راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (13)

توصیه به والدین در باره اینترنت

دلیل اصلی آسیب­های خانوادگی اینترنت، عدم توجه والدین و قرار گرفتن فرزندان در معرض مطالبی است که قادر به درک صحیح آنها نمی­باشند و همچنین نمی­توانند آنها را با والدین خود در میان گذارند. بدیهی است هیچ کدام از این دلایل، باعث نمی­شود که افراد از استفاده از اینترنت محروم گردند. این حالت مانند این است که آنها را از رفتن به سطوح تحصیلی بالاتر منع کنیم چون در آن مکان­ها با فساد و مطالب نامناسب بیشتر برخوردار خواهند بود.

با توجه به اینکه اینترنت می­تواند یکی از ابزارهای آموزشی و اجرایی انحرافات و تخلفات جنسی قرارگیرد و همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی، رشد فزاینده کمی و کیفی می­یابد و همواره نظام تربیتی و اخلاقی و حقوقی خانواده و جامعه را تهدید می­کند، بر همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت بویژه پدران و مادران لازم است که راههای پیشگیری و مبارزه با این امور را تا حدامکان فرا گرفته و بکار ببندند. از این رو برخی از دستورالعملهای مربوط به آن را مرور خواهیم کرد.

  1. آشنایی والدین با شیوه صحیح استفاده از اینترنت :

    این مساله موجب می­شود که به راحتی فرزندان را به استفاده از برنامه­های مفید رایانه و اینترنت راهنمایی کنند، از اتلاف وقت جلوگیری به عمل آورند و امنیت فرزندان را تامین کنند. کتابخانه­های محلی، مراکز اجتماعی یا مدارس ممکن است مطالب مفیدی برای آشنایی با اینترنت در اختیار داشته باشند. شما می­توانید از یک موتور جستجوگر برای یافتن وب سایت­هایی که دارای متونی برای مبتدیان در اینترنت می­باشند، بهره بگیرید.
  2. مشارکت داشتن :

    بین خود و فرزندانتان در تجربیات کار با اینترنت، دیواری بوجود نیاورید. صرف زمانی همراه با کودک در اینترنت به او کمک می­کند تا ارزشهایی که شما می­خواهید وی در هنگام کار با اینترنت از آنها پیروی کند، درک نماید.بنا براین وقتی کودکان ونوجوانان از اینترنت استفاده می­کنند توصیه می­شود که والدین هم در کنار آنان بنشینند.
  3. سفارشات امنیتی:

    والدین به فرزندان خود بیاموزند که از بازکردن ایمیل­های افراد ناشناخته خوداری کنند تا موجبات تهدیدهای اینترنتی برای آنان فراهم نشود و همچنین بیاموزند که اطلاعات شخصی خود و رمز ورود به اینترنت خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و از ملاقات حضوری با کسی که در اینترنت با او آشنا شده اند خود داری نمایند.
  4. داشتن دیدگاه مناسب:

    واکنش بیش از حد در برابر یک مطلب مثلا ترساندن کودک، علاوه بر ایجاد یک واکنش منفی می­تواند کنجکاوی آنان را نیز تحریک کند.
  5. نظارت برمحل استقرار کامپیوتر:

    کامپیوتر خانگی خود را در محلی عمومی در خانه مثلا اتاق یا هال قرار دهید که بتوانید در آنجا فرزند خود را تحت نظر داشته باشید .

    اجازه ندهید کودکان کم سن و سال به تنهایی در اینترنت به گشت و گذار بپردازند. این کار مانند تنها گذاشتن بیش از حد آنها در خانه می­باشد.

  6. نظارت بر زمان استفاده:

    این که به کودکانتان اجازه دهید تا هر زمان که مایل است در اینترنت به گشت و گذار بپردازد، اشتباهی بزرگ است. محدودیت زمانی مناسب، بستگی به شرایط فردی شما دارد. اما از یک سری دستورالعمل­ها می توان بهره گرفت.

    در پایان، می توانید در مورد زمانی که کودک شما اجازه دارد به طور دلخواه دراینترنت به گشت و گذار، محدودیت ایجاد کنید چون احتمال برخورد وی با مطالب ناخواسته در این زمان بیشتر است.

  7. یاد گیری شگردهای کنترل نرم افزاری:

    در مورد ابزارهای مختلف جهت کنترل والدین و فیلتر نمودن مطالب، چیزهایی را بیاموزید تا بتوانید به ایمنی کودک خود در اینترنت کمک کنید. می­توان با مراجعه به کارشناسان فنی به این راهها دست یافت.
  8. نظارت بر میزان استفاده:

    برای جلوگیری از اعتیاد کودکان و نوجوانان به رایانه بهتر است برنامه زمانی مناسب تدوین شود. بطوری که بتوانید بین زمان حضور اعضای خانواده و زمان کار با اینترنت ، تعادل برقرار نمایید .
  9. آموزش های فرهنگی و دینی:

    ارزش­ها و فضایل انسانی را به جوانان و نوجوانان خود آموزش دهیم تا ایشان بر پایه آن ارزش­ها زندگی خود را ارزش­گذاری کنند و از اینترنت استفاده درست نمایند.

    اگرچه هیچ جایگزینی برای مراقبت و راهنمایی والدین وجود ندارد اما می­توان علاوه بر این نظارت، از تکنولوژی­ها و نرم افزارهایی که برای فیلترکردن یا محدودن کردن سایتهای قابل نمایش، طراحی و ساخته شده است، استفاده کرد.

  10. گذاشتن قوانین دوستانه برای فرزندان:

    والدین می­توانند پس از راهنمایی­ها و سفارشات لازم با فرزندان خویش، احساس مسئولیتی را در قبال اعمالشان، در آنان بوجود آورده و بس از درک بعضی خطرات موجود در سایتها، توافقات دوستانه­ای را تنظیم کرده تا آنان خود ملزم به رعایت آن ضوابط شوند. برخی از این ضوابط بشرح زیر است:
  1. من هرگز جزئیات فردی مانند نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس مدرسه یا تصاویر خود را در اختیار دیگران قرار نمی­دهم .
  2. اگر مطلب بد یا تصویر نامناسبی را دراینترنت دیدم یا کسی مطلب نامناسبی برای من ارسال کرد، با والدین یا معلم خود، صحبت خواهم کرد.
  3. به هیچ پیغام یا بولتن خبری که نامناسب، خشن، زشت و ناپسند باشند، پاسخ نخواهم داد .
  4. من از کلمات نامناسب استفاده نکرده ودر بحث ها و دعواهای اینترنتی شرکت نخواهم کرد.
  5. هیچ پیشنهاد ی برای قبول پول یا هدیه را حتی به صورت اجناس رایگان، نخواهم پذیرفت.
  6. وارد اتاق های گفتگو(چت) و وب سایت­هایی که توافق نموده­ایم نامناسب می­باشند، نمی­شوم.
  7. هیچ ملاقات رودرو را با کسانی که در اینترنت با آنها آشنا شده ام بدون اجازه یا همراهی والدینم ، ترتیب نخواهم داد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".

پر بازدیدترین ها

 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
Powered by TayaCMS