چهارصد نکته قرآنی - نکته 346: دنیا از منظر قرآن

چهارصد نکته قرآنی - نکته 346: دنیا از منظر قرآن

(12)

در قرآن مجید، از دنیا وزندگانی دنیا با تعبیرات مختلفی یاد گردیده و انسان ها را از اقبال به آن و اغفال در برابر آن برحذر داشته است، از جمله:

1. دنیا، عارضی است. «عَرَض الحیاه الدّنیا»(13)

2. دنیا، بازیچه است. «و ماالحیاه الدّنیا الاّ لعبٌ و لَهو»(14)

3. دنیا، اندک و ناچیز است. «فما متاع الحیاه الدّنیا فی الآخره الاّ قلیل»(15)

ص:353


1- 2286. ذیل آیه 3 سوره غافر.

2- 2287. طه، 73.

3- 2288. انفال، 29.

4- 2289. آل عمران، 31.

5- 2290. نور، 22.

6- 2291. تغابن، 17.

7- 2292. صف، 11 - 12.

8- 2293. نوح، 3 - 4.

9- 2294. نساء، 31.

10- 2295. قصص، 16.

11- 2296. یوسف، 97.

12- 2297. ذیل آیه 60 سوره قصص.

13- 2298. نساء، 94.

14- 2299. انعام، 32.

15- 2300. توبه، 38.

4. زندگی دنیا، مایه ی غرور و اغفال است. «وما الحیاه الدّنیا الاّ متاع الغرور»(1)

5. زندگی دنیا، برای کفّار جلوه دارد. «زیّن للّذین کفروا الحیاه الدّنیا»(2)

6. مال و فرزند، جلوه های دنیا هستند. «المال والبنون زینه الحیاه الدّنیا»(3)

7. دنیا، غنچه ای است که برای هیچ کس گُل نمی شود. «زهره الحیاه الدّنیا»(4)

8. چرا آخرت را به دنیا می فروشید؟ «اشتروا الحیاه الدّنیا بالآخره»(5)

9. چرا به دنیای فانی و محدود، راضی می شوید؟ «أرَضِیتم بالحیاه الدّنیا»(6)

10. چرا به دنیای کوچک و زودگذر شاد می گردید؟ «فَرِحوا بالحیوه الدّنیا»(7)

11. چرا دنیا را به آخرت ترجیح می دهید؟ «یَستحبّون الحیاه الدّنیا علی الآخره»(8)

12. چرا به دنیاداران خیره می شوید؟ «لاتمدّنّ عینیک الی ما متّعنا به»(9)

13. چرا فقط به دنیا فکر می کنید؟ «لم یرد الاّ الحیاه الدّنیا»(10)

14. آیا دنیاگرایان نمی دانند که جایگاهشان دوزخ است؟ «و آثر الحیاه الدّنیا، فانّ الجحیم هی المأوی»(11)

البتّه این همه هشدار به خاطر کنترل مردم دنیاگرا است و آنچه در آیات و روایات انتقاد شده، از دنیاپرستی، آخرت فروشی، غافل شدن، سرمست شدن و حقّ فقرا را ندادن است، ولی اگر افرادی در چهارچوب عدل و انصاف سراغ دنیا بروند و از کمالات دیگر و آخرت غافل نشوند و حقّ محرومان را ادا کنند و در تحصیل دنیا یا مصرف آن ظلم نکنند، این گونه مال و دنیا فضل و رحمت الهی است.

«والحمد للّه ربّ العالمین»

ص:354


1- 2301. آل عمران، 185.

2- 2302. بقره، 212.

3- 2303. کهف، 46.

4- 2304. طه، 131.

5- 2305. بقره، 86.

6- 2306. توبه، 38.

7- 2307. رعد، 26.

8- 2308. ابراهیم، 3.

9- 2309. حجر، 88.

10- 2310. نجم، 29.

11- 2311. نازعات، 38.

فصل هشتم: معارف

اشاره

انسان شناسی

قرآن شناسی

شیطان شناسی

علمی اعتقادی

طبیعت شناسی

ص:355

انسان شناسی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

عظمت ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن و عزاداری امیرالمومنین

عظمت ماه مبارک رمضان و تلاوت قرآن و عزاداری امیرالمومنین

شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن، هدي للناس وبينات من الهدي و الفرقان
مومن وصديق در كتب اهل سنت

مومن وصديق در كتب اهل سنت

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
عصاره هستی

عصاره هستی

امر امامت ، عظمتش ، فوق تصور و ادراک ماست. غرض از خلقت... . وقتی گفته می شود غرض از خلقت ، تمام این منظومه ها ، کهکشانها ، حساب و حد و حصر اینها و عظمتشان را جز خالقشان نمی داند. همه این تشکیلات مقدمه دو کلمه است : یکی معرفت و یکی عبادت . خلقت ، غایتش و ثمرش این است.
امام صادق(ع)

امام صادق(ع)

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الارضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
تبلیغ چیست و چه شرایطی دارد

تبلیغ چیست و چه شرایطی دارد

مسأله ای که بسیار مهم است، فهمیدن این مطلب است که تبلیغ چیست و چه شرایطی دارد و چه وظایفی باید عملی بشود.

پر بازدیدترین ها

نیمه شعبان 1434

نیمه شعبان 1434

بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی به مناسبت نیمه شعبان1434
پیامبر اکرم(ص)

پیامبر اکرم(ص)

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الارضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
امام صادق(ع)

امام صادق(ع)

الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله في الارضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین
شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها

شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها

عظمت مصیبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، مقام فرزندان و سلاله او و وظیفه آنان در روز شهادت آن حضرت
عصاره هستی

عصاره هستی

امر امامت ، عظمتش ، فوق تصور و ادراک ماست. غرض از خلقت... . وقتی گفته می شود غرض از خلقت ، تمام این منظومه ها ، کهکشانها ، حساب و حد و حصر اینها و عظمتشان را جز خالقشان نمی داند. همه این تشکیلات مقدمه دو کلمه است : یکی معرفت و یکی عبادت . خلقت ، غایتش و ثمرش این است.
Powered by TayaCMS