شباهت های کریمه اهل بیت و عقیله بنی هاشم علیهماالسلام (منبر ده دقیقه ای)

شباهت های کریمه اهل بیت و عقیله بنی هاشم علیهماالسلام (منبر ده دقیقه ای)

بحثی از آیت الله کریمی جهرمی

شباهت های کریمه اهل بیت و عقیله  بنی هاشم علیهماالسلام (منبر ده دقیقه ای)

در میان خواتین باجلالت و بانوان بیت رسالت و امامت، دو بانوى آسمانى‏ اند که از جهات گوناگون شبیه به یکدیگرند و وجه شباهت و قدر مشترک بین آن دو فراوان است. آن دو بزرگوار، یکى حضرت زینب کبرى، عقیله بنى ‏هاشم علیهاالسّلام است و دیگرى حضرت فاطمه‏ معصومه سلام اللَّه ‏علیها.

و اما وجه تشابه و جهت مشابهت و مشارکت آن دو بانوى گرانقدر الهى و آسمانى:

1-هردو سرافرازند که دختر امام معصوم و آسمانى ‏اند. زینب کبرى دخت بلند اختر حضرت امیرالمؤمنین، على علیه السّلام و حضرت معصومه دخت والاگهر حضرت موسى ‏بن‏ جعفر صلوات ‏اللَّه ‏علیها و علیهم ‏اجمعین.

2-هردو بزرگوار مفتخرند که خواهر امام معصوم ‏اند. یکى خواهر دو حجّت خدا، حسن و حسین صلوات ‏اللَّه‏ علیهما و دیگرى خواهر حضرت على‏ بن‏ موسى ‏الرضا علیه ‏الصّلاة و السّلام است.

3-هر دو بانوى خاندان وحى، افتخار دارند که عمه امام معصوم مى‏باشند؛ یکى عمه امام زین ‏العابدین علیه‏ السّلام و دیگرى عمه حضرت جوادالائمه علیه ‏السّلام.

4-هر دو مورد تقدیس و تکریم امام معصوم قرار گرفته و حجّت بالغه الهى زبان به مدح و ثناو ستایش آن دو گوهر گرانبها گشوده است.

5-هر یک از این دو بانوى بزرگ اسلام، مورد تعظیم و احترام سه امام مفترض ‏الطاعة قرار گرفته‏ اند؛ حضرت زینب علیهاالسّلام از ناحیه پدر بزرگوارشان امیرمؤمنان حضرت على علیه ‏السّلام و از سوى برادرشان حضرت سیدالشّهدا، امام حسین علیه ‏السّلام و از ناحیه‏ برادرزاده ‏شان حضرت امام زین‏ العابدین علیه ‏السّلام مورد ستایش قرار گرفتند. حضرت معصومه سلام ‏اللَّه‏ علیها نیز از ناحیه جدّ بزرگوارشان حضرت امام صادق علیه ‏السّلام و از جانب برادر گرانقدرشان حضرت رضا علیه ‏السّلام، و از سوى فرزند برادرشان حضرت جوادالائمه علیه ‏السّلام مورد مدح و ثنا واقع شده ‏اند.

6-هرکدام از این دو بانوى باجلالت، شدّت علاقه نسبت به برادر عزیز و والامقام خود داشتند؛ حضرت زینب علیهاالسّلام نسبت به امام حسین علیه‏السّلام و حضرت معصومه علیهاالسّلام نسبت به امام علىّ‏ بن‏ موسى‏ الرضا علیه ‏السّلام.

7-هر دو معظّمه به خاطر علاقه به برادرشان، خانه و زندگى خویشتن را رهاکرده، وطن را ترک گفتند و رنج سفر را بر خود هموار نمودند؛ حضرت‏زینب سلام ‏اللَّه ‏علیها از مدینه به عراق و بالاخره به شام رفتند و حضرت معصومه سلام‏ اللَّه‏ علیها از مدینه به ایران و بالاخره در سرمین قم رحل اقامت افکندند.

8-هردو بانوى بزرگوار، زادگاهشان مدینه، ولى مدفنشان نقطه ‏اى دور از زادگاهشان است؛ حضرت زینب سلام ‏اللَّه ‏علیها در شام یا مصر، على المشهور، و حضرت معصومه سلام ‏اللَّه‏ علیها در ایران و شهر مقدّس قم.

9-مدفن و مضجع هر یک از این دو بانوى بهشتى، زیارتگاه عاشقان و علاقمندان خاندان پیغمبر است و مرقد مطهّر و منوّر هر یک از آنان، دلدادگان بى‏ شمار دارد و مردم مسلمان حتّى از شهرهاى دور براى زیارت آنها با تمام اشتیاق سفر نموده، به تشرّف به اعتاب مقدّسه آنان فخر و مباهات مى‏ کنند.

