دومين سالگرد 9 دي

دومين سالگرد 9 دي
 

حجت الاسلام پناهیان در دومین سالگرد 9 دی گفت:

مردم در جامعه ی امام زمان (عج)  بصیرت بالایی دارند

 

جمعه، نهم دی ماه، مصادف با حماسه ی 9 دی 88، اولين برنامه ی موسسهی فرهنگی "عهد آدینه" در تپه ي نورالشهداء (كلكچال) برگزار شد. این مراسم با محوریت مهدویت و امام زمان(عج) هر هفته، روزهای جمعه و با حضور علاقهمندان و خطیبان، به اجرا درخواهد آمد. در برنامهی نهم دی ماه، حجت الاسلام علیرضا پناهیان شرکت داشته و بعد از کوهپیمایی، در محل برگزاری مراسم مستقر شده و این حرکت را از ابعاد مختلف بررسی کردند.

حجت الاسلام پناهیان صحبت های خود را با بیان دلایل برگزاری این برنامه در کوه شروع کرد. وی گفت: «عده ای از افراد، وقتی کار خوبی انجام میدهند تصمیم میگیرند نسبت به خوب بودن آن کار اطمینان پیدا کنند. برای کسب اطمینان، با این ذهنیت که آیا این کار در سیره ی یکی از بزرگان دین بوده یا نه، به متون دینی یا به رفتار بزرگان مراجعه میکنند. ما تصمیم گرفتهایم جمعهها در فضای کوه حاضر شده و در این فضا دعای عهد را بخوانیم. برای اطمینان از درستی این کار به سیره ی علمای دین مراجعه میکنیم و زندگی حضرت آیت الله بهجت را معیار قرار میدهیم که ایشان به کوه میرفتند و آنجا دعا و مناجات میکردند. به این ترتیب، نگرش بسیاری از افراد نسبت به کوه و کوهپیمایی تغییر خواهد کرد. کوه، برای این افراد جنبه ی معنوی بیشتری پیدا میکند، چراکه این موضوع را مدنظر قرار میدهند که آیت الله بهجت به همین سادگی کاری را انجام نمی دهد. ایشان وقتی با آن درایت و عرفان برای مناجات به کوه میرفتند حتماً كوهنوردی و عبادت در كوه، کار ویژه ای است و ما هم انجام خواهیم داد.»

وی ادامه داد: «حال این سؤال مطرح میشود که چراعرفا و بزرگان دین ما برای انجام عبادت به کوه میرفتند؟ پاسخ این سؤال این است که بزرگِ همه ی عرفا و ائمه معصومین(ع) و بزرگ همه انبیاء الهی، پیامبر اکرم(ص) هستند و پیامبر اکرم عادتشان این بود که برای مناجات به کوه بروند. اگر موقعیت غار حراء را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد رفتن به آن مکان، یک کوهنوردی مفصلی است. آن بزرگوار، بعد از یک کوهنوردی سخت، گوشهای را غار خودشان قرار داده و به عبادت میپرداختند. برای کوه رفتن و عبادت کردن چه چیزی از سیره ی پيامبر اعظم بالاتر؟ بنا بر آنچه گفته شد در مقابل سؤالی که دیگران در خصوص انتخاب کوه برای عبادت میپرسند باید بگوییم پیامبر اکرم هم برای دعا و مناجات به کوه میرفتند. بیان همین مطلب کافیست.»

وی افزود: «پیامبر گرامی اسلام هر جا میرفت آن مکان مقدس میشد. طبیعی است که ما آن قدرت معنوی را نداریم هر جا برویم آن مکان مقدس شود گرچه محل عبادت مؤمنان، محل با قداست و پرنوری است ولی ما این قطعه از کوه را انتخاب کردیم که مزار شهداست و مزار شهدا هم بیشک جای مقدسی است و بر قداست این حرکتِ ما می افزاید. ضمن اینکه کوهنوردی فواید دیگری هم دارد.»

نهم دی ماه روز حماسه ملی

حجت الاسلام پناهیان درباره ی برپایی مراسم "دعای عهد" و ارتباط آن با حماسه ی 9 دی گفت: «آغاز این حرکت، در روز 9 دی قرار گرفته است و باید ادامه پیدا کند. نهم دی ماه یک روز پرحماسه است. در چنین روزی، یک حادثه ی عادی اتفاق نیافتاد. 2 سال پیش در چنین روزی، مردم با حضور در خیابانها و فریاد زدن در میان سایر مؤمنان، بسیاری از مخاطرات را از جامعه ی اسلامی برطرف کردند. دشمنان ما چنگ و دندان تیز کرده اند و برای قطعه قطعه کردن این مرز و بوم آمادهاند. کمترین کاری که انجام خواهند داد قتل و غارت و تجاوز است. دیگر اثری از ما باقی نخواهند گذاشت تا مبادا انقلاب دیگری صورت بگیرد. به اعتراف خودشان، همین انقلاب در جهان موجب شد مسیر تاریخ تغییر کند و این حرفی است که به نقل از خودشان است.»

