راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (4)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (4)

بدحجابی و خودآرایی

پوشش و آرایش زنان از پدیده­هایی است که می­تواند در اغلب جوامع بویژه ملت­های مسلمان عامل مهمی در بروز ناهنجاری­ها و آسیب­های جدی در بین مردم بویژه جوانان و نوجوانان جامعه اسلامی ما گردد.

اصل حجاب و پوشش زنان علاوه بر اینکه فرمان مهم خداوند است، دربردارنده حکمتها و مصلحت­هایی است که رعایت کامل آن موجب سلامت و بهداشت اخلاقی و اجتماعی افراد و جوامع انسانی و نیز موجبدوام و تقویت کانون خانواده است. اگرچه لزوم رعایت پوشش و ظاهرمناسبشامل تمام افراد جامعه است اما با توجه به ویژگیهای جنسیتی و آسیب پذیری بیشتر جنس مونث، رعایت آن برای زنان و دختران جدی­ترومهمتر خواهد بوده و اجرای ناقص آن( بدحجابی) یا عدم اجرای آن (بی حجابی) از آسیب­ها و انحرافات اجتماعی محسوب می­شود.

قرآن مجید درباره حجاب دستورات اکیدى دارد که به نمونه‏هایى از آن اشاره مى‏شود:

« به زنان با ایمان بگو چشمهاى خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند. و روسریهاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه پوشیده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر براى شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرشان یا پسر برادرشان یا پسر خواهرانشان یا زنان همکیششان یا بردگانشان (کنیزان) یا افراد سفیه که تمایلى به زن ندارند، یا کودکانى که از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نیستند و بهنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نکوبند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخالهای پایشان به گوش رسد) و ای مومنان همگى به سوى خدا باز گردید تا رستگار شوید».

همچنین در جای دیگر فرمود: « اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان با ایمان بگو، جلبابها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خویش افکنند، که این کار براى این که (به عفت و حریّت) شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند، بهتر است، و (اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنان سر زده توبه کنند زیرا) خداوند همواره غفور و رحیم است.»

وظایف پیشگیرانه والدین

می­توان ادعا کرد که بخش عمده­ای از پدیده خودنمایی، خودآرایی، نمایش زیبایی­های بدن، آرایش­های غلیظو بی حجابی در معرض جامعه، از آثار و عوارض شوم احساس خود کم بینی و ضعف شخصیتی است که در میان عده­ای از دختران و زنان جوان رواج پیدا کرده است. از این جهت برای مقابله با معضل خودآرایی و بدحجابی نباید از بررسی و ریشه­کن نمودن عوامل زمینه ساز این اختلال روانی بانوان غفلت نمود.

1- تبیین و تکریم مقام زن

در تجزیه و تحلیل دلایل بد حجابی و خودآرایی زنان، درمی یابیم­که خود کم بینی و عقده حقارت و عدم درک موقعیت و مقام واقعی جنس مونث، موجب شده است تا این عده از زنانبرای خود نمایی و نمایش و مطرح کردن خویش در جامعه و بدست آوردن رده اجتماعی مدنظرشان، دست به چنین اعمالی بزنند.

از این رو والدین محترم برای جلوگیری از رخنه این افکار نابجا و ناآگاهانه می­بایست به اقدامات فکری و فرهنگی متوسل شده و یا در رقتارها و گفتارهای خود بیش از پیش دقت نظر داشته باشند. بنظر می­رسد در ایجاد این تفکرغلط و باور ناصحیح و مخرب، علاوه بر مردان، زنان نیز مقصر هستند.

یکی از محققین می­نویسد: بکار بردن اصطلاحات و عبارات تحقیرآمیزبرخی شوهران در باره همسران خود، نظیر مادر بچه­ها­مون!، منزلمان، ضعیفه، و...که نه عقل می پسندد و نه شرع، مانع ایجاد اعتماد به نفس در مادران و دختران می­باشد، که متاسفانه در بین عده­ای از مردان مکرر بکار برده می­شود.

