سخنران استاد فرحزاد

برکات ذکر صلوات

اگر کسی مداومت بر صلوات داشته باشد چون صلوات دعا بر پیامبر و آل پیامبر است این دعا قطعا مستجاب می شود. ما می گوییم خدایا لطف و درودت را دائما بر پیامبر وآلش نازل کن. شما یک عمر بر پیامبر دعا بکنید پیامبر هم حتما پاسخ این دعاهای شما را می دهند. بعضی ها خدمت پیامبر می آمدند عرض می کردند یا رسول الله صلی الله... ما بخشی از دعاهایمان را برای شما قرار دادیم. یعنی بر شما درود می فرستیم، ذکر صلوات می گوییم. پیامبر فرمودند: کار خوبی می کنید. شخصی عرض کرد آقا همه دعاهایم را می خواهم برای شما قرار بدهم. پیامبر صلی الله... فرمودند: اگر این کار را بکنی خدا هم امر دنیا و آخرتت را کفایت می کند. یعنی شما در کار پیامبر باشید پیامبر هم قطعا در کار شما خواهد بود. شما به فکر امام زمان باشید دعا کنید، صدقه بدهید قطعا آن بزرگوار هم پاسخ خواهند داد. پیامبرخدا صلی الله... فرمود: «يَا عَلِيُّ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ كُلَّ يَوْمٍ أَوْ كُلَّ لَيْلَةٍ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي وَ لَوْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْكَبَائِرِ» (محدث نوری/ مستدرك الوسائل/ ج5/ ص: 328). کسی که در هر روز یا شب بر من صلوات بفرستد شفاعتش بر من پیامبر واجب می شود. و لو این که گناه کار باشد.

* سیره ائمه علیهم السلام در عنایت به ارادتمندان

بزرگواری می گفت در حرم آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام مشغول زیارت نامه خواندن بودم که آدم عوامی وسط دعا و زیارت گفت: حاج آقا سئوالی دارم. گفتم: بفرمایید. گفت: اگر کسی به ما سلام بدهد چه کار بکنیم؟ گفتم: طبق فتوای همه فقها واجب است جوابش را بدهید. گفت: اگر در وسط نماز هم باشیم باید جواب بدهیم؟ گفتم: بله، واجب است. یک دفعه منقلب شد گفتم: چرا منقلب شدی؟ گفت: این طور باشد (جواب سلام در هر صورتی واجب است.) کارم خیلی درست است. این همه به ائمه سلام می دهیم چیزی که خودشان امر کرده اند حتما عمل می کنند و جواب سلاممان را می دهند این خانواده حتما به ما نظر می کنند. وقتی جواب کمترین عرض ارادت و محبت واجب باشد حتما اگر کسی مال و جانش را در راه اهل بیت خرج بکند از راه دور بلند بشود به عشق آن ها به زیارتشان برود محال است جوابش را ندهند.

اعمال مخصوص ماه ذی القعده

علمای بزرگ اخلاق در ماه ذی القعده خیلی سفارش می کردند در روز یکشنبه ماه ذی القعده غسل کنید و وضو بگیرید و دو تا نماز دو رکعتی بخوانید. و در هر رکعت یک حمد و دوتا «قُلْ هُوَ اللَّهُ» (الخلاص:1). و یک مرتبه «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ»(الفلق: 1). و یک مرتبه «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» (الناس: 1). و بعد از سلام نماز هفتاد مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ» (شیخ کلینی/ الكافي/ ج3/ ص: 309). بگویید. بعد هم دعایی دارد که اگر به مفاتیح الجنان مراجعه کنید در آن جا هست. خاصیت این عمل خیلی زیاد است. وای به حال کسی که این نماز را نخواند. اگر می خواهید به بهشت بروید این نماز را بخوانید. از خاصیت های این نماز قبولی توبه و آمرزش گناهان و با ایمان و عاقبت بخیر از دنیا رفتن است. ما حدیث داریم اکثر افراد بی ایمان از دنیا می روند. موقع مرگ شیطان ایمانشان را می گیرد. این نماز باعث می شود که با ایمان از دنیا بروید و ملک الموت با شما مدارا کند. و به آسانی قبض روح کند. از خاصیات دیگرش وسیع و نورانی شدن قبر، وسعت رزق و این که خدای مهربان روز قیامت طرف حساب هایتان را از شما راضی می کند. اکثر مردم روز قیامت دچار حق الناس و حقوقی که به گردن دارند هستند. اما به برکت خواندن این نماز خدا به دلشان می اندازند از او راضی بشوند. خاصیت دیگرش این است که مغفرت وآمرزش شامل حال خودش و زریه اش می شود. خدا پدر و مادرش راهم از او راضی می کند.

