کمال

کمال

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
موضوع: کمال 


مقدمه: خیلی از ما در فلسفه ی خلقت و اینکه چرا خلق شدیم سوال داریم. جواب های کسانی که خدا را قبول دارن اینجوریه:

1- خدا ما را خلق کرده که از نعمت ها استفاده کنیم. ( هر چی بیشتر، بهتر)
2- خدا ما را خلق کرده که لذت ببریم. (هر چی بیشتر، بهتر)
3- خدا ما را خلق کرده که خودمان را نشان بدهیم.
4- خدا ما را خلق کرده که خودش را نشان بدهد.
5- خدا ما را خلق کرده که در دنیا امتحان بدهیم و برنده ها به بهشت و بازنده ها به جهنم بروند.
6- خدا مار ا خلق کرده که به کمال برسیم.
7- گروه آخر که شاید خودم اختراعش کردم اینه که به من چه خدا برای چه ما را خلق کرده! خلق کرده؛ گفته میان دین ها بهترینش را انتخاب کن و بهشت و جهنمی وجود دارد. همین.
معلوم نیست این کمال که هدف خلقت بود ، همان کمال مورد تعریف باشد.

اصل بحث:
کمال از تکمیل گرفته شده یعنی به درجه ی کامل شدن برسد. کمال در این دنیا نسبی است یعنی کامل تر می شویم نه اینکه به درجه ی آخر کمال برسیم، دنیا این قابلیت را ندارد.

شروط کمال:
عقل
1- حضرت علی(ع): خردمند به دنبال کمال است. اولین شرط کمال عقل است. اگر عقل نباشد انسان اصلاً بدنبال کمال نیست.
کسی که حتی در مادیات به دنبال بالا رفتن و کامل تر شدن نیست، عاقل نیست. یکی خیلی آدم خوبیه و همه دوستش دارند ولی با مرگش نقصی در دنیا حس نمی شود چون به دنبال کاملتر شدن و بالا رفتن نبوده است.

اگر عقلمان کار کند و اهل کمال باشیم، همیشه در حال رشد و تغییر و بالا رفتن هستیم.

نماز
2- حضرت علی(ع): اصل تکیه کردن به نمازها و دور از کبائر ( گناهان کبیره) و از همه مهم تر پای بندی به چیزی که چشم به هم زدنی از آن بی نیازی نیست و اگر از آن غافل شوی، هلاک شدی.

پس اول باید مواظب نمازهایت باشی و دوم به سمت کبائر حرکت نکنی و برایت لذت بخش نباشد و سوم غافل نباشد از کسی که همه چیز را می بیند: اَلَم یَعلَم بِأَنَّ اللهَ یَری
در کمال انسان باید دو رو برش او را بدواند و حرکت دهد و باید با بزرگترها حرکت کند تا او را جلو ببرند. آدم باید کمال مطلق (خدا) را ببیند و از او غافل نباشد تا در نماز و اجتناب از کبائر و کمال و بالا رفتن کمک کند. 
آگاهی نسبت به نقص
3- مهم ترین عامل؛ آگاهی نسبت به نقص: تا کسی نداند که کم دارد دنبال کمال و بالا رفتن نمی رود. تا وقتی نبینی مثلاً در این موضوع اطلاعاتت کم است به دنبال افزایش اطلاعات و علم نمی روی. بعضی ها به درجه و جایگاه خود قانعند. چون آگاه به نقص ها نیستند که دنبال کمال بروند.


روایت: کامل ترین مردم آگاهترین مردم نسبت به نقایص خود و سرکوب گرترین شما نسبت به شهوت و حرص است.
نقایص خود را بنویسیم، مادی و معنوی. وقتی آدم نقایص خود را ببیند، میداند باید چیکار کند و چطور زندگی کند.

  آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
و لازم نیست نقص های معنوی را اعلام کنیم که اعتراف به گناه محسوب می شود. دائم باید در پی کشف نواقص خود باشیم.

حضرت علی(ع): بهترین برادر من کسی است که عیوب من را به من هدیه بدهد. 
کسی در مسیر کمال بیشتر می رود که شهوت غیر مجاز خود را قلع و قمع می کند. بزرگترین مشکل در راه کمال جامعه ی امروز، حرص است. حرص یعنی ناراحتی به آنچه داری و خواستن همه چیز. انسان در حدی که می تواند باید بخواهد نه همه چیز.

ریشه ی حرص را در وجود خود می کنَد. ما امروز همه چیز را با هم می خواهیم. در دنیا نمیشود همه چیز را با هم داشت. به جایگاه خودمان راضی و یک پله بالاتر را بخواهیم؛ این میشود کمال.
حرص کم و زیاد ندارد و یک بیماری است و باید از اول جلوی آن را گرفت.

