مهارت جذ ب جوانان 10

مهارت جذ ب جوانان 10

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

مردم نسبت به پیامبر اکرم(ص) چند دسته بودند :

  1. دسته ای را پیامبر با عمل جذب می کرد.
  2. دستة دوم را پیامبر با ارشاد جذب می کرد.

الف) پیامبر کاری می کرد تا افراد عظمت خود را ببینند و کسی که خود را شناخت از اسارتها رها می شود. ابوذری که تا دیروز بادیه نشینی بیش نبود ، امروز که خود را شناخت به بهشت هم قانع نبود «رضوان من الله» را می خواست. (توبه آیه72)

ب) وسعت راه را به انسانها نشان می داد کسی که وسعت راه را دید از رکود و ایستادگی جدا می شود و جذب مسیر می شود. وقتی عظمت خود را شناخت دیگر می فهمد که مسیر چقدر طولانی و پرارزش است. پیامبر می فرمود: ببینید من اینجا ایستادم درست است که هیچ کس نمی تواند اینجایی که من ایستادم بیاید اما مردم مسیر تکامل برای همة شما باز است. من خلیفة الله فی الارض هستم شما هم خلفای فی الارض هستید.

  1. دستة سوم را پیامبر با معاشرت جذب می کرد. در معاشرت چند چیز را پیامبر خیلی عنایت داشتند: دسته ای را با برهان و استدلال جذب می کرد، دسته ای را با اعجاز جذب کرد، دسته ای را با تألیف قلوب جذب کرد، دسته ای را با ضربه و فشار جذب کرد، گاهی توفیق اجباری جلب اختیاری به همراه دارد. بعضی ها معتقدند که دین مقدس اسلام توسط ثروت خدیجه و شمشیر امیرالمؤمنین (ع) توسعه پیدا کرد. شکی در این نیست ولی اصل اینها نبود. دین مقدس اسلام زیبایی هایی دارد که آنها باعث گسترش اسلام شد.
  2. دسته ای را با محبت جذبشان کرد. خیرخواهی اگر بر پایة مهر و محبت باشد می تواند جوان را جذب کند. ائمه اطهار(ع) می کوشیدند از سه جهت محبت خداوند را با روش خیرخواهی به نحو احسن در جوانان ایجاد کنند تا آنها را به عطوفت و رحمت و محبت خداوندی توجه بدهند.
  1. محبت و عطوفت خدا به همة جوانان اعم از مراجعین به دین یا مواجهین با دین. امام صادق (ع) می فرماید: وقتی به هنگام جوانی سخت عبادت می کردم پدرم به من فرمود فرزندم کمتر از این خود را به زحمت بینداز وقتی خداوند بنده ای را دوست بدارد به کم او هم راضی می شود (عبادت)، (کافی، ج 2، ص 87).
  2. محبت و علاقة خداوند به جوانان عابد (مراجعین) پیامبر فرمود: محبوبترین خلق نزد خدا نوجوانی زیباست که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در اطاعت از او قرار دهد. او کسی است که خداوند به او بر ملائکه افتخار می کند و می گوید این بندة واقعی من است. (کنزالعمال، ج 15، ص 785).
  3. محبت و علاقة خداوند به جوانان گنهکار
  4. پیامبر می فرماید: ای مردم با دوستی ما اهل بیت همراه شوید، همانا هرکس خداوند را با دوستی ما ملاقات کند با شفاعت ما داخل بهشت می شود. در جای دیگر می فرماید: به خدایی که جان محمد (ص) در دست اوست عمل بنده هیچ سودی به حالش نرساند مگر وقتی که همراه با ولایت و محبت و دوستی و معرفت ما باشد. و می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه أجرا الا المودة فی القربی» محبت را پیشنهاد می کند که مفید است. پیامبر وقتی مي دید بچه ها در کنار خانه اش بازی می کنند کوزة آب قرار می داد در کنار آنها تا هنگامی که تشنه می شوند از این کوزه بنوشند. از حضرت موسی (ع) سئوال شد بهترین عبادت چیست؟ فرمود: حب الاولاد، دوست داشتن فرزند. امام صادق باغی داشت و موقع رسیدن میوه ها اجازه می داد بچه ها از آن میوه ها بخورند. پیامبر هر صبح دست نوازش بر سر بچه ها می کشید به بچه ها سلام می کرد و می فرمود: می خواهم بعد از من سنتی در میان دیگران بشود.