چنگ زدن به اهل بیت علیهم السلام، تنها راه نجات در آخرالزمان

روایت داریم در آخرالزمان از هزار نفر فقط یک نفر با ایمان از دنیا می رود. خیلی مشکل است مگر این که خدا حفظ کند و کمند و جزبه او ما را نجات بدهد. مولی علی علیه السلام فرمودند: «يَا كُمَيْلُ إِنَّ الْأَرْضَ مَمْلُوَّةٌ مِنْ فِخَاخِهِمْ فَلَنْ يَنْجُوَ مِنْهَا إِلَّا مَنْ تَشَبَّثَ بِنَا» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج74/ ص: 268). یا کمیل زمین پراز دام شیاطین است. دام های شیطان در این زمان خیلی زیاد شده اند. مقام معظم رهبری گفتند: تهاجم فرهنگی شبیه این است که در خانه خوابیدی دشمن آمده سرت را بریده برده تو خبر نداری. این ماهواره ها و سی دی ها با جامعه چه می کنند. الآن در جامعه ما سن ازدواج بالا رفته است. بعید است دختر و پسر تا این سال به گناه مبتلا نشود. و وقتی هم که ازدواج می کنند معلوم نیست زندگیشان چه طور شود. کارشناسان خبره فن گفتند: از صد تا ازدواجی که در مملکت ما انجام می گیرد بیست و پنج درصد به طلاق منجر می شود. طلاق مساوی با هزارها فساد است. پنجاه درصد آن هایی هم که زندگی می کنند زندگیشان خیلی شیرین نیست. با دعوا و قهر همراه است. (در خارج آمار طلاق بعضی جاها از پنجاه درصد بالاست.)

مولی علی علیه السلام به کمیل فرمودند: یا کمیل زمین پراز دام شیاطین است. کسی نجات پیدا نمی کند مگر این که به ما اهل بیت چنگ بزند. با تمام وجودش بگوید ای امام زمان ما را حفظ کن، بچه هایمان را حفظ کن. اگر دست ولایت روی سر ما نباشد همه طلحه و زبیر از کار در می آییم. لطف و نظر امیرالمومنین و آقا امام زمان و اهل بیت ما را حفظ می کنند و الا ما خیلی ضعیف تر از آن هستیم که بتوانیم با شیاطین دست و پنجه نرم کنیم. اگر نیرو و عنایت الهی یا نماینده های الهی باشد ما اهل نجات خواهیم بود. طلحه هم اول کسی بود که با امیرالمومنین بیعت کرد. اما چون دنیا پرست بود و حضرت علی به او پول و پست و مقام ندادند از حضرت جدا شد. زبیر پسرعمه پیامبر و پسر عمه حضرت علی بود او هم از اهل بیت جدا شد و با هم دستی عایشه جنگ جمل را به پا کردند و به خاطر پول و مقام و پست در یک روز هجده هزار نفر را به کشتن دادند. خدا در قران فرموده «وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصيرُ» (الحج: 78). به خدا چنگ بزنید که مولای خوبی برای شماست.

