مهارت جذ ب جوانان 13

مهارت جذ ب جوانان 13

عوامل ایجاد محبت و محبوبیت:

عوامل اجتماعی عبارتند :

عوامل علمی:

عوامل اخلاقی:

روش های تربیتی مورد عنایت اهل بیت (ع)

روش های عنایت آمیز

بسم الله الرحمن الرحیم

عوامل ایجاد محبت و محبوبیت:

از چند نظر باید بررسی شود عوامل یا اجتماعی؛ یا علمی و یا اخلاقی هستند.

عوامل اجتماعی عبارتند :

  1. رعایت آداب اجتماعی
  2. مردم داری، خوش اخلاقی
  3. عفو و گذشت
  4. تکریم مردم
  5. ،
  6. احسان و محبت
  7. تفقد و رسیدگی
  8. سوز دینی و عشق به تبلیغ
  9. هماهنگی در گفتار
  10. و رفتار
  11. ـ نوع رهبری و مشورت.

عوامل علمی:

  1. مخاطب شناس بودن
  2. هر چه باسوادتر باشی محبوب تری
  3. آگاهی
  4. استناد به کلام وحی
  5. برنامة صحیح تبلیغی داشتن
  6. توجه به تفاوت استعدادهای طبیعی
  7. توجه به ظرفیت
  8. های افراد
  9. زمان و مکان شناس بودن
  10. هر حرفی را هر جایی نباید زد
  11. نوگرایی درمحتوا
  12. شیوه و غالب های نو داشته باشی حرف تازه داشتن
  13. داشتن قدرت بیان

عوامل اخلاقی:

  1. انتقاد
  2. قاطعیت و شهامت
  3. سعة صدر
  4. منظم و ساده زیستی
  5. دلسوز بودن
  6. حامی محرومان بودن
  7. خوش سابقه
  8. راستگویی
  9. عزت نفس
  10. تواضع
  11. اخلاص
  12. اخلاق خانوادگی
  13. رازداری و امانت داری
  14. ادب خوب داشتن
  15. نظافت و بوی خوش
  16. در پی درک و همدلی
  17. شنوندة خوب بودن

یک بخش از روش های تربیتی هستند که در ایجاد محبت و دوستی، اجرای آن روش ها، بسیار مؤثر و جذاب می باشد. یک دسته از این روش ها روش های جلب هستند.

روش های تربیتی مورد عنایت اهل بیت (ع)

  1. روش پذیرش یعنی رفق و مدارا و کنار آمدن با طرف «إن الله یحب الرفق فی الأمور کله»
  2. روش احترام یعنی برخورد احترام آمیز موضعی آرام و ساده نسبت به جوان داشتن.
  3. روش تقرب یعنی به خود نزدیک کردن، خود را در شأن پدر و برادر و خیرخواه او قرار بدهد.
  4. روش التفاط یعنی تفهیم به جوان که تو مورد نظر و عنایت من هستی. (روش رودربایسی)
  5. روش لطف یعنی جوان را از گرفتاری نجات بدهیم از اشتباه بزرگش درگذریم.
  6. روش تفخیم؛ بزرگ به حساب آوردن افراد مثلا تو برتر از آن هستی که فلان خلاف را انجام بدهی.
  7. روش تکریم یعنی برخورد احترام آمیز طوری که برای ارزش خود حسابی باز کند.
  8. روش عفو و گذشتن و نادیده گرفتن از کاری که انجام داده تا اصلاحش را فراهم کنیم.
  9. روش آزادی عمل مثلا برای سخنرانی 5 موضوع می نویسی می گویی کدام را دوست داری؟ انتخاب عمل به او می دهیم.
  10. روش شخصیت دادن.

روش های عنایت آمیز

    روش تغافل خود را به غفلت و بی خبری زدن. دیدی ولی طوری برخورد می کنی که من ندیدم.
  1. روش تسامح آسان و راحت گرفتن خودمانی از چیزی گذشتن غیر از عفو است.
  2. روش عبور کریمانه طوری از کار طرف بگذریم که او متوجه شود که ما می توانستیم او را تنبیه کنیم ولی از خطایش گذشتیم.
  3. روش تجاهل خود را به ندانی زدن گویا خبر و علم از این کار ندارم.
  4. روش امهال «فمهل الکافرین امهلهم رویدا» مهلتی به طرف بدهیم که در ادامه مسیر به کجا می رسد.
  5. روش غفران نوعی بخشودن است که در صورت عدم او ناگزیر به تحمل عقوبت سختی خواهد شد. «ربنا ظلمنا و إن لم تغفرلنا وترحمنا لنکونن من الخاسرین» خدایا اگر مرا نبخشی عقوبت سختی منتظر من خواهد بود.
  6. روش دفع به نیکوترین وجه یعنی بدی را با خوبی پاسخ دادن، »ادفع بالتی هی احسن»
  7. روش نشان دادن دوستی از کسی که خوشمان نمی آید به علتی بیاییم خود را به شکل دوست به او نشان دهیم که او احساس دوستی و صمیمیت کند. «فإذا الذی بینک و بینه عداوة کأنه ولی حمیم»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

میزان حسنات

میزان حسنات

گل سر سبد انبیاء

گل سر سبد انبیاء

هر گلستانی، چه مادی و چه معنوی گلی دارد که از قدیم از آن گل به گل سرسبد تعبیر می کردند؛ کنایه از اینکه این گل ویژه است،در گلستان معنوی هم همینطور است، امام صادق(ع) بیان فرموده 124 هزار، "فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ"؛ روی مصلحت و ظرفیت رسولان، می فرماید: عده ای از آنها بر دیگران که سایر انبیاء هستند، برتری دارند، یعنی در این گلستان نبوت پنج تا گل سرسبد
سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

دعیتم الی ضیافت الله؛ آن سفره ای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود" مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، سفره کامل نتیجه اش هم چون مومن بودند، شادی برای نسلشان و آینده شان و قیامتشان، چون وقتی آدم نعمت را می خورد، خدا را بندگی می کند
نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
قلعه استوار برای پناه بردن

قلعه استوار برای پناه بردن

در سوره های قرآن از حمد تا الناس یعنی میان اولین و آخرین سوره، کلمه "رب" بسیار آمده، در تفسیر این کلمه، انسان می فهمد که چرا پروردگار در گفتن این "رب" در قرآن این همه اصرار دارد و جالب این است که وقتی در این آیات قرآن به دشمنان سرسخت خود می رسد و می خواهد خود را مطرح کند، می فرماید: «ربهم؛ پروردگارشان»، یعنی من در ربوبیتم اصلا از آنها جدا نیستم که این هم سرّی دارد؛

پر بازدیدترین ها

نعمت هاي معنوي

نعمت هاي معنوي

حضور قلب در نماز

حضور قلب در نماز

No image

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان ویژگیهای دوران جوانی و جوانان

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان ویژگیهای دوران جوانی و جوانان در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS