در زیارت نامه ابالفضل(ع) می خوانیم:"مزیت علی بصیره" عباس جان من شهادت می دهم. تو بصیرت داشتی، آگاهی داشتی. بحث ما در رابطه با بصیرت و آگاهی است. بیشتر این انحرافات، گرفتاری ها از جهل و ناآگاهی است بصیرت یعنی فهم. بصیرت یعنی درک، یعنی قدرت تشخیص. بصیر وصف خداست. "والله بصیر بما تعلمون". قرآن می فرماید: "هل یستوی الأعمی و البصیر" بصیر با کور یکی است؟
گاهی مس می کند یعنی به اصطلاح لمس می کند. قرآن می فرماید شیطان بیش از این حریف این افراد نمی شود. فقط در حد مس، یک دست کشیدن. برای بعضی قرین می شود و رفیقشان می شود.
. برای بعضی ها "شارکهم" می شود. دیگر در همه ی کارها با هم شریکند. اصلا من کی ام تو که هستی؟ با هم یکی هستند. "انّ الشیاطین لیهون الی اولیائهم" بعضی ها شیطان درون گوشت و خون و پوستشان دخیل است. اینها را مشارکت می گویند. اینها همه آیه دارد. "شارکهم فی الاموال و الاولاد" اینها مشارکتند یک دسته را قرآن می گوید "فهو له قرین" شیطان قرین، قرین هم بد است. همه اش شیطان کنار آدم باشد اما بعضی ها نه فقط می آید دوری می زند و می رود. این دسته آدم ها آیه 201 سوره اعراف می فرماید: گروهی هستند وقتی شیطان می آید سراغشان زود دفعش می کنند شیطان حریفشان نمی شود. آیه این است "انّ الذین تقوا" کسانی که دوتا ویژگی دارند شیطان هیچ وقت به آن ها نفوذ نمی کند یکی تقوا "اذا مسّهم طائف من الشیطان" وقتی شیطان می آید مسّشان کند مس یعنی دست کشیدن یعنی لمس کند آن ها را "تذکّروا" زود از شیطان جدا می شوند. "فاذا هم مبصرون" چون این ها بصیرت دارند. یعنی تقوی و بصیرت باعث می شود که ضررش از سوی شیطان دفع بشود. انسان اسیر شیطان نشود. فلذا در زندگی سعی کنید وقت برای کسب بصیرت بگذارید.
1) بصیرت اعتقادی
2) اخلاقی
3) اجتماعی
4) سیاسی.
اینها را توضیح می دهیم.
البته شما 5تای دیگر به آن ها اضافه کنید. من این 4 تا را براساس وقت بگوییم.
بصیرت اعتقادی است؛ باید اعتقادات ما با آگاهی و با فهم باشد. یک جوان باید خداشناسی اش، پیغمبرشناسی اش و اعتقاد به ائمه اطلاعاتش از روی فهم و درک باشد. با مطالعه و با سوال از علما با تحقیق بصیرت اعتقادی اگر باشد دشمن نمی تواند بر انسان نفوذ کند.
داستانی را برایتان تعریف کنم. جالب است می دانید پنجاه سال تمام تقریبا به دستور معاویه خبیث. لعن و سب امیرالمومنین علی(ع) می شد. در خطبه های نماز جمعه در مسجدها حتی مسجد ساخته بودند به نام مسجد سب علی یعنی مسجد ناسزا گفتن به حضرت علی(ع) آنقدر این سب به علی(ع) گسترده بود که اگر در خانه هایشان نماز می خواندند و مقید نبودند بعد از نماز بایستی به امیرالمومنین سب می کردند یعنی ناسزا و فحش،
بعضی ها می پرسند این لعن از کجا شروع شده؟ بنیان و شروع لعن را معاویه گذاشت بنیان سب را اینها گذاشتند بعد شما می بینید در زمان امام صادق(ع) اگر اینها موضع گرفتند ائمه ما شروعش با آن ها بوده، آن هم سب، سب غیر از لعن است.
لعن یعنی زمانی که مثلا بگوئیم خدا لعنتش کند یعنی خدایا رحمتت را از او بردار، لعن یعنی محرومین از رحمت، وقتی می گوئیم مثلا "اللهم العن اول ظالم: یعنی خدایا این را مشمول رحمتت قرار نده". کسی که امام حسین(ع) را کشته، کسی که ناراحتی حضرت زهرا(س) را فراهم کرده، کسی که قصد حق امیرالمومنین را کرده است. یعنی چه؟ یعنی اینکه خدایا این لیاقت رحمت ندارد لعن در مقابل رحمت است و سب غیر از لعنت است. سب یعنی فحش ناسزا. لذا در روایات داریم سب نکنید.
