرماید: هنگامى كه یكى از شما وارد منزل ‏برادر دینى خود شد، باید هر كجا كه صاحب منزل اشاره مى‏كند بنشیند، زیرا صاحبخانه به وضع منزل خود و آن قسمت‏هایى كه نباید آشكار گردد، آشناتر است.

به نامحرم نگاه نكند

یكى از مواردى كه مهمان باید با دقت آن را مراعات كند، نگاه نكردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خداى نخواسته كسى مهمان برادر دینى خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگى را مرتكب شده است.

امام جعفر صادق (‏علیه السلام) مى‏فرماید: نظر و نگاه یكى از تیرهاى زهر آگین‏ شیطان است، و چه بسا یك نگاه سبب حسرت و ندامت طولانى بشود.

میهمان در وقت معین و مقرر حاضر شود

مهمان نباید مهمانى رفتن را به تاخیر بیندازد تا صاحبخانه یا مهمانان ‏دیگر در انتظار بمانند، همان‏طور كه اگر موقع معینى را تعیین كرده‏اند، نباید زودتر به مهمانى برود، زیرا ممكن است میزبان آمادگى استقبال و پذیرایى‏ نداشته باشد و به این وسیله خجلت زده شود.

وقتى كه مهمانى تمام شد، فورى آن‏جا را ترك كند و زیاد در خانه میزبان‏ نماند و مجالست را طولانى نكند، چون این كار علاوه بر این ‏كه موجب‏ مزاحمت‏ براى میزبان مى‏شود، وقت مهمان نیز ضایع مى‏گردد. انسان باید حداكثر استفاده را از وقت‏ بنماید، زیرا فرداى قیامت از عمر ما سۆال مى‏كنند كه در چه راهى آن را گذراندیم. پیامبر گرامىپیامبر گرامى اسلام‏ (صلى الله علیه وآله) مى‏فرماید: وقتى روز قیامت مى‏شود، هیچ قدمى ‏برداشته نمى‏شود مگر این ‏كه از انسان در مورد چند چیز سۆال مى‏شود، كه‏ یكى از آنها عمر است، كه مى‏پرسند در چه راهى عمرت را فنا كردى.

بدون اجازه میزبان روزه مستحبى نگیرد

امام محمد باقر (علیه السلام) از رسول گرامى اسلام (‏صلى الله علیه و آله) نقل مى‏كند كه آن حضرت‏ فرمود: وقتى یك نفر وارد شهرى و داخل خانه كسى شد، مهمان او خواهد بود تا زمانى كه از آن‏جا برود و سزاوار نیست مهمان بدون اجازه میزبان ‏روزه مستحبى بگیرد، تا اگر براى او غذایى درست كردند، خراب نشود.

ثواب اجابت دعوت برادر دینى بیشتر از روزه مستحبى است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتى براى مهمانى دعوت شدید، روزه نگیرید و اگر روزه بودید، بدون این ‏كه به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود را بخورید و دعوت برادر دینى خود را رد نكنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانى. ثواب اجابت دثواب اجابت دعوت برادر دینى بیشتر از روزه مستحبى است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتى براى مهمانى دعوت شدید، روزه نگیرید و اگرروزه بودید، بدون این‏كه به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود رابخورید و دعوت برادر دینى خود را رد نكنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانى

براى میزبان دعا كند

وقتى میزبان در كمال بذل و بخشش تمام امكانات شخصى خود اعم از غذا، جا، لباس و ... را در اختیار مهمان قرار مى‏دهد، مهمان نیز وظیفه دارد براى میزبان و خانواده او دعا و از آنها تقدیر و تشكر كند، زیرا تشكر از بنده ‏خدا شكرگزارى از خدا است.

روزى یكى از یاران امام جعفر صادق(علیه السلام ) غذایى براى آن حضرت آورد. حضرت وقتى از آن غذا میل كرد، فرمود: خداى را شكر و به صاحب غذا گفت: خداوند غذایت را به افراد نیكوكار بخوراند و ملائكه مقرب به تو نیكى كنند (خدا به تو بركت ‏بدهد).

اسرار میزبان را حفظ كند

همان‏طور كه میزبان باید اسرار مهمان را حفظ كند و عیوب او را نقل‏نكند، مهمان نیز وظیفه دارد اسرار میزبان را حفظ كند و آبروى او را نبرد.

رعایت این نکات هر چند کوچک می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد. فرآوری: زینب مجلسی راد

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منبع: مهماندارى در اسلام، نورمراد محمدى.

http://www.tebyan.net

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

توحيد و خداشناسى در نهج البلاغه

اوست خدايي كه با همه وسعتي كه رحمتش دارد كيفرش بر دشمنان سخت است و با سختگيري كه دارد رحمتش همه دوستان را فراگرفته است هركس كه با او به مبارزه برخيزد بر او غلبه مي كند هركس دشمني ورزد هلاكش مي سازد هركس با او كينه و دشمني ورزد تيره روزش كند و بر دشمنانش پيروز است هركس به او توكل نمايد او را كفايت كند .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
Powered by TayaCMS