وی افزود: «آنها اگر بتوانند از کوچکترین شکافی استفاده کنند مطمئن باشید حمله ور می شوند و چیزی از ما باقی نمی گذارند. اینها در 8 سال دفاع مقدس بی رحمانه ترین جنگ ها را انجام دادند که در تاریخ سابقه نداشت. از جمله آن که به شهرهای ما بمب شیمیایی زدند، هواپیمای مسافربری ما را نابود کردند و در جبهه ها به صورت گسترده از بمب های شیمیایی استفاده کردند. مطمئن باشید هیچ جنگی در تاریخ نبوده که تا این حد، بلوک شرق و غرب متحد باشند. در انتقال از فرانسه تا روسیه و مهمات امریکایی در اختیار دشمنان ما بود و بدون ذره ای رحم و شفقت از این ابزار استفاده کردند. نهم دی ماه 88، مردم با حضور سرشار از بصیرت و محبت به انقلاب، مشکلات بسیار بزرگی را برطرف کردند و زمینه ی تحمیل هزینه های بسیار بزرگی را از بین بردند.»

 

عدم حضور و غیرت مردم در صدر اسلام

حجت الاسلام پناهیان به صدر اسلام و مردم آن زمان اشاره کرد و گفت: «اگر کسانی که در مدینه بودند چنین حضور و غیرتی داشتند هیچ وقت کار اباعبدالله(ع) به گودی کربلا نمی کشید. حضرت زهرا به تنهایی قیام کردند. شب ها در خانه ها را میزدند ولی کسی نمی آمد. اگر به ناله های حضرت زهرا توجه می شد، علی بن ابی طالب 25 سال خانه نشین نمیشد. بیش از 100 نفر با علی بن ابی طالب قرار می گذاشتند اما فقط 4 نفر حاضر می شدند. اگر همان صد نفر حضور پیدا می کردند نبردهای صفین، نهروان و جمل رخ نمی داد. کربلا که دیگر اصلا و ابدا. بنابراین میتوان نتیجه گرفت این حضور به موقع چقدر هزینه ها را کاهش می دهد و چقدر مانع از بروز جنایت ها می شود.»

 

سیاستمداران، فتنه ی 88 را ایجاد کردند

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به وظایف و مسئولیت سیاستمداران گفت: «مردم ما تحمل ندارند که سیاستمداران، همیشه هزینه برای مردم ایجاد کنند و مردم ما هم هزینه ها را پرداخت کنند. سیاستمداران ما از هر گروه و قشر و دسته ای که هستند اگر با رفتارشان، هزینه ای به این مردم تحمیل کرده یا امنیتی از مردم کم کنند این مردم آنها را برای ابد ذلیلانه نابود خواهند کرد و از بین خواهند برد. سیاستمداران اگر هرگونه امیدی به دشمنان ما بدهند باید بدانند که با قهر و غضب مردم ما روبه رو خواهند شد. فتنه ی88 را سیاستمداران ما ایجاد کردند. یک گروه سیاستمداران قدرت طلب و نادانی که فتنه را آغاز کردند و گروه دیگر، سیاستمداران نادانی که با سکوتشان، به آتش فتنه باد زدند و اجازه دادند این آتش شعله ورتر شود. این دو گروه چه هزینه ی سنگینی را به ملت تحمیل کردند و ملت آن را جبران کرد.»

وی ادامه داد: «انتخابات بعدی در پیش است. اگر سیاستمداران با شعارهای خود، با تفرقه های نابجا و با ایجاد تردیدهای خود، برای مردم هزینهای بتراشند جزای آن چیزی جز مرگ نیست و هیچ یک از شایستگی های آنها نباید دیده شود. مملکت ما دشمن زیاد دارد. این دشمنان منتظر کوچکترین فرصتی هستند تا فاتحه ی این انقلاب را بخوانند. امیدواریم سیاستمداران این پیام را از 9 دی دریافت کرده باشند. مردم ما با این حرکت نشان دادند که کسی برای آنها زنبیل نگذاشته و قرار نیست آنها همیشه سیاستمدار باشند. نمیخواهم حرمت سیاستمداران را بشکنم ولی سیاستمدارانی که هزینهای به مردم تحمیل میکنند یا به فکر قدرت طلبی و جاه طلبی خودشان هستند مستحق مرگند. به هر حال، سیاست ورزی آدابی دارد. گاهی یک سیاستمدار که در عرصه سیاست مشغول است یا مشتاق کسب قدرت است یک کلمه می گوید و باعث می شود دشمنان ما جشن و پایکوبی به راه بیاندازند.»

