راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (14)

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (14)

وظایف پیشگیرانه والدین نسبت به جامعه

ریشه­ های اولیه برخی از انحرافات و جرائم جنسی را می­ بایست در عدم رعایت قوانین و مقررات فقهی و حقوقی طراحی شده از سوی شرع مقدس اسلام در روابط اجتماعی زنان و مردان دانست. با نگاهی به ضوابط و توصیه­های موجود در اندیشه و متون اسلامی می­توان یافت که اسلام با آینده­نگری هوشمندانه­ای از طریق الزام پیروان خویش به دستورات سعادت بخش خانوادگی و اجتماعی، تمامی پرتگاههای منجر به سقوط در سراشیبیی انحرافات و جرائم جنسی را در نظام خانوادگی و اجتماعی را ترسیم کرده و حضور در آنجاها را مسدود کرده است. از این رو می­توان ادعا کرد که پناه بردن به قوانین دینی، رمز نجات از آسیبها و چالش­های جنسی جامعه خواهد بود.

از این رو براساس تعالیم قرآن مجید و احادیث ائمه معصومین (ع)، تعدادی از این توصیه­های پیشگیرانه را که موجب سلامت روانی و حفظ حریم­های خانوادگی جامعه می گردد، مرور می­کنیم.

  1. رعایت حجاب شرعی زنان در برابر مردان نامحرم که شامل پوشش تمام بدن به جزء صورت و دست­ها تا مچ می­شود. البته این حداقل پوشش واجب است و رعایت پوشش کامل به عنوان امری راجح و در شرایط خاص، به عنوان واجب نیز مطرح می باشد. ( سوره نور/ 31 - وسائل الشیعه؛ ج 14، ص 146).

    البته چه بسا در برخی مواقع لازم است که زنان در مقابل تعدادی از بستگان محرم نیز مراعات پوشش را بنمایند.

    همچنین لازم به ذکراست که رعایت وقار و حیاء در پوشش و انتخاب لباس مناسب علاوه برزنان، بر مردان هم ضروری است.

  2. زنان می­بایست زیور آلات (دستبند، النگو، گردن بند، انگشتر و ...) خود را در برابر نامحرمان مخفی نمایند.
  3. آرایش زن برای مردان نامحرم ممنوع می­باشد.(وسائل الشیعه؛ ج 14، ص 155) اگرچه ممکن است برخی زنان آرایش کردن را به عنوان تنوع و تفریح بحساب آورند اما این کارها از دیدگاه مردان نشانه بی مبالاتی دینی و وجود کمبودهای عاطفی و خود نمایی برای ربودن قلب دیگران است.
  4. زنان می­بایست به هنگام راه رفتن حجب و حیا ء را رعایت کنند.

    راه رفتن در معابر عمومی و یا در مجالس و میهمانیها چنانچه همراه با حرکات زاید و رفتارهای تحریک کننده جنسی باشد، از دیدگاه برخی مردان بمنزله مجوز ارتباط و حضور در حریم خصوصی وی تلقی شده و چه بسا نتایج مخربی برای آن زن داشته باشد.

  5. زنان درهنگام سخن گفتن با نامحرمان، متانت خود را حفظ کرده واز سخنان یا لحن وسوسه­انگیز خودداری کنند. « فلا تخضعن بالقول فیطمع الّذى فى قلبه مرضٌ و قلن قولاً معروفاً» [الاحزاب / 32] : به گونه‏اى هوس‏انگیز(با مردان نامحرم) سخن نگویید تا افراد بیماردل در شما طمع نکنند، و به شیوه­اى شایسته و معمولى سخن بگویید.

    گاه جنایتهاى بزرگ از یک سخن وسوسه­انگیز و لبخند معنادار و ارتباط نابجا شروع شده است. پرونده‏هاى فراوانى در دادگاهها و محاکم قضایی وجود دارد که عشوه­گرى یا طنّازى یک زن عامل ارتباط نامشروع گشته و سرانجام منجر به یک ماجرای جنایی و قتل شده است.

  6. ورود زنان به برخی مشاغل یا موقعیت­های اجتماعی که مستلزم ارتباط زیاد با نامحرم است، ممنوع یا مکروه است. ( وسائل الشیعه ؛ ج 14 :162)
  7. خروج زن از خانه مشروط به اجازه شوهر است.( همان ؛ ج 14: 112 و 125 )
  8. زنان سخن گفتن با نامحرمان را کوتاه کرده و در موارد لزوم، به اندازه ضرورت اکتفاء کنند. ( وسائل الشیعه ؛ ج 14 : 143). صحبت و گفتگوی الکترونیکی از طریق اینترنت( چت) با نامحرمان و رد و بدل کردن واژه ها و کلمات تحریک آمیز بسیار فریبکارانه و گمراه گننده است. چه بسا دوستی ها و علاقه های دروغینی که از طریق گفتگوهای اینترنتی (چت) ایجاد شده و پس از قول وقرار های بیرونی و حضوری، مقدمات آسیب های متعددی پی ریزی می شود. از این رو والدین محترم هرنوع ارتباط و دوستی اینگونه ای را باید زیر نظر داشته و هدایت کنند.
  9. خلوت گزینی با نامحرمان ممنوع است (همان؛ ج 14 : 133 و ج 13: 280)؛

    در بسیاری از مواقع ، پس از حضور دو فرد نامحرم در یک خانه یا مکان خلوت دیگر با هر بهانه و انگیزه­ای ، چه بسا نفر سوم در بین آندو شیطان باشد که در این صورت وجود هر اتفاق ناگواری بعید نمی­باشد. بهترین راه در چنین وضعیتی ترک کردن آن جلسه و مکان دو نفری و خلوت خواهد بود.

