وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعليهاالسلام

برکات ذکر صلوات

شکرنعمت ها

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

کلید واژه ها: صلوات- شکرنعمت - اطاعت از حضرت زهراء علیهاالسلام - ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام .

اسامی معصومین: امام علی علیه السلام - امام باقر علیه السلام - امام صادق علیه السلام .

«قال الله تبارک و تعالی «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً» (آل عمران: 103).

«قال امام صادق علیه السلام أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ أَثَمَانِيَةَ بْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص: 201).

برکات ذکر صلوات

در تمام قرآن «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا» در اول آیات است ولی در این آیه «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» (الأحزاب: 56). خدای متعال قبل از این که فرمان صلوات را صادر بکند می فرماید صلوات کار من و ملائکه است. مفسرین فرمودند: یصلون یعنی دائم و همیشگی، چیزی که استمرار و دوام دارد. یعنی خدا دائم لطف و عنایتش را بر حیبش نازل می کند. بعد می فرماید ای مؤمنین شما هم بیایید با خدا و ملائکه هم نوا و همکار بشوید. بزرگان ما فرمودند: صولت تخلص به اخلاق الله است.

شکرنعمت ها

«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص:72). ذکر قویی است بت ها را می شکند. پیامبر و اهل بیت همان حقیقت و تجلی لااله الا الله هستند. (من ارادالله بدء بكم» (آیت الله گیلانی/ شرح مناجات شعبانيه/ ج1/ ص: 46). هر کس می خواهد خدا را بشناسد باید خودیت ها و منیت ها را بشکند. افرادی که نزد آیت الله بهاء الدینی می آمدند می گفتند مشکل داریم چه کار کنیم؟ آیت الله بهاء الدینی سفارش می کردند حدیث کساء را بخوانید، از خدا به خاطر نعمتهایش تشکر کنید. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» ( إبراهيم: 7). از خدا و پیامبر و اهل بیت تشکر کنید. خوش به حال کسانی که این فهم و درک را داشته باشند و وجود نعمت پوشنده آن نعمت نشود. انسان پدر و مادر که دارد قدرش را نمی داند وقتی از دست داد آن وقت می فهمد چه گوهر گرانب هایی را از دست داده است. هنر این است که با وجود نعمت شکر نعمت کنیم.

وجوب اطاعت از حضرت زهراءعلیهاالسلام

یکی از علمای یهودی سوال مهمی از امیرالمومنین علیه السلام کردند آقا بدون درنگ جواب دادند. شگفت زده شد گفت: شما همان پیامبری هستید که موسی کلیم الله خیرش را داده است؟ حضرت فرمودند: «إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ رَسُولِ اللَّهِ ص» ( شیخ کلینی/ الكافي/ ج1/ ص : 88). من بنده ای از بندگان این پیامبر هستم. چه تعبیر متواضعانه ای، امیرالمومنین تقسیم کننده بهشت و جهنم است، حلال مشکلات عالم است می گوید من بنده این پیامبرهستم. پیامبر ما می فرماید: «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِي» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج16/ ص:402). حضرت آدم و همه انبیاء، فرشته ها و همه جن و انس، همه موجودات عالم تحت لوای من هستند. امام باقر علیه السلام فرمود: اطاعت مادرمان فاطمه زهراء بر جمیع موجودات وحتی بر انبیاء و امامان واجب است. چون رضای او رضای خداست. یک خانم در عالم چقدر می تواند درجه و مرتبه پیدا کند شخصیتی که امام نیست پیامبر نیست. می شود کسی پیامبر و امام نباشد ولی طاعت او بر همه انبیاء و فرشته ها و امام ها واجب باشد. حضرت زهراء علیها السلام فانی در خداست امر و مشیت او امر خداست نهی و غضب او غضب خداست. پیامبرخدا در روزهای آخر عمر شریفشان به امیرالمومنین فرمودند: «يَا عَلِيُّ انْفُذْ لِمَا أَمَرَتْكَ بِهِ فَاطِمَةُ» (بحارالأنوار/مجلسی /22/484/باب 1- وصيته ص عند قرب وفاته و فيه تجهیزجیش اسامه....ص:455). یا علی آن چه که فاطمه به شما امر می کند واجب است که شما انجام بدهید. حضرت زهراء بعد از جریان آزار رساندن بعضی ها به حضرت امیر، و جریان مسجد و برگشتن از مسجد عرض کرد: علی جان جان من فدای تو باشد. روح و نفس من سپر و بلاگردان تو باشد. اگر شما در رفاه و آسایش باشید من در کنار شما هستم. اگر در بلا و گرفتاری باشی من با شما هستم. درست است حضرت زهراء فدایی مولا بود ولی اطاعتش حتی بر امیرالمومنین هم واجب است.