در بین اقشار و طبقات مختلف مردم بخصوص عوام، بسیار دیده شده به مردی که ازخود ضعف و سستی نشان دهد، خطاب می­شود مگر زنی ؟ و یا پسر بچه­ای را که گریه کند با عبارت «مگر دختری؟» (که گریه می کنی ؟) وادار به آرامش می­کنند. جوانمردی، مردانه عمل کردن ، شیرنرشدن ، مردانگی و دهها اصطلاح و عبارت دیگر، نشان از فکر و فرهنگ مرد سالارانه و تحقیر­آمیزی است که که طی سالیان دراز ذهن و زندگی مردان و زنان ما را در فشار و تنگنا قرار داده است. نتایج این فرهنگ و ادبیات گفتاری انحرافی عبارتند از: رشد غرور کاذب مردان کم مایه، تحقیر و تحمیق لایه­های عظیمی از زنان و دختران، آن گسترش روز افزون شکاف و تبعیض جنسیتی، افزایش آمار رسمی و غیر رسمی طلاق و جدایی، اضافه شدن بر تعداد زنان و دختران آلوده به فساد، بی اعتنایی به حجابی و گسترش بد حجابی.

البته برخی زنان نیز در تقویت این انحراف نقش دارند زیرا مادرانی که مرتب از حجاب می­نالند وآنرا مانع فعالیت وتحرک ونشاط خود می­دانند ویا از زن بودن خود شکوه وشکایت می­کنند، درواقع بیشترین تاثیررا درشکسته شدن قبح بد حجابی ونیز تحقیر جایگاه ومنزلت زنان در جامعه داشته و دارند.

2- الگوگیری از سیره معصومین(ع)

نیاز به الگو برداری از فرهنگ خانوادگی پیشوایان معصوم ( سلام الله علیهم) می­بایست در صدربرنامه­های والدین قرارگیرد. خداوند متعال نام زیبای" مریم" را در صدر آیه­ای از آیات کتاب مبین خود قرار داده است و پیامبر اکرم6 وائمه­ی اطهار(ع) از زیباترین ومحترمانه­ترین واژه­ها برای دختران وهمسران خود استفاده می­کردند.

براستی آیا رسول اعظم اسلام از به زبان آوردن نام مبارک همسرش (خدیجه کبری(س) و یا نام دختر گرامی­اش (زهرای مرضیه«س») پرهیز داشت ؟ یا ائمه­ی اطهارعلیهم السلام در محیط خانه، نام همسران خود را با محترمانه­ترین شیوه و عبارت به زبان نمی آوردند؟ چرا برخی مقدس مآبان و مردان به اصطلاح غیرتی به جای ذکر نام همسرخود از ایما و اشاره گرفته تا به کار بردن اسامی فرزندان ذکور و تا مادربچه­ها و ببین و آهای و...استفاده می­کنند؟

خانواده­ها بویژه مردان باید همواره ادبیات رفتاری و گفتاری معصومین را به عنوان بهترین الگوهای زندگی دینی مد نظر داشته و پاسخگوی این سوال باشند که آیا پیامبر بزرگ اسلام (ص) واهل بیت(ع) در زندگی خانوادگی خود ازچه تعاییر و واژه هایی استفاده می کردند؟ فرمایش پیامبراسلام در حق دخترش(فاطمه زهراء «س») که فرمود: « پدرش فدای او باد» پاسخ به این سوال را مشخص کرده است.

بنابراین والدین و تمام اعضای خانواده می­بایست در همه­ی شئون زندگی خانوادگی، بویژه در رفتار با زنان و دختران از آن بزرگان و پیشوایان دینی پیروی کرده تا خانواده­ای رشد یافته و بالنده، و زنان و دخترانی با­کرامت و پای­بند به عفاف و حجاب و بدورازهرگونه انحراف و آسیب داشته باشیم.

