سخنران استاد فرحزاد

«اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ قَاعِداً وَ عَوْناً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج4/ ص:160). «قال مولنا امیرالمومنین7: تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ فَمَا التَّعَرُّجُ عَلَى الدُّنْيَا وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا يَحْضُرُكُمْ مِنَ الزَّادِ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج68/ ص:160).

  • نـطفه مـلک جهان ها هـمت است پـر و بـال مـرغ جـان ها همت است
  • هرکه رایک ذره همت داده استکـردعـالـم را از آن یک ذره پسـت
  • من غـلام آن مـس هـمت پـرستکـو بـه غـیر کـیمـیا نایـد شــکسـت
  • هر در یک ذره لاشه ای گم شودکـی بـود ممکن کـه او مـردم شـود
  • نـردبان ایـن جـهان مـا ومنیست عـاقـبـت ایـن نــردبــان افـتادنیست
  • لاجـرم آن کس که بالاترنشست استخوانش سخت ترخواهد شکست

برکات ذکر لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ

انشاءالله ذکر خدا و یاد خدا ملکه ما بشود. ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج18/ ص:148). برترین و بالاترین ذکرها هست. پیامبرعظیم الشان فرمودند: «قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ تُفْلِحُوا» (همان). کسی که با اخلاص «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید به بهشت می رود. سوال کردند معنی با اخلاص گفتن چیست؟ فرمودند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» او را از گناه باز بدارد اگر کسی «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید و گناه نکند قطعا اهل بهشت خواهد بود. «مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ» (شیخ حرعاملی/ وسائل الشيعة/ ج15/ ص:252). وقتی می گویی خدایا تو خدای منی، من عبد توأم، واقعا حرف گوش بدهی. پیامبر در روایت دیگری وعده دادند اگرموقع جان دادن آخرین کلامی که از زبانمان جاری می شود کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» باشد اهل بهشت خواهیم بود. آخر کار خیلی مهم است که انسان با چه حالی از دنیا می رود.

پیامبرخدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: کسی که آخرین کلامش کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» باشد اهل بهشت است. و در حدیث دیگری فرمودند: کسی که آخرین کلامش کلمه صلوات باشد اهل بهشت است. یعنی پرونده ما با ذکر صلوات خاتمه پیدا کند آخرین چیزی که در پرونده امان می نویسند صلوات باشد.

استادی داشتیم می گفت: به نظر من صلوات خیلی مهمتر است. می فرمودند: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» ذکر مهمی است ولی مثل شمشیر برنده است غیر خدا را می برد. ، آدم را در منگنه می گذارد که از غیر خدا دست برداری ولی صلوات با پنبه سر می برد. برق های فشار قوی را دیدید یک ترانس هایی می گذارند که برق را به اندازه به طرف برساند. چهارده معصوم بلا تشبیه واسطه هایی هستند که آن فشار قوی را می گیرند و فیض را به اندازه هر کسی می دهند. لذا صلوات خیلی سفارش شده یعنی با پنبه خورده خورده ما را از غیر خدا جدا می کنند بت هایمان را می شکنند و جدایمان می کنند.

حب دنیا باعث عاقبت به بخیر نشدن

این مهم است که انسان آخر عمرش چه طور از دنیا برود؟ زیاد از خدا عاقبت به خیری بخواهید. کسی که دنیا دوست و عاشق پول و مقام است موقع جان دادن ایمانش از دستش می رود. می گویند آقایی موقع جان دادنش بود و این آقا قالیچه ابریشمی قیمتی داشت که به آن قالیچه خیلی علاقه داشت. به او گفتند: بگو «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» نمی گفت، اتفاقا خدا لطف کرد حالش خوب شد گفتند: تو که مسلمان بودی چرا «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» نمی گفتی؟ گفت: شیطان آمده بود می گفت: اگر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگویی این قالیچه را آتش می زنم. یعنی آن چیزهایی که آدم بیش از خدا و پیامبر و امام دوست دارد مانع راهش می شوند. حضرت امام رحمه الله در یکی از سخنرانی هایشان فرموده بودند عالمی در حال جان دادن بود گفتند بگو «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» گفت: این خدا به من خیلی ظلم کرده، حالا که زندگییم مرتب شده می خواهد من را از زن و بچه ام جدا کند. مرحوم آیت الله گلپایگانی فرموده بودند که ما به دیدن آقایی رفتیم که در حال جان دادن بود به او گفتند: بگو «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، گفت: خدا به من خیلی ظلم کرده، من درس خیلی خواندم من باید آیت الله می شدم اما حالا یک آقای دیگری آیت الله شده است. حب ریاست و مقام عاقبت به شرش کرد.

