ناخوشایندی بهتر از ضرر

ناخوشایندی بهتر از ضرر

    تباهی آدمی

    الامام علی علیه السلام : في وَصيَّتِهِ لِشُريحِ بنِ هانئٍ لَمّا جَعَلَهُ على‏ مُقَدِّمَتِهِ إلَى الشّامِ-: اعلَمْ أ نّكَ إن لَم تَردَعْ (تَرتَدِعْ) نَفسَكَ عَن كَثيرٍ مِمّا تُحِبُّ مَخافَةَ مَكروهٍ، سَمَت بِكَ الأهواءُ إلى‏ كَثيرٍ مِن الضَّرَرِ، فكُنْ لِنَفسِكَ مانِعاً رادِعاً .... [1]

    امام على عليه السلام‏- در سفارش به شريح بن هانى هنگامى كه او را سالار سپاه اعزامى خود به سوى شام كرد- فرمود: بدان كه اگر از ترسِ مواجه شدن با امرى ناخوشايند، نفْس خود را از بسيارى از آنچه دوست مى‏دارد باز ندارى، هوس‏ها تو را به سوى زيان‏هاى بسيارى مى‏كشانند. پس جلوى نفْس خود را بگير و آن را باز دار.

منابع:

  1. نهج البلاغة: الكتاب 56.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

پر بازدیدترین ها

No image

جایگاه صله رحم در فرهنگ اسلامی

با توجه به آثار ژرف صله رحم در حوزه فردی و اجتماعی و زندگی دنیوی و اخروی انسان، آیات و روایات به طور گسترده بر آن تأکید ورزیده و اهمیت آن را گوشزد کرده اند.
No image

آداب معاشرت در اسلام

در معاشرتهاى اجتماعى، اختلاف و کدورت بین افراد، امرى اجتناب ناپذیر است. ولى باقى ماندن کدورت کارى ناپسند است، علاوه بر اینکه همان افرادى که با هم کدورت و کینه دارند، موظف هستند که رفاقت و دوستى دوباره را جایگزین کینه نمایند، دیگران نیز مکلفند که به کدورت بین دو برادر مسلمان خود خاتمه بدهند.
No image

میزان احترام و دوستی با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
No image

معیار معاشرت با دیگران در اسلام

از نظر اسلام احترام به پدر،مادر، استاد و معلم، بدلیل جایگاه ویژه آنها و ارزشی که دارند دارای اهمیت فراوانی است و انسان مأمور به احترام آنها و خضوع در مقابل آنهاست.
Powered by TayaCMS