در زیارت شریفه می خوانیم:
«يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ»
[1]
ولایت و تصدیق با توجه به بلا شکل می گیرد. بلا است که انسان را به تصدیق و درک ولیّ خدا هدایت می کند.این صبر با توجه به ولیّ خداست.
اگر کسی می خواهد از محبت خدا و نبی اکرم(ص) بهره ببرد، طریقش فاطمه زهرا(س) است. قرآن می خواهد بگوید که «اگر می خواهید به قرآن برسید، باید به شب قدر برسید. اگر مي خواهید به هدایت قرآن راه پیدا کنید، باید شب قدر را درک کنید. باید شب قدر را پیدا کنید تا قرآن را پیدا کنید.درک قرآن با درک شب قدر ممکن است.»«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ»[2] آن حقیقت است که مبدأ ظرف نزول قرآن است. لذا درک همه هدایت ها، درک نورانیت و نبوتی است که بهنبی اکرم(ص) عطا شده است. قرآن و ولایتی که به حضرت عطا شده، از طریق فاطمه زهرا(س) است.
در روایت داریم:«إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»[3] ما راه مستقیم به او نداریم، راه ما از طریق ائمه است. این وجود مقدس، حقیقتی است که همه اسرار هستی در او تجلی یافته است. حقیقت قرآن و نبوت و ولایت با او تنزل پیدا کرده است.
مرحوم کمپانی می فرماید: آتش زدند، ولی چه به دست آوردند؟ نورالله را نمی شود با این چیزها خاموش کرد.درست است که آن ها هیچ بهره ای نبردند. خانه ای را آتش زدند که باب الهی و تجلی وجه الله بود، ولی نتوانستند نور خدا را خاموش کنند. هر چه آن ها بیشتر جنایت کردند، نورالهی بیشتر تجلی کرد.
حجةالاسلام والمسلمین میرباقری
[1].تهذيب الأحكام، شیخ طوسی، ج 6، ص 9، باب 3، زيارة سيدنا رسول الله ص ...، ص 5.
[2]. بحارالأنوار، مجلسی، ج 43، ص 65، باب 3، مناقبها و فضائلها و بعض ...، ص19.
[3]. همان.