معادلات خدایی زیاد شدن رزق دنیا!

معادلات خدایی زیاد شدن رزق دنیا!

    اطعام دادن

    رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: الرِّزقُ أسرَعُ إلى‏ مَن يُطعِمُ الطَّعامَ، مِن السِّكِّينِ في السَّنامِ.[1]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: روزى كسى كه اطعام مى‏كند، سريعتر از فرو رفتن كارد در كوهان شتر، به سويش مى‏آيد.

    زیادی روزی

    عنه صلى الله عليه و آله‏- لمّا قيلَ لَهُ: احِبُّ أن يُوَسَّعَ عَلَيَّ في الرِّزقِ؟-: دُمْ على الطَّهارَةِ يُوَسَّعْ علَيكَ في الرِّزقِ.[2]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله‏- آنگاه كه به ايشان عرض شد: دوست دارم روزى‏ام گسترش يابد- فرمود: پيوسته در حال طهارت باش، روزى‏ات گسترش مى‏يابد.

    صدقه

    عنه صلى الله عليه و آله‏- أكثِرُوا مِن الصَّدَقَةِ تُرزَقُوا.[3]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: زياد صدقه بدهيد، تا روزى داده شويد.

    زیادی روزی

    الإمامُ عليٌّ عليه السلام: استَنزِلُوا الرِّزقَ بالصَّدقَةِ.[4]

    پيامبر خدا صلى الله عليه و آله‏- آنگاه كه به ايشان عرض شد: دوست دارم روزى‏ام گسترش يابد- فرمود: پيوسته در حال طهارت باش، روزى‏ات گسترش مى‏يابد.

    کمک مالی

    الإمامُ عليٌّ عليه السلام: مُواساةُ الأخِ في اللَّهِ عزّوجلّ تَزِيدُ في الرِّزقِ.[5]

    امام على عليه السلام: كمك مالى كردن به برادر دينى، روزى را زياد مى‏كند.

    امانتداری

    : الإمامُ عليٌّ عليه السلام استِعمالُ الأمانَةِ يَزِيدُ في‏ الرِّزقِ.[6]

    امام على عليه السلام: امانتدارى، روزى را مى ‏افزايد.

    نیت خوب

    : الإمامُ عليٌّ عليه السلام مَن حَسُنَتْ نِيّتُهُ، زِيدَ في رِزقِهِ.[7]

    امام على عليه السلام: هر كه خوش نيّت باشد، روزى‏اش زياد شود.

    اخلاق خوب

    : الإمامُ عليٌّ عليه السلام في سَعَةِ الأخلاقِ كُنُوزُ الأرزاقِ.[8]

    امام على عليه السلام: گنجهاى روزى، در اخلاقِ خوش نهفته است.

    سختگیری

    : الإمامُ عليٌّ عليه السلام العُسرُ يُفسِدُ الأخلاقَ، التَّسَهُّلُ يُدِرُّ الأرزاقَ.[9]

    امام على عليه السلام: سختگيرى، اخلاق را تباه مى‏كند. آسانگيرى [بر اهل و عيال و در معاملات‏] روزى‏ها را سرازير مى‏كند.

    دعا کردن

    الإمامُ الباقرُ عليه السلام: علَيكَ بالدعاءِ لإخوانِكَ بظَهْرِ الغَيبِ فإنّهُ يَهِيلُ الرِّزقَ.[10]

    امام باقر عليه السلام: پشت سر برادرانت دعا كن، كه اين كار روزى را [به طرف تو] سرازير مى‏كند.

    زکات

    الإمامُ الباقرُ عليه السلام: الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ.[11]

    امام باقر عليه السلام: زكات دادن، روزى را مى‏افزايد.

    خانواده

    الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: مَن حَسَّنَ بِرَّهُ أهلَ بَيتِهِ زِيدَ في رِزقِهِ.[11]

    امام صادق عليه السلام: هركه با خانواده خود نيكوكار باشد، روزى‏اش زياد شود.