سنگینی میزان اعمال به سمت محبت های آدمی

مواظب باشیم محبت غیر خدا در دلمان نباشد اگر محبت پول، محبت چک وسفته، زمین و ملک، زن و بچه و هر چیزی برمحبت خدا و محبت بهشت و آخرت و محبت امام ها غالب باشد این کار دست ما می دهد. خداوند می فرماید: «قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ في سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ» (التوبة : 24). اگر پدر، مادر، اولاد، پول، تجارت را بیشتر دوست دارید کار دستتان می دهد باید منتظر عذاب باشید. محبت دنیا کنار و گوشه دل باشد عیب ندارد یعنی مخلوق باشد و محبت خدا غالب باشد آن محبت ضرر ندارد. مثل کفه ترازو یک طرف که سنگین شد تا آخر پایین می آید. اما اگر محبت دنیا و پول غالب باشد این خیلی مشکل ساز است همچین کسی با ایمان از دنیا رفتنش خیلی بعید است. انسان به هر کس و هر چیزی که بیشتر علاقه دارد ترازوی اعمالش آن طرفی است. بیایید از خدا بخواهیم و دعاء کنیم که خدا را از پول بیشتر بخواهیم. اگرکسی سوال کند مگر می شود ما پول را بیشتر از خدا بخواهیم؟ جواب می دهیم بله می شود، خیلی ها این طورند. کسی که پول را بیشتر دوست دارد بگویی آقا نماز جماعت بیا پول می دهیم با سر می آید ولی بگویی نماز جماعت هزارها ثواب دارد خدا نماز اول وقت را دوست دارد به نماز جماعت بیا، نمی آید. بنده خدایی را می خواستند استخدام کنند آن کسی که می خواست استخدام کند خیلی سیم جین می کرد خیلی سوال های سخت سخت می کرد. از جمله سوالاش این بود که شما به دستشوئی می روی با پای راست یا با پای چپ وارد می شوی؟ (در مسجد مستحب است با پای راست وارد بشویم و وقتی می خواهیم بیرون برویم با پای چپ خارج بشویم و در توالت و دستشوئی بر عکس است یعنی با پای چپ وارد بشوی و با پای راست بیرون بیایی. اطباء گفتند: اگر انسان سکته کند هر طرف که پای راست هست آدم همان ور می افتد.) این آقا هم در جواب گفته بود آقا تو من را استخدام کن من با سر به توالت می روم. من کاری به این حرف ها ندارم من پول می خواهم تو پول بده من با سر تو دستشوئی می روم.

از خدا بخواهیم که خدا و پیامبر و امام ها را بیشتر از پول دوست داشته باشیم، اگر بیشتر دوست داشتی زکات و خمس می دهی، صدقه می دهی، صله رحم می کنی، پول خرج می کنی اما اگر کسی پول را بیشتر بخواهد این کارها را نمی کند. مهندسی می خواست پول معمار و بناء را بدهد دستش می لرزید گفتند: دستت چرا این قدر می لرزد؟ گفت: جان که نیست آدم بخواهد بدهد پول از جان عزیزتر است.

خیلی موقع فقراء قبل از نماز خدمت مرحوم آیت الله بهاءالدینی می آمدند برای این که آقا به آن ها کمک بکند، آقا می گفتند قبل از نماز پول به این آقا بدهید اگر می خواهد برود. می گفتند: آقا نماز بخواند بعد برود. آقا می گفت: نماز زورکی فایده ندارد شاید به چند مسجد دیگر هم می خواهد برود. و خیلی موقع پول نداشتند از رفقاء قرض می کردند کار فقیر را راه می انداختند بعد از چند شب پولی برایشان می رسید قرضشان را می دادند.

