عید سعید فطر

عید سعید فطر

اشاره

یک تشرف به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف):

اعیاد مهم اسلامی:

شباهت عید سعید فطر و عید قربان

:

تفاوت های دو عید فطر و عید قربان

:

پیام های رمضان

:

الف) پیام عبادی :

1- تصمیم به ترک گناه:

روزه دار پس از گذشتن ایام رمضان

2- بخشش گناهان:

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: به امت من پنج چیز عنایت شده که به سایر امت ها چنین بذل و بخششی نشده است:

اول:

دوم:

سوم:

چهارم:

پنجم:

روایت:

3- شقاوت زدائی رمضان:

ب) پیام اقتصادی

:

1- افطاری دادن

(بحار الانوار ج74 ص 388)

2- بحث کفارات روزه :

3- زکات فطره:

پیام سیاسی

:

1- وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه (علیها السلام)

است که این پیامها را دارد.

2- وفات ابوطالب (علیه السلام)

3- ولادت سیاسی امام دوم

4- مناسبت رفتن پیامبر به معراج

5- لیالی قدر نیز مناسبت سیاسی داشت که شهادت خلیفه رسول خدا بود

.

6- راهپیمائی روز قدس که شکننده کمر صهیونیسم میباشد.

7- کنگره جهانی نماز عید فطر

در همه دنیا.

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین...

اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن...

خوشا آن غریبی که یارش تو باشی ... قرار دل بی قرارش تو باشی

خوشا آنکه تنها تو را دوست دارد ... چه خوش تر اگر دوستدارش تو باشی

ز بیداد پاییز هم غم ندارد ... هر آن دل که باغ و بهارش تو باشی

خوش آن خانه بردوش دور از دیاری ... که هم خانه و هم دیارش تو باشی

خوشا آن گدائی که تنهای تنها ... کناری نشیند کنارش تو باشی

بر آن محتضر میبرم رشک هر شب ... که شمع شب احتضارش تو باشی

یک تشرف به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج الله تعالی فرجه الشریف):

مرحوم شیخ حسن عراقی نزدیک صد و سی سال عمر کرد ایشان مشرف به محضر امام زمان (علیه السلام) شد. شغل او عبا بافی بود در شام زندگی میکرد یک روز در ایام جوانی وارد مسجد جامع بنی امیه میشود خودش میگوید شخصی روی کرسی نشسته بود و درباره حضرت سخن میگفت دلم از محبت آن حضرت سیراب شد همان جا به سجده رفتم مشغول دعا برای تشرف شدم یک سال کارم همین بود برای رسیدن به محضر آقا گریه می کردم یک شب پس از نماز مغرب در مسجد بودم گریه می کردم خدایا مهدی را به من نشان بده. در همین وقت شخصی دست مبارکش را روی کتف من گذاشت برگشتم نگاه کردم دیدم سید بزرگواری است در هیئت حجازیون.

1- 10. اقبال الاعمال ص 260

فرمود از اینکه میخواهی مرا ببینی چه منظور داری؟ عرض کردم شما کیستید؟ فرمود: من مهدی هستم برخواستم دست مبارک حضرت را بوسیدم عرض کردم: میخواهم شما را به منزل دعوت کنم اجابت فرمود .حضرت به منزل تشریف آوردند اذکاری را به من یاد دادند و مرا به مسائلی واقف فرمودند . وقت رفتن حضرت شد تا آستانه در حضرت را بدرقه کردم آقا فرمود: همین جا بایست. با آن حضرت وداع کردم تشریف بردند .

مرا به دیدن خود یک نگاه مهمان کن اگرچه لایق آن نیستم تو احسان کن

یابن الحسن . یابن الحسن . یا صاحب الزمان . یا صاحب الزمان

هدیه به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم صلوات ختم فرمایید

اعیاد مهم اسلامی:

1- عید سعید فطر

2- عید سعید قربان

3- عید مبعث رسول اکرم

4- عید ولادت رسول اکرم

5- عید غدیر خم

6- عید ولادت امام زمان (علیه السلام)

عید نوروز چنانچه در روایت امام صادق (علیه السلام) اشاره شده است.

