حکمت 425 نهج البلاغه : ضرورت توجه به فناپذیری لذتها

حکمت 425 نهج البلاغه : ضرورت توجه به فناپذیری لذتها

متن اصلی حکمت 425 نهج البلاغه

موضوع حکمت 425 نهج البلاغه

ترجمه مرحوم فیض

ترجمه مرحوم شهیدی

شرح ابن میثم

ترجمه شرح ابن میثم

شرح مرحوم مغنیه

شرح شیخ عباس قمی

شرح منهاج البراعة خویی

شرح لاهیجی

شرح ابن ابی الحدید

شرح نهج البلاغه منظوم

متن اصلی حکمت 425 نهج البلاغه

425 وَ قَالَ عليه السلام اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ

موضوع حکمت 425 نهج البلاغه

ضرورت توجّه به فنا پذيرى لذّت ها

(اخلاقى، اعتقادى)

ترجمه مرحوم فیض

425- امام عليه السّلام (در باره بياد مرگ بودن) فرموده است 1 بياد داشته باشيد بريده شدن لذّتها و خوشيها و بر جا ماندن گناهان را (بياد مرگ باشيد كه با رسيدن آن خوشيهاى چند روزه از بين مى رود و كيفر گناهان همواره مى ماند).

( . ترجمه وشرح نهج البلاغه(فیض الاسلام)، ج 6 ، صفحه ی 1288)

ترجمه مرحوم شهیدی

433 [و فرمود:] به ياد داريد كه لذتها تمام شدنى است، و پايان ناگوار آن برجاى ماندنى.

( . ترجمه نهج البلاغه شهیدی، ص 439)

شرح ابن میثم

408- و قال عليه السّلام:

اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ

المعنى

و الغرض التنفير عن الدنيا.

( . شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 452)

ترجمه شرح ابن میثم

408- امام (ع) فرمود:

اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ

ترجمه

«به خاطر داشته باشيد، بريده شدن لذّتها و ماندن پيامدهاى نارواى [آنها] را».

شرح

هدف امام (ع) از اين سخن برحذر داشتن از دنياست.

( . ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 764)

شرح مرحوم مغنیه

427- اذكروا انقطاع اللّذّات و بقاء التّبعات.

المعنى

تبعة الشي ء عاقبته، و المعنى ما تصنع بلذة تذهب بعد ثوان، و يبقى حسابها و عقابها. و واضح ان الأمور تقاس بآثارها و ما يترتب عليها من خير أو شر.

( . فی ضلال نهج البلاغه، ج 4، ص 467)

شرح شیخ عباس قمی

86-« اذكروا انقطاع اللّذّات، و بقاء التّبعات.» قال الشاعر:

تفنى اللذاذة ممّن نال بغيته من الحرام، و يبقى الإثم و العار تبقى عواقب سوء في مغبّتها لا خير في لذّة من بعدها النّار

( . شرح حکم نهج البلاغه، ، ص75 و 76)

شرح منهاج البراعة خویی

(412) و قال عليه السّلام: اذكروا انقطاع اللّذّات، و بقاء التّبعات.

الترجمة

يادآور باشيد كه كامجوئيها مى روند، و مسئوليّت آنها بگردن شما مى ماند.

( . منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، ج 21، ص 509 و 510)

شرح لاهیجی

(462) و قال (- ع- ) اذكروا انقطاع اللّذّات و بقاء التّبعات يعنى و گفت (- ع- ) كه ذكر كنيد و غافل مشويد از منقطع شدن لذّتهاى دنيا و باقى ماندن عقوباتش

( . شرح نهج البلاغه نواب لاهیجی، ص 330)

شرح ابن ابی الحدید

442 وَ قَالَ ع: اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ قد تقدم القول في نحو هذا مرارا- و قال الشاعر

تفنى اللذاذة ممن نال بغيته من الحرام و يبقى الإثم و العار

تبقى عواقب سوء في مغبتها

لا خير في لذة من بعدها النار

- . و راود رجل امرأة عن نفسها فقالت له- إن امرأ يبيع جنة عرضها السموات و الأرض- بمقدار إصبعين لجاهل بالمساحة- فاستحيا و رجع

( . شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) ج 20، ص 79)

شرح نهج البلاغه منظوم

[424] و قال عليه السّلام:

اذكروا انقطاع اللّذّات، و بقاء التّبعات.