منابع:

  1. بحار الأنوار: 74/ 362/ 17..
  2. كنز العمّال: 44154.
  3. بحار الأنوار: 77/ 176/ 10.
  4. . نهج البلاغة: الحكمة 137.
  5. بحار الأنوار: 74/ 395/ 22.
  6. بحار الأنوار: 75/ 172/ 8.
  7. بحار الأنوار: 103/ 21/ 18.
  8. بحار الأنوار: 77/ 287/ 1.
  9. بحار الأنوار: 76/ 60/ 14.
  10. بحار الأنوار: 76/ 60/ 14.
  11. بحار الأنوار: 96/ 14/ 27.
  12. بحار الأنوار: 69/ 408/ 117.
  13. 1

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

سهيم بودن نسلهاي آينده در اعمال گذشتگان

تمام مؤمنان امروز، و آنها که در رحم مادرانند و هنوز متولّد نشده اند يا کسانى که قرنها بعد از اين از صلب پدران در رحم مادران منتقل و سپس متولّد و بزرگ مى شوند، در ميدان جنگ «جمل» حضور داشته اند! چرا که اين يک مبارزه شخصى بر سر قدرت نبود، بلکه پيکار صفوف طرفداران حق در برابر باطل بود و اين دو صف همچون رگه هاى آب شيرين و شور تا «نفخ صور» جريان دارد و مؤمنان راستين در هر زمان و مکان در مسير جريان حق و در برابر جريان باطل به مبارزه مى خيزند و همه در نتايج مبارزات يکديگر و افتخارات و برکات و پاداشهاى آن سهيم اند.
No image

اطلاعات عمومی (1)

حضرت علی(علیه السلام)در مورد مسلمان واقعی می‌فرماید: مسلمان واقعی كسی است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند مگر آن جا كه حق اقتضا كند. و آزار رساندن به هیچ مسلمانی جز در مواردی كه موجبی( به حكم خدا) داشته باشد روا نیست.
بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

بهترین ترجمه های نهج البلاغه کدامند؟

گاهی در بعضی مجالس دینی و مذهبی پاره ای از کلمات این کتاب را خوانده و معنی می کردم. شنوندگان به شگفت آمده و می گفتند: اگر علما و رجال دینی ترجمه فرمایشات امام علی(ع) در کتاب نهج البلاغه را به طوری که در خور فهم فارسی زبانان باشد نوشته بودند، همه از آن بهره مند می شدند ولی افسوس که از ترجمه و شرح هایی که در دسترس است، چنا نکه باید استفاده نمی شد. بنابراین بر نگارنده واجب شد که دست از کار بردارم و این کتاب جلیل را به زبان فارسی سلیس و روان ترجمه کنم.
كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

كتابي معتبرتر از نهج البلاغه

گروهى از هوى پرستان مى گويند: بسيارى از نهج البلاغه گفتارهايى برساخته است كه گروهى از سخنوران شيعه آنها را پديد آورده اند و شايد هم برخى از آنها را به سيد رضى نسبت داده اند. اينان كسانى اند كه تعصّب ديده هايشان را كور كرده و از سر كجروى و ناآگاهى به سخن و شيوه هاى سخنورى ، از راه روشن روى برتافته، و كجراهه در پيش گرفته اند
تفاسير نهج البلاغه

تفاسير نهج البلاغه

ترجمه اى كه مؤلف براى متن نهج البلاغه ارائه مى دهد ترجمه اى روان است، گرچه كه بلاغت و فصاحت متن پارسى شده به متن عربى نمى رسد، چونان كه مؤلف خود نيز در مقدمه كوتاهى بر جلد نخست بدين حقيقت تصريح مى كند كه «هيچ ترجمه اى هر اندازه هم دقيق باشد نمى تواند معنايى را از زبانى به زبان ديگر چنان منتقل نمايد كه هيچ گونه تغيير و تصرفى در آن معنا صورت نگيرد

پر بازدیدترین ها

 بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ غايي‌ قرآن‌، در نهج‌البلاغه‌

