قم – دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی، برکات روزه و فلسفه عید فطر را بیان کرد و گفت: در پنج قنوت نماز عید فطر میخوانید "الذی جعلته للمسلمین عیدا" تو عید قرار دادی نه زمینیان. اگرچه پس از یک ماه به لطف خدا، جیب روح و عقل و برزخ و قیامت و دنیا و ایمان و اخلاقمان پر شده، اما یک سفارش هم به ما کردند و گفتند: "گرفتهها را نگه دارید" با آتش گناه گرفتهها را نسوزانید، بگذارید برایتان بماند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد انصاریان در سخنرانی خود در مسجد حضرت امیر(ع) تهران، اظهار کرد: خداوند در قرآن مجید در سوره مبارکه مائده، کلمه عید را ذکر کرده، حال به چه مناسبت ذکر شده؟ تربیت شدگان حضرت مسیح(ع)، حواریون اهل ایمان و درستکاران، از حضرت درخواست کردند که از پروردگار مهربان عالم بخواهد از پیش خود سفرهای را نازل کند که این سفره در ارتباط با زمین نباشد، چون سفره زمینی را که میشود فراهم کرد، اما آنان سفره ای می خواستند که صددرصد الهی باشد. از آیه شریفه استفاده میشود، سفرهای که آمد تجلی ربوبیت پروردگار بود. وقتی که این کلمه را در رابطه با پروردگار عالم به کار میگیریم، بدین معنی است که مسیح از مالک اصلی و مدبر زندگی و کارگردان حیات ما خواسته یک سفره پر از نعمت برای ما نازل کند در حقیقت عیسی بن مریم(ع) درخواست چند مؤمن را پذیرفت و چقدر زیبا از خدا خواسته است.
او افزود: انبیاء آگاهان عالمند. چقدر عالی است که زندگی، اخلاق، رفتار و منش انسان، با این آگاهان پیوند داشته باشد. آنگاه زندگی، زندگی آگاهانه، عالمانه و حکیمانه و در نهایت بهترین زندگی میشود. دعای انبیاء و تربیتشدگان آنان هم مستجاب است. این امر دیگر دلیل علمی نمیخواهد، تجربه حیات بشر این حقیقت را ثابت کرده است. "ربنا" را بخوانید یا بشنوید. دعا را با چه نامی از نامهای خدا شروع کرد؟ "ربنا" یعنی این صدای مملوک و عبد توست و این صدای نیازمند به توست، این زیباترین صدایی است که از گلوی بشر درمیآید. زشتترین صدایی هم که از گلوی بشر درمیآید و در قرآن چند بار بیان شده این است که این نعمتها، علم، قدرت و ثروت محصول زرنگی و خوش فکری خودم است. در طول تاریخ اگر این نعمات محصول زرنگی و خوش فکریتان بود چرا روزی که می خواست این نعمات را از شما بگیرد، مانع نشدید که از دستتان نرود. آنجا هم میخواستید زرنگیتان را به بازار بیاورید چرا نیاوردید؟ علمش را نداشتید؟ ابزارش را نداشتید؟ قدرتش را نداشتید؟!
وی تصریح کرد: وقتی سونامی اندونزی از دریا بلند شد از سقف تمام هتلهای برج مانند آنجا، بالاتر رفت، وقتی هم سونامی فروکش کرد بعد از کمتر از 10 دقیقه تمام هتلها را آب برد و اثری از آثار آن نبود، دویست هزار نفر را هم درجا نابود کرد، چرا مانع آن نشدید؟ شما که در گذشته تاریخ سینه سپر کردید، اکنون هم سینه سپر کنید؛ چرا وقتی دهان بلا باز میشود، دهان بلا را نمیبندید؟ معلوم میشود، هیچ کاره و پوچ و پوک هستید. این بدترین صداست، حکومت من، قدرت من، نیروی من، همین هایی که دائم میشنوید، بد صدایی است. اما زیباترین صدا همین است که یک نمونه آن این آیه است که از گلوی حضرت مسیح(ع) درآمد. "ربنا" یعنی مالک ما، مدبر ما، خالق ما، همه کاره ما که ما نسبت به ربوبیت تو مربوب، مملوک، ندار و دست خالی هستیم. "انزل علینا مائدة من السماء" یک سفره پر نعمتی از عالم بالا یعنی از عالم علم، اراده و محبت خودت برای ما فرستادی، این سفره که برای ما فرستادی را "عیداً، لاولنا و آخرنا" مایه شادی و خوشحالی برای نسل امروز و نسل آینده ما قرار بده، یعنی برکات مائده الهی گسترده به تاریخ است. حال اگر این سفره را گیرندگان عید قرار ندهند چه میشود؟ عزا میشود یعنی به غفلت میخورند و میبرند، و با این نعمت مستی و طغیان میکنند و بعد هم سر از دوزخ درمیآورند. این سفره دیگر عید نیست، بلکه سفرهای عید است که تبدیل به یک مرکب الهی شود.
