عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

عوامل محبت در احاديث اسلامی(2)

11 - معاشرت نیكو

(( حسن العشره تستدیم الموده . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : معاشرت نیكو ، دوستی را دوام می بخشد [1]، البته تاءثیر معاشرت نیكو و رعایت اخلاق در خانواده و برخورد دوستانه ، مساءله ای كاملا روشن است .

12 - خوش اخلاق باشید .

(( حسن الخلق یورث المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : خوش اخلاق بودن ، دوستی می آورد[2] ، و فرمود : سه چیز محبت می آورد ، خوش اخلاقی ملایمت نیكو و تواضع . [3]

13 - خوش گمانی ، محبت می آورد .

(( من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : هر كس به مردم خوش گمان باشد ، به محبت آنها دست می یابد . [4]

14 - ملایمت و نرم خویی

(( بالرفق و التودد یحببك القواب . ))

امام باقر علیه السلام فرمود : با ملایمت و دوستی ، دلها تو را دوست دارد . [5]

15 - بی نیازی از دیگران ، و محبت

حضرت علی علیه السلام فرمود : خود را محبوب مردم كن ، با بی رغبتی به آنچه در دست آنهاست ، تا به محبت آنها برسی . [6]

مردی نزد پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آمد و از حضرت سو الاتی كرد از جمله پرسید : چه كنم تا مردم مرا دوست بدارند ، حضرت فرمود : به مردم نیكی كن و چشم به داشته آنها نداشت باش و به آن طمع مكن تا تو را دوست بدارند . [7]

(بنابراین همسرانی كه بی جهت و بدون تناسب ، در فكر كندن مال از شوهر خود هستند و پی در پی تقاضای نابجا دارند ، از محبت آنها كاسته خواهد شد . )

16 - سخاوت ، محبت آور است

(( السخاء یزرع المحبه . ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : سخاوت ، محبت را می رویاند[8] و امام صادق علیه السلام به علی فرمود : خودت را با رسیدگی به برادرانت محبوب گردان ، همانا خداوند محبت را در بخشش و دشمنی را در امساك و ندادن قرار داده است . [9]

17 - سكوت و محبت

(( ان الصمت یكسب المحبه . ))

امام هفتم یا هشتم فرمود : سكوت محبت می آورد ، سكوت راهنمای هر چیزی است . [10] (زیرا بیشترین اسباب دشمنی از سخن گفتن است و از آنجا كه حركت دادن زبان كاری آسان است ، بسیاری با سخنان سبك و نسنجیده آبروی خود را می برند و خود را نزد مردم و خدا سبك می كنند) .

18 - سخن زیبا و محبت

امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام فرمود : سخن زیبا ، دارایی را زیاد و روزی را افزایش می دهد ، اجل را به عقب می اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب و وارد بهشت می كند . [11]

19 - تواضع ، محبت می آورد .

(( ثمره التواضع المحبه ))

حضرت علی علیه السلام فرمود : نتیجه تواضع و فروتنی ، دوستی است [12]

و فرمود : سه چیز محبت می آورد خوش اخلاقی ، ملایمت نیكو و تواضع [13]

20 - سه عامل محبت

امام باقر علیه السلام فرمود : سه چیز محبت می آورد ، قرض و تواضع و بخشش [14]

اینها نمونه ای بود از آنچه در روایات اسلامی بعنوان عامل محبت معرفی شده است ، كه زن و شوهر می توانند به تناسب حال خود برای دوام محبت و زیاد شدن آن ، از اینها بهره مند شوند . و در این میان باید از عوامل مهمی مثل ایمان ، محبت ، احسان ، صورت باز و خندان ، هدیه دادن اخلاق خوب ، شیرین زبانی و بی نیازی و كم توقعی و تواضع ، بیشتر استفاده نمود . و گذشته از این امور ، زن و شوهر می بایست همواره به تمیزی و زیبایی خود و خانه و فرزندان ، و احترام متقابل بسیار اهمیت بدهند كه در جلب محبت بسیار مو ثر می باشد .

كدورت چگونه به وجود می آید ؟

هر كس كه به محبت و دوستی میان خود و دیگری اهمیت می دهد ، مخصوصا زن و شوهری كه می دانند پایه های اصلی زندگی مشترك را محبت تشكیل می دهد ، می یابد برای دوام این محبت ، اموری را كه موجب كدورت و یا كمرنگ شدن محبت می دانند بشناسند و از آنها اجتناب كنند .

بطور كلی آنچه با روح انسان ناسازگار باشد ، روح را مكدر می كند ، این عوامل اگر تكرار شود و بصورت دایمی درآید ، انسان را از انجام دهنده آن مكدر و نسبت به او بی رغبت می كند و اگر شدید و عمیق باشد تبدیل به دشمنی نیز خواهد شد .

نكته مهم در این مساءله كه باید نورد توجه باشد این است كه : عوامل كدورت بصورت تدریجی و آرام آرام همانند موریانه ، ریشه های محبت را خشك ، و پایه آن را سست می كنند .

