سخنران استاد فرحزاد

«قال مولنا امیرالمومنین علیه السلام : تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ فَمَا التَّعَرُّجُ عَلَى الدُّنْيَا» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج68/ ص: 160).

  • ای خـدای پـاک و بـی نـیاز ای یـار دست گـیر و جـرم ما را وا گذار
  • ای دعـــاء از تـو اجـابـت هـم زتـو ای مـنـی زتـو مـحبـت هـم زتـو
  • یــا ده مـا را ســخـن هـای رقــیــق که تـورا رحم آورد آن ای رفـیق
  • صدهزاران دام ودانه است ای خداما چـو مرغـان حـریـص بی نـوا
  • بـاز خـرمـا را از ایـن نـفس پـلـیـدکـاردش تـا اسـتخـوان مـا رسـید
  • ای رفـیـقـان راه هـا را بـســت یـار آهــوی لنگیم و او شـیـر شـکـار
  • در پـنـاه لطف حـق بایـد گریخـت کوه زاران لطف برارواح ریخت
  • تـا پـنـاه یـابــیـم آن گـه چـون پـناه آب وآتش مر تـو را گردد سـپاه
  • بی عنایت های حق وخاصان حق گرملک باشد سیاه هستش ورق
  • ایـن هـمه گفـتیم لیـکـن در بـسیـج بی عـنایـات خدا هـیچـیـم هـیـچ

برکات ذکر صلوات

ذکر صلوات انسان را عاقبت بخیر می کند. صلوات یعنی خدایا درود و رحمت و لطفت را دائم بر محمد و آلش نازل کن و این هم دعای مستجابی است، یعنی اجابت می شود و قطعا پیامبر و آل او هم پاسخ خواهند داد. سلام کردن مستحب هست ولی جوابش واجب است. گاهی سئوال می شود کدام مستحب است که ثوابش از واجبش بیشتر است؟ سلام کردن است که شصت و نه یا نود و نه حسنه دارد ولی جوابش یک حسنه دارد. مرحوم علامه گفتند: من در حرم امام رضا علیه السلام مشغول خواندن زیارت نامه بودم و حال خوبی داشتم یک نفر وسط زیارت نامه گفت: حاج آقا، گفتم: چیه؟ گفت: اگر من مشغول نماز باشم کسی وسط نماز سلام بکند باید چه کار بکنم؟ گفتم: همه رساله ها نوشتند باید در وسط نماز جوابش را بدهی. گفت: پس ما این همه به امام حسین وامام رضا و امام زمان سلام می دهیم جوابش واجب است که بدهند؟ گفتم: بله، گفت: پس این ها خیلی به ما لطف دارند علامه می گوید این حرف من را زیرورو کرد. بی خود نیست که وهابی لیاقت ندارد می گوید من چندین سال امام جماعت مسجد النبی بودم افتخار می کنم که یک بار هم به پیامبر سلام نکردم. وهابی قابلیت پاسخ پیامبر را ندارد دشمن اهل بیت و فاطمه زهراء است. لیاقت سلام کردن ازوهابی گرفته شده است. جواب سلامی که پیامبر می دهد با آن جواب به انسان عنایت می شود پس اگر ما در خانه اهل بیت قدم خیری برداشتیم که کمترین قدم خیر سلام است جواب و پاسخش را خواهند داد که یک پاسخش این است که انسان عاقبت بخیر می شود.

