اهميت مباشرت با دوستان الهي

اهميت مباشرت با دوستان الهي

تأثیر دوستان و دشمنان حقیقی

شیطان انسان را از خیر جدا می کند

کلید واژه ها:دوست حقیقی، دشمن حقیقی ، منابع خیر، منابع شر، شیطان

تأثیر دوستان و دشمنان حقیقی

سوره مباركه يوسف، دوستان حقيقى و دشمنان واقعى را به انسان شناسانده است. اگر زلف زندگى انسان، به دوستان واقعى او گره بخورد، رابطه اى ميان او و منابع خير كامل ايجاد مى شود كه باعث انتقال خير و نيكى و احسان خاص ايشان به انسان مى گردد. در سايه اين انتقال است كه انسان خاك نشين، به انسان عرشى و ملكوتى تبديل مى شود، اما اگر زلف حيات انسان به دشمنان او گره بخورد، ميان او و منابع شر گره خورده است و باعث اخلال در حالات روان انسان مى شود و انسان را به منبع شر تبديل مى كند و او را بى نهايت زير صفر مى كشاند:

«ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ»[1]

آن گاه او را[به سبب گناهكارى]به[مرحله]پست ترين پستان بازگردانيم.

أسفل، أفعل تفضيل است؛ مانند خوب و خوب تر كه خوب تر أفعل تفضيل است؛ مثلاً خداوند درباره پاداش اعمال مى فرمايد:

«بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»[2]

پاداششان را بر پايه بهترين عملى كه همواره انجام مى داده اند، مى دهيم.

هشتاد سال نماز را به اندازه بهترين نماز او مى دهيم. ملاك، بهترين عمل است.

يكى از موارد أفعل تفضيل همين جا است كه اگر گناه كاران جبران نكنند، بدى هاى آنان را برمى گردانيم و ايشان را به پست ترين درجه بازمى گردانيم كه ديگر جايى براى پستى بيش تر ندارد. اگر بتوان با چشم دل، معناى عينى أسفل السافلين را ديد، همان لحظه، قلب انسان از ترس مى ايستد. خود انسان، به دشمن راه مى دهد كه اين قدر او را به هم بريزد تا از پَست ها هم پَست تر شود. نمونه اين شيطان را خداوند در سوره مباركه فرقان، ضمن يك داستان بيان كرده است كه متأسفانه اين نوع شيطان در كشور ما نيز در همه شؤون هست.

شیطان انسان را از خیر جدا می کند

داستان اين است كه يكى از نام هاى كتاب خدا «ذكر» است:

«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ»[3]

يعنى اين كتاب، حقايق شهودى را به شما يادآور مى شود. ياد خدا، قيامت، صراط و پرونده اعمال گذشته و آينده.

انسانى كه از قرآن بريده شود، فراموش كار و غافل مى شود و يك ذره اى در اين فضا نمى تواند به سوى خدا برود.

يك نفر پول دار مى خواست سفره اى بيندازد. پيش خود فكر كرد كه سران قوم و خويشان خود را هم دعوت كند. يكى از اين سران، پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) بوند. گفت: دلم مى خواهد براى ناهار تشريف بياوريد. رسول خدا(صلي الله عليه و آله وسلم) فرمود: اين خانه بت پرست است. من از غذاى او نمى خورم، ولى چون دعوت كردى، مى آيم. او گفت: ميهمان به خانه من بيايد، ولى چيزى نخورد؟ اين براى من كشنده است. سپس گفت: من چه كار كنم تا شما بياييد و از اين سفره، غذا بخوريد؟ حضرت گفت: مسلمان شو و شهادت به توحيد و رسالت من بده و بگو كه از همه معبودهاى باطل و فرهنگ هاى منفى بريدم. حضرت آمدند، غذا خوردند و رفتند.

فردا عاص بن وائل به اين شخص گفت: شنيده ام كه ميهمانى داشتيد و اين آقا را هم دعوت كرده اى و مسلمان هم شده اى. گفت: بله. عاص گفت: من و دوستانم قصد داريم رابطه خود را با تو قطع كنيم.

«الَّذِى يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ»[4]

آنكه همواره در سينه هاى مردم وسوسه مى كند.

اى بى چاره! همه را رها كردى و رفتى؟ در همين جا است كه خداوند مى فرمايد: سختى و تنهايى را تحمل كن! چند روز ديگر، اسلام جهان گير مى شود. به اين چند موج ظاهرى فريب نخور. اين، نقطه خطرناكى است كه انسان در اين نقطه تصميم بگيرد. همه اين جهنمى ها از همين نقطه جهنمى مى شوند.

