مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
موضوعات
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
تربیت عقلانی
تربیت عمومی
خانواده
خانواده اسلامی
آداب معاشرت
تربیت دینی
خانواده موفق
آثار گناه در خانواده
تقوا در خانواده
روابط دختر و پسر
ازدواج
پاسخ به شبهات
پاسخ به شبهات اخلاقی
پاسخ به شبهات اعتقادی
اخلاق
اخلاق اجتماعی
اخلاق فردی
اخلاق بندگی
حکایات
حکایات اجتماعی
حکایات اخلاقی
حکایات تاریخی
سیره بزرگان اسلام
سیره معصومین علیهم السلام
حکایات قرآنی
حکایات کلام
منبرهای شما
توحید
قرآن
پیامبر اکرم (صلوات الله علیه)
امام علی (علیه السلام)
حضرت زهرا (سلام الله علیها)
امام حسن (علیه السلام)
امام حسین (علیه السلام)
امام سجاد (علیه السلام)
امام کاظم (علیه السلام)
امام جواد (علیه السلام)
امام هادی (علیه السلام)
حضرت خدیجه (سلام الله علیها)
حضرت عباس (علیه السلام)
حضرت علی اکبر (سلام الله علیه)
حضرت رقیه (سلام الله علیها)
حضرت علی اصغر (سلام الله علیه)
حضرت احمدبن موسی الکاظم (ع)
حضرت ام البنین (س)
حضرت ابوطالب (علیه السلام)
یاران امام حسین (علیه السلام)
اصحاب و شاگردان و یاران ائمه علیهم السلام
امام خمینی (ره)
ماه محرم
ماه صفر
اربعین
ماه ذی الحجه
عرفه
عید قربان
غدیر
ماه رمضان
شبهای قدر
عید فطر
ماه شوال
ماه رجب
اعتکاف
ربیع الاول
فاطمیه
ویژگی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
محبت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
شرح خطبه فدکیه (دکتر رفیعی)
فضائل حضرت زهرا (استاد میرباقری)
زن در اسلام (حجت الاسلام فرحزاد)
ازدواج های آسمانی
خانواده
همسرداری
پیامبران الهی
نماز
زکات
اخلاص
بهشت
اخلاق
آفات و گناهان زبان
احترام به والدین
حسن خلق
قلب انسان
تواضع و تکبر
صله رحم
حیا
حجاب
صبر
اسراف
زیارت
بصیرت
دعا
تقوا
غیرت
خمس
دنیا و آخرت
انتخاب های فاطمه(دکتر رفیعی)
حضرت زینب (سلام الله علیها)
امام باقر (علیه السلام)
امام زمان (علیه السلام)
امام صادق (علیه السلام)
امام رضا (علیه السلام)
حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
امام حسن عسکری (علیه السلام)
آیات موضوعی
آیات بصیرتی
آیات تربیتی
حدیث
میزان الحکمة (ج1)
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
کلیات اخلاق
فضائل اخلاق
سیر و سلوک اخلاقی
رذایل اخلاقی
اخلاق در خانواده
قرآن و درمان بیماریهای معنوی
دوستی و معاشرت
تربیت اسلامی
عوامل تربیتی
تربیت عقلانی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل و عوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
نعمت های الهی
هدایت خاصه خداوند
هدایت و ولایت الهی
راه های محبوبیت عندالله
احادیث موضوعی
عبرتهای نجاتبخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
400 نکته قرآنی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
آموزه های قرآنی خطبه فدک
انتخاب های حضرت زهرا سلام الله علیها
شرح خطبه فدکیه
ویژگی های و فضایل حضرت فاطمه (س)
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
سیره اجتماعی معصومین علیه السلام
سیره اعتقادی معصومین علیه السلام
سیره اخلاقی معصومین علیه السلام
سیره حکومتی معصومین علیه السلام
سیره عبادی معصومین علیه السلام
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
ویژگی های جریان عاشورا
ویژگیهای امام حسین(ع) و اصحاب
نامههای امام حسین (ع)
مناسک معرفتی وعملی عاشورا
جستاری در پیامها در تعلیمات
کلیپ عاشورایی
فاطمیه
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژهنامهها
ویژهنامه ماه رجب
اعتکاف
شهادت امام هادی (علیه السلام)
ولادت امام جواد الائمه (علیه السلام)
ولادت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام)
شهادت امام موسی بن جعفر (علیه السلام)
مبعث رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