قرآن می فرماید: بتهای مشرکین را نیز سب نکنید چون آن ها هم به خدای شما فحش می دهند.سب را معاویه راه انداخت. عمربن عبدالعزیز سال 99 به قدرت رسید یعنی درست 50 یا نزدیک 60 سال بعد از جریاناتی که اتفاق افتاده بود سب می کردند. می خواست سب را بردارد اما حریف نمی شد حسابی در بین مردم جا افتاده بود.
روزی پزشکی مسیحی را دید به او گفت: من از تو می خواهم کاری را انجام بدهی برایم. گفت چه؟ گفت یک روز که من در کاخ نشستم و علما و بزرگان و شخصیت های بزرگ هم اطراف من نشستند وارد شو. دختر من را از من خواستگاری کن. بگو جناب خلیفه من آمدم دخترت را خواستگاری کنم گفت: جناب عمر من زن نمی خواهم. گفت: من که نمی خواهم به تو دختر بدهم این یک (به قول بعضیها) یک مکر علمی و برنامه ریزی است. تو بیا و من هم به تو دختر نمی دهم چون تو مسیحی هستی بعد تو بگو پس چرا پیغمبر(ص) دختر به امیرالمومنین(ع) داد همین را بگو و برو و کارت دیگری نداشته باش وارد شد پزشک مسیحی، عمربن عبدالعزیز نشسته و شخصیتها نشسته اند اطرافشان، سلام کرد. بفرما چکار دارید؟ گفت: جناب خلیفه آمده ام خواستگاری دخترتان، گفت شما دینتان چیست؟
گفت من مسیحی هستم. گفت ما دختر به غیر مسلمان نمی دهیم. دختر فقط به مسلمان می دهیم. مسلمان به مسلمان. دختر به مسیحی نمی دهیم. گفت: پس چرا پیغمبر(ص) شما دختر خود را به امیرالمومنین(ع) دادند. عمربن العزیز و اطرافیانش عصبانی شدند گفت: امیرالمومنین(ع)، اول مسلمان عالم بود. اول کسی بود اسلام آورد. به علما گفت: جوابش را بدهید.
همه گفتند ساکت شود این حرفها چیست که می زنی اول کسی که به اسلام روی آورد علی بود اول کسی که از اسلام دفاع کرد علی بود. این چه حرفی است که می زنید پزشک مسیحی گفت: پس چرا سبش می کنید؟ اگر مسلمان است اگر این گونه است پس چرا سبش می کنید؟ همه سرهایشان را پایین انداختند، عمربن عبدالعزیز گفت یا جوابش را می دهید یا اینکه از فردا سب کردن ممنوع است. جواب نداشتند با این برنامه ریزی به جامعه به علما بصیرت داد. و بالاخره جلوی سب را گرفت. ایشان خیلی خدمت کرده البته ایشان خودشان هم از بنی امیه است. نمی خواهم بگویم حکومتش مورد تأیید است.
ملاقاتی با امام محمدباقر(ع) کرد. می خواست مکه برود. گفت می شود یک حدیثی از جدتان برایم نقل کنید؟ امام باقر(ع) حدیثی از رسول خدا(ص) را نقل کردند که یک تکه از این حدیث این بود که گرفتن حقی که برای آدم نیست جایز نیست. چیزی که حق آدم نیست را نباید از دیگران بگیرد. تا این را از امام محمدباقر(ع) شنید گفت: قلم و کاغذ بیاورید. همان جا نوشت فدک را برگرداندند. از کسانی که سب حضرت را برداشت ایشان بود. فدک را به اهل بیت برگرداند. ایشان حکوتش زیاد طول نکشید. دوسال، از سال 99 تا 101 بیشتر حکومت نکرد. منظورم روی این بُعد است.