شباهت عید سعید فطر و عید قربان

:

1- هر دو فقط در جامعه مسلمین است ادیان دیگر از آن محرومند.

و لمحمد صلی الله علیه وآله ذخراً و شرفاً و مزیدا

2- هر دو بصورت همگانی است نه فردی.

3- هر دو پس از باتمام رسیدن اعمال عبادی سنگین است.

4- هر دو همراه با نماز است.

5- هر دو به جماعت بر پا میشود.

6- هردو همراه با مقدمات غسل و تکبیر و ..... است.

7- هر دو خطیب خطبه میخواند.

8- هر دو همراه با خطبه سیاسی و عبادی است.

9- هر دو با تکبیرات پی در پی برگزار میشود.

10- هر دو عید همراه با پرداخت مال است یکی از اموال قربانی میکند یکی از اموال فطریه میدهد.

11- هر دو فقراء بهره مند میشوند.

12- در هر دو عید جنبه خداشناسی و خودشناسی و مردم شناسی مشاهده میکنید.

13- در هردو شکوه و عظمت مسلمین به نمایش گذاشته میشود.

14- پس از هر دو یکسری اعمال آزاد میشود (تروک حج و مبطلات روزه).

15- در هر دو عید جشن برگزار میشود.

16- هر دو موجب شادمانی مسلمین است.

17- هر دو اتحاد آور برای مسلمین است.

18- هردو وداع با یک فریضه است (خداحافظی با اعمال حج و اعمال روزه واجب رمضانیه).

19- هر دو با بخشش گناهان و معاصی همراه بوده است.

20- هر دو تصمیم به اعمال صالح جدید و کردار و گفتار جدید همراه است.

تفاوت های دو عید فطر و عید قربان

:

1- عید قربان پس از پایان اعمال حج 4 روزه است اما عید فطر پس از اعمال روزه 30 روزه است.

2- تروک حج محدود بود 18 عمل با کفاره و 11 عمل بدون کفاره بود اما تروک روزه همه بی تقوائی هاست که محدود نیست.

3- در عید قربان از قربانی همه نفع میبرند در عید سعید فطر از فطریه فقراء بهره مند میشوند.

4- عید قربان پایان میهمانی تعدادی محدود است اما عید فطر پایان میهمانی همه مسلمین عالم است.

5- در عید قربان حاجی گوسفند میکشد در عید فطر روزه دار نفس سرکش و شیطان درون را کشته است.

پیام های رمضان

:

الف) پیام عبادی :

1- تصمیم به ترک گناه:

روزه دار پس از گذشتن ایام رمضان

به این نتیجه میرسد که پس از اینهمه شب زنده داری و عبادت و گرسنگی و زحمت دیگر نباید دنبال گناه برود چون لذت نماز شب و قرائت قرآن و نماز اول وقت آنهم به جماعت و افطاری و انفاق و اطعام و خلق خوش و خوش زبانی را تجربه کرده است.

2- بخشش گناهان:

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: به امت من پنج چیز عنایت شده که به سایر امت ها چنین بذل و بخششی نشده است:

اول:

وقتی روز اول ماه مبارک رمضان میشود خداوند متعال به امت من نظر رحمت میکند وهرگاه رحمت الهی به چیزی افتد از عذاب نجات یافته است.

دوم:

بوی دهان روزه دار در وقت افطار در نزد خدا خوشبوتر از بوی مشک است.

سوم:

فرشتگان در هر شب برای روزه داران ماه مبارک رمضان استغفار و طلب آمرزش میکنند.

چهارم:

بهشت با برای آنان مزین میکنند تا از دیدن آن خوشحال شوند.