وفات حضرت زینب (سلام الله علیها)
اسلایدر رجب
دیگر مناسبتهای ماه رجب
امام باقر (علیه السلام)
ذکر مصیبت امام هادی (علیه السلام)
احادیث
رمضان؛ماه نیایش ودعا
دعاوعبادت
ادعیه امام سجادعلیه السلام
ذکر
معارف ادعیه
سخنرانی با موضوع رمضان المبارک
فضایل و برکات ماه
اعمال ماه مبارک
شب قدر
ادعیه
احادیث
آیات
اسلایدر ویژهنامه رمضان
دعای هر روز ماه مبارک رمضان
ویژهنامه ماه شعبان
شرح مناجات شعبانیه
مناسبتهای ماه شعبان
فضائل و ادعیه ماه شعبان
اسلایدر ماه شعبان
امام زمان (علیه السلام)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
امامت حضرت ولی عصر (عج)
ویژه نامه ذیالحجه
مناسبتهای ذیالحجه
مناسک حج
غدیر
سخنرانیهای ذیالحجه
آیات
ویژهنامه ماه ذیالحجه
حج
ویژهنامه ماه محرم
مناسبتهای ماه محرم
مقالات مرتبط با ماه محرم
سخنرانی با موضوع ماه محرم
ویژهنامه ماه صفر
ویژه شهادت امام رضا (ع)
امام حسن مجتبی (ع)
اربعین حسینی
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ویژه
مجموعه سخنرانی با موضوع رسول اکرم (ص)
ویژهنامه ماه ربیع الاول
مناسبتهای ربیع الاول
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
تاریخ زندگانی پیامبر (ص)
میلاد امام صادق (ع)
حضرت ولی عصر (عج)
اسلایدر ماه ربیع الاول
مجموعه سخنرانی با موضوع رسول اکرم (ص)
حضرت فاطمه معصومه (س)
امامت حضرت ولی عصر (عج)
ویژهنامه ماه ربیع الثانی
ویژههای ربیع الثانی
حضرت فاطمه معصومه (س)
امام حسن عسکری (علیه السلام)
ویژهنامه جمادی الاولي
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
دیگر مناسبتهای جمادی الاول
اسلایدر جمادی الاول
حضرت زینب (سلام الله علیها)
ویژهنامه رجب المرجب
ویژهنامه ماه شوال
ویژههای ماه شوال
احادیث امام صادق علیه السلام
امام صادق (علیه السلام)
ویژهنامه ماه ذیالقعده
ویژههای ماه ذیالقعده
امام رضا (علیه السلام)
حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
ویژهنامه ماه جمادی الثانی
ویژههای ماه جمادی الثانی
منشور بندگی
بخش اول تعلم
علم و معرفت
معارف وشناختها
حجت شناسی
آخرت شناسی
غیب شناسی
بخش دوم تزکیه
اخلاق وسجایا
اعمال ورفتار
بخش سوم امور جسمانی
بهداشت، نظافت و آراستگی
شغل و اقتصاد
مسکن
مَرکَب
خواب
سفر
لذت و تفریح
شرح جامع نهج البلاغه
خطبه های نهج البلاغه
خطبه های نهج البلاغه (شماره 1 تا 50)
نامه های نهج البلاغه
نامه های نهج البلاغه (شماره 1 تا 10)
حکمت های نهج البلاغه
معارف نهج البلاغه
خداشناسی
قرآن و نهج البلاغه
نبوت
امامت
معاد
مباحث علمی
فروع دین
آفرینش
نیایش
فضایل اخلاقی
رذایل اخلاقی
داستانها
اشعار
پرسمان
منبر
روضهها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امام هادی (علیه السلام)
سخنرانیها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
جستجو
- نور
خانه
موضوعات
شرح جامع نهج البلاغه
معارف نهج البلاغه
قرآن و نهج البلاغه
نور
نور
1
خلاصه سخنرانی | نور هرچقدر معرفت بیشتر شود، احساس تقصیر بیشتر می شود. * در عرفان قلبی پرده های شک و دودلی نسبت به مصالح خداوند از چشم دل کنار زده شده است.
29 اردیبهشت 1397, 4:5
نور
نور
خلاصه سخنرانی | نور
هرچقدر معرفت بیشتر شود، احساس تقصیر بیشتر می شود. * در عرفان قلبی پرده های شک و دودلی نسبت به مصالح خداوند از چشم دل کنار زده شده است.
بسمه تعالی
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد / صبح شهادت حضرت زهرا(س)
موضوع: نور
نور یکی از نتایج عرفان است. عرفان بمعنای معرفت قلبی. قرآن کریم می فرماید
الله نور السماوات والارض.
وقتی انسان قلبش دارای معرفت و شناخت خدا میشود چون خداوند نور است، این شناخت برای انسان نورانیت می آورد. حضرت زهرا(س) مرکر نور و درخشندگی است. این نور در اهلبیت (ع) انقدر زیاد بود که حتی با چشم سر هم قابل دیدن بود. این نور ماحصل معرفت است. عرفان فاطمی؛ عرفان قلبی و حقیقی است.