گفت: نه، من با شما هستم. عاص گفت: پس كار ديروز خود را جبران كن و به مسجد الحرام برو و سجده پيامبر كه تمام شد، به صورت او آب دهان بينداز. شيطان؛ يعنى كسى كه انسان را از خير و كرامت و ارزش داران قيچى مى كند، اما كار دوست، وصل كردن است:

  • تو براى وصل كردن آمدىنى براى فصل كردن آمدى[5]

هيچ پيامبرى براى فصل كردن نيامده است، اما شيطان همه را از تو مى بُرد.

مرحوم نراقى، در كتاب «خزائن» و «طاقديس»، اين مطلب را به صورت نثر و نظم بيان كرده است:

<
  • ديد موسى كافرى اندر رهىپير گبرى و كافرى و گمرهى
  • گفت: اى موسى! از اين ره تا كجامى روى و با كه دارى
  • گفت موسى: مى روم تا كوه طورطور نه، بل قلزم درياى نور
  • مى روم تا راز گويم با خداعذر خواهم از گناهان شما
  • گفت: اى موسى! توانى يك پيامبا خداى خود زمن گويى تمام
  • گفت موسى: هان پيامت چيست گوگفت: از من با خداى خود بگو
  • گو فلان گويد كه چندين گير و دارهست من را از خدايى تو عار
  • نى خدايى تو نه من هم بنده امنى ز بار روزى ات شرمنده ام
  • گر تو روزى مى دهى هرگز مدهمن نخواهم روزى ات، منت مده
  • زين سخن آمد دل موسى به جوشگفت با خود من چه گويم حق خموش
  • شد روان تا طور با حق راز گفتراز با يزدان بى انباز گفت
  • چون كه فارغ شد در آن خلوت ز رازخواست تا گردد به سوى شهر باز
  • گفت حق: كو آن پيام بنده ام؟گفت موسى: من از آن شرمنده ام
  • گفت: رو از من بر آن تند خوپس ز من اول سلامى باز گو

اين طرف، هر چه هست، ادب است و آن طرف، بى ادبى.

  • پس بگو: گفتت خداى دلخراشگر تو را عار است ازما عار باش
  • ما نداريم از تو عار و ننگنيست ما را با تو خشم و جنگ
  • گر نخواهى روزى ام من مى دهمروزى ات از سفره فضل و كرم
  • جود او عام است و فيض او امينلطف او بى انتها رحمش قويم
  • خلق طفلانند او باشد دايه اودايه اى بس مهربان و نيك خو
  • كودكان گاهى به خشم و گه به نازاز دهان پستان بيندازند باز
  • دايه پستانشان نهاند بر دهنهين مكن ناز اى انيس جان من!

اين پيرمرد هم مثل كودك شش ماهه است.

  • چون كه موسى باز گشت از كوه طورطور نى بل قلزم درياى نور
  • گفت با كافر با كليم اندرگفت موسى آن چه حق فرمود
  • زنگ كفر از آيينه جانش زدودآن جوابش صيقل خوش رنگ بود
  • بود گمراهى ز ره افتاده پستآن جوابش بود آواز جرس
  • سر به زير انداخت لختى شرمگيندستى بر چشم و چشمش بر زمين
  • گفت هين موسى! دهانم دوختىوز پشيمانى تو جانم سوختى
  • من چه گفتم اى كه روى من سياهوا حيا وا اى خدا وا خجلتا!
  • موسى او را يك سخن تعليم كرداين بگفت و جان به حق تسليم كرد

حجة الاسلام و المسلمین انصاريان


[1]. تين: 5.

[2]. نحل:96.

[3]. حجر: 9.

[4]. ناس: 5.

[5]. مثنوى معنوى، مولوى.