پنجم:

وقتی آخر ماه رمضان میرسد خداوند گناهان همه را می آمرزد.

روایت:

حضرت موسی در مناجاتش به خداوند عرض کرد: من در تورات امتی را یافتم که در ماه رمضان برای تو عبادت میکنند و آمرزش گناهان پاداش آنهاست اینها را از امت من قرار بده. خطاب رسید: اینان امت محمد هستند ثوابی که به آنان میدهم به امت دیگر نمیدهم.

ای موسی روزه رمضان را واجب کردم هر کسی که به اندازه ده ماه رمضان را درک کند او را در صف محسنین قرار میدهم و اگر بیست ماه رمضان را روزه بگیرد او را در صف ابرار قرار میدهم و اگر سی ماه رمضان را درک کند درجه او از مقام شهدا بالاتر است.

ای موسی فرشتگاه امین گویان دعای روزه داران هستند و من سوگند یاد کردم که دعای ایشان را رد نکنم.

3- شقاوت زدائی رمضان:

شقی انسانی است که از لذائذ و کمال معنوی به دور است از احترام به والدین و سلام بزرگترها و شرکت در برنامه های عبادی و انفاق به تهیدستان و .... لذت نمیبرد فقط از جسم خود و سائر اجسام لذت میبرد نه از عاطفه و فطرت. لذا در قیامت از عده ای از جهنمی ها سئوال میکنند چرا جهنمی شدید؟ میگویند:

قالوا ربنا غلبت علینا شقوتنا

ماه مبارک رمضان ماه شقاوت زدائی است تمام مردم با هر پست و مقام و ثروت بالا جزء خیرین میشوند و اطعام میدهند تقسیم ما یحتاج فقراء دارند خیرات میدهند .

ب) پیام اقتصادی

:

1- افطاری دادن

سدیر یکی از شاگردان امام باقر (علیه السلام) بود می گوید: حضرت باقر (علیه السلام) به من فرمود:

ای سدیر آیا هر روز یک برده آزاد میکنی؟ عرض کردم: نه. فرمود: آیا هر سال یک برده آزاد میکنی ؟ عرض کردم: نه. فرمود سبحان الله آیا دست یکی از شیعیان ما را میگیری تا به خانه ات ببری و به او غذا بدهی تا سیر شود؟ سوگند به خدا اگر این کار ارا انجام دهی برای تو بهتر از آزاد کردن برده است که از فرزندان اسماعیل پیامبر باشد. (سفینه البحار ج 2 ص 83)

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) سوار بر مرکب بود و به سوی محلی حرکت می کرد شخصی آمد و افسار مرکب حضرت را گرفت و نگهداشت. عرض کرد: ای رسول خدا چه کاری بهترین کارها است؟ حضرت فرمود :اطعام الطعام و اطیاب الکلام غذا دادن به مردم و خوش زبانی با مدعوین.

(بحار الانوار ج74 ص 388)

2- بحث کفارات روزه :

به معنای پوشش گناه روزه دار است وقتی نمیتواند روزه بگیرد یا میتوانسته و نگرفته این کفاره به فقیر دادن او بحث اقتصادی رمضان است برای فقراء. تا فقراء بگیرند و مصرف کنند و دعای آنان باعث غفران گناه صاحب کفاره شود.

3- زکات فطره:

زکات عمومی نیز یک بحث اقتصادی و یک پشتوانه اقتصادی برای فقراء است

پیام سیاسی

:

پیامهای سیاسی متعددی در ماه مبارک رمضان نهفته است.

1- وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه (علیها السلام)

است که این پیامها را دارد.

اولاً زنان میتوانند در اقتصاد مشارکت کنند چنانچه خدیجه دارای ثروت بود.

دوما زنان میتواننددر عرصه انفاق مال حرف اول را بزنند.

ثالثاً زنان میتوانند در عرصه ایمان و توحید حرف اول را بزنند.