3- بیان توانمندی زنان

شناسایی و تبیین قابلیت­ها و توانایی­های زنان و دختران، یادآوری چهرهای ماندگار و برجسته زنان مسلمان در طول تاریخ، برشمردن آمار و ارقام هایی از فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی کشورهای مسلمان، تحلیل و توصیف نقش­های سرنوشت ساز زنان در تاریخ صدر اسلام، تبیین نقش زنان در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشورمان ایران ومباحثی ازاین دست موجب رشد و تقویت روحیه ی خودارزشمندی زن (که مانع عمده فساد و بد حجابی زنان محسوب می شود) به شمار می­آید. انجام این مهم از سوی والدین و با کمک گرفتن از مشاوران وکتابها ومنابع معتبر دینی و تاریخی امکان پذیر خواهد بود.

4- شناساندن ابعاد زیبای دین

تبلیغ و نمایش چهره منطقی و زیبای دین و پرهیز از ترسیم غیرمنطقی جنبه­های ترس و خوف و مجازات و خطوط قرمزهای دین از سوی والدین می­تواند درگرایش زنان و دختران جوان به تعالیم دینی و آموزه­های اجتماعی آن از جمله حجاب تاثیر بسزایی داشته باشد.

البته باید توجه داشت که چنانچه خط قرمزهای دین بصورت منطقی و منصفانه مورد توجه و تبیین قرارگیرد نه تنها ترس آفرین نبوده بلکه بر زیباییهای دین خواهد افزود.

همچنین نباید فراموش کرد که که بنا­به گفته­ی علامه شهید مرتضی مطهری، رفتارهای خشونت آمیزوعقل ستیزانه کلیسا و تعالیم ضد علمی بزرگان کلیسا در قرون وسطی موجب دین گریزی یا دین ستیزی مردم در اروپا گردید.

5- رعایت پوشش­های خانوادگی

دختران­می بایست در محیط خانه ودر مقابل پدر و برادران از پوشیدن لباس­های تنگ، کوتاه و بدن نما که نشان دهنده حجم و برجستگی­های بدن بوده و تحریک آمیزباشد پرهیز کنند. البته والدین و فرزندان لازم است رعایت این ضوابطرا در جمع دیگر محرم­های فامیل از جمله عمو، دایی، عمه، خاله و ...مورد توجه وتاکید جدی قرار دهند .

6-آموزش عملی حجاب

قبل از هر چیز پدرومادر می­بایست نسبت به حجاب و ارزشهای دینی ، انجام واجبات و پرهیز از محرمات، اعتقاد قلبی و التزام جدی داشته باشند و قبل از بیان شفاهی، از طریق آموزش عملی، فرزندان خود را با این اصل آشنا سازند.

7- توجه به پوشش نابالغ­ها

والدین بویژه مادران می­بایست در پوشاندن لباس و آرایش دختران نابالغ خود در مجامع عمومی و کوچه و خیابان دقت لازم را داشته باشند. پوشیدن لباس­های نیمه برهنه به دلیل شرکت در جشنیا گرم بودن هوا و امثال اینها و گرداندن او در مقابل چشمان تشنه و به کمین نشسته، عواقب ناگواری خواهد داشت. توجه به آمارهای دخترربایی از جمله دختران نابالغ زنگ خطری برای والدین خواهد بود.

8- نظارت بر پیامهای رسانه­ای

فراموش نکنیم که تبلیغات و برنامه­های مسموم فرهنگی، خاصیتی زهرآگین و خطرناک برای فرندان دارد. ازاین رو با توجه به اینکه بسیاری از انحرافات مربوط به حجاب و نفی و نقض آن از طریق رسانه­های الکترونیکی جدید( ماهواره، اینترنت، تلفن همراه ) انجام می شود، لذا بر پدران ومادران مسئول وآگاه لازم است استفاده از این رسانه­ها را در محیط خانه ضابطه­مند کنید.

