نظافت در آیات و روایات اسلامی

نظافت در آیات و روایات اسلامی

روایات

1- عن أبی عبدا لله علیه السلام فی حدیث جنود العقل و الجهل ...وَ النَّظَافَةُ وَ ضِدَّهَا الْقَذَر [1]

امام صادق علیه السلام در حدیث جنود عقل و جهل فرمود: یکی از لشکرهای عقل پاکیزگی است که ضد آن(لشکر جهل) آلودگی است.

2- سَهْلُ بْنُ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِكِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال: أبصَرَ رسول الله رجُلاً شَعثا شَعرُ رأسِهِ ، وَسخَةً ثِیابُهُ ، سَیّئةً حالُهُ ـ : مِن الدِّینِ المُتعَةُ و إظهارُ النِّعمَةِ [2]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله ـ وقتى مردى را دید كه موهایى ژولیده و جامه اى چركین و سر و وضعى نا مرتّب داشت ـ فرمود : استفاده از نعمت هاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دین است.

3- و بهذا الإسناد عنه صلى الله علیه و آله : بئسَ العَبدُ القاذُورَةُ [3]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : چه بد است بنده كثیف و لا قید.

4- فی کتاب طب النبی:... وَ قَالَ صلی الله علیه و آله: تَخَلَّلُوا فَإِنَّهُ مِنَ النَّظَافَةِ وَ النَّظَافَةُ مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ مَعَ صَاحِبِهِ فِی الْجَنَّةِ.[4]

فرمود: خلال كنید كه آن از نظافت است و نظافت از ایمان است و ایمان با صاحب خود در بهشت است.

5- الْعِلَلُ، وَ الْعُیُونُ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْكُوفِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ عِلَّةُ غُسْلِ الْجَنَابَةِ النَّظَافَة و تَطهیرُ الإنسانِ نفسَهُ ممّا أصابَهُ مِن أذاهُ ، وتَطهیرُ سائرِ جَسَدِهِ [5]

امام رضا علیه السلام : علّت غسل جنابت عبارت است از نظافت ، و پاك كردن انسان خودش را از آلودگى كه به او رسیده است و نیز پاك كردن بقیّه بدنش.

6- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَمِّهِ یَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَا تُؤْوُوا التُّرَابَ خَلْفَ الْبَابِ فَإِنَّهُ مَأْوَى الشَّیَاطِینِ [6]

امیر مومنان علیه السلام : خاكروبه را پشت در [حیاط ]جمع نكنید؛ زیرا كه لانه شیطان مى شود.

7- لی، [الأمالی للصدوق ] فِی مَنَاهِی النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ لَا تُبَیِّتُوا الْقُمَامَةَ فِی بُیُوتِكُمْ وَ أَخْرِجُوهَا نَهَاراً فَإِنَّهَا مَقْعَدُ الشَّیْطَانِ [7]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : زباله را شب در خانه هاى خود نگه ندارید و آن را در روز به بیرون از خانه منتقل كنید؛ زیرا زباله جایگاه شیطان است.

8- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ عِیسَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص : بَیتُ الشَّیاطینِ مِن بُیوتِكُم بَیتُ العَنكَبوتِ [8]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خانه هاى عنكبوتى كه در اتاق هاى شماست لانه شیاطین است.

9- ل، [الخصال ] الْأَرْبَعُمِائَةِ، قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع : تَنَظّفوا بالماءِ مِن النَّتنِ الرِّیحِ الّذی یُتأذّى بِهِ ، تَعَهَّدوا أنفُسَكُم ؛ فإنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ یُبغِضُ مِن عِبادِهِ القاذُورَةَ الّذی یَتأنَّفُ بهِ مَن جَلَسَ إلَیهِ .[9]

امام على علیه السلام : خودتان را با آب از بوى نا مطبوعى كه مایه آزار دیگران است پاكیزه سازید، به [سر و وضع ]خودتان برسید؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ از بندگان پلشت و كثیف خود، كه هر كس با او مى نشیند از وى بیزار مى شود، نفرت دارد.

10- ب، [قرب الإسناد] عَنِ الْیَقْطِینِیِّ عَنِ الْقَدَّاحِ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَال :

نَظِّفوا بُیوتَكُم مِن حَوكِ العَنكَبوتِ ؛ فإنَّ تَركَهُ فی البَیتِ یُورِثُ الفَقرَ [10]

امام على علیه السلام : اتاق هاى خود را از تار عنكبوت تمیز كنید؛ زیرا باقى گذاشتن آن در خانه فقر مى آورد.

11- عَنْهُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ كَنْسُ الْبَیْتِ یَنْفِی الْفَقْرََ [11]

امام باقر علیه السلام : جارو كردن اتاق فقر را از بین مى برد.

12- ل، [الخصال ] عَنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنِ الْیَقْطِینِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال : غَسلُ الإناءِ و كَسحُ الفِناءِ، مَجلَبَةٌ للرِّزقِ [12]

امام صادق علیه السلام : شستن ظرف و جارو زدن جلو در منزل، باعث جلب روزى مى شود

13- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ أَوْ غَیْرِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَهْم عن الإمامُ الرِّضا علیه السلام : مِن أخلاقِ الأنبیاءِ التَّنَظُّفُ [13]

امام رضا علیه السلام : پاكیزگى از اخلاق پیامبران است.

14- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّكُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: مَنِ اتَّخَذَ ثَوبا فلْیُنَظِّفْهُ [14]

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هركه جامه اى مى پوشد، باید آن را پاكیزه نگه دارد.

15- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَى عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام :النَّظیفُ مِن الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ و الحُزنَ ، و هُو طَهورٌ للصَّلاةِ [15]


[1] الكافی ج 1 ص 20

[2] الکافی ج6 ص439

[3] همان

[4] بحارالأنوار ج 59 ص 291

[5] همان,ج 78 ص 2

[6] الکافی ج 6 ص531

[7] بحار الانوار ج 73 ص175

[8] الکافی ج6 ص532

[9] بحار الانوار ج 73 ص 84

[10] همان, ص 175

[11] الکافی ج 6 ص 531

[12] بحار الانوار ج 37 ص 176

[13] الکافی ج 5 ص567

[14] همان ج 6 ص441

[15] همان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

میزان حسنات

میزان حسنات

گل سر سبد انبیاء

گل سر سبد انبیاء

هر گلستانی، چه مادی و چه معنوی گلی دارد که از قدیم از آن گل به گل سرسبد تعبیر می کردند؛ کنایه از اینکه این گل ویژه است،در گلستان معنوی هم همینطور است، امام صادق(ع) بیان فرموده 124 هزار، "فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ"؛ روی مصلحت و ظرفیت رسولان، می فرماید: عده ای از آنها بر دیگران که سایر انبیاء هستند، برتری دارند، یعنی در این گلستان نبوت پنج تا گل سرسبد
سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

سخنان خاتم الاوصیاء درجمعه آخر شعبان

دعیتم الی ضیافت الله؛ آن سفره ای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود" مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، سفره کامل نتیجه اش هم چون مومن بودند، شادی برای نسلشان و آینده شان و قیامتشان، چون وقتی آدم نعمت را می خورد، خدا را بندگی می کند
نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

نشانه های شجره طیبه (پاک) و شجره خبیثه (ناپاک)

شجره طیبه ریشه ثابت و مستقری دارد و چون در حوزه ربوبیت پروردگار عالم روئیده می شود، تجلی و ظهور می کند، این ریشه از بین رفتنی نیست چون اتصال به ربوبیت دارد، ریشه شجره خبیثه داخل زمین نیست، در بیابان ها و کویرها بروید، آن را می بینید، ثبات و قراری ندارد، کافی است در کویر و بیابان بادی بوزد که مقداری سنگینی داشته باشد، این شجره با این درخت پوک، پوسیده و خبیث را با خود می برد یعنی شجره، خبیثه باشد، هیچ ربطی به ربوبیت پروردگار ندارد، ریشه ثابتی ندارد، میوه ندارد،
قلعه استوار برای پناه بردن

قلعه استوار برای پناه بردن

در سوره های قرآن از حمد تا الناس یعنی میان اولین و آخرین سوره، کلمه "رب" بسیار آمده، در تفسیر این کلمه، انسان می فهمد که چرا پروردگار در گفتن این "رب" در قرآن این همه اصرار دارد و جالب این است که وقتی در این آیات قرآن به دشمنان سرسخت خود می رسد و می خواهد خود را مطرح کند، می فرماید: «ربهم؛ پروردگارشان»، یعنی من در ربوبیتم اصلا از آنها جدا نیستم که این هم سرّی دارد؛

پر بازدیدترین ها

نعمت هاي معنوي

نعمت هاي معنوي

حضور قلب در نماز

حضور قلب در نماز

No image

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان ویژگیهای دوران جوانی و جوانان

سخنرانی استاد رفیعی با عنوان ویژگیهای دوران جوانی و جوانان در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان: اهداف بعثت پیامبر اکرم (ص)

سخنرانی استاد انصاریان با عنوان اهداف بعثت پیامبر اکرم صلی الله... در رابطه با موضوع دهه صفر در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS