عوامل، خوشبختی و خانواده(1)

عوامل، خوشبختی و خانواده(1)

مقدمه

خوش­بختی در خانواده چیزی است که می­توان با طرز کردار و گفتار، آن را تامین کرد زیرا خوش­بختی و سعادت خرید و فروش نمی­شود وگرنه فقرا هرگز شیرینی زندگی را نمی­چشیدند. این طور نیست که هرگاه ثروت وجود داشته باشد، خوش­بختی خود به خود از راه برسد. البته اگر بقیه­ی عوامل خوش­بختی جمع باشد ثروت چیزی بسیار خوب خواهد بود. به اصطلاح، ثروت برای خوش­بختی علت تامه نیست تا خوش­بختی ملزوم آن باشد. «بدون تردید، کانون گرم خانواده و صفای آن، با پول، شهرت و ... ارتباط مستقیم ندارد با محبت کردن به یک­دیگر و با خودیاری می­توانند چنان صفا و ایمانی در دل­ها به وجود آورند که خروارها پول و ثروت جای آن را نگیرد.»( ر. ک، زمانی، مصطفی، عشق و خودکشی، پیام اسلام، قم: به نقل از زمزم معارف، ش16، ص38، سال1387.)

(البته معنای این گفته­ها تشویق به فقر نیست).

وقتی رضایت از زندگی را خوش­بختی بدانیم دیگر برای سعادتمند شدن به دنبال پول و ثروت نخواهیم بود. چه بسا خانواده­های فقیری که در اوج رضایت و خوش­بختی به سر می­برند و با همه­ی ناداری­های­شان احساس خوش­بختی می­کنند، همان گونه که گفته­اند: «سعادت و خوش­بختی، ممکن است به انسان روی آورد. در خانه­ی محقر و کوچک هم سعادت را می­توان به دست آورد، بدون آن که شریک زندگی انسان، شخصی کاملا بی­عیب و زیبا باشد.»( بایار، ویرجینیا، چگونه انسان بهتر باشیم، ترجمه­ی ناهید فخرایی، ص190، بنگاه ترجمه و نشر کتاب تهران، بی­تا.)

همه چیز به چگونه نگریستن برمی­گردد. گاهی داشتن ثروت و مادیات باعث اختلاف و بدبختی می­شود، چنان که ویلیام جیمز در این باره می­گوید: «آه اگر همه­ی بشر هم­داستان شده، به این پشیز ناچیز آن قدرها اهمیت نمی­دادند، چه هماهنگی لذت­بخشی در دنیا حکم­فرما می­شد. اگر علاقه به پول و افتخارات این دنیایی از روی زمین برانداخته می­شد چه­قدر مردم با هم دوستانه زندگی می­کردند؛ به نظر من این امر، درمان همه­ی دردهاست.»(ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه­ی مهدی قائنی، ص106، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، بی­تا.)

عوامل خوش­بختی

«کسی که درصدد ساختن خانه­ای است، قبل از ساختن، مقدمات آن را فراهم می­سازد؛ زمین می-خرد، مصالح آماده می­کند و طرح می­ریزد تا خانه­ی آینده­اش کاملا مطلوب و بی­عیب باشد. در زندگی نیز باید از قبل، در انتخاب اعضای خانواده و چگونه ساختن زندگی آینده بسیار دقت کرد؛ این­ها از مهم­ترین مسائلی است که سلامت و پای­داری زندگی را تامین کرده و خوش­بختی را به ارمغان می­آورد.

در این بخش، برخی ملاک­ها برای شروع زندگی خوب، آورده شده است:

1. دقت در انتخاب همسر

اولین عامل خوش­بختی در خانواده، دقت در انتخاب همسر است؛ زیرا ازدواج یک امر بسیار مهم و سرنوشت­ساز است که کام­یابی یا شکست در آن، در زندگی آینده تاثیر به­سزایی دارد. همسر خوب و موافق، زندگی را قرین آرامش و آسایش می­کند و زمینه را برای پرورش استعدادهای درونی و سعادت و خوش­بختی فراهم می­سازد. برعکس، شکست در ازدواج موجب یاس و دل­سردی می­شود و استعدادهای درونی را از حرکت و تکامل باز می­دارد.

با طلاق و جدایی هم نمی­توان مشکل را حل کرد زیرا امری است دشوار و ده­ها مشکل به همراه دارد. بنابراین بر جوانان لازم است که قبل از ازدواج کمال دقت و عاقبت­اندیشی را انجام دهند و سعی کنند همسری خوب و موافق بیابند. در همین زمینه امام صادق(ع) می­فرماید: «زن به منزله ی گردن بندی است که بر گردن می­افکند پس مراقب باش که چه چیزی را بر گردن می­افکنی؛ و برای زن نمی­توان قیمتی را تعیین کرد، چه خوب و چه بد اما ارزش زن­های نیک را با طلا و نقره نمی­شود تعیین کرد زیرا آن­ها از طلا و نقره ارزش­مندترند و اما بدان آن­ها ارزش خاک را هم ندارند، زیرا که خاک از آن­ها بهتر است».(حر عاملی، محمد بن ­حسن، وسائل الشیعه، ج14، ص17، تهران: المکتب الاسلامیه، 1367.( ابراهیم می­گوید به امام صادق(ع) عرض کردم: «همسر من فوت شده. او همسر خوب و سازگاری بود. اکنون قصد دارم مجددا ازدواج کنم. فرمود: "خوب دقت کن که خودت را در کجا می­نهی و چه کسی را در مالت شریک می­گردانی و بر دین و اسرارت آگاه می­سازی".»

( حر عاملی، محمد بن ­حسن، وسائل الشیعه، ج14، ص12، تهران: المکتب الاسلامیه، 1367 ).

امام رضا(ع) می­فرماید: «به بنده­ی خدا فایده­ای بهتر از همسر خوب نمی­رسد که وقتی او را می­بیند خشنودت سازد و در غیاب او از نفس خودش و مال شوهرش حفاظت کند»( حر عاملی، محمد بن ­حسن، وسائل الشیعه، ج14، ص22، تهران: المکتب الاسلامیه، 1367، ).

از این روایات به خوبی فهمیده می­شود که یکی از عوامل خوش­بختی در خانواده دقت در انتخاب همسر است زیرا انتخاب همسر مانند لباس خریدن، موقتی نیست. تو می­خواهی یک عمر با او زندگی کنی و او را محرم راز خود قرار دهی، ممکن است در اثر عجله و عدم دقت کافی، ناچار شوی عمری را با ناراحتی و گرفتاری بگذرانی.

2. ایمان و دین­داری

ایمان و دین­داری یکی از عوامل بسیار مهم و اساس خوش­بختی در خانواده به حساب می­آید. در قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نیز به آن تاکید شده است. قرآن کریم در همین زمینه می­فرماید: «وَلا تَنکحُوا المُشرِکَات حتَّی یُومنَّ وَلامَه مُومنَه خَیرُ من مُشرِکَه وَلَو اعجَبَتکُم وَلا تُنکِحُوا المُشرِکین حتَّی یُومنوا وَلَعَبد مُومِنُ خَیرُ مِن مُشرِکٍ وَلَو أعجَبَکُم اولئکَ یَدعُونَ الی النّارِ وَاللّهُ یَدعُو الَی الجَنَّه؛( بقره، آیه­ی 221. )

با زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاورده­اند ازدواج نکنید، اگرچه به خاطر مال یا جمال و مقام (موقعیت) شما را به شگفتی آورند و زنان خود را به ازدواج مردان مشرک و بت­پرست تا ایمان نیاورده­اند در نیاورید اگر چه (مال و زیبایی و موقعیت) آنان شما را به شگفتی آورند؛ زیرا آن­ها شما را به سوی آتش دعوت می­کنند و خداوند شما را به بهشت و آمرزش دعوت می­نماید».

همچنین رسول خدا(ص) می­فرماید: «هرکس با زنی برای مالش ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار می­نماید و هر کس که برای جمالش ازدواج کند به چیزی می­رسد که از آن کراهت دارد و هر کسی که برای دین­داری ازدواج کند خداوند هر سه را برایش جمع می­کند.»

(وسائل الشیعه، ج14، ص31.)

و نیز امام صادق(ع) می­فرماید: «اگر مرد با زنی برای جمال یا مال ازدواج کند به همین امر واگذار می­شود ولی اگر برای دین­دار بودن او ازدواج کند خدا مال و جمال را نیز نصیبش می­گرداند.»

(کلینی، محمد بن­ یعقوب، فروع الکافی، ج5، ص333، بیروت: دار الاضواء، 1405).