نگاه نكنید كه همسر شما نسبت به فلان مساله بی اهمیت است و اعتراضی نمی كند ، آری اعتراض نمی كند اما دلش هم نسبت به شما خالی می شود و از علاقه وی نیز كاسته می شود ، و می دانید كه محبت و علاقه اگر برود ، بر گرداندن آن به این زودی ممكن نخواهد بود .

اخلاق در خانواده و تربیت فرزند

نوشته سید محمد نجفی یزدی

منبع : ghaemiyeh

گردآوری :گروه خانواده خوشبخت تبیان زنجان

http://www.tebyan-zn.ir/blest_family.html

[1]-دارالسلام ج 3، ص 387 و 455 و 456.

[2]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[3]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[4]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

[5]-دارالسلام ج 3، ص 402 و 403 و 404 و 413.

http://www.tebyan-zn.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

همچنين در هدف اين پيام بحث مى كنيم، آيا هدف در اين حادثه چه بود: رفاه زندگى مادي، برداشتن فاصله طبقاتي، بالا بردن سطح انديشمندى و هوشمندي، مخالفت با قدرتها، با توجه به قدرتها؟، اينها سوالهائى ست كه براى شناختن آن حادثه، حادثه اى كه بى گمان يك واقعيت اجتماعى به حساب مى آيد، لازم است و پاسخ به اين سوالها روشنگر آن حادثه خواهد بود.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
 نبوت شناسی

نبوت شناسی

پزشك امت رسول الله صلى الله عليه و آله طبيب دوار بطبه، قدا حكم مراهمه، و اءحمى مواسمع، يضع ذلك حيث الحاحة اليه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله پزشكى است سيار كه با طب خويش ‍ همواره به گردش مى پردازد و مرهم ها را به خوبى آماده ساخته و به هنگام نياز آنها را به كار مى برد.
No image

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

پس از قرن ها تحقيق و بررسى درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهي، به ويژه پيامبراسلام صلى الله عليه و آله داراى اهدافى مى باشد. با توجه به آيات الهى به برخى از اهداف بعثت انبياء اشاره مى نمائيم.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.

پر بازدیدترین ها

 پيامبرى و پيشوايى

پيامبرى و پيشوايى

انسان به طور فطرى عاشق کمال مطلق است و خداوند از نوع انسان پیمانى فطرى گرفته است که جز او را نپرستند، اما عوامل مختلفى چون: استکبار، خودخواهى، حرص، تعلق هاى پست و وابستگى ها بر این فطرت سایه مى افکنند و آدمى مصداق کمال را اشتباه مى گیرد و به پیمان فطرت خود وفا نمى کند. پیامبران در رسالت خود مردمان را به وفاى به پیمان فطرى و رو کردن به کمال مطلق حقیقى فرا مى خوانند.
 بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

بعثت از ديدگاه اميرالمؤمنين علیه السلام

آنان را در بهترين وديعتگاه به امانت نهاد و در شريف ترين قرارگاه جاي داد. آنان را از اصلاب كريم به رحم هايي پاكيزه منتقل گردانيد. هرگاه يكي از آنان از جهان رخت برمي بست ديگري براي اقامة دين خدا جاي او را مي گرفت. تا كرامت نبوت از سوي خداوند پاك نصيب محمد(ص) گرديد. او را از برترين معادن و عزيزترين سرزمين ها بيرون آورد؛ از درختي كه پيامبرانش را از آن برآورده، و امينان وحي خود را از آن گلچين كرده بود.
 نبوت در نهج البلاغه

نبوت در نهج البلاغه

ان شئتَ ثنّيتُ بموسى كليم الله حيث يقول: (ربّ انى لِما أنزلت إلىّ من خير فقير)؛ و اللهِ ما سأله الّا خبزا يأكله، لانه كان ياكل بقلة الارض. اگر بخواهى پيامبر دیگرى را به عنوان الگو نام ببرم او موسى عليه السلام است، آن گاه كه فرمود: (پروردگارا! من به آنچه از خير و نيكى برايم نازل کنى نيازمندم) به خدا سوگند، حضرت موسى عليه السلام به جز نانى كه بخورد از خدا نخواست، زيرا او گياهان زمين مى خورد.
No image

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(1)

پس از قرن ها تحقيق و بررسى درباره مسائل ديني، هنوز پرده از اسرار بسيارى از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است، اگرچه از ظواهر آيات قرآن مى توان استفاده كرد كه بعثت پيامبران الهي، به ويژه پيامبراسلام صلى الله عليه و آله داراى اهدافى مى باشد. با توجه به آيات الهى به برخى از اهداف بعثت انبياء اشاره مى نمائيم.
 ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغهʂ)

ره آورد بعثت از منظر نهج البلاغه(2)

حضرت در خطبه اى ديگر اين نكته را متذكر مى شوند كه پيامبراكرم صلوات الله عليه در زماني ظهور نمودند كه هيچ پيامبر ديگرى حضور نداشته است." أرسله على حين فترة من الرسل، و طول هجعة من الأمم، و انتفاض من المبرم... ذلك القرآن فاستنطقوه."؛ خداوند پيامبر(ص) را هنگامى فرستاد كه پيامبران حضور نداشتند، و امت ها در خواب غفلت بودند، و رشته هاى دوستى و انسانيت از هم گسسته بود.
Powered by TayaCMS