راههای ایجاد محبت اهل بیت (ع) در جوان:

اگر با خیرخواهی محبت اهل بیت را در دل جوان انداختیم او دیوانه می شود و جذب دین و اهل بیت می شود.

  1. استفاده از علاقه به محبوبیت؛ طرح این مسأله که ائمه (ع) دوستدارانشان را دوست دارند موجب جذب جوان مي شود. مثلا امام صادق می فرمود: هر کس دوستدار ما خاندان عصمت و طهارت باشد به همسرش بیشتر اظهار دوستی و محبت می کند. «کل من اشتد لنا حباً اشتد للنساء حباً». استفاده از علاقه به محبوبیت خود محبوبیت می آورد.
  2. توجه به عنایت اهل بیت (ع) به جوانان شیعه؛ امام صادق (ع) می فرماید: « اذا کان یوم القیامة جعل الله حساب شیعتنا علینا» وقتی روز قیامت فرا برسد خداوند حسابرسی شیعیان ما را به عهدة ما مي گذارد. اهل بیت به جوانان شیعه عنایت خاصی دارند و مسألة شفاعت از تسهیلات ویژه ای است.
  3. امام زمان (عج) مي فرماید: ما هیچگاه از توجه به شیعه غافل نیستیم.
  4. بیان فضیلت حب آل پیامبر؛ «ألا و من مات علی حب آل محمد (ص) مات شهیدا مات مستکمل الایمان مات مغفورا له» بیان اینگونه روایات باعث ایجاد محبت می شود.
  5. طرح نیازمندی و بهره مندی از این محبت؛ انسانها معمولاً مجذوب کسی می شوند که گره ای از کار او بگشاید و بهره ای برساند. پیامبر فرمود: حب من و محبت اهل بیت من در هفت جا سود می بخشد، هفت جایی که هول و هراس آنها عظیم است، هنگام مرگ، در قبر، هنگام برخاستن از قبر، هنگام تحویل نامة اعمال، هنگام حساب و بررسی اعمال، هنگام سنجش عملها و هنگام عبور از صراط. (میزان الحکمه ، ج 2، ص 237).
  6. ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (ع) بسیار سازنده است. نام فرزندم را نام اهل بیت می گذارم. تابلو هنری نمی کشم مگر برای اهل بیت.
  7. تعظیم و تکریم و تعریف محبت می آورد؛ از امام صادق (ع) دربارة حضرت قائم (عج) پرسیدند: آیا او متولد شده است؟ حضرت فرمود نه، ولی اگر من او را دریابم در طول حیاتم خدمتگزار او خواهم بود.
  8. ذکر این نکته که مرحوم علامه طباطبایی روزة خود را با بوسه زدن بر ضریح حضرت فاطمه معصومه (س) افطار می کرد.
  9. برپایی مراسم و تعظیم شعائر؛ نیمة شعبان خاطرة فراموش نشدنی برای مردم است بخصوص جوانان. مراسم عاشورا و محرم و صفر محبت ایجاد می کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
 آفرینش انسان در نهج البلاغه

آفرینش انسان در نهج البلاغه

سپس از روح خود در آن دمید، پس به شکل انسان هشیارى در آمد که به تحرک برخاسته و ذهن و فکر و اعضاى خود را به خدمت مى‏گیرد، و از ابزار جابجائى استفاده مى‏ کند، حق و باطل را مى ‏شناسد، و از حواس چشیدن و بوئیدن و دیدن برخوردار است معجونى است با سرشتى از رنگهاى مختلف و اشیاى گرد آمده که برخى ضد یکدیگر بوده و برخى با هم متباین هستند، مانند: گرمى و سردى، ترى و خشکى، بدحالى و خوش حالى.
Powered by TayaCMS