گذر از پول در دنیا، راه عبور از پل صراط در آخرت

در قیامت هر که از پل صراط بگذرد خندان می شود یکی از راه های عبور از پل در قیامت، گذر از پول در دنیاست. ما سوار بر دنیا باشیم نه این که دنیا بر ما سوار باشد. مال فدای ما بشود ما فدای مال نشویم. ولی عموم مردم خودشان را فدای پول می کنند شب و روز می دوند هم خودشان و هم خانواده اشان راحتی و دلخوشی ندارند. حاضر است دو ساعت زیر آفتاب بایستد که دو هزار تومان ارزان تر کرایه بدهد نه آقا پول داری خرج کن آفتاب نخور سرما نخور راحت برو. می رود از آن ور شهر کوپنی که دو هزار تومان ارزونتر است بگیرد این چقدر نفهم است بگذار بقال سر محل هم یک چیزی گیرش بیاید یکم گرانتر بخر خودت را ضایع نکن. خیلی از مردم هستند که جان و بدن و سلامتیشان را برای مال دنیا می گذارند از صبح زود بلند می شوند تا دو نصف شب می کوبد که چی پول در بیاورد. به اندازه قناعت و کفاف در بیاور خدا رو شکر کن، همیشه دنیا را فدای خودت بکن خودت را فدای دنیا نکن.

دنیا پرستی بدتر از بت پرستی

مرحوم حاج آقای دولابی رحمه الله می فرمودند: اگر کسی چشم برزخی و باطنش باز باشد می بیند خیلی از مردم عوض این که سوار الاغ بشوند الاغ را رو کولشان گرفتند هن هن عرق می ریزند و می برند. شما باید سوار الاغ بشوید اگر نگاه کنید سوار ماشین نیست ماشین سوارش است دلش در نماز نیست در بین نماز فکرش پیش ماشین است که خط نیندازند. حاج آقای الطافی که در همدان لحاف دوز هست آدم بزرگواری است یکی از رفقاء می گفت: ماشین نو خریده بودم در تهران جلسه ای بود ماشین را در کوچه گذاشتم و پای منبرآقا رفتم، دل تو دلم نبود هی می گفتم بچه ها خط به ماشین نیندازند. گفت: همین طوری که آقا صحبت می کرد گفت: بابا جون این قدر به فکر ماشین و خط انداختن نباش. مواظب باش خط به دلت نیفتد به خودت نیفتد به آهن پاره خط بیفتد طوری نمی شود. مواظب باشیم آهن پاره باید فدای ما بشود مم فدای او نشویم. مردم الاغ را روی دوششان گذاشتند عرق می ریزند ناله اشان بلنده می شود الاغ را بگذار پائین سوار شو کیفش را بکن. خوش باش غصه دنیا را نخور، حیف این دل که غصه دنیا را بخورد غصه پول و درهم و دینار را بخورد این دل مال خداست. به نظر من پول پرست از بت پرست بدتر است من به این سخن عقیده دارم کلام بعضی از بزرگان هم هست، پول داشتن عیب نیست پول را به جا خرج کردن خوب است. بت پرست ها که بت می پرستیدند می گفتند: ما این ها را شفیع پیش خدا قرار می دهیم «لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى » (الزمر : 3). خدا را قبول داشتند بت را واسطه بی جا قرار می دادند ولی پول پرست و مقام پرست غیر این ها هیچ چی سرش نمی شود.

تعبیر قرآن از پول و مال به خیر و مذمت عشق بازی با پول

در قرآن از پول و مال تعبیر به خیر شده است «إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقينَ »(البقرة: 180). تعبیر به فضل شده است «وَابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» (الجمعة: 10). خداوند می فرماید: بعد از نماز جمعه بروید خرید و فروش کنید از فضل خدا تجارت کنید. اما مال دنیایی که گره باز کند، مال دنیایی که فدای من بشود، مال دنیایی که مشکل حل بکند. مال، پول، دنیا بد نیست اگر وابسته بشویم بد می شود خراب می شود. اگر حرص وجوش بزنم، حلال و حرام را قاطی کنم، هر ظلم و فساد و خیانت و رشوه ای گیری را انجام بدهم که به مال و پول برسم به دنیا برسم آن وقت بد است.