عاقبت بخیری به خاطر ذکر صلوات

مرحوم آیت الله شهید دستغیب رحمه الله نقل کرده که جوانی را دیدم در موسم حج زیاد ذکر صلوات را تکرار می کند در همه حال، در حال طواف، سعی و صفا، منی وعرفات همه اش ذکر صلوات را می گفت. هم سفرهایش تعجب کردند که در میان این همه عبادات و ذکرها چرا این ذکر را زیاد می گویی؟ جواب داد که در این سفر حج، پدرم هم همسفر من بود. در بین راه حال پدرم بد شد مریض شد تا این که لحظات آخر به حالت احتضار افتاد رو به قبله اش کردیم پدرم در حال جان دادن بود دیدم رنگ چهره اش سیاه شد به پدرم گفتم بگو لا اله الا الله، دیدیم زبانش بند آمده است. ناراحت شدیم که پدر ما بی ایمان از دنیا می رود ولی یک وقت دیدم که یک نکته سفید در صورتش پیدا شد و این نکته سفید پخش شد و پدر من سرحال شد و با نشاط و سرحال شد. گفتیم: شهادتینت بگو گفت: اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله شهادتین را گفت و با صورت باز و خندان از دنیا رفت. پدرم را دفن کردیم و سفرمان را ادامه دادیم یک شب خواب دیدم پدرم در یک باغی از باغ های بهشت است و سر زنده و خوشحال است به پدرم گفتم: که چه خبر؟ گفت: الحمدلله کار من به خیر گذشت عاقبت بخیر شدم. گفتم: این دو حالتی که آخر عمر داشتید چه بود اول زبانت بند آمد و صورتت سیاه شد؟ گفت: موقع جان دادن دیدم ملائکه عذاب به طرف من آمدند حول و وحشت من را گرفت صورتم سیاه شد و زبانم بند آمد. ملائکه عذاب آمدند که من را عذاب کنند در آن پریشانی و ناراحتی و ناآامیدی یک وقت دیدم که ملائکه عذاب دارند کنار می روند وجود نازنین پیامبرخدا تشریف آوردند. چون من در زندگیم زیاد صلوات می فرستادم پیامبرعظیم الشان تشریف آوردند فرمودند: ای کسی که در دنیا زیاد برای من صلوات می فرستادی بگیر مزد و ثواب صلوات هایی که برای من می فرستادی. (کسی که روزی مثلا صد بار صلوات بر پیامبر و ائمه هدیه کند آیا می شود آن ها پاسخ ندهند؟ حتما پاسخ می دهند.) وقتی ثواب صلوات ها را به من دادند ملائکه عذاب رفتند و ملائکه رحمت آمدند آن زمانی بود که صورت من سفید شد و زبانم باز شد که شهادتین را گفتم و به برکت ذکر صلوات نجات پیدا کردم. انسان باید در پرونده اش یک عملی داشته باشد که او را عاقبت بخیر بکند.

عاقبت بخیری در آخرالزمان

آقای می فرمود: من خدمت خیلی از علماء رسیدم به هر کدامشان که گفتم: من از خدا چه بخواهم همه گفتند: از خدا عاقبت بخیری بخواه، از خدا همیشه همه خوبی ها را بخواهیم مخصوصا عاقبت بخیری را، خدایا پایان کار ما را به خیر و ایمان و با عزت و شرافت و تقوا قرار بده. در روایت داریم که در آخرالزمان وقتی یکی با ایمان از دنیا می رود ملائکه تعجب می کنند می گویند چه طور ایمانش را حفظ کرده و در این تهاجم فرهنگی و دنیای آلوده به گناه معصیت نکرده، و آلوده رباء به نشده است.

نماز جماعت و روضه و سخنرانی بهشت ساز است، انسان را عاقبت به خیر می کنند. ما تولید نداریم اگر هر کدام از ما یک نفر به مسجد اضافه می کردیم مسجد هایمان پر از آدم بود. آقای قرائتی می گفتند: من از این معتادان خجالت می کشم به خاطر این که معتادها تولید مثل دارند. معتاد می بیند در این محل و فامیل و جمع تنها باشد محکوم به فنا و نیست است می گوید چه کار بکنم؟ ده تا مثل خودم اضافه کنم. بیست و نه ساله نظام جمهوری اسلامی با مواد مخدر مبارزه می کند ولی معتادها اضافه شدند کم نشدند. ما چند تا هیئتی و مسجدی اضافه کردیم چند تا حزب اللهی اضافه کردیم؟ اضافه نکردیم تولید نداریم.