چرا ما در نماز امام زمان دویست مرتبه ایاک نعبد و ایاک نستعین می گوییم؟ یعنی خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها هم از تو کمک می خواهیم. اسم اعظم خدا به احتمال زیاد در بسم الله است. چرا در نماز امام زمان صد بار بسم الله نمی گوییم؟ چرا خدا می گوید فقط به خودش و واسطه هایش چنگ بزنیم؟ در زیارت جامعه کبیره می خوانیم «مَنْ أَحَبَّكُمْ فَقَدْ أَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ اللَّهَ وَ مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ» (شیخ صدوق/ من لايحضره الفقيه/ ج2/ ص: 609). هرکس خانواده شما را دوست بدارد با خدا دوستی کرده و هرکس با شما دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است. هر کس به شما پناهنده بشود به خدا پناهنده شده است. این ها نماینده کامل خدا هستند. پیامبر فرمودند: مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح پیامبر است. در زمان حضرت نوح همه جا را آب گرفت و هر کس و هر موجودی که روی زمین بود غرق شدند الا آن هایی که سوار بر کشتی نوح بودند. حتی پسر و همسر حضرت نوح غرق شدند. پیامبراکرم هم می فرماید این امت هم همه غرق و هلاک می شوند الا آن هایی که سوار کشتی اهل بیت بشوند.

فضیلت شهر قم در روایات ائمه علیهم السلام

در دنیا خانه خدا و مشاهد مشرفه خیلی مهم هستند. در شهر قم خدای متعال از خانه خدا و مشاهد مشرفه نمونه ای قرار داده است. نمونه خانه خد مسجد مقدسه جمکران است که امام زمان به حسن بن مسلح جمکرانی فرمودند: این جا مکان مقدسی است و باید مسجد بشود. به مردم بگویید هر کس در این مسجد مقدس نماز بخواند مثل این است که در خانه خدا نماز خوانده است. از یک میلیون حاجی که به مکه می روند حتی شاید به یکیشان هم اجازه نمی دهند در داخل خانه کعبه نماز بخواند. اما امام زمان فرمودند: هر کس در این مسجد مقدس جمکران نماز بخواند مثل این است که در خانه کعبه نماز خوانده است. رفت و آمد به جمکران آدم را بیمه می کند. نمونه مشاهد مشرفه هم حرم کریمه اهل بیت است. امام صادق علیه السلام می فرماید: قم شهر ما و شهر شیعیان ماست. جالب است که آقا امام صادق بگوید من قمی هستم و قم شهر ما اهل بیت است. از زمان امام صادق علیه السلام تا این زمان این انتصاب باعث شده تا عاشقان امامت و ولایت این مکان را محل زندگی خود قرار دهند.

یکی از جاهایی که در روایات ما برای زندگی سفارش شده شهر مقدس قم است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج57/ ص: 201). هرگاه در آخرالزمان فتنه زیاد شد امتحان ها و بلاء و مشکلات خیلی زیاد شد بر شما باد که به قم و اطراف قم بروید. همانا خدا بلاء را از قم و اطراف قم دور می کند. در روایت داریم قم را قم نامیده اند چون عده ای در قم هستند که با امام زمان قیام می کنند و از یاران امام زمان علیه السلام خواهند بود. در روایت دیگری ائمه فرمودند: اهل قم از ما هستند و ما هم از اهل قم هستیم. امام صادق علیه السلام فرمودند: «إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ وَ لِأَهْلِ قُمَّ وَاحِدٌ مِنْهَا فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُم » (مجلسی/ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار/ ج 57/ ص: 201). خوشا به حال اهل قم، به زودی در زمین قم فرزندی از فرزندان من دفن خواهد شد که به شفاعت این فرزندم تمام شیعیانم وارد بهشت می شوند. موقع این فرمایش امام صادق هنوز امام موسی بن جعفر علیه السلام هم به دنیا نیامده بودند. یعنی قبل از ولادت پدر حضرت معصومه امام صادق فرمودند در شهر قم فرزندی از فرزندانه من دفن خواهد شد. که دامنه شفاعت فرزندم به قدری وسیع است که تمام شیعیان من را می تواند شفاعت کند.