برای رسیدن به معرفت قلبی مناجات العارفین را بررسی می کنیم:
قدم اول: قصور
ما هیچوقت نمی توانیم خدا را آنگونه که هست، بشناسیم. هیچوقت. زبان ما از گفتن ثنای خداوند قاصر است. به همین خاطر است که اهلبیت(ع) در دعاهایشان خود را در مقابل خدا با کوچکترین و پست ترین الفاظ خطاب می کردند. دلیل اینکه اهلبیت(ع) به این مقام می رسند، قصور است؛ احساس تقصیر. و هرچقدر هم معرفت بیشتر شود، احساس تقصیر بیشتر می شود.
قدم دوم: عجز
فرق قصور و عجز در اینست که در قصور می گوییم خدایا من نمیتونم، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. اینجا میگیم برای این مورد دست ما کوتاهه، حالا ممکن است یک وسیله ای پیدا شود و دست تو به نخیل برسد! ولی عجز ناتوانی برای همیشه است، می گویی خدایا من هیچوقت نمی توانم بندگی تو را بکنم. حتی چشم من قادر به دیدن جمال تو نیست.
قدم سوم: توکل بر خدا
قدم چهارم: شوق
رفتن به سمت خدا با ناراحتی و تعب.
در عرفان آبکی عبادت خداوند را سختی و تعب می دانند. عبادتی که انقدر طولانی باشد که تو را خسته کند، دیگر در این عبادت شوقی وجود ندارد! وقتی انسان به درجه ی معرفت و عرفان رسید، خستگی در عبادت نیست.
پس مبنا و مصدر شوق حقیقی قلب است نه عقل؛ شوق عقلی حسابگرانه و بر طبق منطق و ریاضی است. مأخذ شوق قلبی دلتنگی و بیقراری است.
قدم پنجم : سوز
وقتی شوق ایجاد شد، در اثر فراق، سوز بوجود می آید.
سوز چند منشأ دارد، یک منشأش همان منطق و ریاضی است. سوز ریاضی جزء اصول عرفان نیست. سوز قلبی شرط است. یک وقت روایت را می شنوی که کسانی که نیمه شب به تهجد برمی خیزند، فلان چیز نصیبشان می شود. وقتی می شنوی یک جور می سوزی، ولی وقتی این روایت را می شنوی که خدا می فرماید بنده ی من! هیچ خبر داری که من شب ها تا صبح منتظر تو می نشینم..، این را که می شنوی یک جور دیگر می سوزی. این سوز از نوع دیگری است. پشت این سوز هیچ مطمع مادی نخوابیده؛ سوز قلبی است. این سوز از اثرات عرفان است.
الهی سینه ای ده آتش افروز / در آن سینه دلی وآن دل همه سوز..!
قدم ششم: دوری از شک
در عرفان قلبی پرده های شک و دودلی نسبت به مصالح خداوند از چشم دل کنار زده شده است. شک در دل و باطنشان وجود ندارد. چون با حقیقت به خدا رسیدند نه با چیزهای نظری.
قدم هفتم: سبقت برای رسیدن به خدا
بین اینگونه افراد، مسابقه برای رسیدن به خدا به بالاترین حد رسیده است؛ مسابقه ی کمال.
قدم هشتم: اُنس
دل هایشان در انس با خدا مشغول اسرار گفتن و شنیدن است.
قدم نهم: اطمینان قلبی
به اینکه جسم و روحشان تمام و کمال بسوی خدا باز می گردد، اطمینان قلبی دارند.
قدم دهم: یقین
به یقین رسیده اند.
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مجموعه سخنرانیهای حجة الاسلام سیدمحمد انجوینژاد
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
حکایت مشاوره های حضرت امیرالمونین علی (علیه السلام) به عمر
5 خرداد 1404, 6:51
بدزبانی, فحش و دشنام در آیات و روایات اسلامی
5 خرداد 1404, 6:51
شرح فنون عنصر عشق و تخیل
5 خرداد 1404, 6:51
لهو
5 خرداد 1404, 6:51
حکمت 422 نهج البلاغه : اندوه زراندوزی
5 خرداد 1404, 6:51
جدیدترین ها در این موضوع
جامعیت و جاودانگى قرآن كریم در نهج البلاغه
بسیارى از مخالفان قرآن كوشیده اند چنین شبهه افكنى كنند كه این كتاب آسمانى با دنیاى امروز كه عصر پیشرفت علوم و تكنولوژى است، متناسب نیست ؛ بلكه فقط اعجاز عصر پیامبر ختمى مرتبت صلى الله علیه وآله است و صرفا براى زمان ایشان شمولیت داشته است و اكنون همانند كتاب مقدس انجیل صرفا براى استفاده فردى قابلیت دارد.