آن‌ فاعل‌ غيرمتناهي‌ هم‌،اوّل‌، و مبدأ فاعلي‌ بالذات‌ تمام‌ ماسوي‌ است‌؛ و هم‌، آخِر، و مبدأ غايي‌ بالذات‌همة‌ ماعدي‌. هدفمند بودن‌ نظام‌ هستي‌ ـ كه‌ قرآن‌ تكويني‌ است‌ ـ و نيز هدفدار بودن‌قرآن‌ حكيم‌ ـ كه‌ جهان‌ تدويني‌ است‌ ـ بر اساس‌ دو اسم‌ از اسماي‌ حسناي‌خداوند خواهد بود.
قاطعیت، برای اجرای عدالت

قاطعیت، برای اجرای عدالت

بنابر این، با این دوگانگی نمی توانم، با شما باشم، سپس فرمود:« ای مردم مرا در راه اصلاح و سامان یافتن جامعه خودتان كمك كنید، و ایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه و لاقودن الظالم بخزامته، حتی اورده منهل الحق وان كان كارها؛ سوگند به خدا داد مظلوم را از ستمگر می گیرم، و افسار ستمگر را می كشم، تا او را به آبشخور حق، وارد سازم، هر چند ناخوشایند او باشد»
ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغهʁ)

ادله جامعيت و جاودانگي قرآن كريم در نهج البلاغه(1)

نهج البلاغه، اخو القرآن و بهترين و نابترين منبعي است كه مي تواند ره پويان طريق را در شناخت صحيح و حقيقي قرآن مجيد ياري دهد. در نگاه اميرمؤمنان علي عليه السلام، قرآن نسخه اي جامع و جاوداني است كه از نيازهاي بشر براي رسيدن به سرمنزل سعادت و كمال، فروگذار نكرده است. حضرت در موارد گوناگون و به شيوه هاي زيبا و حكيمانه به ترسيم اين ويژگي پرداخته است ؛ در يكي از خطبه هاي نهج البلاغه[1] با استناد به آيات قرآن، جامعيت آن را بوضوح تشريح كرده است.
 بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بررسي‌ نظام‌ فاعلي‌ قرآن‌ در نهج‌البلاغه‌

بهترين‌ وجه‌ معقول‌ آفرينش‌ جهان‌، همانا تجلّي‌ است‌؛ كه‌ از ظريف‌ترين‌ تعبيرهاي‌ قرآني‌ و روايي‌ است‌، چنان‌كه‌ در آية‌ «فلما تجلي‌ ربه‌ للجبل‌ جعله‌ دكّا وخرّ موسي‌ صعقا» آمده‌ است‌. و در جريان‌ معاد هم‌، تلويحاً به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌است‌؛ زيرا، خداوند در آية‌ «قل‌ اءنما علمها عند ربّي‌ لايُجَليها لوقتها الا هو»، تجلية‌ساعت‌ و قيامت‌ را به‌ خود اِسناد داده‌ است‌ و چون‌ در قيامت‌ كبرا و حشر اكبر،تمام‌ اشخاص‌ و اشيا به‌ عنوان‌ مبدأ قابلي‌ حضور و ظهور دارند نه‌ به‌ عنوان‌مبدأ فاعلي‌ ـ زيرا همة‌ آن‌ها، تحت‌ قهر حاكم‌اند ـ بنابراين‌، تنها عامل‌ تجلّي‌قيامت‌، ظهور خود خداوندِ متجلّي‌ خواهد بود.
 اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه

نهج البلاغه فرهنگ نامه ای است بی مانند که متونش با یک دیگر همگون و همخوان اندو این مساله نشان از جریانات علمی، دانش های دینی و دنیایی این کتاب بزرگ دارد. مهم تر آن که چهره حقیقی، جایگاه و منزلت اهل بیت علیهم السلام را آن گونه که خدا و رسول خواسته است، می نمایاند و با بیش از ده ها عبارت، با صراحت و دلالتی روشن، موقعیت تاریخی امت و نقش آنان را در آینده نشان می دهد.
Powered by TayaCMS