استاد انصاریان به سخن پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: در جمعه آخر ماه شعبان وجود مبارک رسول خدا(ص) در منبر به مردم فرمودند: "دعیتم الی ضیافت الله" آن سفرهای که برای مسیح و حواریون آمد ضیافت الله بود. مائده یعنی سفره، صاحب مائده میزبان، حواریون مهمان سر سفره، یک سفره کامل. نتیجهاش هم چون مؤمن بودند، شادی برای نسلشان و آیندهشان و قیامتشان است. چون وقتی آدم نعمت را میخورد، خدا را بندگی میکند، سفره را استفاده و سپاسگزاری میکند، اخلاق به خرج میدهد، عمل به خرج میدهد از انرژی آن سفره بهره برداری میکند و این عید می شود مایه خوشحالی، تا ابد.
وی ادامه داد: "و ابشروا بالجنة التی کنتم توعدون" بر شما بشارت باد به بهشتی که به شما وعده دادم. چرا بر شما بشارت باد؟ چون شما در دنیا که بودید "قالوا ربنا الله ثم استقاموا" اعلام کردید ما اهل خدا هستیم و بر این اعلامتان هم تا دم مرگتان ایستادگی کردید، هر چی خوردید و پوشیدید برای خدا بود، ازدواج کردید برای خدا بود، کاسبی کردید برای خدا بود.
آن بهشت از دل همین خوراکیها و پوشاک درآمد که هزینه عبادت الله و خدمت به خلق الله شد. این کلام پیغمبر(ص) که مردم امت من، "دعیتم الی ضیافت الله" شما یک ماه مهماندارتان نسبت به شما مهماندار ویژه میشود. مهماندار، عام است چون در یازده ماه و این یک ماه گاو، خر، شتر، مرغ، ماهی، خرس، خوک، پرنده، چرنده و هر زندهای را به شما مائده میدهد. مائده آن عام است. ولی این ضیافت ویژه است و مهمانداری آن اختصاصی میشود یعنی در این مهمانی غیر از مهمانی دوازده ماهه که همه کسی و همه چیز در آن مهمانی راه دارد.
استاد انصاریان گفت: در آن دوازده ماه، همه می توانند از سفره و مائده مادی استفاده کنند، اما یک ماه رمضان ضیافت ویژه میشود، یعنی تعداد مهمانها در هفت میلیارد کره زمین کم میشوند. کارت دعوت برای اهل ایمان است. اگر کفار و مشرکین و منافقین هم دعوت داشتند آنها هم مثل من و شما سی روز را روزه میگرفتند، شبها را عبادت میکردند و احیاها را تا صبح گریه میکردند. معلوم میشود دعوت نداشتند، لایق این دعوت هم نبودند. بالاجبار خدا اینها را از این مهمانی بیرون کرده؟ خیر، هیچ اجباری در کار نبوده، یک روز قبل از ماه رمضان اگر کافر میآمد، مؤمن میشد؛ منافق میآمد، مؤمن میشد؛ مشرک میآمد، مؤمن میشد، او هم جزو مهمانان پروردگار میشد و در این مهمانی ویژه و خصوصی راه پیدا میکرد.
