مهارت جذ ب جوانان 11

مهارت جذ ب جوانان 11

یکی از روشهای اختصاصی جذب جوانان خیرخواهی است بر مدار مهر و محبت و توضیح داده شد که پیامبر و ائمه برای جذب افراد از این روش فراوان استفاده کردند.

ادامه راههای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام :

  1. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ بزرگداشت عید غدیر خم، پوشیدن لباس نو، ترویج مسائلی مثل وقف و نذر و هدیه به اهل بیت محبت را به همراه دارد.
  2. استفاده از حس کمال جویی است؛ مردم به کمال و جمال گرایش دارند کمال جویی انسان به ویژه در سنین جوانی سبب می شود به سوی انسانهای برتر گرایش پیدا کنند. اگر چنین انسانهایی پیدا نکنند در ذهن خودشان چنین انسانهایی را پرورش می دهند و با او زندگی می کنند. لذا بیان فضیلت ها و معجزات و کرامات و شفا دادن های اهل بیت جزء این مقوله است. اهل بیت نه تنها به شیعه بلکه به همه انسانها  عنایت دارند. دختر جوانی سنی بود از خطة آذربایجان بود اردو آمده بود حرم حضرت فاطمة معصومه می آید و زیارت می کند و مي رود بعد از مدتی مریض می شود بطوری که پزشکان ناامید می شوند و می گویند کاری از دست ما برنمی آید و خلاصه متوسل می شود به حضرت معصومه (س) شب می بیند که حضرت شفایش می دهد آمده بودند حرم و بخشی هست که کرامات حضرت را مي نویسند و سند می کنند این جریان را ثبت کردند. کرامات اینها بسیار زیبا و دل انگیز است. زیبایی های عاشورا شجاعت هایی است که از خود نشان دادند یکی بعد از دیگری میدان می رفتند در برابر لشکر اینگونه اینها برای جوانان دل انگیز است. طرح اینکه اهل بیت به عنوان چهره های آرمانی می تواند محبت ایجاد کند. امام رضا (ع) می فرماید: پرهیزکاری ، پاکدامنی، راستگویی، شایستگی، تلاش امانت داری نسبت به نیک و بد، سجود طولانی شب زنده داری، پرهیز از حرام ها، معاشرت خوب و رفتار مناسب با همسایه، بخشش و نیکی، پرهیز از آزار و گشاده رویی و خیرخواهی و رحمت برای مومنان، از دین و مرام ائمه (ع) است. (تحف العقول، ص 416)
  3. معرفی ولی نعمت ها ؛ از هر کسی که ما مهر و محبت ببینیم دل به او می بندیم. در زیارت جامعه هست، به سبب موالات و دوستی شما خداوند نشانه های دینمان را به ما آموخت و آنچه از دنیایمان تباه شده بود اصلاح کرد، به سبب دوستی شما سخن تمام شد و نعمت و عظمت یافت تفرقه ها به همدلی گرایید و.... امام می فرمود، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، فداکاری سیدالشهداست که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است، شهادت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد، اگر قیام سیدالشهدا نبود امروز ما هم نمی توانستیم پیروز شویم، انقلاب اسلامی ایران پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است. امام صادق (ع) می فرماید: «لولاهم ما عرف الله عزوجل» (بحار ، ج 2، ص 31)
  4. ذکر فضایل و فرهنگ و تعالی اهل بیت؛ امام رضا (ع) مي فرماید: « إن الناس لو علموا محاسن کلامنا لتبعونا» مردم اگر خوبی های حرف ها و تعالیم ما را بشناسند از ما پیروی می کنند. ( کافی، ج 1، ص 193) نام گذاری اسم خیابانها به نام اهل بیت، ذکر فضایل اهل بیت، مسابقه حدیث گذاشتن، معرفی کودکان اهل بیت برای بچه ها و حضرت علی اکبر را به جوانها معرفی کردن.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

نحوه تشکیل جو زمین از دیدگاه مولا علی (ع) در نهج البلاغه

و آبهای ساکن را به مواج سرکش برگردانید تا آنجا که آبها روی هم قرار گرفتند و چون قله های بلند کوهها بالا آمدند امواج تند کف های برآمده از آبها را در هوای باز و فضای گسترده بالا بردند تا جایی که از آن هفت آسمان پدید آمد.آسمان پایین را چون موج مهار شده و آسمان بالا را مانند سقف استوار قرار داد.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.

پر بازدیدترین ها

 انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

انسان شناسی از منظر نهج البلاغه

نهج البلاغه یک شاهکار ادبی در تعلیمات اسلامی است که در آن توجه به عزّت و کرامت انسان و سلامت عقل و روان از اهمیت بسزایی برخوردار است. سخنان حکمت آمیز این کتاب که با عقل و اندیشه آدمی سروکار دارند حقایق بسیار متعالی و معانی بسیار ژرفی را در مورد شناخت خدا، انسان، و جهان با فصاحت و بلاغت تمام بیان می کنند و آگاهی های ارزشمندی را در هریک از این زمینه ها ارائه می دهند. خطابه ها احساسات راکد انسان را در جهت ستیز با فساد و تباهی و بی عدالتی بر میانگیزند، و موعظه ها انسان را از خواب غفلت بیدار و خطراتی را که می توانند دل و روان آدمی را ضعیف و بیمار کنند یادآور می شوند.
 علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

علي(عليه السّلام) و انسان شناسي قرآني

طرفداران اين انديشه از گذشته اي دور با روش ها و متدهاي گوناگون در پي شناخت نهاد آدمي هستند. آنها گاه از گزاره هاي ديني مدد مي گيرند و گاه تجربه، عقل و عرفان را به ياري مي طلبند. گروهي از ايشان انسان را ذاتاً خوب معرفي مي کنند و عده اي ذات انسان را بد و شرور نشان مي دهند و بعضي انسان را هم خوب و هم بد مي خوانند.
 انسان شناسی

انسان شناسی

آنگاه از روحی که آفرید در آن دمید تا به صورت انسانی زنده درآمد، دارای نیروی اندیشه، که وی را به تلاش اندازد، و دارای افکاری که در دیگر موجودات، تصرّف نماید. به انسان اعضاء و جوار حی بخشید، که در خدمت او باشند، و ابزاری عطا فرمود، که آنها را در زندگی بکار گیرد،
 اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

اشاره حضرت علی(ع) به معلق بودن زمین در فضا

امام على عليه السلام : [خداوند] زمين را ايجاد كرد و آن را نگه داشت، بى آن كه وى را مشغول سازد. و آن را بر جايى بدون قرار استوار كرد و بى هيچ پايه اى بر پايش داشت و بى هيچ ستونى برافراشتش و آن را از كجى و انحراف نگاه داشت و از افتادن و شكافتن آن جلوگيرى كرد .
 مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

مباني فكري، انساني و اجتماعي در نهج البلاغه

به عكس در جوامعي كه انسجام و هستي آنها را بايد پيوند دروني، بدون ارتباط با مبداء و مركز خارجي، تامين و تضمين كند، اولويت با نظام است . تازه آن نظام است كه جا و مكان و موقعيت فرد و جمع را در چهارچوب خود و در قلمرو خود مشخص مي كند . نظام حاكم بر فرد و جمع است و كيفيت و نوع حاكميت نظام بر فرد و بر جمع است كه سرنوشت مساله سابق الذكر، يعني اصالت فرد يا اصالت جمع را مشخص مي كند .
Powered by TayaCMS