عوامل بند آمدن زبان موقع جان دادن

بعضی گناهان است که انسان را عاقبت به شر می کند ایمانش را از بین می برد. و بعضی از گناهان است که زبان انسان را در حال جان دادن به لکنت می اندازند. حدیث داریم موقعی که موذن اذان می گوید حرف زدن کراهت دارد، وقتی که امام جماعت اقامه می گوید حرف زدن کراهت دارد بعد از «قد قامت الصلاة» (میرزاجواداقاملکی تبریزی/ أسرارالصلاة/ ج1/ ص : 292). کراهتش شدیدتر است. باید انسان خودش را آماده کند از مقدمات حضور قلب یکیش این است که انسان خودش را برای نماز آماده کند، قلبش را آرام بکند. پدر شهیدی بود می گفت رفته بودم پشت سر آیت الله گلپایگانی رحمه الله نماز بخوانم. آقا که به رکوع رفت چند نفر آمدند گفتند: یا الله ، آقا ذکر رکوع را طول داد که این آقا اقتداء کند، خواست سمع الله بگوید یکی دیگر آمد چند بار این طوری شد باعث شدند آقا رکوعش را طول داد. پیرمردی بود که ناراحتی کمر داشت وسط نماز جماعت نمازش را شکست گفت: کوفت و یا الله، مرض و یا لله، یکی از چیزهایی که دم مرگ باعث می شود انسان به لکنت بیفتد صحبت کردن موقع اذان و اقامه است. موقع اذان و اقامه یا باید سکوت کنید یا ذکر بگویید و بهتر از همه تکرار اذان و اقامه است. یکی دیگر از چیزهایی که زبان انسان را بند می آورد اذیت و آزار پدر و مادر است. آن هایی که پدر و مادر را اذیت و آزار می کنند بترسند که مبادا موقع از دنیا رفتن یک وقت بی ایمان از دنیا بروند یا بترسند از این که نتوانند شهادتین بگویند.

بند آمدن زبان جوان، موقع جان دادن به خاطر عاق والدین

روایت داریم جوانی در حال احتضار بود به پیامبر عرض کردند که ای پیامبر این جوان در حال جان دادن است. پیامبر بالا سر این جوان تشریف آوردند فرمودند بگو اشهد ان لا اله الا الله، جوابش را نداد. پیامبر تلقینش می کرد جوان نمی تونست بگوید، پیامبر طبیب همه مریض ها ست و می داند که این جوان مشکلش از کجاست که این جا زبانش بند آمده است. پیامبر توجهی کردند سر منشاء مشکل را پیدا کردند فرمودند: این جوان مادر دارد؟ گفتند: بله، فرمودند: برد مادرش را بیاورید. مادرش را آوردند فرمودند از این جوانت راضی هستی؟ مادر گفت: ابدا، چند وقت است با جوانم قهرم حرف نمی زنم. (دیگر گناهی از این بزرگتر، عاقی بالاتر از این می شود قطع رابطه با فامیل حرام است قهر با پدر و مادر از همه بدتر و عاق والدین دارد. در روایت داریم که به عاق والدین می گویند هرچه می خواهی کار ثواب کن اهل جهنم هستی.) گفت: یا رسول الله من چند وقت است از فرزندم ناراضی هستم و حرف نمی زنم. پیامبر وساطت کردند و از این مادر خواهش کردند. مادر عرض کرد به احترام شما، به خاطر شما من از جوانم می گذرم. بعد زبان جوان باز شد حضرت به این جوان فرمود این دعاء را بخوان «يَا مَنْ يَقْبَلُ الْيَسِيرَ وَ يَعْفُو عَنِ الْكَثِير» (شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/1/ ص:201). ای خدایی که عمل کم را قبول و گناه زیاد را می بخشی «اقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ وَ اعْفُ عَنِّي الْكَثِيرَ» (همان). خدایا عمل کم را از من قبول کن و گناه های بزرگ و زیاد را ببخش. بعد حضرت فرمودند: چه می بینی؟ عرض کرد: قبل از این دعاء یک هیکل سیاه و چهره قبیح المنظر گندیده ای آمده بود. (این ها اعمال بد او، گناهان او بودند.) ولی بعد از خواندن این دعاء آن هیکل قبیح المنظر رفت. زبانش باز شد و شهادتینش را گفت و با ایمان از دنیا رفت. باید مواظب باشیم ظلم و عاق والدین و موقع اذان حرف زدن باعث می شود که موقع جان دادن زبان انسان به لکنت بیفتد به مشکل بخورد.