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

فاطمه(س) بر کرسى تربیت

تربیت (یعنى به فعلیت درآوردن همه استعدادهاى بالقوه انسان) کار سترگ پیامبران و علت انگیزش و بعثت آنان است و تنها کسانى مى ‏توانند به حقیقت این هنر را داشته باشند که از چشمه ‏سار زلال نبوت سیراب شده و از مکتب آنان درس گرفته باشند و فاطمه(س) شاخسار درخت ...
نگاهی به سیره رفتاری حضرت زهرا (س)

نگاهی به سیره رفتاری حضرت زهرا (س)

پیامبر هنگام عروسی زهرا(س) به او فرموده بود: "دخترم! با همسرت رفتار نیکو کن، و در هیچ کاری از دستورش سرپیچی نکن." این سخن همواره آویزه گوش حضرت زهرا(س) بود، او حدود نُه سال که همسر علی(ع) بود، هرگز علی(ع) را ناخشنود نکرد، بلکه همواره مایه نشاط و خشنودی...
ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

آنچه که ما موظفیم به این بانو اقتدا کنیم و وظیفه داریم، مأمور هستیم و راهش هم ممکن است آن است که این بانو (سلام الله علیها) هم در اعتقادات، هم در اخلاق، هم در حقوق، هم در فقه مطالب فراوانی را فرمودند و عمل کردند و تعلیم دادند و دستور عمل کردن را هم ...
سیماى فاطمه(س) در روز قیامت

سیماى فاطمه(س) در روز قیامت

از پیامبر(ص) چنین نقل مى‏کند: هنگامى ‏که فاطمه در مقابل عرش پروردگار قرار مى ‏گیرد، خود را از مرکب به زیر انداخته، اظهار مى ‏دارد: الهى و سیدى، میان من و کسى که مرا آزرده و بر من ستم روا داشته، داورى کن. خدایا! بین من و قاتل فرزندم، حکم کن...
حضرت فاطمه علیهاالسلام و ولایت کبرا

حضرت فاطمه علیهاالسلام و ولایت کبرا

ولایت کبراى حضرت زهرا علیهاالسلام در امتداد ولایت مطلق خداوند قرار دارد، به گونه اى که ایشان به اذن الهى، حق دخل و تصرف در امور عالم را دارد و مى‏تواند نفوس انسان‏هاى مستعد را شناخته، به سرمنزل مقصود رهنمون سازد. آیاتى در باب اثبات عصمت و طهارت و علم وهبى

پر بازدیدترین ها

ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

ابعاد علمی و عملی شخصیت حضرت زهرا (س)

آنچه که ما موظفیم به این بانو اقتدا کنیم و وظیفه داریم، مأمور هستیم و راهش هم ممکن است آن است که این بانو (سلام الله علیها) هم در اعتقادات، هم در اخلاق، هم در حقوق، هم در فقه مطالب فراوانی را فرمودند و عمل کردند و تعلیم دادند و دستور عمل کردن را هم ...
ده فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها (منابر فاطمیه) 14

ده فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها (منابر فاطمیه) 14

هنگامی که به تاریخ زندگی بانوی اسلام فاطمه زهرا(علیها السلام) مراجعه می‌کنیم می‌بینیم او در این زمینه یک وضع استثنائی دارد که در تاریخ شخصیت‌های بزرگ جهان اعم از مرد و زن بی نظیر است، بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بشنویم...
سبک زندگی فاطمی؛ درمانی برای فروپاشی نهاد خانواده

سبک زندگی فاطمی؛ درمانی برای فروپاشی نهاد خانواده

یکی از نقش‌های ارزشمند زنان، مادر بودن است که در تمام فرهنگ‌های متمدن و غیرمتمدن از احترامی نسبی برخوردار بوده است. در اسلام نیز این نقش بسیار پُررنگ و اصیل دانسته شده است...
حضرت فاطمه زهراعلیها السلام روشن ترین مصداق کوثر

حضرت فاطمه زهراعلیها السلام روشن ترین مصداق کوثر

در تفسیر «اطیب البیان» می نویسد: «کلمه «نِسَائَنَا» که مختص است به صدیقه طاهره علیها السلام و دلیل واضح است بر اینکه مقام او در جمیع زنها مقام بلندی است و اگر بهتر از او بود، پیغمبر صلی الله علیه وآله او را انتخاب می فرمود؛ بلکه اگر عدیل او هم یافت می شد.
تفسیر نام ها و القاب حضرت زهرا سلام الله علیها (منابر فاطمیه) 2

تفسیر نام ها و القاب حضرت زهرا سلام الله علیها (منابر فاطمیه) 2

در انبوهى علم و دانش حضرت فاطمه‏ علیها السلام‏ همین بس است که از سرچشمه نبوت نوشید و در دامان «شهرعلم‏» پرورش پیدا کرد و همسر دروازه شهر علم بود. دو خطبه و اندک‏ کلمات و دعاهاى به یادگار مانده از آن حضرت، به روشنى تمام دریاى متلاطم و مواج دانش‏ او را ...
Powered by TayaCMS