آیت الله بهاء الدینی می گفتند: آدم خیلی پول پرستی در قم بود. چون آن موقع بانک گاو صندوق نبود پول ها را در خونه قایم می کردند. این آقا شب که می شد بچه هایش را از اتاق بیرون می کرد پول ها را کف اتاق پهن می کرد رویشان می غلتید جفتک می زد می گفت: الهی فدای شما بشوم، الهی که من بمیرم شماها باشید. بچه هایش هم که از بیرون نگاه می کردند می گفتند: این دعایت مستجاب می شود شما سقت می شوی و این پول ها می ماند. این عملا با پول عشق بازی می کرد خیلی ها این طوری هستند. می بیند کدوم بانک درصد سود و بهره بیشتر می دهد به آن بانک می برد. (همه علمای ما این بهره ها را قبول ندارند آیت الله بهجت می گوید اشکال دارد، از هر کس که تقلید می کنید از همان بپرسید اگر مرجع تقلیدت گفت اشکال ندارد برو سپرده گذاری کن ولی اگر گفت اشکال دارد حرام است مواظب باشید.)

تفاوت حال احتضار مردان الهی با مردان پول پرست

مرحوم حاج آقای دیباجی در بازار قم نماز می خواندند خیلی آدم خوبی بود سفر آخرهم که عمره می خواست برود کفنش را برد گفت امیدوارم که در مکه در حال زوار خدا بودن از دنیا بروم، همان طور هم شد و در مکه در حال احرام فوت کرد و در قبرستان ابوطالب علیه السلام دفنش کردند. ایشان نقل می کرد که آیت الله حائری مریض شد در بیمارستان تهران بستری بود به دیدنش رفتم دیدم آقا رو تخت افتاده در حالت نیمه بیهوشی است خیلی هوش و هواس ندارد به حدی که من سلام کردم جواب سلام من را نتونست بدهد من را نشناخت آمدیم کنار تختش عیادتی کردیم و ولی دیدم این آقا در حال بی هوشی لب هاش تکون می خورد چیزی زمزمه می کند گوش کردم دیدم که دارد آیات قرآن را می خواند «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ» (الحديد: 21). خوشا به سعادتش درحالت احتضار آیات قرآن را می خواند. آقا که بی هوش بود فقط زبانش داشت قران می خواند. از اتاق بیرون آمدیم در سالن بیمارستان جوانی به من برخورد کرد من را شناخت گفت مثلا حاج اکبر آقا را می شناسی؟ گفتم: آره، گفت: من پسرش هستم. (ازاین کاسب های بازار بود می آمد پشت سر ما نمازمی خواند.) گفت: پدر من در این اتاق خوابیده حالش هم خیلی بد است از ایشان هم عیادت بکنید. گفتیم: خیلی خوب، ما که تا بیمارستان آمدیم عیادت ایشان هم برویم. بنده خدا تاجری بود که در قم تجارت می کرد دیدم این هم مثل آقای حائری در حال احتضار است و هوش و هواس ندارد ولی زبانش دارد حرکت می کند گوش دادم ببینم این چه می گوید دیدم می گوید: این چک را ببر بانک، ما کمتر نمی دهیم، آقا سفته ها را بیاور، آقا این بارها را بار بکن، در همان حال همه اش دنبال پول و تجارت و این ها بود. هم آقای حائری و هم این بازاری فوت کرد، بازاری در حال بده بستون و چک و سفته بود و آقای حائری هم در حالت خواندن آیات قرآن بود. در دنیا به هر چه اهمیت دهیم به همان حال هم از دنیا می رویم. محبت دنیا بر شما غالب باشد موقع مرگ ظاهر می شود دنیا را کنار بگذار تا در حال جان دادن یا زهراء و یا علی و یا حسین و «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگویی. یکی از علماء می گفت: من را به بالین مریضی دعوت کردند که در حال جان دادن بود. وقتی به بالین مریض رفتم به او گفتم: بگو اشهد ان لا اله الا الله، شروع کرد به فحش دادن، فحش خواهر مادر به ما می داد، ورثه پتو رو صورتش کشیدند که فحش هایش به گوش ما نرسد ولی او ول نمی کرد بلندتر فحش می داد. چون این هفتاد سال بد زبان بود و فحاش داده است و هر چیزی در درون انسان باشد موقع مردن و جان دادن ظاهر می شود، به قول حافظ

