ویژگی های عقیله بنی هاشم علیهاالسلام

ویژگی های عقیله بنی هاشم علیهاالسلام

اشاره

ویژگی های عقیله بنی هاشم علیهاالسلام

الف:

استثنائات:

1- اما استثناء از جهت منفی :

2- اما استثناء از جهت مثبت:

ب:مجلس روضه در روز تولد:

ج: نامگذاری زینب علیهاالسلام:

د :تعدد کنیه ها و القاب:

کنیه ها:

اما القاب آنحضرت:

ذ:مقام دعا کردن برای امام:

ر:مقام ام المصائب:

ز: عقیله بنی هاشم:

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

ویژگی های عقیله بنی هاشم علیهاالسلام

الف:

رسم مردم مدینه این بود که هر طفلی به دنیا می امد برای تیمن و تبرک قنداقه اش را محضر رسول اکرم می بردند تا متبرک به دامن رسالت شود هم رسول اکرم اذان و اقامه در گوش راست و چپ او بگوید و هم برای آن طفل دعا نماید و هم در برخی موارد خود حضرت برایش اسم انتخاب میفرمودند.

پس آوردن قنداقه رسم بود

استثنائات:

دو استثناء داشت یکی از جهت منفی و یکی از جهت مثبت

1- اما استثناء از جهت منفی :

حکم ابن عاص وقتی قنداقه مروان را محضر رسول اکرم آورد آن حضرت نپذیرفت و فرمود او را دور کنید ، بوزینه پسر بوزینه را.

علامه عسکری درکتاب احادیث عایشه جلد دوم نقل میکند که عایشه میگوید رسول اکرم قنداقه مروان را نپذیرفتند

کان لا یولد لاحد مولود الا اتی به النبی (ص) فدعا له،فادخل علیه مروان بن الحکم فقال: هو الوزغ ابن الوزغ الملعون ابن الملعون

2- اما استثناء از جهت مثبت:

وقتی زینب علیهاالسلام متولد شد قنداقه را نیاوردند بلکه خود رسول اکرم تشریف آوردند به خانه زهرا ( برخلاف تمام نوزادان که نوزاد را خدمت حضرت میاوردند) گمان میکنم جایی دیده باشم که خبر ولادت را امام حسین برای جد بزرگوارشان آوردند که یا جدا یا رسول الله خدا به من یک خواهر عطا فرمود. باشنیدن این خبر رسول اکرم تشریف فرما به خانه زهرا علیهماالسلام شدند و فرمودند قنداقه را به من بدهید.

ب:مجلس روضه در روز تولد:

معمولا در تولد هر فرزندی شادی و خوشحالی در آن خانه حکمفرماست اما در تولد دو مولود در خانه امیرالمؤمنین علیه السلام صدای گریه هم بلند شد یکی در تولد امام حسین علیه السلام و یکی در تولد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها که رسول اکرم اخبار کربلا و مصائب را از جبرئیل امین شنیدند و گریه کردند وقتی سبب گریه را از حضرت میپرسیدند حضرت مصائب را بیان میفرمودند و بقیه اهل بیت هم گریه می نمودند.

ج: نامگذاری زینب علیهاالسلام:

جبرئیل نازل شد یا رسول الله خداوند میفرماید نام او را زینب بگذار

مرحوم جزائری میفرماید زینب معنای لغویش بمعنای ریشه و مصدر است یا بمعنای زینت پدر .

اما از این نام تمامی پنج تن آل عبا را میتوان استخراج کرد یعنی زینب بمعنای تمام پنج تن است

زاء زینب زاء اول نام مبارک زهرا علیهماالسلام

یاء زینب یاء آخر نام مبارک علی علیهماالسلام

نون زینب نون وسط نام مبارک حسنین علیهم السلام

باء زینب باء دومین حرف از واژه نبی صلی الله علیه وآله و سلم

د :تعدد کنیه ها و القاب:

کمتر شخصیتی سراغ داریم که اینهمه القاب و کنیه را داشته باشد

کنیه ها:

کنیه آن حضرت ام کلثوم است و اینکه ایشان را زینب کبری میگویند برای آنست که فرق باشد بین او و بین خواهرش که به آن نام و کنیه نامیده شده است چنانچه ملقبه به صدیقه صغری شده است برای اینکه فرق باشد بین او و مادرش صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیهما.