مطالعه کتابهای مناسب و مفید در موضوعات تربیتی و خانوادگی و نیز مشاوره با کارشناسان متعهد و متبحر می­تواند بسیاری ازمشکلات پیش آمده در کانون خانواده را برطرف کرد.

9- توجه به رفتار­های محیطخانه

گفتگو و پوشش در مقابل افراد غیرهمجنس، اگر چه محرم باشند، می­بایست محترمانه و به دورازهرگونه لحن، صدا و ظاهر تحریک کننده باشد. اگرچه دختران نسبت به پدر و برادران خود محرم است اما این موضوعدلیل برآن نیست که به هر صورتی که بخواهند لباس بپوشند و درهر جا و به هر شکلی بخوابند.همچنین مادران می­بایست در مقابل پسران خود شرم و حیاء را رعایت کرده و نپدارند که به دلیل محرم بودن می­توانند آزادانه هرنوع لباس و رفتاری در محیط خانه داشته باشد.

10- رعایت وقار وادب دینی

رعایت وقار وادب دینی در برخورد با گروههای غیرهمجنس (نامحرم ) نباید مورد غفلت و بی توجهی اولیا قرار گیرد. زیرا بر اساس تعالیم قرآن صحبت کردن با با نامحرمان نباید به گونه ای باشد که قلب­های بیمار برخی را به سوی خود گرایش داده و آنها را به طمع بیاندازد.

11- عدم تجسس وتعصب بیجا

عدم تجسس وتعصب بیجا در باره­ی همسر وفرزندان، ازاصلی­ترین لوازم وپیش نیازهای ایجاد وتقویت اعتماد ومحبت در بین اعضای خانواده می­با شد.

12- پوشش محجوبانه به همراه آرایش های غلیظ

پوشش محجوبانه به همراه آرایش های غلیظ و رفتارهای، نامعقول ترکیب ناهمگونی خواهد بود که جه بسا علاوه برعوامفریبی، مفاهیم منفی دیگری را در پی داشته و در نهایت موجب آسیب رسانی به فرد و جامعه خواهد شد.

13-میهمانی ها و جشن های آسیب زا

پدر و مادر از شرکت در میهمانی ها و جشن هایی که در آنبه مسائل آسیب­زا و بهداشت روانی و اجتماعی بی­اعتنایی شده و موجب بدآموزی برای فرزندان می­شود، پرهیز کنند. البته توجه به اصل امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرائط و اصول آن نباید مورد غفلت قرار گیرد.

14- روانه کردن دختران در اوقات خلوت بودن معابر

روانه کردن دختران در اوقات خلوت بودن معابر( هرچند با پوشش مناسب) از اشتباهات بزرگی است که برخی مواقع از دید والدین مخفی می­ماند.

15- تبیین منطقی فلسفه حجاب

تبیین منطقی فلسفه حجاب و تحلیل روان شناسانه و جامعه شناسانه آن با تکیه بر تعالیم دینی و سخنان بزرگان دینی از طریق کتب مربوط به حجاب در فرهنگ سازی برای پیشگیری از اینگونه انحرافات موثر خواهد بود.

16- آگاه سازی دختران و زنان از نقشه ها و توطئه های دشمنان

آگاه سازی دختران و زنان از نقشه ها و توطئه های دشمنان برای کشف حجاب در طول تاریخ و بیان ماجراهای سرنوشت ساز مربوط به حجاب در کشورهای اسلامی همچون اسپانیا در قرن هفتم هجری و جنگ روسری در برخی کشورها در زمان کنونی، عامل خوبی برای شناخت مهم بودن حجاب در جامعه اسلامی است.

17- نقش رنگ و مدل لباس در ایجاد شخصیت

توجه دادن دختران و زنان به نقش رنگ و مدل لباس در ایجاد شخصیت و هویت اسلامی و پرهیز از پوشیدن لباسهای تحقیرآمیز و دوری از مدگرایی افراطی، موجب هدایت افراد به رعایت حجاب برتر می­شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
Powered by TayaCMS