چهارصد نکته قرآنی - نکته 51: پاداش محبّت اهل بیت

چهارصد نکته قرآنی - نکته 51: پاداش محبّت اهل بیت

(1)

اگر در روایات، رهبر معصوم و ولایت او زیر بنا و پایه و اساس دین شناخته شده است، «بنی الاسلام علی خمس... الولایه»(2) و اگر حضرت علی علیه السلام تقسیم کننده مردم میان بهشت و دوزخ معرّفی شده است، «قسیم الجنّه و النار»(3) و اگر نماز بی ولایت پذیرفته نمی شود،(4) و اگر مودّت اهل بیت حسنه است،(5) و اگر زیارت و توسّل به آنان سفارش شده، همه به خاطر همان جوهر کیمیایی مودّت است.

زمخشری و فخررازی که از بزرگان اهل سنّت هستند، در تفاسیر خود آورده اند که رسول خداصلی الله علیه وآله فرمودند:

«مَن مات علی حبّ آل محمّد مات شهیداً» هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، شهید است.

«مَن مات علی حبّ آل محمّد مات تائباً» هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، توبه کننده است.

«مَن مات علی حبّ آل محمّد مات مستکمل الایمان» هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، با ایمان کامل از دنیا رفته است.

«مَن مات علی حبّ آل محمّد مات علی السنه والجماعه» هر که با دوستی آل محمّد از دنیا برود، طبق سنّت و سیره پیامبر از دنیا رفته است.

حال این سؤال پیش می آید که آیا مودّت بدون اطاعت، می تواند هم وزنِ شهادت، مغفرت و ایمان کامل قرار گیرد؟

در همین تفاسیر ذیل این آیه حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله آمده است که:

«ألا و مَن مات علی بغض آل محمّد جاء یوم القیامه مکتوب بین عینیه آیس من رحمه اللّه»، هرکه با کینه و بغض آل محمّد بمیرد، روز قیامت می آید در حالی که میان دو چشم او نوشته شده: او از رحمت خداوند مأیوس و محروم است.

ص:67


1- 369. ذیل آیه 23 سوره شوری.

2- 370. کافی، ج 2، ص 18.

3- 371. بحار، ج 7، ص 186.

4- 372. بحار، ج 27، ص 167.

5- 373. بحار، ج 43، ص 362.

«ألا و مَن مات علی بغض آل محمّد مات کافرا» هر که با بغض آل محمّد بمیرد، کافر مرده است.

«ألا و مَن مات علی بغض آل محمّد لم یشم رائحه الجنه» هر که با بغض آل محمّد بمیرد، بوی بهشت را استشمام نمی کند.

فخر رازی در تفسیر خود آورده است: همین که آیه مودّت نازل شد از پیامبر اکرم پرسیدند: قربی چه کسانی هستند که مودّت آنها بر ما واجب است؟

حضرت فرمودند: علیّ و فاطمه و فرزندانش، سپس اضافه می کند که حضرت فرمودند: «فاطمه بضعه منّی یؤذینی ما یؤذیها» فاطمه پاره تن من است هرکس او را اذیّت کند مرا اذیّت کرده و کیفر کسانی که رسول خدا را اذیّت کنند، در قرآن چنین آمده است. «انّ الّذین یؤذون اللّه و رسوله لعنهم اللّه فی الدنیا و الاخره و اعدّ لهم عذاباً مهیناً»(1)

در حدیث می خوانیم که امام حسن علیه السلام در ذیل جمله ی «و مَن یقترف حسنه نزد له فیها حسناً» فرمود: «اقتراف الحسنه مودّتنا اهل البیت»(2) کسب نیکی، مودّت ما اهل بیت است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خطبه قاصعه5

متن سخنرانی خطبه قاصعه5 در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
No image

خطبه قاصعه4

در این بخش متن سخنرانی با عنوان خطبه قاصعه4 در موضوع شرح خطبه قاصعه آورده شده است.
No image

خطبه قاصعه3

متن سخنرانی خطبه قاصعه3 در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
No image

بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی علیه السلام

متن سخنرانی بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی علیه السلام در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
No image

شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان)

در این متن به شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان) با موضوع شرح خطبه قاصعه پرداخته شده است.

پر بازدیدترین ها

No image

بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی علیه السلام

متن سخنرانی بررسی ابعاد مظلومیت حضرت علی علیه السلام در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
No image

شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان)

در این متن به شرح خطبه حضرت زهراعلیهاالسلام 4 (هدف از خلقت انسان) با موضوع شرح خطبه قاصعه پرداخته شده است.
خطبه قاصعه 9

خطبه قاصعه 9

متن سخنرانی خطبه قاصعه 9 در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
No image

خطبه قاصعه2

در این متن به خطبه قاصعه2 با موضوع شرح خطبه قاصعه پرداخته شده است.
No image

خطبة قاصعه12

متن سخنرانی خطبة قاصعه12 در موضوع شرح خطبه قاصعه در این بخش قرار دارد.
Powered by TayaCMS