خودفربیی

4- یکی از بزرگترین موانع کمال خودفریبی است: خودفریبی باعث میشود کسانی که آنچه را ندارند فکر می کنند دارند و آنچه را دارند، فکر می کنند ندارند. مشکل خودفریبی این است که به دلیل اینکه آخر خودفریبی اینست که خودش هم فریب می خورد، دیگر به سمت کمال نمی رود. با اینکه میداند اشتباه می کند، آنقدر خودش را فریب می دهد که خودش هم باور می کند و فریب می خورد. که این آدم نه تنها به تکامل نمی رسد، زمین هم می خورد. میداند که از لحاظ معنوی پایین است و اشتباه می کند ولی قبول نمی کند و خودش را بالا می بیند.

انسان باید انگیزه ها و هدف خودش را به دقت مورد بررسی قرار دهد که اشتباه نکند و فریب نخورد.
تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز!
بزرگان وقتی توفیقات را می بینند می گویند مواظب باش، هر چه توفیقات بزرگتر، خطر آن هم بیشتر است. هر چه انسان مؤمن تر، گناهان و مشکلات پیچیده تر می شود.

 

 

جدیدترین ها در این موضوع

موتور های جستجوگر

موتور های جستجوگر

در این بخش انواع موتور های جستجوگر در موضوع روش تحقیق و منبع شناسی ارائه شده است.
آشنایی بانرم افزارها و سایت های فرهنگی تبلیغی

آشنایی بانرم افزارها و سایت های فرهنگی تبلیغی

امروزه در فعالیت های فرهنگی تبلیغی از نرم افزارهای بسیار زیادی می توان بهره گرفت از آن جایی که این نرم افزارها از نظر دسته بندی موضوعی و مخاطب متفاوت می باشند ، نرم افزارهای زیربه عنوان نمونه ای که می تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای طلاب ارجمند و مبلغان عزیز باشد معرفی می گردد.
معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در اینترنت

معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در اینترنت

در این بخش به معرفی نرم افزارهای مورد استفاده در اینترنت در راستای بیان روش تحقیق و منبع شناسی پرداخته شده است.
گوگل پک (Google Pack )

گوگل پک (Google Pack )

در این بخش به موضوع "گوگل پک (Google Pack )" در مبحث روش تحقیق و منبع شناسی پرداخته شده است.
No image

قابلیتهای فرد با سواد اطلاعاتی

در این بخش قابلیتهای فرد با سواد اطلاعاتی در موضوع روش تحقیق و منبع شناسی ارائه شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

حضرت آیت الله آقای دکتر محمد محققی لاهیجانی قدس سره

رحوم دكتر محققي، پس از رحلت آيت الله حائري مدتي در همدان و يزد توقف فرمود . آن گاه به حوزه علميه قم مراجعت كرد و به تدريس فلسفه و علوم طبيعي پرداخت . جمعيت انبوهي از مردم - روحاني و غير روحاني - در مجلس درس ايشان حاضر مي شدند و از وجود پربركت ايشان استفاده مي كردند.
No image

آیت الله سید محمد نبوی(ره)

وی تحصیلات علوم دینی خود را در سال 1323 شمسی نزد برخی از علمای شهر از جمله شیخ لطف‌الله توکلی آغاز کرد. سپس در سال 1324 به شیراز مهاجرت کرده و از دروس آیت‌الله بهاء‌الدین محلاتی استفاده کرد. پس از آن در سال 1330 عازم نجف اشرف شده و از محضر علمای آن دیار بهره برد.
No image

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اکبر ابوترابی رحمه الله

حجت الاسلام والمسلمين ابو ترابی دوران بعد از اسارات را در كنار مصيبت زدگان، بر بالين افراد مريض و ناتوان، در مجالس دعا و معنويت، در حال سركشي و تفقّد از آزادگان و ايثارگران و پی گيري دردها و مشكلات آنان گذراند. بيشتر روزها روزه بود. براي خدمت به بندگان خدا، لحظه اي را از دست نمي داد.
No image

آیت الله آقا سید محمدتقی معصومی اشکوری رحمه الله

مرحوم آيت الله معصومي اشكوري مردي بزرگ وصاحب كشف و شهود بود و آن گونه كه مشهور است و خود آن جناب در كتاب دو چوب و يك سنگ ذكر كرده است، اسم اعظم را مي دانست و داراي كراماتي عجيب و غريب بوده و عارف به معارف شيعه، عالم به علوم ادب و فقه و اصول و منطق و كلام و علوم غريبه بوده و آن گونه كه مشهور است، داراي طي الارض بوده است .
Powered by TayaCMS