اما القاب آنحضرت:

حضرت زینب (س)، القاب زیادی دارند که در ذیل به بعضی از آنها به همراه معانی شان اشاره می شود که مرحوم سید نعمت الله جزائری در خصائص زینبیه آورده است:

1- عالمه غیر معلّمه: دانای بی آموزگار.

2- فهمه غیر مفهّمه: فهمیده بدون فهماننده.

3- کعبه الرّزایا: قبله رنج ها.

4- نائبه الزهراء (س): جانشین و نماینده حضرت زهرا (س).

5- نائبه الحسین (ع): جانشین و نماینده حضرت حسین (ع).

6- ملیکه الدنیا: ملکه جهان، شه بانوی گیتی.

7- عقیله بنی هاشم(5): بانوی خردمند بنی هاشم، عقیله النساء: خردمند بانوان، عقیله خدر الرساله: خردمند پرده نشینان رسالت، عقیله الطالبیین: زن خردمند از خاندان حضرت ابو طالب (و در بین طالبیان)، عقیله الوحی: بانوی خردمند وحی، عقیله النبوّه: بانوی خردمند پیامبری، عقیله القریش: بانوی خردمند از قریش، سیده العقائل: بانوی زنان خردمند.

8- عدیله الخامس من اهل الکساء: همتای پنجمین نفر از اهل کساء (امام حسین) (ع).

9- کفیله السجّاد: سرپرست حضرت سجّاد (ع).

10- سرّ أبیها: راز پدرش علی (ع).

11- الصدّیقه الصغری: صدّیقۀ کوچک تر. به این لقب ملقب شده تا با مادرش صدّیقه کبری فاطمه زهرا (س)، اشتباه نشود. چه این که به ایشان زینب کبری گفته می شود تا میان او و دیگر خواهرش (ام کلثوم) که به نام و کنیه او خوانده می شود، فرق باشد.

12- عابده آل علی: پارسای خاندان علی (ع).

13- بطله کربلاء: قهرمان کربلا.

14- عظیمه بلواها: بانویی که امتحانش بس بزرگ بود.

15- الباکیه: بانوی گریان.

16- سلیله الزهراء: چکیده و خلاصه حضرت زهرا.

17- امینه اللّه: امانت دار الاهی.

18- آیه من آیات اللّه: نشانی از نشانه های خداوند.

19- مظلومه وحیده: ستمدیده تنها.

20- صابره محتسبه: پایداری کننده به حساب خداوند و برای خداوند.

ذ:مقام دعا کردن برای امام:

زینب سلام الله علیها شخصیتی است که امام معصوم به او میفرماید مرا در نماز شبت فراموش نکن

"یا اختاه! لا تنسنی فی صلاه اللیل"

امام معصوم اهل زیاده گویی و تعارف و غلوّ نیست اگر این بانو صلاحیت دعا کردن برای امام معصوم را نداشته باشد امام از او چنین درخواستی نمیفرماید چرا که عبث و بیهوده است و امام عمل بیهوده و عبث مرتکب نمیشود .

ر:مقام ام المصائب:

بانوان عالم و سیده زنان بودند با تمام مشکلات فراوان و مصائبی که در دوران زندگی دیدند و شنیدند به آنها ام المصائب نمیگویند حتی به حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام این لقب را نگفته اند با تمام زجرهای دوران اول اسلام و مهاجرتها و جنگها و غصب شدن حق خودش و همسرش و در آخر کار هم شهادتش.

اما ببینید چقدر مصائب این بانو سنگین بوده که او را به این لقب میشناسند .