بصیرت اعتقادی یعنی باورهای ما باید درست باشد. الان خیلی از باورهایمان از امام زمان(عج) درست نیست. در همین مملکت می گویند ظلم کنید تا امام زمان بیاید. اصلا مخالف با انقلاب و امام بودند. می گویند باید ظلم کنیم اینها نمی فهمند که امام زمان (عج) می آید تا ظلم را از بین ببرد. به جای انجام وظیفه در غیبت زمان امام زمان(عج) به دنبال علائم ظهور هستند. الان دیده ام برخی از افراد نوشته اند سال فلان آقا ظهور می کند کی کجا آقا را دیده، در دوره غیبت تکذیب کنیم نباید تأیید کنیم. بله افرادی خدمت امام زمان(عج) رسیده اند؛ بحرالعلوم ها، مقدس اردبیلی، ولی اینها درب دکان باز نکردند الان چند تا به جرم ادعای همسری امام زمان زندان هستند. حضرت موسی(ع) به میقات رفت و قرار بود سی روز برود و عبادت کند. بعد از اینکه عبادتش تمام شد الواح تورات را بگیرد و بعد بیاید، خداوند می خواست قوم بنی اسرائیل را محکی بزند 10 روز تمدید شد. سی روز آن 40 روز شد.. هارون را جای خودش قرار داد تا مردم به هارون مراجعه کنند تا از خداپرستی دست برندارند، وقتی برگشت دید مردم گوساله پرست شدند، یعنی به فاصله 10روز خداپرستی به گوساله پرستی تبدیل شد. امام زمان(عج) حدود 100سال است غیبت دارد. مردم آخرالزمان آدم های خوبی هستند روایت داریم که اینها از مردم دوران های گذشته بهترند. هزار و خورده ای سال از غیبت می گذرد هنوز مردم به خدا و امام زمان(عج) اعتقاد دارند. چطور موسی(ع) یک ملاک گذاشت گفت هارون ملاک است امام زمان(عج) هم رفته غیبت کرده و یک ملاک گذاشته گفته علما، نه دراویش نه صوفیه نه فرقه های انحرافی "اما من کان من الفقها" یک خط به ما داده امام زمان(عج) ده ها روایت داریم چرا علما؟ چرا نگفته اند زهّاد، عبّاد، پیرمردهای قوم، رئیس هر کشور، رئیس جمهور هر مملکت. نه، می خواهد حکومت اسلامی باشد. می خواهد طاغوتی باشد هرکس می خواهد قدرت دست هر نظامی باشد. آن کسی که باید زمام را به دست بگیرد فقیه است "من الفقها" تازه آن هم با شرایطی، بله معصوم نیست که الان ما از او استفاده کنیم ولی عادل که هست، عصمت برای امام شرط است، برای فقیه عدالت شرط است. علم لدنّی برای امام شرط است، فقیه علم لدنی ندارد مثل امام. امام 5سال دارد علمش از خداست در فقیه علم اجتهاد شرط است در معصوم ولایت تکوینی شرط است معجزه و کرامت دارد، اما در ولایت فقیه ولایت تکوینی شرط نیست. عبادت، تقوی، زهد، مخالفت با هوی یعنی شما یک پزشک متخصص در منطقه ای نبود. بالاخره به سراغ پزشک عمومی، می روید. به سراغ بقال یا عطار نمی روی و بگویی پایم درد می کند. بالاخره پزشک عمومی است. وقتی دسترسی به امام معصوم ممکن نیست. چه کسی باید قرآن را تفسیر کند؟ چه کسی باید روایت را تفسیر کند؟ این افتخار شیعه هست که در زمان غیبت ارتباط با قرآن و روایات را از طریق عالم می داند و هر کسی را ولی امر نمی داند. این اولین بصیرت اعتقادی بود. دو تا داستان کوتاه برایتان بگویم. شخصی بود به نام حسن بن عبدالله، زمان امام کاظم آدم متدین، مومن، عابد و زاهد و ضد طاغوت، آدمی که اهل امر به معروف و نهی از منکر بود منتهی امام کاظم را قبول نداشت و شیعه نبود. امام کاظم(ع) هر وقت به مسجد وارد می شد به او سلام می کرد، او را اباعلی خطاب می کرد و می فرمود: "انّی احبّ عملک" من از کارهایت خوشم می آید، در مسجد الحرام قرآن می خوانند، نماز می خوانند، روزه می گیرند طواف می