10-هر کدام از این دو مکرّمه، دو محلّ زیارت دارند. حضرت زینب سلام‏ اللَّه‏ علیها در مصر و در شام و حضرت معصومه سلام‏ اللَّه ‏علیها در بیت النّور، محلّ اقامت و عبادتشان - مدرسه ستّیه - و دیگر مدفن مقدّس و حرم مطهّر آن بانوى با جلالت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

مهمان خدا

مهمان خدا

ما هميشه خود را ميهمان خدا مي بينيم . ” هميشه ! يعني اينكه ماها هميشه و هميشه ، حداقل اون حالي رو كه در مهماني هاي با مردم داريم ، در زندگي مون نسبت به خدا داريم . ما دو راه داريم : راه اول اينكه : در اين زماني كه زنده هستيم و در اين كره زمين زندگي مي كنيم ، با وسواس و سختگيري به خودمون چه در مسائل مادي و چه مسائل معنوي ، با تكلف و ناراحتي و سختي يك زندگي سخت رو داشته باشيم و..
از خود تا خدا (قسمت نهم)

از خود تا خدا (قسمت نهم)

من دنيا رو به دلم نبستم ، هروقت هم دلم خواست رهاش مي كنم . پس رمز دل نبستن به دنيا اينه كه انسان وابسته نباشه .
از خود تا خدا (قسمت ششم)

از خود تا خدا (قسمت ششم)

خواجه نصيرالدين توسي از كساني بود كه خيلي اعتقاد داشت بايد خدا رو از طريق عقل شناخت . هر كسي از راه مي رسيد ازش سؤال مي كرد : آقا ! من مي گم خدا نيست ، نظر تو چيه ؟ خيلي بحث مي كرد ، به يه بيابوني رسيد ديد يه پيرمرد خاركني بيل مي زنه ، هر بيلي كه مي زد مي گفت : يا الله . بهش گفت : ببخشيد پدرجان ! اگه يه كسي بگه : خدا نيست ، تو چكار مي كني ؟ گفته بود : كي گفته ؟! ـ حالا اگه يه نفر پيدا بشه و بگه خدا نيست ! گفت : همچين با اين بيل مي زنم تو سرش كه مُخش بياد تو دهنش !
از خود تا خدا (قسمت پنجم)

از خود تا خدا (قسمت پنجم)

خيلي ها اومدند در مورد خلقت ، چيزهايي گفتند ، يه عده گفتند :‌ هدف از خلقت اين هست كه ماها عبادت كنيم و به بهشت برسيم . يه عده گفتند : مثلاً خدا مي خواست نشون بده چقدر قويه ، چقدر قادره ، چقدر رحيمه ، چقدر كريمه ، يه محيطي فراهم كرد كه تو اين محيط اينها رو ثابت كنه ! اون روايتي كه مي گه : خداوند فرمود ” كُنْتُ كَنْزَاً مَخْفِيّاً ” من يه گنج مخفي بودم . مردم و ‌همه موجودات را خلق كردم براي اينكه بفهمند من چي هستم و كشف بشم . اون يه بحث جداگانه است .
از خود تا خدا (قسمت چهارم)

از خود تا خدا (قسمت چهارم)

ارزش مؤمن : بعضي وقتها با خودم فكر مي كنم كه آيا اونهايي كه ايمان مي آورند و مخصوصاً‌ جوان تر هستند ، آيا مي توانند در سيلابهاي مختلف خودشون رو حفظ كنند ؟ و آيا واقعاً توقع بي جايي نيست كه ما فكر كنيم برادر و خواهر جوانمان با يكي دو ساعت پاي منبر نشستن ديگه اونقدر قوي بشه كه بتونه وارد يك جامعه خيلي خيلي فاسدي بشه كه اصلاً از همة در و ديوارش فساد مي باره ، و اينكه بتواند خودش را حفظ كند . آيا اين توقع زيادي نيست ، ارزشهايي كه با خون ، جنگ ، باروت ، بدبختي ، به دل ما نشسته ، جوانهاي امروز با چند تا منبر و سخنراني و خاطره به اينها برسند ؟

پر بازدیدترین ها

آرمان‏های انقلاب

آرمان‏های انقلاب

خلاصه سخنرانی | آرمان‏های انقلاب انقلاب هم شیرینی دارد و هم سیلی. ما اگر در شرایط سخت انقلاب و شکنجه و خفقان بودیم، آیا واقعاً دیندار می ماندیم ؟! * انقلاب ما انقلاب در مادیات نبود،انقلاب در معنویات و ارزش ها بود.
از خود تا خدا (قسمت اول)

از خود تا خدا (قسمت اول)

براي ارتباط با خداوند مراقب باش . ارتباطت با خداوند يه ارتباطي باشه كه خودت خجالت نكشي . بعضي وقتها خدا به بنده ها ايراد مي گيره ، مي گه : بندة من ! خودت رو مسخره كردي ؟! مثلاً مي گه : چي شده ؟ خدا مي گه : ما هر وقت تو رو ديديم اومدي در خونة ما قيافه ات مثل گداها بوده ، ” بده در راه خدا ! ” من مگه گدا خونه باز كردم ؟! من تو رو براي معارف عاليه خلق كردم .
دل نورانی

دل نورانی

دل نورانی یکی از ابزارهای بسیار خوب مؤمن برای زندگی و شناخت صراط مستقیم و حرکت در صراط مستقیم است.
خداشناسیʄ)

خداشناسی(4)

خداوند تبارك و تعالي در آيه شريفه قرآن براي يك عده از مردم عبارت ” ذرهم في خوضيهم يلعبون ” را بكار مي برد . اين آيه شريفه ، يه عبارت تحقير آميزه كه مي گه : ولشون كن و بگذار در خَوض خودشون بازي كنند . خَوض يا خواض بر وزن ” غواص ” دقيقاً كلمة مقابل غواص هست . خواض يعني كسي كه خودش رو به دل مشغولي هاي فريبكارانه اي مشغول كرده و خودش رو فريب مي ده
No image

دعای ماه رجب یامن ارجوه

Powered by TayaCMS