  10. ورود مرد نامحرم به خانه زن بدون اجازه سرپرست خانواده ممنوع است.(همان؛ ج 14، ص 157)

    توجه به توصیه امام علی 7در باره صفات سه­گانه زنان علت برخی از این محدویت­ها را بخوبی روشن می­کند:

    « بهترین صفات زنان، بدترین صفات مردان است. تکبر، ترس، بخیل بودن. زیرا هرگاه زن دارای تکبر باشد، در مقابل بیگانگان سرتسلیم فرود نمی آورد و هرگاه بخیل باشد از اموال خود و همسرش بخوبی محافظت می­کند و هرگاه ترسو باشد، خود را از تمام آسیهای احتمالی رهایی می­بخشد.»

    عدم فرق نهادن بین شجاعت و حماقت و بین تواضع و تکبرو بین خوشرفتاری و سبکسری از سوی برخی دختران و زنان موجب شده است تا عده­ای از آنان ناخواسته در گرداب و بحران­های بی آبرویی و بی­عفتی واقع شده وازاین رهگذر هزینه­های سنگین اجتماعی و خانوادگی را پرداخت کنند.

  11. نگاه شهوت آلود وبا قصد لذت جنسی به نامحرم ممنوع و گناه است (وسائل الشیعه­؛ ج 14: 138 – 141)؛ زیرا نگاه بمنزله تیری از تیرهای سهمگین شیطان است که برجان و دل نگاه­کننده نشسته و او را به وادی سقوط اخلاقی می­کشاند. بدیهی است تماشای عکس­ها و فیلم­های مستهجن زنان و دختران در شبکه­های ماهواره­ای، سایتهای اینترنتی و تلفن­های همراه، برای همگان بویژه جوان و نوجوان، شراره­های آتش وهیجان گناه­آلود آنان را افزوده وموجب انحرافات متعدد می­گردد.
  12. نگاه کردن به نامحرم حتی با داشتن حجاب مکروه است.(همان ج 14 : 145 )
  13. هنگام رویارویی با مرد یا زن نامحرم چشمان خود را فروافکنیم.زیرا درخواستهای قلبی ناروا بدنبال نگاههای ناروا ایجاد می­شود.
    • زدست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد.
  14. سلام کردن مردان بر زنان نامحرم به ویژه زنان جوان، و دعوت مرد از زن نامحرم برای هم غذا شدن مکروه است.(وسائل الشیعه؛ ج 14: 173– 174)

    این گونه توصیه­ها نشان می­دهد که اسلام علاوه برنفی ارتباطات فیزیکی، دیداری وگفتاری با نامحرمان، ارتباط و تعامل عاطفی بین زنان و مردان نامحرم را ناپسند

    می­شمارد و خواهان محدود شدن ارضای نیازها­ی عاطفی زن و مرد در کانون خانواده است.

  15. اختلاط زنان و مردان در اماکن عمومی مکروه است.(همان ؛ ج 14 : 174 )
  16. هر گونه تماس فیزیکی با نامحرم(حتی پسر بچه­ها و دختر بچه­ها)؛ همچون دست دادن، در آغوش کشیدن و بوسیدن نهی شده است.(همان؛ ج 14 :170)
  17. مردان می­بایست جهت حفظ حریم عفاف، غیرت­ورزی مناسب داشته باشند (همان؛ ج 14: 107– 109). علامه طباطبایی(ره) با توجه به برخی از روایات در این زمینه می‎فرمایند:

غیرت یکی ازاخلاق حمیده وملکات فاضله است و آن عبارت است از: دگرگونی حالت انسان از حالت عادی واعتدال، به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس و یا جاه و امثال آن تجاوز کرده، از جای خود حرکت می­دهد. غیرت یکی از امور فطری است و اسلام هم دینی است که براساس فطرت تشریع شد و آن مقداری که در حیات بشر لازم و ضروری است معتبر و واجب است. البته غیرت­ورزی وتعصب نابجا به شدّت نکوهش شده است.(همان؛ ج 14، ص 175)

سکوت و بی‎تفاوتی در مقابل زیر پا نهادن ارزش­های دینی و انسانی با فرهنگ اسلامی سازگار نیست؛ چون در تعالیم دین و متون روایی بر حفظ موازین شرع، بسیار تأکید شده است. در حقیقت روحیه‎ی دینی با غیرت پیوند خورده و بی‎غیرتی، مساوی با ضعف اعتقادات دینی یا بی‎دینی است.

پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله)فرمودند: سوگند به ذات پاک خداوند که چند نفروارد بهشت نمی‎شوند، از جمله انسان بی­غیرت و انسان دیوّث (کسی که در ناموس‌داری وعفت بی‎تفاوت باشد).

http://kolbeparvaz.persianblog.ir

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

اخلاق و معاشرت در اسلام

اگر از انسانهاى موفق بپرسيد كه عامل موفقيت شما چه بود؟ بى درنگ يكى از عوامل مهم موفقيت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام مى‏دارند، و بر عكس اگر از انسانهاى شكست خورده در زندگى بپرسيد: چگونه به اين ناكامى‏ها مبتلا گشتيد؟ خواهند گفت: دوست ناباب.
No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

خانواده در اسلام

قداست در خانواده امری ضروری و عقلانی است که مایه پایداری و تداوم زندگی هم برای زوجین و هم برای فرزندان خواهد شد. اگر خانواده را نهادی مقدس ندانیم و حرمتی برای آن و برای اعضای آن قائل نشویم زندگی قطعاً رو به اضمحلال و نابودی خواهد رفت. شرایط روحی طاقت فرسا بر خانواده حاکم خواهد شد. فرزندان تربیت غلطی پیدا می‌کنند و اثرات نا مطلوب آن در جامعه آشکار می‌گردد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
Powered by TayaCMS