حساب‏‌رسی در قیامت

حساب‏‌رسی در قیامت

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
صبح شهادت امام رضا(ع) / 8 اسفند 1387
موضوع: حسابرسي در قيامت


«
اقترب للناس حسابهم و هم في غفلة معرضون»
ايه اول سوره مبارکه انبياء
بسيار نزديک هست حسابرسي براي مردم، ولي آنها در غفلت از آن روي برميگردانند.

انسانها که خلق شده اند فطرتشان رو طوري خداوند افريده که از اين موضوع اطلاع دارند.
روز قیامت از چهار چیز سوال می شود  
شيخ صدوق از رسول خدا(صلي الله عليه و اله و سلم) نقل ميکند:
روز قيامت قدم از قدم بنده اي برداشته نميشود مگر اينکه از 4 چيز از او سئوال ميکنند:
عمر
1-
سئوال ميکنند عمرش را در چه مسيري صرف کرده است؛ از مسيرش که طي کرده که منفي يا مثبت يا خنثي هست که اگه منفي باشه که احساس شقاوت و بدبختي ميکنه ، اگه مثبت باشه احساس سعادت و سربلندي و اگه خنثي باشه احساس حسران ميکنه ؛ کم و زياد ثانيه ها در اين دنيا باعث حسرت انسان ان در اون دنيا ميشه« ان الانسان لفي خسر»
 جوانی
2-
جواني خود را در چه چيزي صرف کرده؟
طبق روايات جواني از 14،15 سالگي تا 27 هست .تمام پتانسيل مادي و معنوي آدم از اين سن نشات ميگيره،معنويتي که بعد از اين سن مياد ديگه معنويت شادابي نيست و به خاطر ترس از جهنم يا شوق بهشت هست و اون شادابي و ولع به عبادات و معويات ديگه تو اون سن نيست.
وقتي يکي از اين سئوالهايي که پيامبر مطرح کرده علاوه بر سئوال از عمر؛ سئوال از جواني هست يعني بين کسي که از جواني ديندار بوده و کسي که نبوده در حسابرسي تفاوت هست.
مال
3-
از مالش که در چه راهي خرج کرده است؛ مالي که در بحث ميزان گفته شد درمورد خمس و زکات و حرام و حلال مال بود ولي در اين موقف از طريق مصرف مال و گسترش اون سئوال ميکنند.
در آيات و روايات داريم که در اموال حلال حقوق وجود داره که بايد اونها رو رعايت کرد.
اينکه در حال گسترش مال از دنيا رفته ؛ گسترش مال براي چه چيزي بوده ؛ وقتي کسي احتياج داشته خرج کرده يا نه و از همه ي اين موارد سئوال ميشه.
محبت
4-
از محبت ما اهل بيت سئوال ميشود؛ ايکه چقدر نسبت به اهل بيت محبت داشتيم؛ اين محبت چه تاثيري در زندگي ما داشته و چقدر باعث شده ازشون اطاعت کنيم؛چقدر برا اين محبت وقت گذاشتيم و هزينه کرديم و از همه مسائل مربوط به اون سئوال ميکنند.
اهل بيت کوچکترين توجه تو رو خريدارند؛ برا اونها لحظه ها و ثانيه ها هم مهم هست
دوستان را کجا کني محروم تو که با دشمنان نظر داري

دل و چشم هايي که نقد ميبينند در حسابرسي کم مي آورند و اونجا بهشون ميويند اين نقد برا دنيا ميخواست به همون اندازه بهش بدهيد،محبت اهل بيت در زمان حسابرسي نقد ميشود.
اولین چیزی که روز قیامت پرسید می شود
*
امام باقر(علیه السلام): اولین چیزی که در روز قیامت سئوال میشود نماز است.
اوقات نماز ؛ صحیح بودن نماز ؛ حضور قلب در نماز.

*
قرضهای مادی: قرضهایی که گرفته ای و داده ای ؛ تاخیر در پس دادن قرض؛ رعایت مستحبان قرض دادن.

*
فقیر و غنی: کسانی که در زندگی راحت زندگی میکنند و مشقت ندارند در حسابرسی در روایت داریم که به اندازه وزن یه شتر عرق میریزند از بس که سرگردان میشوند در حالیکمه کسی که فقیر است روزی قیامت خداوند به صورت ضمنی به خاطر کمبودهایی که داشته ازش عذرخواهی میکند

*
به میزان عقلی که به تو دادند حساب میکنند. اگر میزان عقل و فهم تو بیشتر است و بقیه هم به آن اذعان دارند به همان میزان از تو حسابرسی میکنند.  
مسئله دیگر هم عقل اکتسابی و میزان پیشرفتی که درخصوص معرفت و اطلاعات داشتی هست که مورد حسابرسی قرار میگیرد.

