سخنران استاد فرحزاد

توصیه ائمه به نماز شکر و دعاء برای دیگران

«قال رسول الله صلی الله... : من مات و هو لا یعرف إمام زمانه مات میته جاهلیة» (شیخ مفید/ الفصول المختارة/ ص : 322). هرکس بمیرد وامام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

امام صادق علیه السلام فرموده: روز قیامت عملی برتر و والاتر از صلوات نیست. شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد که خدای متعال به من توفیق مرحمت کرد که داخل خانه خدا بروم با همت خودم رفتم یا طلبیده شدم؟ این هایی که به مشاهد مشرفه می آیند با همت خود آن هاست یا دعوت، همت یا قسمت؟ ممکن است هر دو معنا درست باشد که هم همت کردند و هم قسمت شده است و جواب زیبای امام این بود که این ها طلبیده شدند یعنی دعوتشان کردند. در یکی از زیارت ها هست این که من به زیارت آمدم «فَلَكَ الْحَمْدُ إِذْ كُنْتُ عِنْدَكَ فِی مَقَامِی هَذَا مَذْكُورا مَكْتُوبا» (شیخ عباس قمی/ مفاتیح الجنان/1/ ص : 327). اسمم درلیست الهی رد شده که بیایم. هر بار که مشرف می شوید نماز و سجده شکر و دعاء برای دیگران را فراموش نکنید،وقتی به مشاهد مشرفه می روید حتما یک ربع، بیست دقیقه بنشینید در ذهنتان دور بزنید رفیق، دوست، فامیل، همسایه، پدر و مادر، پدربزرگ، فامیل های دور، نزدیک را دعا بکنید. یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام در موسم عرفات از ظهر تا غروب فقط برای مومنین دعا می کرد یک نفر سوال کرد چرا همه اش برای دیگران دعاء می کنی؟ گفت: من از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود اگر کسی پشت سر مؤمنی دعاء بکند خدای مهربان هزار برابر بیشتر در حق خودش مستجاب می کند. من برای خودم دعاء کنم معلوم نیست که مستجاب بشود یا نشود ولی اگر پشت سر مؤمنی دعاء کنم هم برای او مستجاب می شود و هم برای من هزار برابر بهتر مستجاب می شود. خدا خیرخواهی برای دیگران را دوست دارد. شخصی به امام صادق علیه السلام عرض کرد که خدای متعال توفیق مرحمت کرد داخل خانه کعبه بروم ولی اعمال داخل خانه را بلد نبودم با خود گفتم چه نمازی بخوانم چه ذکری بگویم چه دعایی بخوانم؟ به جای همه آن ها داخل خانه کعبه نشستم و صلوات بر محمد و آل محمد فرستادم آیا ثوابی، اجری دارم؟ امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب ذکر صلواتی که گفتی از همه آن ها که نماز، دعاء و قرآن و بقیه مستحبات را خواندند بیشتر است. در میان مستحبات یکی از مهمترین مستحبات و اعمال بسیار مهم ماه شعبان زیاد صلوات بر محمد و آل محمد فرستادن است.