ثواب زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام

زیارت حضرت فاطمه معصومه بهشت را واجب می کند. قم به آشیانه اهل بیت تعبیر شده است. پرنده گان هر کجا که پرواز کنند باید به آشیانه اشان برگردند اهل بیت هم آشیانه و تعلق خاطرشان به قم است. «وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ » (مستدرك الوسائل/ محدث نوری/ ج10/ ص:368). امام صادق7فرمود: فرزندی از فرزندان من در قم دفن می شود اسمش فاطمه است. «تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص:201). به شفاعت فرزندم فاطمه تمام شیعیانم وارد بهشت می شوند.

  • باز باش ای باب رحمت تا ابدبارگاه من لـهو کـفـوا احد
 

جدیدترین ها در این موضوع

  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".

پر بازدیدترین ها

 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

يکى از برنامه‏ هاى مهمى که تمامى پيامبران الهى پس از خداپرستى، مردم را به آن توجه مى دادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مى يابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا مى کند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند بارى تعالى در روز قيامت، همه انسان‏ها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگى شود.
  پیشگفتار

پیشگفتار

هر چند معاد، موضوع اصلى اين كتاب را تشكيل نمى دهد، ولى از لابه لاى آن مى توان به خوبى و روشنى ابعاد گوناگون آن را دريافت . از اين رو نگارنده بر آن شده است كه در اين باره تحقيقى به عمل آورد كه نتيجه اين تحقيق و بررسى چيزى است كه در برابر خوانندگان قرار گرفته ، و به نام معاد در نهج البلاغه تقديم مى گردد.
 بهشت چگونه مكانى است؟

بهشت چگونه مكانى است؟

پس اگر با ديده دل به آنچه از بهشت براى تو وصف شده است نگاهت را بدوزى، جان تو از آنچه از دنيا، همچون شهوت ها و خوشى ها و زيورها و منظره هاى دل انگيز و زيباى آن كه براى تو آفريده شده است بيزارى جسته و با انديشيدن در صداى برگ هاى درختانى كه در اثر وزش نسيم پديد مى آيد و ريشه هاى آن درختان در درون تپه هايى از مشك بر ساحل جوى هاى بهشت پنهان گرديده است، و نيز با انديشيدن در خوشه هاى مرواريد، و شاخه هاى تر و تازه آن، و ظاهر شدن آن ميوه ها به صورت هاى گوناگون، در پوست شكوفه هاى آن درختان، جان تو حيران و سرگردان و از خود بيخود مى گردد.
 مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد در نهج البلاغه ، با نگاه تطبیقی به معنویت‌های کاذب

مبدأ و معاد یعنی اعتقاد خدا به منزله سرآغاز آفرینش و معاد یعنی اعتقاد به سرانجام انسان و عالم. مبدأ و معاد مجموعه اعتقادهای انسان را در بر می گیرد. از بدو پیدایش اسلام، پیشوایان دین، راه و رسم ارتباط با خدا را در زندگی فردی و اجتماعی انسان بیان نموده و بر سرانجام زندگی و اعمال انسان تاکید ورزیده اند. در مقابل گروه های متعدد معنویت گرا نگاهی متفاوت به این مسأله را بیان داشته اند برخی منکر مبدأ و معاد گشته اند و برخی تفسیری غلط از آن، بیان نموده اند.
 معاد در نهج البلاغه

معاد در نهج البلاغه

اين درس را به بحث مرگ و رستاخيز اختصاص داده ايم كه از پايه هاى اصلى ايمان و عمل است. امام علیه السلام در اين خطبه "خطبه 109" مطالب مختلفى را بيان كرده كه، بخشى از آن را كه درباره ى مرگ و قيامت است برايتان انتخاب كرده ايم در آغاز وضع انسانها به هنگام مرگ را مجسم مى كند مى گويد: 'وضعى كه به هنگام مرگ براى آنان پيش مى آيد وصف ناشدنى است'. "فغير موصوف ما نزل بهم".
Powered by TayaCMS