ز: عقیله بنی هاشم:

در تمام شبه جزیره عربستان مردم مکه بیشتر از همه صاحب تجارت و داد و ستد و بزرگان قبائل بودند و فرهنگ زندگی آنها بهتر و با بلاد دیگر متفاوت تر بود

در میان مردم مکه قبیله قریش با فرهنگ بهتر در بین قبائل دیگر شناخته شده بودند

در میان قبیله قریش قبیله بنی هاشم به عقل و تدبیر و کمال مشهور بودند

در میان بانوان قبیله بنی هاشم پس از معصومین علیهم السلام همه مردم در مشکلات از عقل و تدبیر این بانوی باعظمت بهره میبردند و برای حل مشکلات به سراغ آنحضرت شرفیاب می شدند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

آغاز سخن درباره آفرینش جهان(نهج‌البلاغه)

کوتاه سخن این که افعال خداوند از افعال بندگان به کلّى جداست زیرا او با علم به مصالح و مفاسد اشیا و آگاهى بر نظام احسن آفرینش و قدرت تامّ و کاملى که بر همه چیز دارد، با قاطعیّت اراده مى کند و بدون هیچ تزلزل و تردید و اندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى پوشاند. هم در آغاز آفرینش چنین است و هم در ادامه آفرینش.

پر بازدیدترین ها

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

آفرينش جهان در نـهج البلاغه

دقت و تأمل در سخنان حضرت على(ع) نشان ميدهد كه جهان دو انفجار گونه ى متفاوت را تجربه كرده است. انفجار نخست فضا و زمان و ماده را بوجود آورده است و انفجار دوم در ظرف فضا صورت گرفته و ماده را تحريك نموده است. سپس حباب ها بر خواسته و هفت آسمان را بوجود آورده اند. در پى چنين توضيحاتى خواننده ى محترم بايد بداند كه نويسنده در اين مجموعه تلاش نموده است كه با بهره گرفتن از منابع مختلف درك جديدى را از سخنان امام على(ع) در باره ى خلقت جهان كه در خطبه ى اول آمده است، ارائه دهد.
No image

شگفتی های آفرینش در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی های آن می فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف های آن را به هم آورد... و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن ها، شماره سال ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد.
 دنیاشناسی در نهج البلاغه

دنیاشناسی در نهج البلاغه

امیرمؤمنان علیه السلام به خانه یکی از یاران خویش به نام علاءبن زیاد وارد شد. وقتی خانه بسیار پر زرق و برق او را دید، فرمود: «با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی، در حالی که در آخرت به آن نیازمندتری. آری، اگر بخواهی می توانی با همین خانه به آخرت برسی! اگر در این خانه بزرگ از مهمانان پذیرایی کنی، به خویشاوندان با نیکوکاری بپیوندی
No image

چگونگی و مراحل آفرینش جهان در قرآن و نهج البلاغه

پژوهش حاضر با عنوان چگونگی و مراحل آفرینش جهان، در پی آن است که آیات آفرینش جهان را در تفاسیر معاصر شیعه (المیزان و نمونه ) مورد بررسی قرار داده و در میان آنها حقایق ناب قرآنی را در زمینه های مبدا خلقت جهان، دوره های آفرینش وغیره روشن و آشکار سازد. برای این منظور مقدمه به تبین و پیشینۀ موضوع اختصاص یافته است و در قسمت­های بعد برخی از واژگان مفهوم شناسی شده و دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ا... مکارم در پیدایش جهان تبیین شده است.
 چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

چگونگی آغاز خلقت در نهج البلاغه

«در این هنگام انبوه متراکمی از آب سر به بالا کشید و کف بر آورد، خداوند سبحان آن کف را در فضایی باز و تهی بالا برد و آسمان های هفت گانه را ساخت » از جملات امیر المؤمنین در این خطبه روشن می شود که ماده بنیادین خلقت آب بوده ، البته این آب همین آب معمولی در طبیعت که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن است نمی باشد و برخی نیز بر این اعتقاد هستند که مراد از آب همین آب معمولی می باشد و 98 درصد حیات از آب و 2 درصد از عناصر دیگر است.
Powered by TayaCMS