دستور اسلام به میانه روی در کارها

عالمی به مسجدی برای سخنرانی رفت یکی از پای منبر به آقا هی فوت می کرد گفتند: چرا فوت می کنی؟ گفت: من سابقه این آقا را می شناسم چونه اش گرم بشود حالا حالاها ول نمی کند فوت می کنم چونه اش گرم نشود. در روایات و دستور دینی ما هست هر چیزی به اندازه اش خوب است. هیچ وقت خودتان را خسته نکنید. بعضی ها آن قدر طواف می کنند یا سعی صفا و مروه یا عمره مستحبی به جا آوردند که از حال می روند. عبادت اندازه دارد اگر شما می توانید ده صفحه قرآن بخوانید بیست صفحه بخوانید خودتان را خسته می کنید اگر از قرآن زده بشوید گناه کردید «لَا تُكَرِّهُوا إِلَى أَنْفُسِكُمُ الْعِبَادَةَ» ) شیخ حر عاملی/ وسائل الشیعة/ ج1/ ص: 108). یعنی کاری نکنید که از عبادت و طواف کردن زده بشوید از نماز و دعاء زده بشوید هر چیزی اندازه دارد. از بزرگان می گویند تا اشتهاء داری و اشباء نشدی تمام کن تا آن حالت عطش و شوق و میل در شما از بین نرود آن میل و عشق خیلی مهم است. می گویند یک بنده خدایی ماه محرم در روستایی بود خیلی روضه می خواند آن قدر طول می داد که دیگر مردم حال گریه کردن نداشتند. پیرزنی گفت: من آخر شب جلو آقا را بگیرم یک چیزی به آقا بگویم که دیگر فردا شب آنقدر طول ندهد. فردا شب که حاج آقا داشت می رفت جلو حاج آقا را گرفت گفت: حاج آقا من دیشب امام حسین را خواب دیدم گفت برو به روضه خوانتان بگو ما تازگی ها با شمر صلح کردیم دیگر نمی خواهد روضه بخواند. این روضه خوان آدم حاضر جوابی بود گفت: اگر آقا امشب به خوابت آمد بگو آقا شما از این دنیا رفتید دیگر احتیاج به خرجی ندارید ولی ما زن و بچه داریم نان و آب می خواهیم ما پدر شمر را در می آوریم ما آشتی نمی کنیم. بنده خدایی بالای منبر موقع روضه گفتن چشمایش را می بست که شعرهایی که حفظ کرده یادش نرود حواسش پرت نشود، همین طور که چشمانش را بسته بود شعر می خواند ده دقیقه، یک ربع طول داد یک وقت دید کسی دستش را فشار می دهد چشمانش را باز کرد دید خادم مسجد است گفت: حاج آقا نگاه کن تو که چشمانت را بسته بودی همه جمعیت رفتند خدا وکیلی زن و بچه من هم منتظرند این کلید مسجد، موقع رفتن خودت در را ببند و برو ما کار و زندگی داریم. یک روحانی هم به نجف رفته بود گفته بودند یک ربع صحبت کن یک ربعش تمام شد کاغذ نوشتند وقت تمام است چند بار کاغذ نوشتند که وقت تمام است روحانی گفت: بی خود به من کاغذ ننویسید دیشب تا دو نصف شب مطالعه کردم تا همه اش را نگویم تمام نمی کنم. یکی نیست به این آقا بگوید حالا شما تا دو نصف شب مطالعه کردی مردم در این گرما چه گناهی دارند؟ یک نفر به بچه اش گفت: بچه جان هر کجا یا حسین یا حسین می گویند چشم بسته برو و شرکت کن قول می دهم ضرر نکنی. بچه گفت چرا؟ گفت: چون حتما بعد از سینه زنی سفره می اندازند آبگوشتی، حلیمی، چیزی می دهند. اسم امام حسین با سور گره خورده است اما هر کجا یا علی یا علی می گویند سرت را پایین بینداز و ردشو، بچه اش گفت: چرا؟ گفت: چون یا علی مال زور زدن است حتماً آنجا می خواهند یک تیرآهن بلند کنند رو کولشان بگذارند.

عظمت و اعمال شب نیمه شعبان

شب نیمه شعبان شبی است که در روایات ما بعد از شب قدر «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» ) القدر : 3). از آن بعنوان بالاترین شب ها یاد شده است. یعنی شب نیمه شعبان از شب جمعه، شب عید فطر، شب عید قربان، شب عرفه و شب عاشوراء و به غیر از شب های 21 و 23 ماه رمضان از همه شب ها، بالاتر و برتر است. روایت داریم همان طوری که خدا شب قدر را برای پیامبر قرار داده نیمه شعبان را هم برای اهل بیت قرار داده است. یعنی خدا «لَیلَةُ الْقَدْرِ» را برای پیامبر و نیمه شعبان را برای دوازده امام و حضرت زهراء علیهم السلام قرار داده است. امشب غسل کردن و دعای کمیل خواندن و احیاء گرفتن مستحب است یعنی تا صبح نماز و دعاء خواندن، استغفار و توبه کردن مستحب است. خدا در قرآن به خورشید و ماه قسم می خورد «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» ) الشمس: 1). به زمین و آسمان قسم می خورد، به قرآن و پیامبر قسم می خورد ولی یک وقت خدا به خودش قسم می خورد از این قسم بالاتر که قسمی نیست، امام باقر علیه السلام فرمود: خدای متعال به ذات خودش قسم خورده که سائل و درخواست کننده و دعا کننده ای را در شب نیمه شعبان ناامید از در خانه اش برنگرداند مگر این که درخواست گناه و معصیت داشته باشد.

در ایران نیمه شعبان چراغانی می کنند جشن می گیرند ولی در عربستان و کل مکه و مدینه یک چراغ هم برای امام زمان روشن نمی کنند مگر ایرانی هایی که آمدند توی هتل ها آن هم مخفیانه یک پرچم برای امام زمان بزنند واقعاً مکتب اهل بیت را کشور ما دارد احیاء می کند. سلفی ها و وهابی های تندرو می گویند یاد پیامبر وسلام کردن به پیامبر حرام و شرک و بدعت است چقدر به سوی گمراهی و بدبختی می روند.

فضیلت سلام کردن به پیامبر صلی الله....

امام جماعت مسجدالنبی می گفت چندین سال است نماز جماعت مسجد النبی را می خوانم افتخار می کنم که در این مدت به پیامبر سلام ندادم. این لیاقت ندارد به پیامبر سلام بدهد. (وهابی ها می گویند کسی که مرد دیگر تمام می شود و لو پیامبر باشد، قرآن می گوید شهید زنده است آن وقت می شود پیامبر زنده نباشد. یک وقت این افکار و خیالات جوان هایمان را گول نزند این ها بی راهه می روند.)