البته اسلام مخالف زیبایی و ثروت نیست، اما اگر امر دایر باشد بین دین­دار و زیبا و یا دین­دار و ثروت­مند، دین­دار مقدم است زیرا زن دین­دار مایه­ی سعادت و خوش­بختی انسان است. رسول خدا(ص) می­فرماید: «از سعادت و خوش­بختی مرد آن است که زن صالح و پاک­دامن داشته باشد.»

(کلینی، محمد بن­ یعقوب، فروع الکافی، ج5، ص327، بیروت: دار الاضواء، 1405.)

آن چه که از این آیه و روایت استفاده می­شود، این است که انسان هوشیار هیچ گاه به آراستگی زنان نگاه نمی­کند و به جمال آنان فریب نمی­خورد، بلکه به ذاتیات و تدین وی می اندیشد.

3. عقل و هوش

عقل و زیرکی، یکی دیگر از عوامل خوش­بختی در خانواده محسوب می­شود. اداره و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکلات زندگی کار ساده­ای نیست. اگر دو همسر با هم تفاهم داشته باشند و موقعیت یک­دیگر و شرایط و امکانات زندگی را خوب درک کنند می­توانند زندگی را بر پایه­ی صحیحی استوار سازند و به انجام وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده، صفا و محبت و گرمی دهند و با عقل و درایت مشکلات را حل و فصل نمایند. همسر عاقل، امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می­کند و با توقعات بی­جا و بلندپروازی همسرش را در فشار قرار نمی­دهد. اکثر اختلافات خانواده و کشمکش­های زندگی، معلول جهالت و نادانی زن و شوهر یا یکی از آن­ها است. زوجین هر چه عاقل­تر باشند بهتر می­توانند همسرداری کنند و وسیله­ی آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل، گذشت و بردباری دارد و با بهانه­های کوچک و جزیی زندگی را متلاشی نمی­سازد.(امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، ص102، تهران: موسسه­ی انتشارات امیرکبیر، سال 1378.)

عقل و هوش زن و شوهر در فرزندان نیز تاثیر دارد. فرزندان خانواده­ی خوش­فهم و با­هوش، غالبا زیرک می­شوند و برعکس، حماقت و نادانی پدر و مادر نیز معمولا به فرزند منتقل می­شود همسر با­هوش و عاقل بهتر می­تواند در تعلیم و تربیت فرزندانش انجام وظیفه نماید. عقل و درایت یکی از عوامل باارزش خوش­بختی محسوب می­شود که به هنگام گزینش همسر باید کاملا مورد توجه قرار بگیرد. در همین زمینه امام علی(ع) می­فرماید: «با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.»

(نوری الطبرسی، میرزا حسن، مستدرک الوسائل، ج14، ص193، قم: موسسه­ی آل البیت، 1407.)

همچنین امام صادق(ع) می­فرماید: «عقل، دلیل و راه­نمای مومن است.»

(کلینی، محمد بن­ یعقوب، اصول کافی، ترجمه­ی سیدجواد مصطفوی، ج1، ص30، تهران: چاپ دوم، 1377).

4. تفاهم اخلاقی

چهارمین عامل خوش­بختی در خانواده تفاهم اخلاقی است چون زن و شوهر باید یک عمر با هم زندگی کنند. اگر خوش­اخلاق باشند زندگی آن­ها شیرین و دل­پذیر و گرم و باصفا خواهد بود و با تفاهم اخلاقی مشکلات زندگی را حل و فصل خواهند کرد و برعکس اگر هردو یا یکی از آن­ها بداخلاق باشند زندگی بر هر دو نفر سخت و دشوار خواهد شد و چیزی نمی­تواند تلخی آن را شیرین سازد. اخلاق نیک یکی از بهترین عوامل خوش­بختی محسوب می­شود که شامل راست­گویی، امانت­داری، خوش­اخلاقی، خوش­زبانی، خیرخواهی، پاکیزگی، باادبی، گذشت، بردباری، وظیفه­شناسی، نجابت، عفت، کم­توقعی، نرم­خویی، رعایت اقتصاد در زندگی، شجاعت، ایثار و ... که برای هر انسان یک مزیت واقعی است.