  • حکم مستوری و مستی همه بر خاتمه است کس ندانست در آخر به چه حالت برود

ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهراءعلیهاالسلام

یکی از وصیت های بی بی فاطمه زهراء علیهاالسلام این بود که فرمود یا علی بعد از دفن من بالای سر قبر من رو به قبله بنشین و برای من قران و دعاء تلاوت بکن. کسی که شفیع روز جزاست، کسی که اختیار همه انبیاء و امام ها را دارد اما ببین چقدر خشیت دارد چقدر از خدا می ترسد چقدر از قبر و قیامت حساب می برد. محدث قمی در بیت الاحزان نقل کرده حضرت زهراء علیهاالسلام فرمود: «فَإِنَّهَا سَاعَةٌ يَحْتَاجُ الْمَيِّتُ فِيهَا إِلَى أُنْسِ الْأَحْيَاءِ » (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج2/ ص: 339). لحظه اول قبر لحظه حساسی است که انسان احتیاج به انس زنده ها دارد، یعنی کسی را که دفن کردید زود رهایش نکنید بالا سر قبرش بشینید دعاء بخوانید، قرآن بخوانید، روضه بخوانید، کارهای خیر انجام بدهید. یکی از وصیت های دیگر خانم هم این بود که فرمودند: علی جان وقتی از دنیا رفتم من را شبانه غسل بده و شبانه کفن کن، راضی نیستم کسانی که به من ظلم و ستم کرده اند در تشییع جنازه من شرکت کنند. طبق وصیت بی بی نیمه های شب مولی امیر المومنین علیه السلام بدن حضرت زهراء را غسل دادند. شما می دانید که معمولا بدن هر عزیزی را باید روز بردارند شب کراهت دارد همه دوستان و آشنایان را خبر می کنند اما چرا باید بدن تنها یادگارپیامبر، حضرت زهراء نیمه های شب دفن بشود؟ یک وقت دیدند مولی امیرالمومنین موقع غسل دادن دست از غسل دادن کشیدند ناله و فریاد مولی بلند شد گفتند: علی جان چرا نیمه شب بلند بلند گریه می کنید؟ فرمودند: دستم به بازوی ورم کرده فاطمه رسید بعد از دو ماه یا سه ماه از آن جسارت ها و جنایت هایی که به حضرت زهراء کرده اند گذشته است ولی هنوز آثار ورم بر بازوان فاطمه زهراء مانده است. خانم خودشان گفتند: یک بار فشار در و دیوار مرا کشت و قنفذ لعنةالله علیه باعث قتل دگرم بود. «وَ إِنَّ أَثَرَ السَّوْطِ لَفِي عَضُدِ الزهرا مِثْلُ الدُّمْلُج» (كتاب سليم بن قيس الهلالي/ ص:674). مثل بازو بندی که بر بازوان کسی ببندند هنوز بازوی بی بی فاطمه زهراء ورم داشت، لذا امام صادق علیه السلام فرمود: علت وفات مادرمان فاطمه بر اثرهمان تازیانه هایی بود که قنفذ به امر دومی بر بازوان مادرمان فاطمه زد.

خدایا به حق فاطمه زهراء و به حق پدر و شوهر و فرزندانش همه ما را از آتش جهنم آزاد بگردان. در فرج امام زمانمان تعجیل بفرما. به حق امام حسین قلب امام زمان را از ما راضی و خوشنود بدار. همه ما را از شیعیان اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. خدمتگذاران به قرآن، مملکت، مقام معظم رهبری و جوان های ما را در پناه امام زمان حفظ بفرما.