رابعاً زنان میتوانند در عرصه سیاست جان خود را فدای اول شخص عالم کنند.

2- وفات ابوطالب (علیه السلام)

را داشتیم که باز ابوالائمه الاطهار است و باز او اول بذل کنندهای عقیده و جان و اول پشتوانه سیاسی رسول اکرم بود.

3- ولادت سیاسی امام دوم

در رمضان بود که نیمه ماه را منور به نور خود کرد .

4- مناسبت رفتن پیامبر به معراج

خود پیام سیاسی برای عالم است که رسول ما چنین قدرتی در عالم دارد.

5- لیالی قدر نیز مناسبت سیاسی داشت که شهادت خلیفه رسول خدا بود

.

6- راهپیمائی روز قدس که شکننده کمر صهیونیسم میباشد.

7- کنگره جهانی نماز عید فطر

در همه دنیا.

مسلمانان در این روز اختلاف را کنار میگذارند و در مجمع عمومی مسلمین دشمن را به وحشت می اندازند. وقتی صدای الله اکبر مسلمین بلند میشود دل دشمنان می لرزد.

یک تکبیر دل منصور دوانیقی را لرزاند. روزی منصور دوانیقی از خلفاء بنی العباس درون کاخ زرین مشغول خوردن غذا بود مرد مسلمانی از کنار کاخ گذشت تکبیری بلند گفت و عبور کرد منصور صدای او را شنید به وحشت افتاد که چه خبر است . دستور داد او را دستگیر کنند و بیاورند او را آوردند منصور به او گفت چرا درکنار کاخ من الله اکبر گفتی؟

آن مرد جواب داد ذکر خدا را گفتم. منصور گفت بی منظور نگفتی منظوری داشتی. لذا دستور داد سر او را از بدن جدا کردند .

ببینید یک تکبیر در کنار کاخ ظلم آنقدر برای ظالم وحشت آفرین است که حکم اعدام را صادر میکند.

حال یک میلیارد و نیم تکبیر مسلمانان در روز عید فطر با دل مستکبران چه میکند؟

یا بقیه الله آقا جان چه می شد امسال نماز عید را تمام مردم عالم به شما اقتدا میکردند و صدای نازنین خطبه نمازتان را همه از هرجای عالم می شنیدند چه میشد که با ظهورتان عید مسلمین را واقعا عید میفرمودی. چه میشد که با یک نماز عیدت دل تمام ظالمان جهان را میلرزاندی یابن الحسن از همه مهمتر چه میشد که با آمدنت دوباره روح را در عالم امکان میدمیدی . چه میشد که دل مادرت زهرا را شاد مینمودی...

کیست مهدی قبله جان همه کیست مهدی آرزوی فاطمه

اللهم عجل لولیک الفرج

پاورقی

    این موضوعات را نیز بررسی کنید:

     

    جدیدترین ها در این موضوع

     چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

    چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

    «در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
    No image

    شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

    امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
    آفرينش جهان در نـهج البلاغه

    آفرينش جهان در نـهج البلاغه

    دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
    No image

    چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

    پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
     آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

    آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

    کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

    پر بازدیدترین ها

    No image

    شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

    امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
     چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

    چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

    «در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
     دنیاشناسی در نهج البلاغه

    دنیاشناسی در نهج البلاغه

    امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
    خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

    خلقت مورچه از نظر نهج البلاغه

    منظور از این جمله که در انبار نگهداری می نماید این است که مورچه دانه را به درون خاک می برد به طور طبیعی دانه پس از مدتی رویش می کند و از خاک سر برمی آورد اما مورچه برای جلوگیری از این امر همه دانه ها را به دو نیم تقسیم می کند و مانع از بین رفتن روزیش می شود.
     آفرینش انسان در نهج البلاغه

    آفرینش انسان در نهج البلاغه

    سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
    Powered by TayaCMS