برعکس این صفات، از نقاط نقص و ضعف انسان محسوب می­شود مانند: تندخویی، خشم، دروغ­گویی، خیانت، لج­بازی، کینه­توزی، حسادت، بدبینی، بی­ادبی، پررویی، بدزبانی، ترسویی، نفاق، پرتوقعی، بخل، کثیف بودن، ول­خرجی و ... در همین زمینه، روایات فراوانی وارد شده است.

رسول خدا(ص) می­فرماید: «اگر کسی به عنوان خواستگاری به نزد شما آمد که خلق و دینش را می­پسندید، با او ازدواج کنید و اگر به این دستور عمل نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد.»

(وسائل الشیعه، ج14، ص51).

و نیز در روایات دیگر می­فرماید: «دخترت را به ازدواج انسان متقی و پرهیزگار درآور زیرا اگر دخترت را دوست داشته باشد او را اکرام و احترام می­کند و اگر نسبت به او بغض داشته باشد به او ظلم نمی­کند.»

(الطبرسی، حسن بن­ فضل، مکارم الاخلاق، ص233، تهران: سال 1376 )

«حسین بشار واسطی» می­گوید: «به امام رضا(ع) نوشتم، یکی از خویشاوندان از دخترم خواستگاری کرده است اما بداخلاق است. امام فرمود: "اگر بداخلاق است دختر به او نده."(مستدرک الوسائل، ج14، ص1-2.)

از روایات برمی­آید که زن و شوهر بدون تفاهم اخلاقی نمی­توانند مشکلات زندگی را حل و فصل کنند. زندگی با همسر بداخلاق و بد رفتار و ... رنج­ آور است و انسان هر روز آرزوی مرگ می­کند زیرا دیدن حالات و رفتار و مشاهده­ ی گفتارهای بد او، از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی خارج است. بنابراین، شرط اساسی زندگی سالم، صمیمی، بانشاط و باصفا، داشتن همسری خوش­اخلاق و عفیف و نیک ­گفتار است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان

دعای روز سی ام ماه مبارک رمضان

خدایا قرار بده روزه مرا در این ماه مورد قدردانی و قبول بر طبق خشنودی تو و پسند رسول تو باشد و استوار اشد فرعش بر اصل به حق مولای ما حضرت محمد(ص)و خاندان پاکش و ستایش خاص پروردگار جهانیان است.
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

کسانی که گرفتار وسوسه هستند و در همه مسائل شک می‌کنند روزی صد مرتبه ذکر شریف « لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم » را بگویند
دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان

در شبانه روز برای نمازهای یومیه، نمازهای نافله وجود دارد که انسان به وسیله آن‌ها می‌تواند به خداوند (عزوجل) بیش از پیش تقرب جوید چرا که نمازهای نافله، نمازهای اضافه بر نمازهای واجب در شبانه روز می‌باشند که ضعف‌های نمازگزار در نمازهای واجب را از نظر توجه و حضور قلب در نماز به سوی خالق یکتا جبران می‌نمایند.
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد به حتم در کنار آن آسایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار شاید صبری باشد که خداوند در تحمل ن کار به انسان می‌دهد تا به ن راحتی و سایش دست یابد، چرا که خداوند نیز برای بندگانش سختی نمی‌خواهد بلکه سایش و راحتی را برای نان می‌خواهد
دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان

اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد

پر بازدیدترین ها

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان

شخص ثروتمند تنها با دست کشیدن بر سر یتیم قلبش جلا پیدا نمی‌کند و باید یتیمان را از نظر مادی تأمین کند و مشکلات مالی آن‌ها را برطرف کند. پس یادتان باشد که رحم کردن به یتیم با خلوص نیت قلب را جلا می‌دهد
دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

کسی که نماز اول وقت نمی‌خواند و به کارهای دنیوی خود ادامه می‌دهد ، نماز اول وقت انسان را نفرین می‌کند و می‌گوید : «خدایا ضایع کند تو را که من را ضایع کردی
دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

انسان، صاحب اختیار است می‌تواند رفتار خوب داشته باشد و «صالح» شود یا به عکس طالح باشد و جز «شر» از او صادر نشود.
دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

یکی از برکاتی که در این روز می‌توان از آن بهره‌مند شد، توبه به درگاه خداوند است آن هم توبه نصوح که دیگر بازگشت به گناه وجود نداشته باشد.
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباس‌های فاخر به تن کند، باز هم خوار است. اما بندگی خدا را کردن باعث می‌شود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.
Powered by TayaCMS