یک بار پیامبر سجده شکر به جا آوردند اصحاب سوال کردند آقا چرا سجده شکر به جا می آورید؟ فرمودند: جبرئیل گفت: ای پیامبر خدا هر کس به تو سلام کند «السَّلامُ عَلَیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ» ) شیخ عباس قمی/ مفاتیح الجنان/ ج1/ ص:315). خدا می فرماید من ده بار به او سلام می کنم. آن آدم منحرف لیاقت ندارد سلام و صلوات خدا به او برسد.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

در شب نیمه شعبان یکی از چیزهایی که خیلی سفارش شده زیارت آقا امام حسین علیه السلام است. اگر کسی می خواهد با روح 124 هزار پیامبر مصافحه کند شب نیمه شعبان به کربلا برای زیارت آقا اباعبدالله برود. اگر کسی هم نمی تواند به زیارت برود زیارت امام حسین در روز نیمه شعبان را بخواند و اگر کسی آن را هم بلد نیست رو به قبله بایستد و صورتش را به طرف چپ به طرف راست رو به آسمان کند و بگوید: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ» )شیخ کلینی/ الكافی/ ج4/ ص : 587). برای ثواب یک بار زیارت امام حسین یک حج عمره در نامه اعمالتان ثبت می شود هر قدمی که برای رفتن به کربلا بر می دارید ثواب یک حج عمره دارد. عایشه نقل می کند که پیامبر فرمود: زیارت فرزندم امام حسین علیه السلام به اندازه نود حج پیامبر ثواب دارد.

زمان ظهور و معنی و مفهوم بقیة الله

آقا که تشریف آوردند به دیوار کعبه تکیه می دهند و می فرمایند: «بَقِیة اللَّهِ خَیرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ ثُمَّ یقُولُ أَنَا بَقِیةُ اللَّهِ وَ خَلِیفَتُهُ وَ حُجَّتُهُ عَلَیكُمْ» ) هود: 86- شیخ طبرسی/ إعلام الورى بأعلام الهدى/ ص : 460). من همان بقیةالله هستم. بقیة الله یعنی چی؟ یعنی باقی مانده خدا، باقی مانده خدا یعنی چی؟ یعنی آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری. امام زمان می فرماید: ای اهل عالم هر کس می خواهد به آدم صفی الله نگاه کند به من نگاه کند. یعنی آن علم و حلم و عظمت که حضرت آدم داشت در من هست. هر کس می خواهد به موسی کلیم الله، به نوح پیامبر، به ابراهیم خلیل الله، به عیسی روح الله، به پیامبر خاتم، به امیرالمومنین، به امام حسن، به امام حسین نگاه کند به من نگاه کند. برای ظهور و فرج حضرت دعا بکنید. ما اگر همه همتمان را هم بزنیم باز هم مشکلات دنیایمان حل نمی شود.

در دعای ماه رمضان می خوانیم «اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِیرٍ» (شیخ عباس قمی/ مفاتیح الجنان/ ج1/ ص:177). خدایا هر فقیری را بی نیاز کن. هر گرسنه ای را سیر کن. هر برهنه ای را بپوشان. هر زندانی و اسیری را آزاد کن. هر مریضی را خوب کن. گرفتاری های مسلمانان را برطرف کن. مرحوم بهاء الدینی می فرماید: این دعا همه اش برای امام زمان است چون این ها فقط در زمان ظهور حضرت انجام می شود. یعنی زمانی امام زمان علیه السلام تشریف می آورند گنج های زمین ظاهر می شوند و دیگر فقیری نیست. مردمی که زکات گردنشان هست در به در دنبال فقیر می گردند یک فقیر گیر نمی آید به او بدهند. وقتی امام زمان بیایند ریشة فقر را می کنند. آیا آمریکا برای عراق امنیت آورد؟ خود آمریکایی ها، انگیسی ها، نیروهای امنیتی و سلفی هایی که بمب می گذارند تلف می شوند. امنیت کامل بدست امام زمان است. یک دزد در سرتاسر کره زمین پیدا نمی شود. امام زمان بیاید کاری می کند که ریشه دزدی و ناامنی خشک می شود از بین می رود. وقتی امام زمان بیاید نه فقیری،نه اسیری، نه گرفتاری،نه دربندی هست انسان از دیدن امنیت و حق لذت می برد. پیرزنی با چند کیلو طلا از این طرف دنیا به آن طرف دنیا برود کسی اصلا به او نگاه نمی کند. که بخواهد طمع کند مالش را بگیرد. صلوات ها را با «وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ» ) شیخ کلینی/ الكافی/ ج2/ ص:577). بفرستید. در رأس دعاها «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیكَ» (شیخ کلینی/ الكافی/ ج 4/ ص : 160- م-ر/ ادب حضور/ ص : 98). را بخوانید. دور طواف، بعد از نمازها و هر جایی که حال دعا دارید برای فرج و ظهور و سلامتی امام زمان دعا کنید که این دعا برای فرج و گشایش کارهای خود شما خواهد بود.