استاد انصاریان با بیان اینکه مهماندار شما خداست، گفت: شما مردم مؤمن مهمان او هستید. مائده آن چیست؟ مائده مسیح پیغمبر اولوالعزم چهارم سفره خوراکی بود؟ حال ما نمیدانیم چه چیزی بر سر آن سفره بود، شکمی بود؟ با شکمی بودنِ سفره، مسیح درخواست کرد این را برای ما عید قرار بده. یعنی خوردن از این سفره ما را جهنمی نکند و مایه شادی ما باشد در دنیایمان، دم مردنمان، برزخمان، قیامتمان. سفره مادی که از جانب حق آمده این آثار را دارد. حالا ماه رمضان که میزبان مهمانی خصوصی دارد، فقط رفیق هایش، عاشقهایش، اهل معرفت، اهل ایمان به تناسب گنجایش وجودیشان در این مهمانی دعوت شدند.
وی در پاسخ به اینکه سفره و مائده آن چیست؟ گفت: مائده آن روزه، یعنی از شما مهمانان ویژهاش با روزه پذیرایی میکند، مائده خود روزه است. اگر بخواهم از روزه بگویم، باید 10 کتاب بیاورم تا روایات مربوط به ماه رمضان و روزهداری را برایتان توضیح بدهم. مهماندار مهمانیاش و مهمانداریاش ویژه یک ماه میشود. پذیرایی هم با روزه است. اگر شما سر سفره عیسی(ع) بودید "ربنا انزل علینا مائدة" چقدر گیرتان میآمد؟ اندک، اما از این سفره یعنی پذیرایی با روزه، چقدر گیرتان میآید؟ اگر در 24 ساعت شبانه روز نقل کنم باز هم روایت هست. پیغمبر(ص) میفرماید: نفس که میکشید عبادت است؛ خسته که میشوید حال در مسجد یا در جلسه یا در خانه خوابتان میبرد به فرشتگان میگوید خوابش را در پروندهاش تبدیل به عبادت کن "و نومکم فیه عباده"؛ اول افطار که میشود، پیغمبر میفرماید بوی دهان روزهدار ملکوت را عطراگین میکند، خدا از این بوی دهان خوشش میآید و اول افطار آمرزشش را نصیب شما میکند.
وی اظهار کرد: به جابر بن عبدالله میگوید: روزهداران شب عید از روزه که بیرون میآیند، در پاک شدن مانند کسی میشوند که از رمضان بیرون می روند یعنی از گناهانشان قالبی بیرون میروند. فردای قیامت یکی از درهای بهشت "ریان" است یعنی خدا به محشر نگاه میکند، میگوید این را برای کسی گذاشتم که در ماه رمضانهای دوره عمرش، تشنگی به او فشار آورده است. این افراد از این دَر به بهشت بروند. حواریون مسیح از مائده مادی بیشتر گیرشان آمد یا شما بیشتر گیرتان آمده؟ اصلاً آنچه گیر شما آمده با آنچه گیر آنها آمده قابل مقایسه نیست. باید آن را مستقل سر جای خودش بگذاریم و درباره این ضیافت مستقل صحبت کنیم. کسانی که گیر حواریون آمده، یک مشت هستند و کسانی که گیر شما در سی روز ماه رمضان و سی شب آمده، یک جهان است. آنها یک روز برایشان مائده آمد، خدا برای شما سی روز مائده پهن کرد. غذایی که این مهماندار به شما میدهد، روزه است، خواب این غذا عبادت است، نفس آن تسبیح است، اول غروب آن مغفرت است، اول افطار بوی عطر آن تا ملکوت میرود.
استاد انصاریان افزود: بچههای ایران 10 تا 12 روز به پایین روز اول فروردین، بسیار شاد و خوشحال هستند، چرا؟ چون کفشها، جوراب ها و لباس هایشان نو است، اینها را که میبینند، میگویند عید است و شاد هستند. امشب عید فطر، عید عبادت است. عید عبادتی که امتها نداشتند. فقط انبیاء روزه میگرفتند. امتها تکلیف روزه برایشان صادر نشد چون لیاقتش را نداشتند. روزه را خدا به شما به احترام پیغمبرتان داد. این سفره و مهمانی خصوصی جای دیگری نبوده است. در عرض یک ماه آنقدر برای دنیا و آخرتتان توشه نصیب تان شده که پروردگار اعلام عید کرده است. در آن آیه مسیح میگوید: من تقاضا میکنم عید قرار بده.