امام صادق می فرماید: «يُقَالُ لِلْعَاقِّ اعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنِّي لَا أَغْفِرُ لَكَ» (تاج الدین شعیری/ جامع الأخبار/ ص:84). خداید متعال به عاق والدین می فرماید: هرچه ثواب کنی فاید ندارد در آتش جهنم وارد می شوی. و کسی هم که کمر همتش را بسته و به والدینش خدمت می کند خدای متعال می فرماید: به او هم بگوئید تو که به والدینت خدمت می کنی اگر چه لغزش هایی هم داری تو را به بهشت می برم. کسی که به والدین نیکی می کند پرونده اش امضا شده است. بعد از پیامبر و امام ها و اهل بیت و بعد علماء، مادر به گردن انسان حق دارد.

ذکر مصیبت صدیقه کبری فاطمه زهراءسلام الله علیها

در خانه صدیقه کبری فاطمه زهراء سلام الله علیها برویم. پیامبر ما یک یادگار از خودش گذاشت و همه اش هم سفارش این فرزندش را می کرد که رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست، خواست او خواست خداست «لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ» (شیخ صدوق/ من لايحضره الفقيه/ ج2/ ص:572). فاطمه پاره تن من، روح و جان من است محبوبترین فرزندان به من است. اما چه کردند؟ به خانه فاطمه زهراء و امیرالمومنین حمله کردند، خانه ای که جبرئیل و عزرائیل اجازه می گیرند وارد بشوند، خانه ای که خود پیامبر اجازه می گیردوارد بشود. آیه تطهیر را در باره این اهل بیت می خواند و اجازه می گرفت اگر اجازه می دادند وارد می شد. ولی آن نانجیب ها چه کردند؟ آمدند خانه وحی را آتش زدند. فاطمه جان

  • چه نیکو با تو همدردی نمودند که با آتش در بیتت گوشودند
  • سرایت جنت ای خاکم به دیـده بـهشت و شـعله آتـش که دیده

معمولا کسی داغی، مصیبتی ب بیند مستحب است غذا درست نکند دیگران غذا درست کنند برایش ببرند تسلی بدهند تسلیت بگویند. اما هنوز بدن رسول الله روی زمین بود که دود از خانه فاطمه بلند شد، خانه فاطمه را آتش زدند. ولی باز هم بی بی مقاومت می کند. از شما غیرتمندان سئوال می کنم معمولا کسی در خانه را بزند مرد خانه پشت در می رود اما فاطمه زهراء دید جان علی در خطر است خودش کنار در رفت. هر چه کردند مقاومت کرد، نانجیب چنان لقدی به در زد که ناله بی بی بلند شد صدا زد بابا جان ببین با حبیبه ات چه کردند. خانم یک ناله دیگری زد صدا زد فضه من را در یاب به خدا محسنم را کشتند.

  • کشته شد محسن و آنان که تماشا کردند سند تیر به اصغر زدند و امضاء کردند

خدایا به حق فاطمه زهراء و به حق پدر و شوهرو فرزندانش همه ما را از آتش جهنم آزاد بگردان. در فرج امام زمانمان تعجیل بفرما. به حق امام حسین قلب امام زمان را از ما راضی و خوشنود بدار. همه ما را از شیعیان اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. خدمتگذاران به قرآن، مملکت، مقام معظم رهبری و جوان های ما در پناه امام زمان حفظ بفرما.