حکمت 463 نهج البلاغه : شناخت جایگاه سخن و سکوت

حکمت 463 نهج البلاغه : شناخت جایگاه سخن و سکوت

متن اصلی حکمت 463 نهج البلاغه

موضوع حکمت 463 نهج البلاغه

ترجمه مرحوم فیض

ترجمه مرحوم شهیدی

شرح ابن میثم

ترجمه شرح ابن میثم

شرح مرحوم مغنیه

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

شرح لاهیجی

شرح ابن ابی الحدید

شرح نهج البلاغه منظوم

متن اصلی حکمت 463 نهج البلاغه

463- و قال عليه السلام لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ

موضوع حکمت 463 نهج البلاغه

شناخت جايگاه سخن و سكوت

(علمى، اجتماعى)

ترجمه مرحوم فیض

463- امام عليه السّلام (در نكوهش بجا نگفتن و بيجا گفتن) فرموده است 1 لا خير فى الصّمت عن الحكم (تا آخر، اين فرمايش عينا همان فرمايش يك صد و هفتاد و سوم است كه ترجمه و شرحش گذشت).

( . ترجمه وشرح نهج البلاغه(فیض الاسلام)، ج 6 ، صفحه ی 1302)

ترجمه مرحوم شهیدی

471 [و فرمود:] نيكو نيست خاموشى آنجا كه سخن گفتن بايد، چنانكه نيكو نيست گفتن كه نادانسته آيد.

( . ترجمه نهج البلاغه شهیدی، ص 444)

شرح ابن میثم

443- و قال عليه السّلام:

لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ

المعنى

الصمت عن الحكمة رذيلة تفريط من فضيلة القول. و القول بالجهل رذيلة إفراط و لا خير فيهما بل فيما يتوسّطهما من القول بالحكمة.

( . شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 465)

ترجمه شرح ابن میثم

443- امام (ع) فرمود:

لَا خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ كَمَا أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ

ترجمه

«با وجود حكمت و دانايى، خيرى در خاموشى نيست چنان كه با جهل و نادانى خيرى در گفتار نيست»

شرح

خاموشى از گفتن حكمت، صفتى ناروا و انحراف از فضيلت گفتار است، و گفتار از روى نادانى زياده روى است و خيرى در آنها نيست، بلكه خير در حد متوسّط و سخن حكيمانه است.

( . ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 787)

شرح مرحوم مغنیه

463- لا خير في الصّمت عن الحكم كما أنّه لا خير في القول بالجهل.

المعنى

إذا كان الساكت عن الحق شيطانا أخرس- كما قال رسول اللّه (ص)- فالقائل بالباطل شيطان ناطق. و تقدم الكلام عن ذلك مرارا، منها في شرح الخطبة 94 فقرة «السكوت».

( . فی ضلال نهج البلاغه، ج 4، ص 482)

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

(447) و قال عليه السّلام: لا خير في الصّمت عن الحكم، كما أنّه لا خير في القول بالجهل. أقول: هذه الحكمة مكرّرة بعينها و قد سبق الكلام عليها و على تفسيرها سابقا فليرجع إليه، و لم يذكرها هنا في الشرح المعتزلي و لعلّ تكراره عن سهو النساخ.

الترجمة

در خاموشى از صدور حكم هيچ خيرى نيست، چنانچه در گفتار از روى نادانى هيچ خيرى نيست.

شرح لاهیجی

(500) و قال عليه السّلام لا خير فى الصّمت عن الحكم كما انّه لا خير فى القول بالجهل

يعنى : و گفت (- ع- ) كه نيست چيزى در خاموشى از علم چنانچه نيست چيزى در گفتار با جهل

( . شرح نهج البلاغه نواب لاهیجی، ص 333)

شرح ابن ابی الحدید

480:وَ قَالَ ع فِي دُعَاءٍ اسْتَسْقَى بِهِ- اللَّهُمَّ اسْقِنَا ذُلُلَ السَّحَائِبِ دُونَ صِعَابِهَا

قال الرضي رحمه الله تعالى- و هذا من الكلام العجيب الفصاحة- و ذلك أنه ع شبه السحب ذوات الرعود و البوارق- و الرياح و الصواعق- بالإبل الصعاب التي تقمص برحالها و تتوقص بركبانها- و شبه السحائب الخالية من تلك الزوابع- بالإبل الذلل التي تحتلب طيعة و تقتعد مسمحة قد كفانا الرضي رحمه الله- بشرحه هذه الكلمة مئونة الخوض في تفسيرها

( . شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج 20، ص 229)

شرح نهج البلاغه منظوم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

حضرت زینب (س) الگوی زنان عالم

حضرت زینب (س) الگوی زنان عالم

نگاهی گذرا به ابعاد فردی و اجتماعی زندگی حضرت زینب كبری سلام الله علیها و سیره عملی این شخصیت برجسته اسلام به خوبی جایگاه والا و عظمت ایشان را ترسیم نموده و آن حضرت را به عنوان یكی از بهترین و مناسب ترین الگو و روش زندگی برای هر زن و مرد مسلمان معرفی می نماید

پر بازدیدترین ها

4 ویژگی حضرت عباس (سلام الله علیه)

4 ویژگی حضرت عباس (سلام الله علیه)

عباس بن علی(ع) دارای ویژگی‌های معنوی خاصی مانند مقام تسلیم، تصدیق، وفا و نُصح در حد اعلی بود که در زیارت نامه آن حضرت ذکر شده و وجود چنین خصایصی باعث ممتاز گشتن وی از سایر شهداء شده است...
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان بهترین مردها

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان بهترین مردها در رابطه با موضوع اجتماعی در این قسمت قرار دارد.
قمر منیر بنی هاشم علیه السلام

قمر منیر بنی هاشم علیه السلام

حضرت عبّاس دارای مقام بسیار رفیعی از فضل و دانش و تقوی و یقین و اطاعت و عبادت و شرایف آداب و اخلاق بود، و به حضرت امام حسین (ع) و زینب کبری(ع) علاقه وافر داشت. و او بعد از حسنین(ع) اشرف و اعظم پسران حضرت علی (ع) بود. مقام حضرت ابو الفضل (ع) بالاتر ازآنست
Powered by TayaCMS