وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

وظیفه رسیدگی انسان به مشکلات سایر مردم در اسلام

اهتمام به امور مردم

• توصیه اكید اسلام این است كه هر مسلمانی همواره باید دغدغه سایر انسان ها را داشته باشد .

• امیر المومنین (ع): « كونا للظالم خصما ً و للمظلوم عوناً» با ستمكار در پیكار باشید و ستمدیده را یار.)(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 421

حضرت محمد (ص) می فرماید:(اهتمام به امورمردم) مردمان همگی عیال خدایند پس محبوب ترین آنها نزد خدا نیكو ترین نشان نسبت به عیال خدا است .

پیامبر (ص) :اوج خرد وخرد ورزی را پس از دین داری مهربانی و محبت وخیر خواهی نسبت به همه انسان ها اعم از خوب و بد دانسته اند.

پیامبر (ص): محبت نسبت به مردم را نصف ایمان می داند

امام علی(ع): محبت به مردم را نصف عقل توصیف می كند.

« عون العبد اخاه یوما ً خیر من اعتكافه شهرا ً.» (خدمت به خلق از اعتكاف یك ماهه هم نزد خدا ارجمند تر است.(هیج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله)، ص: 576

اهتمام در امور مردم چند دسته است:

1- امور مادی ورفاهی

2- امور معنوی وخدمات روحانی كه اساسی تر ومهم تر است

تأکید اسلام

تاكید اسلام به اهتمام به امورخلق به طور عام و اهتمام به امور مسلمانان به طور خاص است .

پیامبر (ص) می فرماید : اگر كسی بصورت روزانه دغدغه مسلمانان و مشكلات روزمره آنان را نداشته باشد جزء جامعه اسلامی واز زمره مردم مسلمان به حساب نمی آید.

« من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بسلم (یافلیس منهم ) » كسی كه صبح كند وبه امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست.(الكافی (ط - دارالحدیث)، ج‏3، ص: 419)

رفع نیاز از یك مسلمان : اجر و پاداشی بالاتر از بیست حج كه هر كدام همراه باانفاق هزاران دینار در راه خدا باشد و از جمله محبوبترین كارها در نزد خداوند است.

امام رضا (ع): خدا را روی زمین بندگانی است كه در برآوردن نیازهای مردم تلاش می كنند اینان روز قیامت در امانند ، هر كس كه مومنی را شاد كند خدا او را در قیامت شاد می گرداند.

اصلاح میان مردم:

• امام صادق (ع) درباره اصلاح بین مردم فرمودند:

 • اصلاح اختلافات میان مردم ونزدیك كردن آنان یكدیگر صدقه ای است كه خداوندآنرا دوست دارد.

 یكی از بهترین ومطلوبترین اخلاقیات اجتماعی اصلاح ذات بین است.

پاداش اصلاح ذبین در اسلام بالاتر و برتر از نماز و روزه و صدقه دادن است.

• امام علی (ع) به فرزندانش وصیت فرمودند: بترسید از خدا وكارها رابیارایید و یكدیگر را آشتی دهید كه من از جد شما شنیدم كه می گفت:آشتی دادن میان مردم بهتر است از نماز وروزه سالیان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های مادر نمونه در اسلام

یك زن نمونه نمى تواند مادر و یا همسر نمونه نباشد همچنان كه مادر نمونه الزاما همسر نمونه هم هست, چون تا زن در همسرى, شایسته نباشد قادر نیست به وظایف مادرى قیام كند.
No image

آفات معاشرت از دیدگاه آیات و روایات

درباره ‏ى روابط اجتماعى، از خانواده گرفته تا جامعه، عمل به ارزش‏هاى دینى و اخلاقى بیانگر کرامت و ارزش والاى خود شخص است و نباید منتظر این بود که عین این رفتار از طرف مقابل سر بزند، بلکه در هر شرایط وظیفه عمل به ارزش‏هاى به دست آمده است. هر چقدر رفتار و کردار منطبق با اصول ارزشى باشد، سیر پیشرفت و ترقى در مراتب انسانى آسان‏تر و سریع‏تر خواهد شد.
No image

آداب انتخاب معاشر در اسلام

ما باید در دل خود ، خلقیات اسلامی را روز به روز پرورش دهیم . قانون فردی و اجتماعی اسلام در جای خود ، وسیله هایی برای سعادت بشرند ( در این تردیدی نیست ) ؛ اما اجرای درست همین قوانین هم احتیاج به اخلاق خوب دارد .
Powered by TayaCMS