*
حساب به میزان امکاناتی که داشته ای.
امام علی(علیه السلام) به ابن عباس:نمی ترسی از مناقشه در حساب.
مناقشه در ادبیات عرب یعنی خار خیلی ریز که به پا فرو میرود؛ یعنی اونجا مو را از ماست میکشن
تک تک اعمال و حرکات و رفتار مورد محاسبه قرار میگیره و باید جواب بدهیم

یک عده حسابرسی ندارند:

«
لهم قلوب لا یفقهون بها» کسانی که هرچیز خواستند میگویند و میکنند و میخورند و هیچ دلیلی عقلی برای کارهایشان ندارند.
«
و لهم اعین لا یبصرون بها» کسانی که در دنیا چشمهایشان نمیدید و مثل حیوان فقط ظواهرشان را میدید و به باطن کوچکترین توجهی نداشتند.
«
و لهم اذان لا یسمعون بها» گوشهایشان هیچ صدایی را نمیشنید؛ روزی سه بار اذان گفته میشود ولی اصلا توجهی ندارند.
«
اولئک کالانعام بل هم اضل» که اینها در اصل چهارپا هستند و حتی از آن هم پایینتر هستند و کاری به کار اینها ندارند و مورد حسابرسی قرار نمیگیرند.

امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه میفرمایند:
همچون حيوان پرواري كه تمام همش علف اوست.

وقتی به مادیات نمیرسد و کاری از دستش نمی آید به سمت خدا و معنویات میرود؛ چنین ادمی اصلا حسابرسی ندارد.

بزرگترین مسائل منفی در حسابرسی 3 قسم هست:

1- شرک؛ انسان در کارهایش غیر از خدا را شریک کند ، هم شرک جلی و هم شرک خفی.

2. قتل

3. خیانت؛ که مصادیق ریزی داره و تنها خیانت مالی منظور نیست خیلی از کارهای عادی خودمون خیانت محسوب میشه؛ با کسی همسفر شدی، هم سفره شدی و ...حق ایجاد میشود و اگر رعایت نکنی خیانت است.

در روایت از آقا امیرالمومنین(علیه السلام) داریم:
متعصبین به خاطر تعصبشان؛ تعصب و محبت به چیزی انها را کر و کور میکند و حقیقت را نمیدیدند.
صاحبان ثروت به خاطر کبرشان؛ حتی نگاه تحقیر به کسی که کمی از تو ضعیفتر هست هم باعث قرار گرفتن جزء این گروه میشود.
زمامدار را به خاطر ستم؛ زمام هرکاری که در دست داشته باشد حتی زمام خانواده.
علما و فقرا به خاطر حسد.
و جهال به خاطر جهلشان؛ باید بریم دنبالش تا یاد بگیریم. نه اینکه بگیم کسی که درس نخونده پس حساب هم پس نمیده.


این گروهها نیز در بالاترین نمرات منفی در حسابرسی قرار دارند.

منبع: سایت رهپویان

 

جدیدترین ها در این موضوع

گل سر سبد انبیاء

گل سر سبد انبیاء

هر گلستانی، چه مادی و چه معنوی گلی دارد که از قدیم از آن گل به گل سرسبد تعبیر می کردند؛ کنایه از اینکه این گل ویژه است،در گلستان معنوی هم همینطور است، امام صادق(ع) بیان فرموده 124 هزار، "فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ"؛ روی مصلحت و ظرفیت رسولان، می فرماید: عده ای از آنها بر دیگران که سایر انبیاء هستند، برتری دارند، یعنی در این گلستان نبوت پنج تا گل سرسبد
سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

دعیتم الی ضیافت الله؛ آن سفره ای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود" مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، سفره کامل نتیجه اش هم چون مومن بودند، شادی برای نسلشان و آینده شان و قیامتشان، چون وقتی آدم نعمت را می خورد، خدا را بندگی می کند
نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
قلعه استوار برای پناه بردن

قلعه استوار برای پناه بردن

در سوره های قرآن از حمد تا الناس یعنی میان اولین و آخرین سوره، کلمه "رب" بسیار آمده، در تفسیر این کلمه، انسان می فهمد که چرا پروردگار در گفتن این "رب" در قرآن این همه اصرار دارد و جالب این است که وقتی در این آیات قرآن به دشمنان سرسخت خود می رسد و می خواهد خود را مطرح کند، می فرماید: «ربهم؛ پروردگارشان»، یعنی من در ربوبیتم اصلا از آنها جدا نیستم که این هم سرّی دارد؛
تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی نهم

تهران مسجد امیر(ع) - رمضان 1396 سخنرانی نهم

الحمدلله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابوالقاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین.

پر بازدیدترین ها

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
قلعه استوار برای پناه بردن

قلعه استوار برای پناه بردن

در سوره های قرآن از حمد تا الناس یعنی میان اولین و آخرین سوره، کلمه "رب" بسیار آمده، در تفسیر این کلمه، انسان می فهمد که چرا پروردگار در گفتن این "رب" در قرآن این همه اصرار دارد و جالب این است که وقتی در این آیات قرآن به دشمنان سرسخت خود می رسد و می خواهد خود را مطرح کند، می فرماید: «ربهم؛ پروردگارشان»، یعنی من در ربوبیتم اصلا از آنها جدا نیستم که این هم سرّی دارد؛
نعمت هاي معنوي

نعمت هاي معنوي

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
گل سر سبد انبیاء

گل سر سبد انبیاء

هر گلستانی، چه مادی و چه معنوی گلی دارد که از قدیم از آن گل به گل سرسبد تعبیر می کردند؛ کنایه از اینکه این گل ویژه است،در گلستان معنوی هم همینطور است، امام صادق(ع) بیان فرموده 124 هزار، "فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ"؛ روی مصلحت و ظرفیت رسولان، می فرماید: عده ای از آنها بر دیگران که سایر انبیاء هستند، برتری دارند، یعنی در این گلستان نبوت پنج تا گل سرسبد
Powered by TayaCMS