مهارت جذ ب جوانان 10

مهارت جذ ب جوانان 10

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

  1. دسته ای را پیامبر با عمل جذب می کرد.
  2. دستة دوم را پیامبر با ارشاد جذب می کرد.

الف) پیامبر کاری می کرد تا افراد عظمت خود را ببینند و کسی که خود را شناخت از اسارتها رها می شود. ابوذری که تا دیروز بادیه نشینی بیش نبود ، امروز که خود را شناخت به بهشت هم قانع نبود «رضوان من الله» را می خواست. (توبه آیه72)

ب) وسعت راه را به انسانها نشان می داد کسی که وسعت راه را دید از رکود و ایستادگی جدا می شود و جذب مسیر می شود. وقتی عظمت خود را شناخت دیگر می فهمد که مسیر چقدر طولانی و پرارزش است. پیامبر می فرمود: ببینید من اینجا ایستادم درست است که هیچ کس نمی تواند اینجایی که من ایستادم بیاید اما مردم مسیر تکامل برای همة شما باز است. من خلیفة الله فی الارض هستم شما هم خلفای فی الارض هستید.

  1. دستة سوم را پیامبر با معاشرت جذب می کرد. در معاشرت چند چیز را پیامبر خیلی عنایت داشتند: دسته ای را با برهان و استدلال جذب می کرد، دسته ای را با اعجاز جذب کرد، دسته ای را با تألیف قلوب جذب کرد، دسته ای را با ضربه و فشار جذب کرد، گاهی توفیق اجباری جلب اختیاری به همراه دارد. بعضی ها معتقدند که دین مقدس اسلام توسط ثروت خدیجه و شمشیر امیرالمؤمنین (ع) توسعه پیدا کرد. شکی در این نیست ولی اصل اینها نبود. دین مقدس اسلام زیبایی هایی دارد که آنها باعث گسترش اسلام شد.
  2. دسته ای را با محبت جذبشان کرد. خیرخواهی اگر بر پایة مهر و محبت باشد می تواند جوان را جذب کند. ائمه اطهار(ع) می کوشیدند از سه جهت محبت خداوند را با روش خیرخواهی به نحو احسن در جوانان ایجاد کنند تا آنها را به عطوفت و رحمت و محبت خداوندی توجه بدهند.
  1. محبت و عطوفت خدا به همة جوانان اعم از مراجعین به دین یا مواجهین با دین. امام صادق (ع) می فرماید: وقتی به هنگام جوانی سخت عبادت می کردم پدرم به من فرمود فرزندم کمتر از این خود را به زحمت بینداز وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد به کم او هم راضی می شود (عبادت)، (کافی، ج 2، ص 87).
  2. محبت و علاقة خداوند به جوانان عابد (مراجعین) پیامبر فرمود: محبوبترین خلق نزد خدا نوجوانی زیباست که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در اطاعت از او قرار دهد. او کسی است که خداوند به او بر ملائکه افتخار می کند و می گوید این بندة واقعی من است. (کنزالعمال، ج 15، ص 785).
  3. محبت و علاقة خداوند به جوانان گنهکار
  4. پیامبر می فرماید: ای مردم با دوستی ما اهل بیت همراه شوید، همانا هرکس خداوند را با دوستی ما ملاقات کند با شفاعت ما داخل بهشت می شود. در جای دیگر می فرماید: به خدایی که جان محمد (ص) در دست اوست عمل بنده هیچ سودی به حالش نرساند مگر وقتی که همراه با ولایت و محبت و دوستی و معرفت ما باشد. و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی» محبت را پیشنهاد می کند که مفید است. پیامبر وقتی مي دید بچه ها در کنار خانه اش بازی می کنند کوزة آب قرار می داد در کنار آنها تا هنگامی که تشنه می شوند از این کوزه بنوشند. از حضرت موسی (ع) سئوال شد بهترین عبادت چیست؟ فرمود: حب الاولاد، دوست داشتن فرزند. امام صادق باغی داشت و موقع رسیدن میوه ها اجازه می داد بچه ها از آن میوه ها بخورند. پیامبر هر صبح دست نوازش بر سر بچه ها می کشید به بچه ها سلام می کرد و می فرمود: می خواهم بعد از من سنتی در میان دیگران بشود.

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

اگر با خیرخواهی محبت اهل بیت را در دل جوان انداختیم او دیوانه می شود و جذب دین و اهل بیت می شود.

  1. استفاده از علاقه به محبوبیت؛ طرح این مسأله که ائمه (ع) دوستدارانشان را دوست دارند موجب جذب جوان مي شود. مثلا امام صادق می فرمود: هر کس دوستدار ما خاندان عصمت و طهارت باشد به همسرش بیشتر اظهار دوستی و محبت می کند. «کل من اشتد لنا حباً اشتد للنساء حباً». استفاده از علاقه به محبوبیت خود محبوبیت می آورد.
  2. توجه به عنایت اهل بیت (ع) به جوانان شیعه؛ امام صادق (ع) می فرماید: « اذا کان یوم القیامة جعل الله حساب شیعتنا علینا» وقتی روز قیامت فرا برسد خداوند حسابرسی شیعیان ما را به عهدة ما مي گذارد. اهل بیت به جوانان شیعه عنایت خاصی دارند و مسألة شفاعت از تسهیلات ویژه ای است.
  3. امام زمان (عج) مي فرماید: ما هیچگاه از توجه به شیعه غافل نیستیم.
  4. بیان فضیلت حب آل پیامبر؛ «ألا و من مات علی حب آل محمد (ص) مات شهیدا مات مستکمل الایمان مات مغفورا له» بیان اینگونه روایات باعث ایجاد محبت می شود.
  5. طرح نیازمندی و بهره مندی از این محبت؛ انسانها معمولاً مجذوب کسی می شوند که گره ای از کار او بگشاید و بهره ای برساند. پیامبر فرمود: حب من و محبت اهل بیت من در هفت جا سود می بخشد، هفت جایی که هول و هراس آنها عظیم است، هنگام مرگ، در قبر، هنگام برخاستن از قبر، هنگام تحویل نامة اعمال، هنگام حساب و بررسی اعمال، هنگام سنجش عملها و هنگام عبور از صراط. (میزان الحکمه ، ج 2، ص 237).
  6. ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (ع) بسیار سازنده است. نام فرزندم را نام اهل بیت می گذارم. تابلو هنری نمی کشم مگر برای اهل بیت.
  7. تعظیم و تکریم و تعریف محبت می آورد؛ از امام صادق (ع) دربارة حضرت قائم (عج) پرسیدند: آیا او متولد شده است؟ حضرت فرمود نه، ولی اگر من او را دریابم در طول حیاتم خدمتگزار او خواهم بود.
  8. ذکر این نکته که مرحوم علامه طباطبایی روزة خود را با بوسه زدن بر ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) افطار می کرد.
  9. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ نیمة شعبان خاطرة فراموش نشدنی برای مردم است بخصوص جوانان. مراسم عاشورا و محرم و صفر محبت ایجاد می کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
Powered by TayaCMS