وی ادامه داد: شما در پنج قنوت نماز عید فطر میخوانید "الذی جعلته للمسلمین عیدا" تو عید قرار دادی نه زمینیان. اگرچه پس از یک ماه به لطف خدا جیب روح و عقل و برزخ و قیامت و دنیا و ایمان و اخلاقمان پر شده، اما یک سفارش هم به ما کردند و گفتند: "گرفتهها را نگه دارید" با آتش گناه گرفتهها را نسوزانید، بگذارید برایتان بماند.
استاد انصاریان در پاسخ به اینکه مهماندار ما کیست؟ گفت: همه ما میگوییم خدا؛ اما حقتان هست که او را با چشم دل ببینید؛ مهماندارتان کسی است که حدود دویست و هشتاد بار در قرآن اعلام کرده بندگانم، من رحمت واسعه هستم. هیچکدام شما از این سفره رحمت من بیرون نمیمانید چون کوچک نیست، سفرهای نیست که اگر مثلاً دو میلیون نفر بنشینند، دیگر جا نداشته باشد، سفرهام رحمت من است، و رحمت من هم واسعه است و بر خشم من پیشی دارد یعنی هیچ وقت نسبت به شما خشمم را به کار نمیگیرم و تا می شود رحمتم را به کار می گیرم. مثلاً تو 10 بار گناه کردی و من هنوز از دست تو خشمگین نشدم، من رحمتم را بدرقه تو میکنم و خشمم را جلو نمیاندازم. لطف، مهربانی و رحمت من مقدم است. رحمتم هم گنجایش دارد و فراگیر به کل عالم است، به گونه ای نیست که به کسی بگویند دیر آمدی و دیگر جایی نیست. آمرزیده و پاک می شوید و دَر جهنم را به رویت میبندند. مهماندار شما کسی است که در دعای جوشن کبیر با هزار صفت خود را معرفی کرده. همین امشب در مفاتیح دقت کنید، در این هزار تا، سه اسم که بوی خشم بدهد، پیدا نمیکنید، در حالی که میتوانست در هر بند جوشن کبیر دو تا از اوصاف جلال خود را بگوید. نمیخواست بگوید چون میدانست اگر بخواهد زیاد خشم خود را نشان دهد، بندههایش دلگیر، ناامید و بیمار میشوند و مشکل پیدا میکنند. پروردگار مدام رحمت نشان داده است. مهماندار شما کسی است که نماینده او معصوم هست، چون ما ارتباط مستقیم با این مهماندار نداریم. همه حرفهایش را از متصلین به خودش میگیریم. کسی است که امام صادق(ع) میفرماید: روز قیامت پرونده هفتاد ساله افراد را میبینند، پرونده شکستخورده و ورشکسته است، اما در این پرونده اگر در هفتاد سال دو رکعت نماز قابل قبول دیده شود، خدا میفرماید: از کل پرونده به خاطر این دو رکعت گذشتم.
استاد انصاریان گفت: "ربنا انزل علینا مائدة تکون لنا عیدا " با تحلیلی که کردم، کجا نمونه این مائده وجود دارد؟! شما سی شبانه روز مهمان خدا بودید، مهمان خصوصی هم بودید، مهماندار شما هم کریم و رحیم و رحمان و ودود و غفور بوده، و خود آن را عید نامیده است تا شاد و خوشحال باشید. از چه چیزی شاد باشید؟ یکی اینکه شما را جهنم نمیبرم، دوم اینکه روزههایتان را قبول کردم. پاداش روزهتان در دنیا چیز دیگر بود، نفستان تسبیح و خوابتان عبادت، به طور کلی ثواب قیامتتان قابل مقایسه با دنیایتان نیست. شاد باشید بندگانم، امشب به اندازه کل ماه رمضان گنهکار میبخشم، شما کم میآورید، اما منِ خدا کم نمیآورم، خزائن من کم نمیشود.
بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدا آورم *** ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که به جا آورد
انتهای پیام /