ترجمه

گسستن پيوند لذّات و بر جاى ماندن رنج گناهان را بياد داشته باشيد.

نظم

  • جهان و عيش آن فانى است بالذّاتفنا در آن شود بالذّات لذّات
  • نبايد در خوشى پر پى فشردننبايد نقش عيش از دل ستردن
  • گنه را چون شود گردونه دائرشما آريد رنجش را بخاطر
  • همه عصيان حق از كف گذاريديكى از بعد مردن ياد آريد
  • چو در محشر خدا خواهد بپرسيدز هر كارى لذا از وى بترسيد
  • بود چون ز هر تلخى از پى نوششما سازيد نوشش را فراموش

( . شرح نهج البلاغه منظوم، ج 10، صفحه ی 209 و 210)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

فاطمه(س) بر کرسى تربیت

تربیت (یعنى به فعلیت درآوردن همه استعدادهاى بالقوه انسان) کار سترگ پیامبران و علت انگیزش و بعثت آنان است و تنها کسانى مى ‏توانند به حقیقت این هنر را داشته باشند که از چشمه ‏سار زلال نبوت سیراب شده و از مکتب آنان درس گرفته باشند و فاطمه(س) شاخسار درخت ...
نگاهی به سیره رفتاری حضرت زهرا (س)

نگاهی به سیره رفتاری حضرت زهرا (س)

پیامبر هنگام عروسی زهرا(س) به او فرموده بود: "دخترم! با همسرت رفتار نیکو کن، و در هیچ کاری از دستورش سرپیچی نکن." این سخن همواره آویزه گوش حضرت زهرا(س) بود، او حدود نُه سال که همسر علی(ع) بود، هرگز علی(ع) را ناخشنود نکرد، بلکه همواره مایه نشاط و خشنودی...
ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

آنچه که ما موظفیم به این بانو اقتدا کنیم و وظیفه داریم، مأمور هستیم و راهش هم ممکن است آن است که این بانو (سلام الله علیها) هم در اعتقادات، هم در اخلاق، هم در حقوق، هم در فقه مطالب فراوانی را فرمودند و عمل کردند و تعلیم دادند و دستور عمل کردن را هم ...

پر بازدیدترین ها

No image

شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 14 (راحت ‏طلبی، علّت عدم همراهی انصار)

متن سخنرانی شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 14 (راحت ‏طلبی، علّت عدم همراهی انصار) در موضوع شرح خطبه فدكیه در این بخش قرار دارد.
No image

شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان)

در این متن به شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان) با موضوع شرح خطبه قاصعه پرداخته شده است.
جلوه‏ هاى اعجاز در سوره کوثر

جلوه‏ هاى اعجاز در سوره کوثر

این جویبارهاى فضیلت به هم پیوند خورد و در سوره «کوثر» مجموعه اى دل انگیز از زیباییها و اصالتها را رقم زد و آن را به عنوان، هدیه اى الهى، تقدیم رسول خاتم(ص) کرد، زیرا فاطمه(س) یکى از مظاهر فیض مداوم و جریان پر برکت حرکت محمدى است که استمرار آن را...
No image

شرح خطبه حضرت زهراعلیها السلام 12 (سخن حضرت(س) با انصار)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان شرح خطبه حضرت زهراعلیها السلام 12 (سخن حضرت(س) با انصار) در موضوع شرح خطبه فدكیه آورده شده است.
فاطمه علیهاالسلام مرجعیت فکری، فرهنگی

فاطمه علیهاالسلام مرجعیت فکری، فرهنگی

حضرت زهرا علیهاالسلام مقام و موقعیت و جایگاه امام علی علیه السلام را خوب شناخته بود و از تواناییهای ذاتی و خدادادی و شایستگیهای ایشان نیز مطلع بود. (11) دیدگاههای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نسبت به امام به صورت مرتب شنیده بود...
Powered by TayaCMS