کنند، حج انجام می دهند. اینها کارهای خوبی است. من از همه کارهایت خوشم می آید ولی از عقیده ات خوشم نمی آید. برو عقیده ات را درست کن، گفت: آقا چه کنم. گفت: برو تحقیق کن، نمی گویم از من امام کاظم، برو از فقهای مدینه، علما، دانشمندان، مدتی رفت و برگشت و گفت: آقا به نتیجه نرسیدم. خود شما بفرمائید، آقا شروع کرد و برایش ولایت امیرالمومنین مطرح کرد. فرمود: ولایت امیرالمومنین در رأس هست تو اعتقاد به ولایت نداری، حسن بن اباعبدالله علی بصیرت اعتقادی پیدا کرد. امروزه بازار ادیان و فرقه ها باز است، بازار کتب، سایت وبلاگ، ماهواره و شبکه است هواستان جمع باشد. جوانی به نام محمد طیار بود، نقل کرد که من زمان امام محمدباقر(ع) خیلی گیر کردم در مذهب حق، حداقل چهار تا مذهب و مکتب خودش را نشان داده بود آن زمان یکی زیدیه بودند. من با زیدیه گفت و گو کردم در مکه، دسته ی دوم حروریه است. حروریه خوارج هستند چون اسم منطقه شان به این نام است آن ها را حروریه می گفتند. اینها می گفتند: امیرالمومنین علی(ع) العیاذ بالله کافر است. دسته سوم عذریّه بودند. عذریّه می گفتند: جبر، هر اتفاقی می افتد ما کافر هستیم خدا خواسته شمر، شمر شود و امام حسین(ع) بشود امام حسین(ع) این اگر باشد. پس تمام بعثت انبیا و قرآن و بهشت و جهنم همه باید تعطیل شود. به چه دلیل، خدا خواسته من گناه کنم و به جهنم بروم خیلی زور دارد. خدا خواسته نه این نیست. انسان مختار است. عذریّه جبری بودند. مرجعه گروه چهارم بودند که دین را خیلی سهل می گرفتند. می گفتند دلت پاک باشد نماز خواندی خواندی، اگر نخواندی هم نخواندی. آدم هایی هستند که الان این گونه اند. من یک وقتی تهران داخل فرودگاه بودم آقایی آمد پیش من و گفت: حاج آقا من دلم پاک است، نه نگاه به کسی می کنم نه دروغ می گویم همه را هم دوست دارم ولی شراب می خورم نماز هم نمی خوانم. من بهشت می روم. من همین طور ماندم چه بگویم. شراب می خورم نماز هم نمی خوانم ولی دلم پاک است. این چه دل پاکی است که دل پاک قرآن کریم می گوید، که درخت میوه اش پر از کرم باشد و شما بگویید ریشه اش پاک است. چطور می گویید پاک است. این که میوه اش این را نشان نمی دهد. میوه ی پر از کرم، "مثلک لکلمت طیبه کشجره طیبه" محمد طیار می گوید: من در چهار مکتب گیر کرده بودم زیدیه، عذریه، حروریه، مرجعه. ناراحت داخل خانه آمدم و درب را بستم و همین طور که داشتم ذکر می گفتم(ذکر، دعا، توسل؛ اعتقادات آدم را قوی می کند) ناگهان درب را زدند درب را باز کردم شخصی دم درب آمد، محمد طیار شما هستید، گفتم بلی بفرمائید. "أجب امامک" امامت را جواب بده. امام باقر(ع) تو را می خواهد. بلند شدم آمدم خدمت امام باقر(ع) تا وارد شدم. من در ذهن خودم عقیده هایم را بررسی می کردم به کسی نگفته بودم آقا فرمود: "لا إلی الزیدیه، و لا إلی الحروریه، و لا إلی العذریه و للمرجعه، علینا علیبا" نه به سراغ زیدیه برو نه حروریه، نه عذریه نه مرجعه، بیا سراغ خود ما. خوشحال شدم الحمد لله عقیده ام اصلاح شد. چهار جور بصیرت. "مزیت علی بصیر" به مناسبت نام ابالفضل العباس که در زیارت نامه اش می خوانیم با بصیرت بود. اول بصیرت اعتقادی عقیده مان را درست کنیم. حالا اگر از من بپرسید چطور؟ راهش را هم به شما می گویم. روایت داریم "جابر العلما تستبصر؛ با عالم نشست و برخواست کنید بصیرت پیدا می کنید" از عالم بپرسید از کسی که آگاه است، این بصیرت اول.