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به حکومت امام زمان(عج) و نحوه ی برخورد ایشان با یاران خود گفت: «وقتی شعارهای دینی در جامعه پا بگیرد امکان پدید آمدن نفاق هم افزایش پیدا می کند. این در حالی است که وقتی ارزش های دینی در جامعه مستقر شود امکان به وجود آمدن نفاق هم افزایش پیدا می کند.از یک طرف نمی توان، ارزش ها را با خاک یکسان کنیم تا نفاق بوجود نیاید. از طرف دیگر اگر ارزش ها برقرار شود نفاق ایجاد می شود. پس با این حساب چاره چیست؟ در دعاها می خوانیم : "خدایا به واسطه ی ظهور حضرت، نفاق را در جامعه ذلیل کن." چگونه در جامعه ی امام زمان، نفاق ذلیل می شود؟ آیا حضرت از علم غیبشان استفاده می کنند؟ در حالی که ما میدانیم حضرت از روش های غیبی کمتر بهره می برند. پس چه اتفاقی می افتد که نفاق در زمان اوج حاکمیت ارزش ها، از بین می رود و زایل می شود؟ در جامعه امام زمان به کسانی که ادعای ایمان می کنند سختگیری می شود و سختگیری که امام با یاران خود دارند به اندازه سختگیری است که امام با دشمنان خود دارند تا جایی که در روایات داریم از یاران خودشان اعدام هم می کنند و به قتل می رسانند، یارانی که حضرت را کمک کرده بودند. نتیجه آن می شود هرکسی حتی به اندازه ی ذرهای نفاق داشته باشد جرأت نمیکند وارد تشکیلات امام زمان شود. در جامعه امام زمان نسبت به سیاستمداران باید بی رحمانه ترین برخوردها صورت بگیرد چون امام زمان هم با دو گروه بی رحم هستند: یکی دشمنان و یکی یاران خودشان كه بخواهند منافقانه عمل كنند.»

وی ادامه داد: «در جامعه پیامبر گرامی اسلام، وقتي ارزش ها حاکمیت پیدا کردند، نفاق هم بود. در جامعه امیرالمؤمنین هم همین طور، ولی در جامعه ی امام زمان(عج) دیگر این طور نخواهد بود. در اینجا این سؤال مطرح می شود چرا پیامبر در آن زمان این سختگیری ها را نمی کردند؟ و جواب آن این است که مردم آن زمان هوشیار نبودند. در زمان پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) مردم ظرفیت برخورد قاطع را نداشتند و اگر این دو عزیز در زمان های خود به یارانشان سخت می گرفتند همان 4 نفری که اطرافشان بودند هم میدان را خالی می کردند. در حالی که در زمان امام زمان، مردم نه تنها بصیرت دارند که ظرفیت برخورد قاطع حضرت را با یارانی که از راه به بیراه می روند هم دارند. لذا حضرت با یارانشان سخت برخورد می کنند. بنابراین دیگر کسی با نفاق و به طمع دنیا به حضرت(عج) نزدیک نمی شود. ما ثابت خواهیم کرد این بصیرت را داریم و سختگيرانه با آدم های منافق برخورد خواهیم کرد تا نفاق در بدنه اصلی سیاست پدید نیاید. ما منتظر ظهوریم. ما به کوه میآییم و در این مکان، دعای عهد می خوانیم و وقتی با امام زمان(عج) عهد میبندیم، در واقع با حکومت بی مدارای ایشان (نسبت به نفاق) عهد می بندیم، نه با حكومت پرمدارای پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين(ع).»

وی آماده کردن مردم را از مسئولیت های خویش عنوان کرد و گفت: «بنده به عنوان یک طلبه، روز به روز غضب این مردم را نسبت به سیاستمداران مدعی افزایش خواهم داد تا حضرت بیاید، و مردم را آماده خواهم کرد تا با اهل قدرت بی تعارف برخورد کنند. اهل قدرت باید از مردم بترسند. میان مردم باید یک خشم مقدس ایجاد شودتا جامعه، منتظر ظهور حضرت شود.»

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

حیات حقیقی انسان ها

نقش تقوا در خانوادهʁ)

نقش تقوا در خانواده(1)

عیب جویی

عیب جویی

No image

تباهی نفس

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
Powered by TayaCMS