  • باز باش ای باب رحمت تا ابد بارگاه من له کفوا احد

در زیارت حضرت معصومه علیها السلام می گوییم: «اللَّهُمَّ وَ رِضَاكَ وَ الدَّارَ الْآخِرَةِ» (شیخ عباس قمی/ مفاتيح الجنان/ ج1/ ص: 564). خدایا رضایت و بهشت برینت را می خواهیم. بالاترین چیزها را در زیارت حضرت معصومه از خدا می خواهیم. «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ» (مجلسی/ بحارالأنوار/ ج99/ ص: 265). آیت الله نجفی فرموده بودند من هر چه که می خواستم از بی بی فاطمه معصومه گرفتم. آخر عمرشان هم وصیت کردند بعد از وفات من، من را ببرید کنار قبر حضرت معصومه علیها السلام بگذارید و یک طرف عمامه ام را به ضریح و یک طرف دیگرش رابه تابوتم ببندید و به حضرت معصومه و اهل بیت توسل پیدا بکنید. تا در زیر سایه و پناه حضرت معصومه باشم. امام هشتم زیارت نامه حضرت معصومه بیان فرمودند تا به ما بگویند در این زیارت نامه بگویید این خانم از همه طرف وصل به اهل بیت است. یعنی این خانم را زیارت کنی مثل این است که همه مشاهد مشرفه را زیارت کردی.

استجابت دعای شیخ رضا قمی با توسل در مسجد جمکران

آیت الله شب زنده دار از مدرسین بزرگوار قم از قول آقای شیخ رضا قمی فرمودند: خدای متعال به ما دختری مرحمت کرد اسم این دختر را سکینه گذاشتیم. وقتی بچه بزرگ شد مادرش گفت آقا خدا به ما دختر داده جهاز می خواهد به فکر جهازش باش. گفتم: می روم از امام زمان جهاز می گیرم برمی گردم. (آن موقع هم جمکران خیلی کوچک بود.) شب تنها بودم. نماز امام زمان را خواندم توسل به امام زمان پیدا کردم. آن شب را در مسجد مقدس بیتوته کردم. گفتم آقا جان خدا به ما دختری داده شما لطف کنید جهازش را تهیه کنید. بعد از نماز صبح حرکت کردم به منزل برگشتم. ساعت هشت و نیم به منزل رسیدم. در منزل را که زدم خانمم در را باز کرد گفت: مشهدی رضا کجایی؟ دیر کردی. گفتم: چه کارم داری؟ گفت: آیت الله صدر با یک روحانی از اول صبح آمده اند منتظره شما هستند. رفتم عرض ادب کردم گفتم: آقا قدم رنجی کردید. چه طور شده به منزل ما آمدید؟ آقا فرمودند: این آقای روحانی وقت ازدواجش رسیده دنبال مورد برای ازدواج می گشت. شما در خانه دختر دم بخت دارید وقت ازدواجش شده باشد؟ این آقا را آوردم به دامادی قبول کنی. خرج جهاز و طلا و عقد و سور هم به گردن من است.

خدایا در فرج آقا تعجیل بفرما. به حق فاطمه زهراء و به حق پدر و شوهر و فرزندانش همه ما را از آتش جهنم آزاد بگردان. در فرج امام زمانمان تعجیل بفرما. به حق امام حسین قلب امام زمان را از ما راضی و خوشنود بدار. همه ما را از شیعیان اهل بیت قرار بده. در دنیا و آخرت ما را آنی از قرآن و اهل بیت جدا مگردان. خدمتگذاران به قران، مملکت، مقام معظم رهبری و جوان های ما را در پناه امام زمان حفظ بفرما.