بصیرت اخلاقی دومین بصیرت است. بیشتر گیرها هم همین جاست."ابصرا الناس من ابصر علی عیوبه و عقل عن ذنوبه؛ بصیرترین مردم کسی است که عیب های خودش را بشناسد". الان چقدر آروم اینجا نشسته است؟
در این جمعیت چه کسی چه عیبی اخلاقی دارد نمی دانیم. چه کسی حسود است؟ نمی دانیم، چه کسی نگاه به نامحرم می کند؟ نمی دانیم .چه کسی بدبینی دارد؟ نمی دانیم. چه کسی دروغ می گوید؟ چه کسی کینه ای است؟ چه کسی اسیر شهوات است؟ نمی دانیم عیوب خیلی زیاد هستند. چه کسی عصبانی است چه کسی حریص است. چه کسی دنیادوست است؟ چه کسی در رفاقت اهل کلک زدن است؟ چه کسی خدعه گراست؟ هرکسی الان یک کاغذبگذارد. من اوائل انقلاب یادم است وقتی می خواستیم به جبهه، برویم کاغذی از سپاه آوردند. گناهانی که انجام دادید را بنویسید. من یادم است. من همان موقع به بچگی خودم که آن موقع 18سالم بود نوشته خدا ستارالعیوب است. همان را الان اگر سپاه پیدا کند هست. امام برای این اقدام سپاه صدایش درآمد گفت این چه کارهایی است که می کنید این که گزینش نیست. الان خیلی اصلاح شد. آن موقع گفتند گناهانی که تا الان انجام دادید. خداوند که ستارالعیوب است شما چکار دارید چه گناهانی انجام داده اند. چه گناهان مخفی چه گناهان آشکاری، بله حالا شما یک وقتی می پرسید نماز جمعه تشریف می برید یا نه. خب البته این را هم نباید پرسید یک وقت می بیند دوست دارد و می رود و یا نمی رود، نماز جمعه که واجب نیست یکی دوست دارد می رود یکی دوست ندارد و نمی رود بالاخره نماز جمعه عمل ثواب دارد یک عمل واجب است این باید توجه شود که بی نماز باشد ممکن است بالاخره او به درد این اداره نمی خورد آدم حقه باز و یا اهل ربایی باشد. حالا الان یک تکه کاغذ خدا رحمت کند شهید جابری(رض) این شهدای خودمان هم باید گاهی درس هایی از آنان یاد گرفت می گویند ایشان یک کاغذ درست کرده بود خصوصی داده بود به دست نیروهای زیر مجموعه اش بالایش نوشته بود "حاسبوا قبل عن تحاسبوا؛ خودتان را محاسبه کنید قبل از آنکه در روز قیامت خداوند محاسبه تان بکند". مثل این کسانی هست که می خواهند قسط بدهند، خودشان پول را می شمارند دفترچه را نیز نگاه می کنند. آری سه تا 50تومان می شود 150 می گذارد لای دفترچه هم مامور بانک را معطل نمی کند و هم خودش را، اما یک آدمی که نمی داند و همه اش دست در این جیب و آن جیبش می کند و می خواهد پول جور کند آخرهم پول کم می آورد و باید از بانک بیرون بیاید. خودتان را محاسبه کنید اینها را می داد به سربازهایش به نیروهایش می گفت: اینها خصوصی است به کسی نشان ندهید. 30مورد نوشته بود جلویش را نیز یک پرانتز یا یک مربع گذاشت مثلا نوشته بود غیبت، تهمت، دروغ، نماز قضاشدن مثلا نماز صبح. به آن ها می گفت اینها را هفته به هفته جلوی رویتان قرار بدهید. و می بینید که مثلا این هفته دو تا غیبت کرده ای، علامت بزن. دو روز نماز صبحم قضا شد علامت بزنید. نگاه به نامحرم کرده ای، علامت بزن، آخر هفته جلویتان بگذارید. بله 16-17 تا گناه در یک هفته هفت روز اگر 55هفته در این هفت تا ضرب شود هفته اش بشود بیست تا. ببینید تا آخر عمر چقدر می شود می گفت: آخر هفته توبه کنید اینها را کنار بگذارید هفته دیگر کمتر کنید این خوب است. دومین بصیرت، بصیرت اخلاقی است یعنی انسان عیب های خودش را بشناسد بداند مشکلش چیست؟ وقتی خدمت پیغمبر گرامی اسلام می رسیدند بعضی ها تا گفتند آقا من را موعظه کنید. می شناخت مریضی را می دانست چه دردی دارد که به او قطره نمی دهند در گوش بریزد آن کسی که پادرد دارد که قطره نمی دهند در چشمش بریزد. ببینید چه دردی دارد. تا وارد شد بر پیغمبر(ص) نگاهی می کرد و می فرمود "و حفظ لسانک؛ تو برو زبانت را کنترل کن". می گفت آقا یک چیز دیگر بفرما. پیغمبر می گفتند همین کافی است. دکتر خوب کسی نیست که پانزده تا دارو بنویسد که گیرهم نیاید یک نسخه و یک دارو. باز دیگری آمد یا رسول الله مرا موعظه ای بکنید. فرمود:"لاتعضب؛ عصبانی نشو" خودت را کنترل کن. آن دیگری خدمت پیغمبر آمد؛ آدم بی فکری بود هرکاری می کرد بی حساب و بی گدار به آب می زد حضرت فرمود: سه بار اگر بگویم گوش می دهی. دارویش را مصرف می کنی؟ یا اصلا داروخانه نمی روی بگیری؟ و می روی نسخه اش را پاره می کنی؟ گفت: نه آقا گوش می دهم. سه بار اعتراف گرفت. فرمود:"إذا هممت بالامر فدبّر بالعاقبه؛ از این به بعد بیگدار به آب نزن می خواهی کاری انجام بدهی عاقبتش را بسنج". امروز پیغمبر(ص) که نیست که ما برویم مقابلش بگوئیم یا رسول الله بنده اشکالم چیست بفرمائید رفع کنید خب چکار کنیم؟ قرآن می گوید یک راه حل دارد. "بلل النسان علی نفسه بصیره؛ خودتان که خودتان را می شناسید بصیرت اخلاقی است". یعنی خودم سعی کنم بر نفسم بر شهوتم با آن کنار بیایم. خیلی ها از من می پرسند ما جوان ها در نماز صبح سست هستیم. خب کار دست خودتان است از من چه می خواهید معجون می خواهید بدهم بخورید نماز صبح برخیزید. نه. همه اش می گوید چه کنیم. ساعتی کوک کن. نذری کن. زودتر بخواب. اراده ات را تقویت کن. چه کنیم فلان گناه شهوانی را ترک کنیم. خودتان، خودتان. این بصیرت اخلاقی می شود.
بصیرت سوم، بصیرت اجتماعی است. بعضی ها در مسائل اجتماعی دچار اشکال هستند. عثمان بن مظعون صحابه جلیل القدر صحابه ای که اینقدر متدین است وقتی که پیغمبر(ص) رقیه دختر خودش را در بقیع به خاک سپرد دعا کرد خدایا این دختر من را به صحابه جلیل القدر عثمان بن مظعون ملحق کن با او محشورش کن. ولی دچار اشکال و اشتباه اجتماعی شده و آن اشتباه این است که فکر می کند آدم باید از مردم دوری کند تا دین داشته باشد. لذا زن و بچه را رها کرده بود و رفته بود یک گوشه عبادت بکند این هنر نیست اسلام می گوید در جامعه و بین مردم باشی پیغمبر گرامی اسلام او را خواست و به او گفت این کار تو اشتباه است. من که پیغمبر شما هستم زن دارم، غذا خوب می خورم هر روز روزه نیستم گاهی روزه هستم گاهی نیستم این طور نبود که شما فکر کنید بله حدیث دیده ام که پیغمبر اسلام سه روز پشت سر هم یک غذای سیر نمی خورد. یعنی این طور نبود که هر روز غذایش کامل باشد. نه گاهی کامل، گاهی ناقص، گاهی روزه، گاهی شب می خوابید گاهی عبادت می کرد. دهه آخر ماه رمضان رختخواب را جمع می کرد مسجد می رفت. اعتدال باید باشد. پدر جوانی آمد پیش من گفت: بچه من با سه چهار تا از این جوان ها جمع شده اند. یک قبر در قبرستان پیدا کرده اند شبها در آن می خوابند و العفو العفو می گویند. این کار درست است؟ گفتم العفو را در خانه بگوید. اینجا هم می شود گفت: بله می گفت: آقا گفته فلان شخصیت بله ما در قدیم شخصیت را داشته ایم و کسانی بودند که گاهی در قبر می خوابیدند بعد می آمدند: "ارجعونی یعمل صالحا". اما تو ای جوان که در درس فیزیک شده ای پنج شیمی را چهار شده ای. حالا در قبر می روی می خوابی و می گویی العفو؟ برو و درست را بخوان رتبه ات را بالا ببر. جوان ها پشت مسأله نیفتیم. فریب بعضی از افرادی که به لباس اسلامی دارند ترویج افکار غلط می کنند من روی این منبر نمی خواهم اسم این احزاب را ببرم عرفان های کاذب گاهی به اسم مهدویت. آقا حاضر نیست یک دفاع از نظام از اسلام از جنگ همه اش حسین حسین حسین، آقا اباعبدالله(ع) جای خودش را دارد تاج سر ما. این همه جوان در این جبهه ها جان دادند. این همه جانباز بالاخره شما ببینید در سراسر این دنیا من نمی گویم اشکال در نظام نیست نه زمان ما، خدا در قرآن می فرماید؛ چرا راه دور می رویم می فرماید:"در ملک سلیمان که رئیس جمهور و پادشان بود وحی داشت همه چیز در اختیارش بود سلیمان که به باد می گفت حرکت کن، حرکت می کرد به ابر می گفت باران ببار، باران می بارید. به گیاهان می گفت چه فایده ای دارید می گفتند یعنی گیاهان زمان سلیمان طب گیاهی رشد کرد. چون می دانست خاصیت گیاهان چه بود. سلیمان کسی است که جن در اختیارش بود. با یک اشاره تخت بلقیس را کشاند به پایتخت خودش با این حال قرآن می فرماید:"علی ملک سلیمان شیاطین" توطئه می کردند. یعنی همان زمان هم ناراضی بودند خلاف بود. در زمان حکومت امیرالمومنین نجاشی مگر شراب نخورد نجاشی شاعر و مداح امیرالمومنین بود. مگر در زمان حکومت امیرالمومنین منذربن جارود فرماندار امام چهارم صدهزار درهم اختلاص نکرد؟ اینها همه در تاریخ است منذرین جارود اختلاص کرد آقا اولا پستش را خلع کرد مگر زیادبن عدی پدر همین ابن زیاد خبیث، فرماندار امیرالمومنین بود. مگر خیانت نکرد؟ بوده این چیزها در زمان های گذشته هم ولی اگر در این عالم شما نظامی پیدا می کنید رهبری به این عدالت به این نفوذ کلام به این تقوی، تدیّن واقعا این جای شکر دارد رهبران دنیا کسانی هستند زنش می آید کنارش (آن هم بد حجاب) در مقابل آن پیاله های شراب من یک گزارش از آل سعود می خواندم. قبل از آنکه بعضی از سفرهای غرب بروند اول خمره های شرابشان می رود خب چرا این جای شکر دارد شما سراسر دنیا را نگاه کنید سراسر دنیا مسئولین رهبر، رئیس جمهور. اینها جای شکر دارد مجلس امام حسین(ع) روضه یاد خدا ذکر. اینها همه نکاتی است. یک وقت شما را فریب ندهند یک وقت شما را دور نزنند من هم مثل شما نبودم زمان طاغوب ولی خوانده ام ببینید این کتابهایی که امثال آقای فردوست و دیگران که عمرشان را در کنار شاه گذاشته اند نوشته اند. ببینید چقدر فساد در دربار پهلوی بود؟ چه کردند این اشرف پهلوی ها؟ چه کردند مرکز فساد، شهوت، مواد مخدر در این کشور بودند. اینها جای شکر دارد. تلویزیون ما واقعا این اواخر سالهای 57-56 که رژیم داشت سقوط می کرد. اگر ادامه پیدا کرده بود وضع ما خیلی بدتر از این کشورهای لائیک بود"این شکور این مجالس این همه آوازه ها از شه بُوَد" این ها همه از عنایات و توجه خدا و اخلاص امام است. بصیرت، بصیرت عنایتش این است در اعتقادات صحیح در اخلاق تشخیص عیوب در مسائل اجتماعی و چهارم بصیرت سیاسی که ضمن حرفهایم اشاره کردم این عرض من که راجع به موضوع بصیرت که در زیارت نامه ابالفضل العباس(ع) جانباز رشید کربلا می خوانیم. "اشهد انّک لم تهن و لم تنکر و مزیت علی بصیره؛ شهادت می دهم سست نشدیم محکم بودی و بابصیرت بودی".