16 آبان 1395, 11:9
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(1)
واحدي كه مبدأ كثرت است و كم متصل و منفصل را به وسيلة آن تقسيم ميكنند و خلاصه آن يك كه بعدش دو، سه و چهار شمرده ميشود كه خداوند واحد به اين معني نيست زيرا اولاً: خدا يكي است كه ثاني و ثالث ندارد؛ ثانياً: از اوصاف اين معني قلت و كمي است يعني دو و سه و چهار بيشتر از آن است و خداوند موصوف به قلت نميشود زيرا تمام اوصاف كماليه در ذات باري به نحو اتمّ و اكمل موجود است. علي (عليه السّلام)در عبارت اوّل و پنجم مذكور به اين معني اشاره فرموده و چنين وحدتي را از خداوند نفي نموده است.
16 آبان 1395, 10:59
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(4)
خداوند در ذيل بسياري از آياتي كه نعمتهاي خود را شرح ميدهد، ميفرمايد:«إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ؛ (رعد/ 4) همانا در آنچه ذكر شد، نشانهها و عبرتهايي براي گروه خردمندان است.»
10 آبان 1395, 9:43
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)
مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه ميفرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ بِتَركِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
10 آبان 1395, 9:41
اثرپذيري نهج البلاغه از قرآن كريم (1)
قرآن، يگانه معجزة ماندگار بشريت است كه بر زبان انسان عالم كون و مكان جاري گشت و قلبها را متحول و مجذوب خود ساخت و اعتراف دوست و دشمن را به اعجاز خود واداشت. پس از كلام وحي، تنها كلامي كه توانست مافوق كلام خلق و مادون كلام خالق قرار گيرد، كلام علي (ع) بود؛ كلامي كه اعجاب بزرگ ترين اديبان را برانگيخت و آنان را از همانند آوري عاجز و ناتوان ساخت، و اين به علّت اثرپذيري آن از وحي بود. هدف ما از اين بحث، آشنايي اجمالي با برخي از جنبه هاي اين اثرپذيري در كلام علي (ع) است و اينكه كلام او داراي چه خصوصياتي است كه ما آن را متاثّر از وحي مي دانيم.
10 آبان 1395, 9:37
پر بازدیدترین ها
قرآن درآيينه نهج البلاغه
حضرت على(عليه السلام) در نهج البلاغه، بيش از بيست خطبه را به معرفى قرآن و جايگاه آن اختصاص داده است و گاه بيش از نصف خطبه به تبيين جايگاه قرآن و نقش آن در زندگى مسلمانان و وظيفه آنان در مقابل اين كتاب آسمانى اختصاص يافته كه پرداختن به همه آن ها مجالى ديگر مى طلبد.
9 آبان 1395, 11:42
مشتركات قرآن و نهج البلاغه(3)
مولي الموحّدين نيز در نهج البلاغه ميفرمايد: «بَعَثَ رُسُلَهُ بِما خَصَّهُمْ بِهِ مِنْ وَحْيِهِ وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلي خَلْقِهِ لِئَلّا تَجِبَ الْحُجَُّة لَهُمْ بِتَركِ الْإعْذارِ إِلَيْهِمْ؛(خطبة 144) خداوند پيغمبرانش را با اختصاص وحي، برانگيخت و ايشان را بر مخلوقش، حجّت گردانيد تا آنها را بر خدا دستاويزي و عذري نباشد.»
10 آبان 1395, 9:41
تجلی قرآن در نهج البلاغه
امام(ع) در توصيف پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد: «… و دعا الي الحكمة و الموعظة الحسنة»3 كه اشاره است به آيه شريفه: «ادع الي سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة (نحل، 16/125). با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن»
9 آبان 1395, 11:48
قرآن در نهج البلاغه
امیرمؤمنان علی علیه السلام در خطبه ای از نهج البلاغه در توصیف این کتاب آسمانی چنین می فرماید: «قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد.
9 آبان 1395, 11:13
اجمال و تفصيل قرآن و نهج البلاغه(3)
از تمام اين جملات استفاده ميشود، زماني هم هست كه توبه پذيرفته نيست و راهش مسدود است و آن حالت احتضار و زمان فرا رسيدن مرگ است. فقط جملة آخري كه از نهج البلاغه ذكر شد، ظاهرش اين است كه تا فرا رسيدن مرگ اگرچه حال احتضار باشد، توبه قبول است. آنچه اكنون در جواب اين اشكال به نظر ميرسد، اين است كه اين يك جمله تاب مقاومت با نصّ صريح قرآن و جملات ديگر را ندارد، پس بايد گفت مراد به «قبل از مرگ»قبل از حالت احتضار است و فقط حالت احتضار از اين مدت استثنا ميشود.
10 آبان 1395, 9:27
Powered by
TayaCMS